Sielunhoito?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Loka 2014 12:18

Kyllä siitä voisi puhua kristillisenä evoluutiona yhtä hyvin kuin uskonelämän kasvuna :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Loka 2014 12:37

Kyllä nää asiat on hyvin sekaisin nykyään.

Mitä te ajattelette esim. siitä, jos joku uskova ihminen sanoo teille, että "katsoin eilen illalla kristilliseltä tv-kanavalta ohjelman kristillisestä joogasta ja katsoin eilen samalta kristilliseltä kanavalta myös ohjelman kristillisestä psykologiasta".

Saanko kysyä teiltä arvoisat uskonystävät, mitä te vastaisitte tuolle uskovalle ihmiselle jos te haluaisitte hänelle jotakin kommentoida noista hänen katsomistaan "kristillisistä" ohjelmista?

No, minusta tuo ei hyvältä kuulosta, olen kyllä tosi huolestunut kun tämä touhu on mennyt näin sekaiseksi, että lähes kaikkeen voidaan panna tuo kristillinen-sana ja näin meille voidaan kaupata erilaisia asioita kristillisinä vaikka ne eivät oikeasti sellaisia ole ja näin eksytykset senkuin voimistuvat loppua kohden. Eli minusta sanoilla on kyllä väliä mitä me käytämme kun asioista puhumme.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Loka 2014 15:06

Minä ajattelen, että enemmän merkitsee se, mitä ihminen todella tarkoittaa kuin se, mitä hän sanoo. Sanat ovat kuitenkin vain symboleja, joilla on se merkitys, mikä niille missäkin tilanteessa annetaan. Niissä itsessään ei ole mitään. Ne ovat vain äänteistä muodostuvia symboleja.

Tästä hyvä esimerkki on yhdeltä sairaanhoitajalta joka työskentelee syöpälasten parissa. Hän näki yhden kuolevan pienen potilaansa itkevän ja meni tämän luo kysyen haluaako lapsi että hän tulee tämän lähelle. Lapsi sanoi ahdistuneena: "Mene pois." Hoitaja näki ahdistuksen sanojen takana ja meni lähemmäs lasta, jolloin tämä kurkotti hoitajan luo ja tarrautui halaten tämän kaulaan. Hoitaja näki ihmisen noiden sanojen takana. Lapsi ehkä halusi koko sairauden ja sairaalan kaikkine hoitajineen menevän pois, mutta kaipasi aikuisen ihmisen läsnäoloa ja turvallista syliä, jossa itkeä kaikkea kipua ja pelkoa.

Siksi täällä keskustelufoorumilla paljon meistä ihmisistä jää uupumaan, koska ihminen on niin paljon muutakin kuin vain sanoja. Sanat ovat vain ohutta kuorta meissä. Me puhumme koko itsellämme ja ymmärrämme toisiamme paljon paremmin, kun näemme toisemme ihan oikeasti.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja Janne » 11. Loka 2014 15:57

Ajatellaan, että olisi olemassa esim kristillistä evoluutiota


Täähän onkin muuten hyvä uusi termi! :D vaikkakaan ei itse siihen asiaan mitä Joel kirjoitti.

Tästä lähin minulle kaikki normaali evoluutio on kristillistä evoluutiota koska todellinen evoluutio tapahtuu Jumalan lainalaisuuksien mukaan ja on Jumalan aikaansaannosta.

Täten on myös helpompi puhuttaessa tai kirjoittaessa erottaa valheellinen ateistinen evoluutio oikeasta kristillisestä evoluutiosta. :thumbup:
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 11. Loka 2014 16:06

Janne kirjoitti:
Ajatellaan, että olisi olemassa esim kristillistä evoluutiota


Täähän onkin muuten hyvä uusi termi! :D vaikkakaan ei itse siihen asiaan mitä Joel kirjoitti.

Tästä lähin minulle kaikki normaali evoluutio on kristillistä evoluutiota koska todellinen evoluutio tapahtuu Jumalan lainalaisuuksien mukaan ja on Jumalan aikaansaannosta.

Täten on myös helpompi puhuttaessa tai kirjoittaessa erottaa valheellinen ateistinen evoluutio oikeasta kristillisestä evoluutiosta. :thumbup:


:cool:
Joel.A
 

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 11. Loka 2014 16:18

Aamu-Usva kirjoitti:Minä ajattelen, että enemmän merkitsee se, mitä ihminen todella tarkoittaa kuin se, mitä hän sanoo. Sanat ovat kuitenkin vain symboleja, joilla on se merkitys, mikä niille missäkin tilanteessa annetaan. Niissä itsessään ei ole mitään. Ne ovat vain äänteistä muodostuvia symboleja.


Minusta tälläinen malli on melko itsekäs malli, koska meidänhän tulisi ottaa toinen huomioon myös sellaisessakin tilanteessa, jossa me keskustelemme hengellisistä asioista toistemme kanssa ja jos toinen käyttää jotain ihan vierasperäisiä sanoja joille on annettu jokin hengellinen merkitys niin hyvin nopeasti tulee väärinymmärryksiä niinkuin olemme täälläkin huomanneet.

Minusta paras ja epäitsekkäin malli on se, että jos puhumme hengellisiä asioita niin tulisi hylätä kaikki ne omat kivat ja mukavat vierasperäiset sanat joita ei löydy Raamatusta, mutta niillä on kuitenkin jokin hengellinen merkitys ja sisältö sekä tutkia ja löytää jo olemassa oleville Raamatun eri termeille se oikea ja totuuden mukainen sisältö.
Joel.A
 

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Loka 2014 16:23

Ehdottomasti näin, Joel A. Että pyrkii aina puhumaan niillä termeillä, joilla kokee asiansa parhaiten tulevan ymmärretyksi :thumbup: Ei turhaan kannata lähteä käyttämään sanoja, joiden käytöstä tietää toisten olevan jotenkin hämillään. Kannattaa aina puhua helpoimmilla mahdollisilla käsitteillä siten että väärinymmärtämisen vaara jää mahdollisimman pieneksi. Silti se ei kokonaan poistu koskaan. Käsitemaailma vain on sellainen hyvin yksilöllinen asia.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Loka 2014 08:31

Jeesus on paras sielunhoitaja, sydänten paimen :) Ja uskoisin että sieluja voi hoitaa myös se joka on hengessä köyhä, joka voi ottaa ja jakaa Hänen omastaan.Vahvistaminen kuvaa mun ajatusmaailmassa sitä sielunhoitoa ja mulle tulee mieleen tähän pari paikkaa.


1. Piet. 2:25

Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.

Luuk. 22:32

mutta minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään. Ja kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi."

Ap teot 14



21 Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan


22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan".
systeri
 

Re: Sielunhoito?

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 12. Loka 2014 11:35

Olen joskus miettinyt myös sitä, että mistä 'titteli' sielunhoitaja on saanut alkunsa, koska raamatusta sitä ei löydy. Vaikka ei sieltä kai löydy rukouspalvelijaakaan? Raamattuhan kehoittaa meitä kaikkia uskovia olemaan toistemme palvelijoita ja hoivaajia.
Isoäiti
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron