Kolminaisuuden puolustus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Maalis 2017 22:54

Minua todella ahdistaa tämän asian käsittely. Kun rupean ajattelemaan aihetta niin se on musertaa minut. Herra on iankaikkinen Jumala, tutkimaton, vanhurskas ja pyhä. Minä olen luotu ihminen, hyppysellinen savea jolla on henkäys sieraimissaan.

Tässä käsitellään ja kirjoitetaan niin suurista asioista, etten minulla ole kykyjä osallistua tällaiseen keskusteluun. Jeesusta koen jollakin tapaa tuntevani, koska olen saanut Häneltä syntini anteeksi. Koskaan en ole kokenut tarvetta tai kehotusta ryhtyä tutkimaan Jumalan sisintä olemusta. Olen ajatellut ja yhä ajattelen, että olen sellaiseen vähäpätöinen ja kelvoton. Siitä iloitsen, että olen saanut armon Jeesukselta ja saan koko sydämestäni puhutella pyhää Jumalaa "minun taivaalliseksi Isäkseni".

Välttelen Raamatulle vierasta terminologiaa. Kavahdan myös sitä "runsauden määrää" jolla pyritään selittämään yksittäisiä sanoja "uusiksi Raamatussa". Tehdäänkö niin, että saadaan tukea omille näkemyksille? Vai miksi se on ajassamme niin yleistä? En pyri sanomaan, etteikö terve oppi olisi tärkeää -sehän varjelee meitä eksymästä- mutta tärkeintä on kuitenkin Jeesuksen omakohtainen tunteminen. Efeson seurakunnalla oli oikea oppi ja he olivat ahkeria Herran työssä, mutta tärkein heiltä oli jäänyt, nimittäin he olivat hylänneet ensimmäinen rakkautensa.

Tahdoin nyt tämän tähän kirjoittaa. Minulla olisi jotain kommentoitavaa veljien teksteihin, mutta jokin sisimmässäni kehottaa olemaan kirjoittamatta. Keskustelunne voi joillekin lukijoille olla tarpeellista ja hedelmällistä, mutta minulle se tuntuu himmentävän Jumalan Pojan armoa ja kirkkautta josta olen päässyt osalliseksi Hänen Lunastuksensa perustuksella.

Lopuksi muistutan erään kirkkoisän unesta, jonka hän näki pitkään ja ankarasti pohdittuaan Jumalan olemusta. Unessa hän tuli valtameren rannalle. Rannalla oli pieni poika, joka oli kaivannut kuopan hiekkaan ja kantoi ämpärillä kuoppaan merestä vettä. Kirkkoisä kysyi pojalta: "Mitä sinä teet?" Poika vastasi: "Kannan tuon valtameren tähän kaivamaani kuoppaan!" Silloin kirkkoisä hymähti ja sanoi pojalle: "Voi hyvä poika, ethän sinä saa suurta valtamerta mahtumaan tuohon pieneen kuoppaan!" Silloin poika katsoi kirkkain silmin kirkkoisää ja vastasi: "Yritäthän sinäkin saada iankaikkisen Jumalan mahtumaan päähäsi!"
Jukka
 

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Maalis 2017 08:50

Olipa hyvä kirjoitus, Jukka.
Pidättäydynkin siis yrittämästä kuvailla Jumalaa ihan vain sanoilla, jotka eivät kuitenkaan riitä mihinkään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja SavingGrace22 » 30. Maalis 2017 09:31

Jukalta todellakin hyvä kirjoitus tuossa ylempänä. Erään veljen kanssa puhelimessa keskusteltiin toissapäivänä, ja tämä veli oli hämmentynyt tuosta Petrin kirjoituksesta. Minulle heräsi vain ajatus, että miten me vajavaiset ihmiset vertaamme ääretöntä Jumalaa itsensä kanssa. Voiko ääretön olla suurempi kuin ääretön? Hengellisen laulun sanoihin tämän, ainakin minun aivoilleni, liian suuren asian pähkäilyn päätän omalta osaltani näin: "Vain yksin Jeesus, Hän mulle riittävi..."
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. -Ef. 2:8-9
SavingGrace22
 
Viestit: 50
Liittynyt: 14. Joulu 2015 18:47

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Maalis 2017 10:17

Niin tämä asia on vaikea ja mahdoton ihmiselle. Ei kukaan ihminen pysty ymmärtämään mitenkään kokonaan Jumalaa se on mahdotonta.

Tosin jotakin voimme Jumalasta ymmärtää, sillä Hän kertoo sanansa ilmoituksessa itsestään sen verran, että voimme siitä jotakin ymmärtää. Esimerkiksi Jumala on Luoja, ja Hän on yksi.

Syy kirjoituksilleni kolminaisuusopista ja Isä on Jeesusta suurempi on lähinnä se, että katolinen kirkko pyrkii hallinnoimaan ihmisiä kehittämänsä katolisen kolminaisuusopin kautta, opettaen että pelastuakseen ihmisen pitää uskoa Isän, Jeesuksen ja Pyhän Hengen olevan yhtä suuria ja Kaikkivaltiaita. Raamattu ei edellytä tällaista uskoa, vaan sanoo, että on uskottava Jeesus Herraksi (Jumalaksi), jonka Isä on nostanut kuolleista, että voi pelastua. Raamattu myös sanoo Isän olevan Jeesusta suurempi ja Isän olevan yksin Kaikkivaltias. Jumalaa emme tietenkään pysty kukaan loppuun asti ymmärtämään.

Se minua kuitenkin huolestuttaa, että monet uudestisyntyneet uskovat julistavat kadotustuomiota tai harhaoppisyytöksiä jos ei usko katolisen kirkon mukaiseen kolminaisopin pelastukseen (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki ovat yhtä suuria ja Kaikkivaltiaita). Tämä minua huolestuttaa kun katolisen kirkon väärä opetus merkitsee pelastuskysymyksessä monille (ei kaikille) enemmän kuin Raamatun sanan totuus. Siksi olen tekemässä aiheesta vielä yhtä kirjoitusta. Olen todella huolissani asian takia.

Otan kyllä vastaan palautetta kirjoituksistani jos tulen ymmärtämään kirjoittaneeni tai sanoneeni väärin teen kyllä parannuksen ja korjaan kirjoituksiani, niin kuin olen tehnytkin, jos olen ymmärtänyt siihen olevan tarvetta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja tanu » 30. Maalis 2017 12:56

Hyvä että Petri kirjoittaa kolminaisuusopista. Ihmisiä on erilaisia ja toiset haluavat syventyä tähän(kin) opetukseen pintaa syvemmältä. Itselle riittää ainakin tällä hetkellä tietää että Jumala on yksi ja että tämä yksi Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jeesus on Herra ja Isä on suurempi kuin Poika. En edes yritä ymmärtää enempää. Ei ole ymmärrystä enempään. Uskon siihen mitä Raamattu opettaa, vaikka en asiaa ihan ymmärräkään. Ja se on myös hyvä että Petri tuo näitä katolisen kirkon harhaoppeja raamatullisesti esiin. Eipä juuri kukaan toinen täällä Suomessa katolisen kirkon kieroiluista kirjoitakaan. Ekumenian hengessä vaan suvaitaan kaikki.

Katolisella kirkolla on oma kolminaisuusoppinsa joka ei ole raamatullinen. Ko. laitos vääristää Raamatun asioita minkä ehtii. Oikeastaan heillä on neliö-oppi tai viisinäisyys-oppi, koska Mariaa ja paavia palvotaan yhtä innokkaasti kuin pyhää kolminaisuutta. Pyhä viisinäisyys = katolisen kirkon pentagrammi-oppi. :(
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 30. Maalis 2017 14:34

Olen lueskellut tätä ketjua ja uskaltaudun vähän minäkin kommentoimaan.

Kolminaisuus ja persoona sanat ovat vaikeita käsittää ja selittää. Itselläkin menee yli hilseen tuommoiset termit.
Asia voisi olla yksinkertaisempi, jos persoona sanan tilalle vaihdettaisi sana olomuoto, se olisi myös lähempänä
Jumalan nimeä Minä Olen.

Asian voisi sitten sanoa näin:
Jumala on ilmoittanut itsensä kolmessa olomuodossa. Pyhän Isän olomuodossa, joka on suurin, jota emme voi nähdä ja joka on meiltä salattu,
Poikansa olomuodossa, joka tuli lihaksi meidän keskellemme ja kuoli syntiemme puolesta ristillä ja Pyhän Hengen olomuodossa, joka lähetettiin meitä varten, jotta saisimme voiman tulla Jumalan lapsiksi,
kun olemme uskoneet syntimme Jeesuksen päälle ja auttaa meidät perille. Eli Henki kirkastaa Jeesusta meille ja antaa tahdon huutaa, Abba, Isä.
Eli Jeesus ja Pyhä Henki ovat osa Isän olemusta, lähtöisin Isästä, joka on suurin. Jumala= Isän salatussa olomuodossa, Jeesuksessa, lihan olomuodossa ja Hengen olomuodossa.

Jeesus tuli tänne lihassa, jos Isä olisi tullut, ei kukaan olisi kestänyt Isän Pyhyyden ja suuruuden edessä hengissä. Syntikuormamme olisi tappanut meidät Isän edessä.
Jeesus, joka on Poika, eikä yhtä suuri kuin Isä, tuli lihan muodossa, niin että ihmiset kykenevät kohtaamaan Isän Jeesuksen kautta ja Jeesus otti syntikuormamme
päälleen, niin ettemme kuole sen alle. Ja kun Jeesus kuoli ja meni taivaaseen Isän tykö, lähetti Hän Oman Henkensä, jotta saamme voiman päästä Hänen lapsikseen.
Omissa voimissamme emme olisi päässeet, koska olemme heikkoja syntisiä parkoja.

Minusta näin on yksinkertaisin selitys. Ei tarvii mitään kolminaisuus luentoa ja eikä omituisia analyyseja, mitä persoona sana oikein tarkoittaa.
Eikä tarvitse selittää Jumalaa liian pitkälle, että aivot loppuu kesken. Asia nyt vaan on noin, pähkinän kuoressa.

