Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Psykologia

ViestiKirjoittaja Leea » 05. Loka 2014 15:19

Olen kokenut jo pidemmän aikaa, että pitäisi kirjoittaa psykologiasta. Tiedän että tämä aihe voi aiheuttaa paljon erimielisyyttä. Aihe on kuitenkin tärkeä ja suosittelen lukemaan myös alla olevat linkit, koska ne selventävät asiaa paremmin. Olen huolissani siitä miten nämä ihmisopit, jotka ovat ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa, saavat sijaa kristittyjenkin keskuudessa. Se ei yllätä että maailma turvautuu tähän huuhaa-tieteeseen, koska he eivät tunne Herraa Jeesusta. Mielestäni kristittyinä olisi kuitenkin tärkeä huomata mitkä ovat psykologian juuret ja mitä vahinkoa nämä opit tekevät. Näitä oppeja ovat olleet kehittelemässä Jumalan kieltäjät kuten esim. Sigmund Freud.

Erilaisiin terapioihin turvaudutaan usein elämän kriiseissä, masennuksissa jne. Psykologian opit ovat mukana monilla elämän aloilla kuten erilaisissa koulutuksissa. Psykologiassa väistetään ihmisen syyllisyyskysymys Jumalan edessä tai ylipäätään ei pureuduta ihmisen hengelliseen puoleen. Avuksi tarjotaan jos jonkinlaista terapiaa, yritetään löytää ihmisestä itsestä vastausta ja kehitetään itseluottamusta. Erilaiset ongelmatkin rinnastetaan fyysisiin sairauksiin esim. alkoholismi. Tavallaan voidaan sanoa että alkoholisti on vain sairauden uhri ja ei näin ollen ole enää vastuussa teoistaan Jumalalle. Mielestäni psykologian opit voivat jopa vaikeuttaa ihmistä löytämästä Jumalaa. Syntikäsitettä ei enää haluta tuntea, sehän on vain vanhanaikainen termi, jolla ei saa kiusata ihmisiä.

Masennus, kuolemanpelko, ahdistus, syyllisyys johtuvat yleensä yksinkertaisesti siitä syystä, että ihminen on syntinen ja elää erossa Jeesuksesta. Vain uskoontulo voi muuttaa ihmisen todella. Uskovan elämään kuuluu toki myös vaikeat ajat ja murheet, mutta vaikeuksienkin keskellä meillä on suuri auttaja Herra Jeesus.

Raamattu vai ihmisviisaus - kumpi on totta?
http://www.ekm.nu/opetuskirjoituksia/100#.VDE2nfnufK5

Lyhennelmä Päivi Clayn kirjasesta “Psykologisten teorioiden haaste seurakunnalle.”
http://vapaasana.swedishforum.net/t43-paivi-clay-huolen-aihe
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 05. Loka 2014 15:39

Tämä on mielenkiintoinen aihe ja olen myös sitä mieltä, että suuri osa psykologiasta ja erilaisista terapiamuodoista on Jumalan tahdon vastaista. Nuo mainitut opit siitä, että luetaan synnit sairaudeksi on tästä yksi esimerkki. Toinen esimerkki on menneisyyden ongelmien kaiveleminen väärällä tavalla.

Mutta jos mietitään mitä psykologia oikeastaan on, niin sana käsittääkseni tarkoittaa oppia ihmismielestä. Siinä ei mielestäni ole mitään sinällään väärää, että pyritään saamaan ymmärrystä siitä miten ihmismieli toimii. Eli kun vaan hyljätään kaikki Jumalan tahdon vastaiset psykologian muodot, ei itse psykologiassa ole mitään sinällään väärää.

Uskon että tietynlainen sielunhoito/terapia on hyvä juttu. Monella uskovalla saattaa olla mielen alueella käsittelemättömiä haavoja menneisyydestä. Silloin ne asiat täytyy ottaa käsittelyyn, ennenkuin niistä voi parantua ja vapautua. Lähinnä käsitteleminen tarkoittaa sitä, että asiat tulevat valkeuteen eli kohdataan totuus. Totuus vapauttaa ja parantaa.

Mitä tulee syyllisyyteen niin mielestäni terveessä sielunhoidossa ei koiteta sysätä syyllisyyttä omista synneistä pois ihmiseltä, mutta kuitenkin on hyvä ymmärtää myös esimerkiksi kasvatuksen vaikutus. Muuten ihminen voi jäädä vääräänlaiseen syyllisyyteen ja pitää itseään epätavallisen pahana ihmisenä, jos esimerkiksi kipuilee normaalia enemmän syntien ja ongelmien kanssa. Kun ymmärtää mikä vaikutus väärällä kasvatuksella on ollut itseensä, niin osaa olla itselleen oikealla tavalla armollinen. Se ei tietenkään tarkoita synnin hyväksymistä, mutta ymmärrystä omasta rikkinäisyydestä joka aiheuttaa normaalia enemmän sisäistä myllerrystä ja taistelua.

Siihen täytyy vielä lisätä, että onneksi Jumalan voima on rajaton eikä meidän rikkinäisyytemme ole sille mikään este. Hän on voimallinen varjelemaan nuhteettomana rikkinäiset sielut samalla tavalla kuin eheät. Mutta Hän tahtoo myös parantaa rikkinäiset, niin että mikään mennyt ei vaikuta millään tavalla elämään.

Siunauksin Herman.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Loka 2014 18:04

Ajattelen myöskin näin kuin Herman :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja Siivetön » 05. Loka 2014 18:18

Hyvä kirjoitus tosiaankin Hrmn2:lta! . :thumbup:

Enempi vain tarvittaisiin kristittyjä psykologeja, jotka osaisivat nähdä ja ymmärtää myöskin ihmisten hengelliset tarpeet ja siltä alueelta tulevat ja olevat ongelmat.
Siivetön
 

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja paa » 05. Loka 2014 18:30

Aamu-Usva kirjoitti:Ajattelen myöskin näin kuin Herman :thumbup:


Niin minäkin.
Kolme vuotta kävin terapiassa ja olin todella iloinen, että siihen tuli mahdollisuus.
Siellä käsiteltiin juurikin niitä menneisyyden haavoja, joiden lopputulosta olin
raahannut mukanani nuoruudesta saakka.
Vihdoinkin oli joku ihminen ihan vaan sitä varten, että saatiin turvallisesti käydä
kaikki läpi ja lisäksi sain ihan konkreettisia neuvoja ja ohjausta siihen, miten
tiettyjen asioiden kanssa voi elää kohtuullisen normaalisti.
Terapeuttini ymmärsi heti sen, että mulle ei sitten puhuta mitään meditaatio- yms.
juttuja ja puhuinkin hänelle paljon uskostani ja hän kunnioitti sitä.
Hän taisi itsekin uskoa Jumalaan.
Tuntuu moni ihminen olevan nykyäänkin jonkinlaisen elämänhallinnan opettelun
tarpeessa, ja sitä terapia minulle edustaa aika pitkälle. Elämänhallintaa siis.
Tämän vuoksi en pidä psykologiaa huuhaana, mutta totta kai pitää pitää silmät auki
ja olla varovainen.

Jumala voi auttaa ihmistä monella tavalla.
Mutt jos jonkun mielestä en luota tarpeeksi Jumalaan, vaan käyn ikään kuin
"varmuuden vuoksi" terapiassa, niin oma on häpeänsä jos niin luulee.
Mutta tämä on taas näitä asioita, että koittakaa ensin kituuttaa itse lähes 10 vuotta
vaikean masennuksen ymv. kanssa, niin kummasti alkaa maallinenkin apu kelvata :roll:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Loka 2014 19:13

Monet ihmiset kaipaavat sitä että he saavat jutella ongelmistaan jollekkin ns, luotettavalla henkilölle joka ei ole kuitenkaan liian läheinen. Tällainen juttelu ja tuntojen purkaminen helpottaa monesti ja yleensä psykologi sekulaarissa maailmassa edustaa tällaista kuuntelijaa jolle on helppo jutella. Kun juttelu sitten tuo helpotusta niin psykologiakin voidaan nähdä helpotusta tuovana juttuna vaikka helpotus tuli siitä että sai purkaa tuntojaan ja kuuntelija ns; ymmärsi mitä sanoit (ainakin sanoi noin 30 sek. välein "ymmärrän".. "ymmärrän") ...

Mielestäni itse psykologia ei siis ole tämä helpotusta tuova asia sillä sama tulos voidaan saavuttaa vaikka kuuntelija ei olisikaan psykologi - mutta tämä kuuntelijan rooli on annettu yleisesti psykologeille sekulaarissa maailmassa.

Psykologia (vanha nimitys sielutiede on tieteenala, joka tutkii ihmisen toimintaa. Toiminnalla tarkoitetaan niin mielen sisäisiä tapahtumia kuin käyttäytymistä. Wikipedia

Kun katsotaan psykologian todellista merkitystä eli unohdetaan se mukava nojatuolissa istuva "kuuntelija" joka sanoo 30 sekunnin välein "ymmärrän" niin psykologiassa on kyse ihmismielen käyttäytymisestä. Ihmismieli on henkinen "asia" ja jos ihmismieltä ei tutkita Raamatullisesta lähtökohdasta käsin niin varmasti mennään pieleen.

1.Joh.5:19 Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa.

Apt.26:18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'


2.Tim.2:24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
2:25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
2:26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.


Efe.2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;

Luuk.11:23 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Raamatun mukaan koko maailma on pahan vallassa. Jokainen ihminen joka ei ole pelastunut Jumalan armosta pimeydestä valkeuteen vaeltaa vielä pimeydessä saatanan vallassa joka on vanginnut uskomattomat tahtoaan tekemään. Jokainen joka ei ole Jeesuksen kanssa on Häntä vastaan ja hajoittaa.

Maailmassa ei todellisuudessa ole neutraaleja ihmisiä - on vain niitä jotka ovat Jeesuksen puolella tai Häntä vastaan - pimeydessä eläviä tai valkeuteen pelastettuja. Sekulaari psykologia yrittää selittää ihmismielen käyttäytymistä näkökulmasta joka ei perustu Jumalan sanan ilmoitukseen (totuuteen). Raamatun valossa sekulaari psykologia perustuu pimeydessä (valheessa) elävien ihmisten tulkintaan ihmismielen käyttäytymisestä - ihmisten jotka ovat Jeesusta vastaan. Jos ihmisellä on jo lähtökohtaisesti valheellinen käsitys todellisuuden luonteesta niin hän ei voi tuoda todellista "henkistä" helpotusta lähimmäiselle. Ja painotan nyt nimenomaan psykologian todellista luonnetta eli ihmismielen käyttäytymisen tutkimusta.

Pointtini on siis se että sekulaari psykologia ei voi päästä totuuteen ihmismielen todellisesta luonteesta ja se todellisuudessa hajoittaa koska se ei perustu evankeliumin rakkaus-sanomaan vaan "inhimilliseen (maalliseen) viisauteen" joka ei rakenna yhdessä Jeesuksen kanssa. Kun kaikki Jumalan tahdon vastaiset psykologian muodot (ihmismielen käyttäytymisen) selitykset hylätään jää jäljelle vain Jumalan sana joka on ainoa oikea käyttöopas ihmismielen toiminnalle. Ihmismielen käyttäytymisen tutkiminen vie aina harhaan jos se ei lähde Jumalan sanan totuudesta käsin liikkeelle sillä ihmismieli on henkinen joka on joko Jeesuksen tai saatanan vallassa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja Joel.A » 05. Loka 2014 19:43

Taas tuon omaa komeemusta, mutta tuon lyhyesti :D

Itselläni on ollut melko rankka lapsuus ja nuoruus paljon kiusattu jne. Kävin hakemassa masennukseen apua terapiasta ja psygologilta ja jokseenkin ne kyllä auttoi, kun sai purkaa sydäntään ja käsitellä vanhoja haavoja jne. Huomasin kuitenkin, että ei ne vie minun ongelmia pois ja turvauduin kokonaan Jeesukseen. Tajusin vain yksinkertaisuudessaan sen (tähän tarvittiin Jumalan Sanan opettajaa joka julisti synnin pois laittamisesta), että minun on vain laitettava synti elämästäni pois ja näin tein ja kun näin tein niin tuli täydellinen rauha ja lepo sisimpään :).

Minun ongelmani oli siis suuri katkeruus jota "käsittelin" todella monia vuosia ja jos joku osaaja olisi vain osannut tulla sanomaan, että tee parannus siitä ja siitä niin elämäs helpottuu niin olisin säästynyt kyl todella isoilta ongelmilta joita tänäkin päivänä kannan.

Enemmän vain lisää tarvittaisiin sellaisia "terapeutteja", jotka voivat ja osaavat sanoa, että tee parannus niin elämäs helpottaa :)
Joel.A
 

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 05. Loka 2014 20:01

Jos psykologian opit ovat linjassa Raamatun kanssa, on se hyvää ja hyödyksi. Tietenkään uskomattomat eivät voi täydellisesti auttaa eikä kukaan uskomaton voi täydellisesti saada apua, sillä vain Jumalan kautta voi saada täydellisen avun, mutta ei se tarkoita etteikö myös uskomattomien kautta voisi saada jossain määrin apua. Olen esimerkiksi lukenut sekulaaria psykologiaa jonka opin mukaan katkeruudesta ja vihasta vapautuu anteeksiantamisen kautta. Se on linjassa Raamatun opetuksen kanssa, joten sellaisen psykologian kautta voi saada todellista apua. Termi psykologia sisältää niin paljon erilaista opetusta, että on aika mahdotonta sanoa psykologian olevan huono tai hyvä juttu. Osa on hyvää, osa huonoa, pidetään se mikä hyvää on.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja Leea » 05. Loka 2014 20:53

Pitää ottaa huomioon että psykologian teorioita ja määritelmiä ovat olleet kehittelemässä ihmiset, jotka eivät ole tunteneet Jeesusta. Joten miten nämä ihmisopit voisivat olla parempia kuin Raamatun opetukset. Siksi en ainakaan itse ymmärrä miksi kristittyjen keskuudessa sekoitetaan psykologiaa ja Raamatun oppeja keskenään. Psykologiaa sanotaan myös tieteelliseksi, mutta kyseessä on enemmänkin valhetiede, jossa ihmiset ovat tehneet omanlaisiaan määritteitä ihmisen mielestä ja psyykkisiinsairauksiin ei edes ole olemassa mitään menetelmiä, joilla saataisiin diagnoosit.

En vähättele kenenkään masennusta kritisoimalla psykologiaa ja terapiaa. Olen itsekkin kokenut vaikeita aikoja lyhyen uskossa oloni aikana, mutta joka kerta vaikeuksienkin keskellä ajattelen että ei ole muuta toivoa kuin Jeesus ja Hänen sanansa on valkeus tielläni. Miksi luottaisin terapeuttejen apuun, jotka käyttävät avukseen ihmisviisauteen nojautuvia oppeja. Vaikeuksista puhuminen muille uskoville on toki myös tärkeää. Psykologin kanssa jutustelua en itse vain näe samanlaisena kuin esim. uskovienyhteys voi olla.

Lainauksia muiden kirjoituksista:
Päivi Clay Psykologisten teorioiden haaste seurakunnalle:
”Jim Owen sanoo, että kristillinen psykologia on oikeastaan harhaanjohtava termi, koska ei ole mitään psykologiaa, joka olisi kehitetty kristittyjen toimesta ja jota niinollen voitaisiin sanoa kristilliseksi. On käynyt niin, että kristityt terapeutit ja psykologit ovat ottaneet parhaaksi katsomansa teoriat humanistisesta psykologiasta ja yhdistäneet niihin Raamatun sanoman. He ovat yrittäneet kristillistää psykologian, mutta sen asemasta he ovat onnistuneet psykologisoimaan kristinuskon.”

V. I. Laurion kirjoituksesta psykiatria ja psykologia ovat huijausta (harmi, ettei kyseistä kirjoitusta löydy enää netistä):
”Psykiatria-psykologiauskonto ja kristinusko ovat kilpailevia uskontoja, joilla ei ole mitää yhteistä. Psykologia muistuttaa itämaisia uskontoja, ja se on pettänyt koko yhteiskunnan. Parantavan uskon tilalle on tuotu ”positiivinen ajattelu” ja synnistä, helvetistä ja perkeleestä pelastumisen tilalle kuvitellut itsekasvu, itsearvostus, itsetäyttymys, itsekunnioitus, usko itseen, positiivinen minäkuva ja kaikenlaiset kilpailut. Nämä ovat itsepetosta. Usko itseen, omaan minään, on syrjäyttänyt uskon Jumalaan, johon ainoa tie on Kristus. Oppi luonnollisesta hyvyydestä on suoraan kristinuskoa vastaan ja saatanan ylistystä.”
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja JHK » 05. Loka 2014 20:55

Parasta apua mitä psykologit/-atrit/terapeutit voivat antaa on juuri kuunnella, ymmärtää, ja jos mahdollista, hieman selittää ihmiselle hänen kokemuksiaan. Psykologiahan perustuu ihmisen psyykkeen tutkimiseen; varmasti kaikki ihmiset ovat siinä määrin samanlaisia, että ihmiselle voi jossain määrin selittää, miksi hän tuntee niinkuin tuntee. Varsinainen apu onkin sitten jo toinen asia. Osa kokee saavansa terapeuttien/psykiatrien neuvoista apua, osa ei. Olen kuitenkin samaa mieltä, että kaikki täydellinen apu tulee Jumalalta. Mutta jos Jumala on puhunut mykän aasin kautta, voi hän puhua myös psykologin kautta. Tällöin psykologi ei kuitenkaan auta tiedoillaan, vaan apu tulee Jumalalta.

Psykologeissa on tietty se vika, että he ovat taipuvaisia selittämään ihmisen viat "mielenalueen sairauksiksi". Raamatullisesti ihminen on vastuussa käytöksestään, vaikka joku ihminen väittäisikin hänen olevan sairas. Jos psykologin maailmankuva on täysin materialistinen, niin silloin hän tietty selittää kaikki ongelmat suhteellisiksi, eikä esim. selkeästi sano väärää asiaa vääräksi, koska puhtaasti materialistisessa maailmassa ei ole oikeaa eikä väärää.
JHK
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa