Virheen korjaaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Virheen korjaaminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Loka 2014 10:35

http://www.kotipetripaavola.com/virheenkorjaaminen.html

On todella mielenkiintoista millä tavalla ihminen suhtautuu virheisiin. Jotkut korjaavat virheensä kun huomaavat ne, toiset eivät taas korjaa virheitään, vaikka ne olisivat ilmiselviä. Käyn läpi tässä kirjoituksessa muutamia havaintojani tältä alueelta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Virheen korjaaminen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 05. Loka 2014 11:24

Todella hyvä kirjoitus Petriltä ja AINA ajan kohtainen itse kullekkin meistä.

En tiedä toiminto oikein jos kerron, että kun lähden tutkimaan Raamattusta jotain aihetta, niin ajattelen jo valmiiksi/lähtökohtaisesti, että en minä siitä mitään ymmärrä tai vaikka ymmärtäisinkin niin voin olla joko vähän väärässä tai kokonaan väärässä, koska kyse on kuitenkin Jumalan Sanasta, joka ei ole ihmisviisaudella/ymmärryksellä käännettävissä tai selitettävissä. Toki onhan minussa Pyhä Henki, joka antaa viisautta ja ymmärrystä sen oikeeseen "tulkitsemiseen", mutta silti voin olla hyvinkin metsässä, koska olenhan kuitenkin ihminen ja näin ollen astianmaun mahdollista olemista on aina olemassa.

Niinpä kun pidän tämän mielessä niin parannuksen teko/vääristymän korjaaminen on ainenkin helpompaa kuin silloin jos en pidä tätä mielessä. Tälläinen ajattelutapani ei kuitenkaan sido minua ajattelemaan niin, että olen aina väärässä, enkä koskaan ajattelisi oikein. Uskon, että niin pitkään kun en havaitse ristiriitaisuuksia ajattelutavassani niin silloin olen ainenkin jollain tavalla oikeassa tai menossa siihen.

Herralle kiitos, että saan olla tällä hetkellä sellaisessa seurakuntayhteudessä, että on edes joku joka voi hieman ojentaa tai kyseenalaistaa ajattelutapaani ;)
Joel.A
 

Re: Virheen korjaaminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Loka 2014 18:22

Minulle tämä asia on ollut vaikea oppia (ja on vieläkin). Luulen että sellainen syyttävä kasvatus aiheuttaa sen, ettei millään haluaisi myöntää virheitään. Huomaan itsekin vanhempana helposti etsiväni syyllistä: "Kuka on tehnyt tämän? Kuka täällä on sotkenut? jne." Ehkä sen takia minun piti itkien rukoilla ja lukea Raamattua kokonainen vuosi ennen kuin sain Jumalan armosta syntyä uudesti ylhäältä. Jumalan oli vaikea saada minut uskomaan, että minut hyväksytään, vaikka tunnustankin, että minä se olin enkä enää osoita syyttävällä sormella jotain toista. Muistan nähneeni unenkin hieman ennen uskoon tuloani, missä itkin, että entä jos en kelpaakaan, mutta minut otettiin syliin ja ovi aukesi. Sain astua sisään kaikista tekemistäni virheistä huolimatta.

Virheiden tunnustamiseen liittyy valtavasti pelkoa; sellaista oikein syvään juurtunutta hylätyksi tulemisen pelkoa. Lastenikin on vaikea hyväksyä tekemänsä virheet. Erityisesti vanhin tyttäreni tavoittelee jokaisessa urheilusuorituksessaan ja koulussa vain täydellisyyttä. Ekaluokkalaistani taas jännittää lukemisessa tapahtuvat virheet. Luin jostain, että nykyään lukemisvaikeuksissa käytetään apuna koiria, jotka ovat hyviä ja kritiikittömiä kuuntelijoita. Minäkin olen pyytänyt tyttöäni lukemaan äitini koiralle. Se ei välitä virheistä :lol: Ehkä itsekin koin jo ihan lapsena niin vapauttavaksi olemisen kaikkien eläinten kanssa siitä syystä, että ne hyväksyivät minut, vaikka teinkin virheitä.

Mutta juuri tänään ajattelin Jumalan valtavaa rakkautta ja hyväksyntää, jota Hän osoittaa meille ihmisille Jeesuksessa. "Ja kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli (Ps.73:25)." En edes maailman ihmisten hyväksynnästä :)
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Virheen korjaaminen

ViestiKirjoittaja tanu » 10. Loka 2014 11:38

Surullisena olen seurannut keskustelua "Psykologia" ja "Veren suoja"-ketjuissa.
Sen sijaan, että keskusteltaisiin hyvässä hengessä ja yhdessä pohdittaisiin otsikoiden aihetta, niin keskustelu on mennyt "minä olen oikeassa ja sinä väärässä"-suuntaiseksi...
Hakemalla haetaan toisen sanomisista virheitä jne.
Itse en ole osallistunut, koska en ole halunnut sotkea asioita lisää. Kun ei minulla ole mitään rakentavaa sanottavaa noihin aiheisiin(eikä kyllä yleensä paljon muuhunkaan :oops: ), niin parasta olla hiljaa.



Tässä pieni ote PP:n kirjoituksesta virheen korjaaminen:

Uskova

Valitettavasti on myös olemassa uskovia, jotka levittävät valhetta vastoin Jumalan sanan totuutta. Tähän löytyy useampi syy, joista tuon esille muutamia.

Oikeaoppisuus

Jotkut uskovat ovat sydämessään hyvin ylpeitä, joka johtaa heidän kohdallaan siihen, että he pitävät itseään oikeaoppisina ja muita harhaoppisina. Ylpeys sydämessä estää heitä tekemästä parannusta, joka johtaisi virheiden ja väärän opetuksen hylkäämiseen. Tällainen uskova ei usein kaihda keinoja saadakseen olla oikeassa, siksi hän voi syyllistyä kavalaan vääryyteen, että hän saisi pitää kiinni oikeaoppisuudestaan. Hän on epäterveessä uskossa, joka johtaa monien kohdalla kokonaan pois terveestä ja pelastavasta uskosta. Parannuksen tekeminen, eli ylpeyden hylkääminen sydämestä on heidän ainoa toivonsa päästä todelliseen ja terveeseen uskoon.





Itselläni on paha tapa "olla aina oikeassa" ja loukkaantua ihan naurettavan pienistä jutuista. Mutta tämä foorumi on kuitenkin mielestäni hyvä paikka opetella keskustelua ja
opetella nielemään "loukkaukset", vaikka ne eivät loukkauksia yleensä edes ole. Kunhan itse niin vaan ylpeydessäni kuvittelen.

Ja ei ole toista yhtä raitista foorumia eteeni vielä tullut. Ylläpito tekee kovaa ja arvokasta työtä pitääkseen tämän foorumin uskollisena puhtaalle Jumalan sanalle.
Eikä ole varmasti helppoa tuo työ.

Kiitos Herralle tästä hienosta foorumista.

Armahdetaan toisiamme ja annetaan anteeksi ja suvaitaan toistemme puutteita ja virheitä.

Herran Jeesuksen armoa ja rauhaa kaikille foorumilaisille. :toghether:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Virheen korjaaminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Loka 2014 11:44

tanu kirjoitti:Surullisena olen seurannut keskustelua "Psykologia" ja "Veren suoja"-ketjuissa.
Sen sijaan, että keskusteltaisiin hyvässä hengessä ja yhdessä pohdittaisiin otsikoiden aihetta, niin keskustelu on mennyt "minä olen oikeassa ja sinä väärässä"-suuntaiseksi...
Hakemalla haetaan toisen sanomisista virheitä jne.
Itse en ole osallistunut, koska en ole halunnut sotkea asioita lisää. Kun ei minulla ole mitään rakentavaa sanottavaa noihin aiheisiin(eikä kyllä yleensä paljon muuhunkaan :oops: ), niin parasta olla hiljaa.



Tässä pieni ote PP:n kirjoituksesta virheen korjaaminen:

Uskova

Valitettavasti on myös olemassa uskovia, jotka levittävät valhetta vastoin Jumalan sanan totuutta. Tähän löytyy useampi syy, joista tuon esille muutamia.

Oikeaoppisuus

Jotkut uskovat ovat sydämessään hyvin ylpeitä, joka johtaa heidän kohdallaan siihen, että he pitävät itseään oikeaoppisina ja muita harhaoppisina. Ylpeys sydämessä estää heitä tekemästä parannusta, joka johtaisi virheiden ja väärän opetuksen hylkäämiseen. Tällainen uskova ei usein kaihda keinoja saadakseen olla oikeassa, siksi hän voi syyllistyä kavalaan vääryyteen, että hän saisi pitää kiinni oikeaoppisuudestaan. Hän on epäterveessä uskossa, joka johtaa monien kohdalla kokonaan pois terveestä ja pelastavasta uskosta. Parannuksen tekeminen, eli ylpeyden hylkääminen sydämestä on heidän ainoa toivonsa päästä todelliseen ja terveeseen uskoon.





Itselläni on paha tapa "olla aina oikeassa" ja loukkaantua ihan naurettavan pienistä jutuista. Mutta tämä foorumi on kuitenkin mielestäni hyvä paikka opetella keskustelua ja
opetella nielemään "loukkaukset", vaikka ne eivät loukkauksia yleensä edes ole. Kunhan itse niin vaan ylpeydessäni kuvittelen.

Ja ei ole toista yhtä raitista foorumia eteeni vielä tullut. Ylläpito tekee kovaa ja arvokasta työtä pitääkseen tämän foorumin uskollisena puhtaalle Jumalan sanalle.
Eikä ole varmasti helppoa tuo työ.

Kiitos Herralle tästä hienosta foorumista.

Armahdetaan toisiamme ja annetaan anteeksi ja suvaitaan toistemme puutteita ja virheitä.

Herran Jeesuksen armoa ja rauhaa kaikille foorumilaisille. :toghether:


Lihavoin Tanun tekstistä erittäin tärkeän asian, johon ihan meidän jokaisen olisi nyt syyttä kiinnittää huomiota. Kiitos Tanu.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa

cron