"Veren suoja"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

"Veren suoja"

ViestiKirjoittaja JHK » 06. Loka 2014 19:20

Sitä kuulee usein rukoiltavan "Herran Jeesuksen veren suojaa" ihmisten ylle, ikään kuin se olisi jokin "suojaloitsu" pimeyden valtoja vastaan. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että Jeesuksen veri ei suojaa meitä Saatanalta, eikä maailmalta, vaan Jumalan pyhyydeltä/vihalta.

2. Moos 12
2. "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet.
3. Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
4. Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
5. Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa.
6. Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.
7. Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät.
8. Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt.
9. Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen.
10. Älkääkä jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.
11. Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
12. Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
13. Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.


Hebr. 9
14. kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
15. Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
16. Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;
17. sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.
18. Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
19. Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
20. sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt".
21. Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.
22. Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.


Jumalan pojan veri suojaa meitä Isän Jumalan vihalta. Kaikkivaltias Jumala JHVH taas varjelee meitä paholaiselta, koska me olemme Hänen lapsiansa, ja Hän rakastaa omiaan, ja on kakkivaltiaana kykenevä pelastamaan meidät kaikelta pahalta. Mikään koittelemus, tai paha asia, ei tapahdu meille Isän Jumalan sitä sallimatta. Koska hän on meidät lapsikseen ottanut, niin voimme luottaa siihen, että minkä Hän sallii, sen Hän sallii meidän parhaaksemme.
JHK
 

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Loka 2014 21:26

Veren suoja kai oikeastaan tarkoittaa juuri tätä Jumalan suojaa, koska ilman Jeesuksen vuodattamaa verta emme voisi koskaan astua sisälle Jumalan suojelukseen. Jeesuksen veri on se uuden liiton veri, joka on vuodatettu meidän pakanoiden edestä. Jeesuksen veressä myös muille kuin juutalaisille avautui tie Jumalan läsnäoloon ja omaisuuskansaksi. Eli eikö tässä ole suoja vihollista vastaan..?

Verellä vihmominen vanhassa liitossa esti tuhoojaa ja esikoisten tappajaa tulemasta israelilaisten koteihin. Ehkä tämän vertauskuvan mukaan myös hengellinen Jeesuksen verellä vihmominen uudessa liitossa estää tuhoa tapahtumasta. Raamatussa puhutaan uskovista, että he ovat "valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi (1.Piet.1:2)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja Lily » 06. Loka 2014 22:53

Mä muista lapsuudesta ja nyt uskoontulon alkuvuosilta, kuinka vanhemmat uskossa olleet sano että pitää rukoilla kaikkien läheisten ylle Jeesuksen veren suojaa.
En oo enää moneen vuoteen rukoillu sitä, Se on musta outoa että sitä korostetaan ja kuitenkaan sitä ei löydy raamatusta, että kehoitetaan niin rukoilemaan.
Olen itse tullut siihen tulokseen etten rukoile niin, vaan " varjele Isä..."
Tuntuu meinaa ihan uskonnolliselta koru rukoukselta ja voi kamala jos unohtaa rukoilla veren suojaa ja jotakin sattuu, niin Se johtuu siitä että unohti rukoilla niin, eli jotenki ihan taikauskoa poikii Sellanen hokeminen... Liekö jotain gnostilaista perintöä kenties...
Lily
 

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja Juha » 06. Loka 2014 23:36

@Lily

Mäkin muistan joskus uskon alkuaikoina tuollaisen että kuvittelin että Jeesuksen veren suoja on jonkinlainen "maaginen suoja" joka suojelee kun nukut tai jotain vastaavaa...

En tiedä mistä sellainen käsitys sitten tarttui mukaan. Netistä varmasti jostain. Minusta olisi parempi selventää mitä on "Jeesuksen veren suoja", silloin kun siitä puhutaan. Minua tuo aikoinaan sotki hitusen. Varmasti muitakin jotka ovat juuri tulleet uskoon.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja Siivetön » 07. Loka 2014 06:53

Itse ymmärrän, että kun puhutaan "veren suojaan" rukoilemisesta,
se on vertauskuva ns. liiton verestä

2 Moos. 24:8 Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne…’

Ja tuo Jeesuksen veren kautta tapahtunut liitto on meidän suojamme ja turvamme.

Eli vielä ts.; Jos olemme vastaanottaneet Jeesuksen Kristukse Pelastajanamme,
olemme tulleet Hänen vihmontaverensä puhdistamiksi ja näin olemme liitossa
Jumalan kanssa ja tämä Jeesuksen veren kautta tullut liitto on meidän suojamme
ja turvamme.
Siivetön
 

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja tanu » 07. Loka 2014 08:49

JHK kirjoitti: Mikään koittelemus, tai paha asia, ei tapahdu meille Isän Jumalan sitä sallimatta. Koska hän on meidät lapsikseen ottanut, niin voimme luottaa siihen, että minkä Hän sallii, sen Hän sallii meidän parhaaksemme.


Tuo on totta. Jumala kyllä pitää lapsistaan huolta, ilman että pitäisi rukoilla "Jeesuksen veren suojaa".
Jeesuksen veri suojelee uskovia viimeisellä tuomiolla. Jeesuksen Golgatalla vuodattama veri on pyyhkinyt heiltä syytelistalta pois kaikki synnit, joista
muuten olisi seurauksena kadotustuomio.

Mutta onko siis ihan turhaa rukoilla Taivaan Isältä suojelua ja varjelusta uskoville yleensäkin?
Luulisin että ei ole, koska Jumala haluaa, että pyydetään häneltä varjelusta(tai ihan mitä tahansa hänen tahtonsa mukaista asiaa)
vaikka hän sen pyytämättäkin antaisi. Tai ainakin kiitetään siitä kaikesta hyvästä mitä Isä antaa ja suo.

Ihan niinkuin vanhempien tahto lapsiaan kohtaan on täällä maan päälläkin.
Ettei lapset vaan oleta, että kaikki hoituu aina pyytämättäkin ja ettei tarvitse mistään kiittää.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja Siivetön » 07. Loka 2014 09:09

"Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta", KR.33/38 Heb.10:19-24

Meidän ei kuitenkaan pidä myöskään ylenkatsoa Jeesuksen veren voimaa, jonka kautta meillä on ainoastaan pääsy kaikkein pyhimpään ja Hänen verensä on se, joka puhdistaa meidän sydämemme kaikesta synnistä.

Eli kyllä Jumalan pelastustyössä on valtavan suuri merkitys juurikin Jeesuksen antamalla veriuhrilla, kunhan katsomme tätä asiaa kokonaisuutena VT:kin kautta, jolloin karitsan veri oli esikuvana tulevasta ja kaiken tämän huomioonottaen ymmärrän kyllä sen, kun rukoillaan Jeesuksen veren suojaa, eli se ei ole mikä hyvänsä rukous, vaan sanoma rististä ja Jeesuksen veren voimasta on se, joka meidän tulisi saarnata kaikkien kuuluville.

1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat,
mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.


Kuten laulussa sanotaan:

1.
Golgatan veressä voima on,
voima niin siunattu verraton.
Pyhässä veressä Jeesuksen
voima on suuri ja ihmeellinen.
Golgatan veressä voima on,
voima niin siunattu verraton.

2.
Veri voi puhdistaa syntisen,
veri voi uudistaa jokaisen.
Pyhässä veressä Jeesuksen
voima on suuri ja ihmeellinen.
Veri voi puhdistaa syntisen,
veri voi uudistaa jokaisen.

3.
Väsyneet kulkijat tulla saa,
sairaat ja heikot hän parantaa.
Pyhässä veressä Jeesuksen
voima on suuri ja ihmeellinen.
Väsyneet kulkijat tulla saa,
sairaat ja heikot hän parantaa.

4.
Karitsan häihin jo kutsu soi,
Karitsan häät kohta alkaa voi.
Pyhässä veressä Jeesuksen
voima on suuri ja ihmeellinen.
Karitsan häihin jo kutsu soi,
Karitsan häät kohta alkaa voi.