En sitten tiedä, meneekö tämäkin selitys yritelmä liikaa ohi Sanan tai jotain.. :oops:
Siunausta teille. :hearts:
Tirlittan
 

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Maalis 2017 21:12

Olen kokenut kirjoittaa sydämessäni kirjoituksen Raamatun yhdestä Jumalasta, jossa kiistattomasti on nähtävissä kolmiyhteisyys ja kolme, mutta kun Jumala itse sanassaan puhuu Jumaluudesta, niin Hän käyttää aina numeraalisesti muotoa Jumala on yksi, vaikkakin selkeästi on nähtävissä kolmiyhteisyys. Olen sanonut ja kirjoittanut etten usko kolminaisuusoppiin ja tarkoitan sillä katolisen kirkon muotoilemaa kolminaisuusoppia, johon en usko kokonaisuudessaan, vaikka siinä onkin mukana oikeaa Raamatun sanan mukaista opetusta. Koska tämä aihe ja asia aiheuttaa todella monella tavalla hämmennystä joidenkin uskovien keskuudessa siitä miten ja millä tavalla uskon Raamatun Jumalaan, niin pyrin tässä lyhyesti tuomaan esille sen miten uskon Raamatun Jumalaan. Se on kuitenkin hyvä tuoda esille, että kukaan ihminen ei pysty täysin ja täydellisesti ymmärtämään Jumalaa eikä kykene siten täysin aukottomasti kertomaan millainen Jumala on. Jotakin voimme kuitenkin tietää Raamatun Jumalasta ja Raamattu kertoo meille siitä millainen Jumala on. Jos tulen sydämessäni ymmärtämään erehtyneeni, niin teen parannusta ja korjaan käsitystäni, mutta nyt tällä hetkellä ymmärrän tätä asiaa sen mukaisesti kuin olen siitä tässä lyhyesti kirjoittanut. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/raamatu ... umala.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Joel.A » 19. Elo 2017 22:18

Litteää maata tässä tutkiessani tuli tälläinen raamatun kohta vastaan.

Onko Jeesus sittenkin luotu?

Sananlaskut 8:
1. Eikö viisaus kutsu, eikö taito anna äänensä kuulua?
2. Ylös kummuille, tien viereen, polkujen risteyksiin hän on asettunut.
3. Porttien pielissä, kaupungin portilla, oviaukoissa hän huutaa:
4. "Teitä minä kutsun, miehet, ja ihmislapsille kaikuu minun ääneni.
5. Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.
6. Kuulkaa, sillä jalosti minä puhun, ja avaan huuleni puhumaan, mikä oikein on;
7. sillä totuutta minun suuni haastaa, ja jumalattomuus on minun huulilleni kauhistus.
8. Vanhurskaat ovat minun suuni sanat kaikki, ei ole niissä mitään petollista, ei väärää.
9. Ne ovat kaikki oikeat ymmärtäväiselle, suorat niille, jotka löysivät tiedon.
10. Ottakaa minun kuritukseni, älkääkä hopeata, ja tieto ennen valituinta kultaa
11. Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.
12. Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.
13. Herran pelko on pahan vihaamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.
14. Minulla on neuvo ja neuvokkuus; minä olen ymmärrys, minulla on voima.
15. Minun avullani kuninkaat hallitsevat, ruhtinaat säädöksensä vanhurskaasti säätävät.
16. Minun avullani päämiehet vallitsevat ja ylhäiset, maan tuomarit kaikki.
17. Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
18. Minun tykönäni on rikkaus ja kunnia, ikivanha varallisuus ja vanhurskaus.
19. Minun hedelmäni on parempi kuin kulta, kuin puhtain kulta, minun antamani voitto valituinta hopeata parempi.
20. Minä vaellan vanhurskauden polkua, oikeuden teitten keskikohtaa,
21. antaakseni niille, jotka minua rakastavat, pysyvän perinnön ja täyttääkseni heidän aarrekammionsa.
22. Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
23. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
24. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
25. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
26. kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
27. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
28. kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman,
29. kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset,
30. silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
31. leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.
32. Siis te, lapset, kuulkaa minua; autuaat ne, jotka noudattavat minun teitäni!
33. Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte; älkää sen antako mennä menojaan.
34. Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä!
35. Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Herran mielisuosion.
36. Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa; kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."
Joel.A
 

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja eetu » 19. Elo 2017 22:35

Biblia

8:22 Minä olen ollut \Herran\ oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.

Joh. 1:1. Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
2. Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki ovat sen kautta tehdyt*, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Joel.A » 19. Elo 2017 23:20

eetu kirjoitti:Biblia

8:22 Minä olen ollut \Herran\ oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.

Joh. 1:1. Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
2. Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki ovat sen kautta tehdyt*, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.


Mites noi snl: 8:24 ja 25?

Sit mietin tuota esikoisuutta, että eihän esikoisuutta olisi jos ikäänkuin syntymää ei olisi?
Joel.A
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa

cron