Hengellinen laulukirja nro 187
Tekijä tuntematon
Paavo Virtanen 1967
Siivetön
 

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja Siivetön » 07. Loka 2014 09:20

Vielä lisäyksenä, että ymmärrän tokikin sen, että tuo saattaa tuntua jonkun mielestä jonkinlaiselta mantralta tai jopa taikuudelta, eli ymmärrän mitä ketjun aloittajakin tarkoittaa, mutta niinhän Isä meidän-rukouskin tuntuu kuulemma niiden mielestä, jotka eivät ymmärrä rukouksen voimaa ja Ristinsanoman todellista merkitystä.

Mutta meille, jotka olemme Hänen haavainsa kautta paratut synnin sairaudestamme, sanoma rististä ja Jeesuksen veren voimasta tulisi olla niin suuri ilosanoma ja niin kallisarvoinen asia, ettemme koskaan pitäisi sitä minään mantrana tahi taikuutena.

Joten itse sanoisin ihan rakkaudella ja sydämestäni, että älkää päästäkö vihollista syöttämään teille minkäänlaisia ajatuksia siitä, että tulisi hyljätä sanomaa Jeesuksen veren voimasta.

Toivottavasti tätä ei nyt ymmärretä väärin ja koeta minua tuomitsijaksi, mutta kun on jo pitempään katsellut kaikenlaista kuviota tällä hengelliselläkin kentällä, on jo oppinut vähän tuntemaan vihollisen juonia ja sitä, mitä asioita hän pyrkii meiltä viemään pois tai kyseenalaistamaan, että joutuisimme ikäänkuin hänen armoilleen.

Vihollinen pelkää Jeesuksen veren voimaa ja siksi hän haluaa tehdä siitä asian, jota ei ole hyvä pitää esillä ja siihenhän aikaan me olemme hengelliselläkin kentällä ajautuneet, että julistetaan vain armoa ja enkelien siipien havinaa kaiken ylle, mutta ei ristintyön totuutta ja sitä, mitä vaati Isältä se, että me pelastuisimme.
Siivetön
 

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja tanu » 07. Loka 2014 09:39

Kyllä Jeesuksen veressä on mahtava voima vihollista vastaan. Voittovoima.

Tulee mieleen kertomus, jonka luin jostain joitakin vuosia sitten.
Joku porukka oli pelannut aakkoslaudan kanssa spiritismiä.
Eli aakkoset oli kirjoitettu jollekin paperille ja sitten "hengeltä" kyseltiin kaikkea
kirjoittamalla kysymykset niin, että sanat muodostettiin liikuttamalla juomalasia
kirjaimelta toiselle. Ja henki sitten vastasi niin, että lasi liikkui itsestään kirjaimelta toiselle.

Homma toimi ja muutama kysymys ja vastaus oli esitetty ja saatu.
Sitten joku pelaajista kirjoitti lasia liikuttamalla "Jeesuksen Kristuksen veri" ja
kului hetki ja lasi räjähti palasiksi....
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: "Veren suoja"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Loka 2014 09:47

tanu kirjoitti:Kyllä Jeesuksen veressä on mahtava voima vihollista vastaan. Voittovoima.

Tulee mieleen kertomus, jonka luin jostain joitakin vuosia sitten.
Joku porukka oli pelannut aakkoslaudan kanssa spiritismiä.
Eli aakkoset oli kirjoitettu jollekin paperille ja sitten "hengeltä" kyseltiin kaikkea
kirjoittamalla kysymykset niin, että sanat muodostettiin liikuttamalla juomalasia
kirjaimelta toiselle. Ja henki sitten vastasi niin, että lasi liikkui itsestään kirjaimelta toiselle.

Homma toimi ja muutama kysymys ja vastaus oli esitetty ja saatu.
Sitten joku pelaajista kirjoitti lasia liikuttamalla "Jeesuksen Kristuksen veri" ja
kului hetki ja lasi räjähti palasiksi....


:clap: Pahat henget taisi pelätä niin siksi räjähti. Kristuksen veri on yli kaikkea ja siinä on Jumalan voima. Kiitos Tanu, oli mielenkiintoista lukea tämän jutun. :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron