Kolminaisuuden puolustus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja JHK » 30. Syys 2014 21:00

Kautta historian on ollut niitä, jotka ovat kieltäneet Jumalan kolminaisuuden joko filosofisista, teologisista tai ihan vain henk.koht syistä. Kolminaisuutta syytetään usein "pakanalliseksi" opiksi, jonka juuria pyritään löytämään kreikkalaisesta uskonnosta, filosofiasta, pakanamaailmasta ja Nikean kirkolliskokouksesta. Tosiasia kuitenkin on, että kolminaisuus on raamatullinen konsepti, joskaan sitä ei juuri tällä nimellä raamatussa mainita.

Termiä "kolminaisuus" käytti ensimmäisenä Tertullianus, joka eli n. 155-230 jkr. Hän tuskin keksi konseptia, mutta oli se, joka loi termin kahdesta sanasta tri (kolme) ja unitas ykseys/yhteys - triunitas, josta tulee englanninkielen sana trinity, ja suomenkielen termi "kolminaisuus". Jotkut ovat tahtoneet yhdistää termin useiden pakanuskontojen kolmen jumalan joukkoihin eli triadeihin, mutta tämä kritiikki ei toimi, ellei samaan hengenvetoon väitetä, että raamatullinen ilmaus "Isä, Poika ja Pyhä Henki" on sekin myöhempi lisäys raamattuun.

Hyväksyttävä vaihtoehtoinen tunnustus on minusta tunnustaa Jumalan ykseys, ja todeta edellämainitun kolmen kuuluminen tuohon ykseyteen, mutta silloin oikeastaan tunnustetaan jo kolminaisuus, tri-unitas eli kolmen ykseys, mitä kolminaisuus siis tarkoittaa.

Yrityksiä kieltää kolminaisuus on tehty useita. Vanhin tunnettu näistä on tietysti Arianismi, jota vastustamaan Nikean kirkolliskokous totesi Kristuksen olevan Isän kanssa samaa olemusta - homoousia, Ariuksen mielestä Kristus oli luotu olento, eikä siten samaa olemusta kuin isä. Perinteisesti tietyissä piireissä levitetty väite, että Nikean kirkolliskokous ja erityisesti keisari Konstantinus kehitti kolminaisuuden, on historian valossa hölynpölyä. Kolminaisuus esiintyy terminä sata vuotta ennen kirkolliskokousta, ja konseptina se löytyy jo raamatun sivuilta.

Moderneja kolminaisuuden kieltäviä liikkeitä ovat jehovantodistajat (joiden mukaan Kristus on luotu olento - arkkienkeli Mikael), branhamilaiset (modalisteja, jotka siis kieltävät että Jumalassa on kolme persoonaa, ja sanovat pikemminkin Jumalan ilmenevän kolmessa eri olomuodossa.) Mormoonit, joiden mielestä Jeesus on jumala pienellä j:llä. Mormoonit uskovat voivansa itse kohota jumaliksi maanpäällisen elämänsä jälkeen. Lisäksi kolminasuuden kieltävät monet juudaistit, jotka näkevät kolminaisuuden kreikkalaisena turmeluksena, ja tahtovat pitää kiinni juutalaisesta monoteismin käsitteestä. Jeesuksen Jumaluuden kieltää myös islam, joka pitää kolminaisuuden tunnustamista shirki:nä, epäjumalanpalveluksena, joka on rikoksista pahin. Joukkoon mahtuu runsaasti muita, tämä on vain hyvin karkea jaottelu.

Branhamilaiset ja juudaistit, hyökätessään kolminaisuutta vastaan, vetoavat mielellään Johanneksen evankeliumin lukuu 17, jakeeseen kolme:
3. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
4. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

Heidän yrityksensä kaatuu kuitenkin alleviivattuun jakeeseen 5, joka toteaa Kristuksen olleen isän tykönä ennen luomista, ja omanneen Jumalan tykönä kirkkauden. Tämä osoittaa takaisin Johanneksen evankeliumin luvun yksi kolmeen ensimmäiseen jakeeseen:
1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

Jeesus oli Jumalan tykönä ennen maailmaa, ja kaikki luotu/syntynyt on syntynyt hänen kauttaan - ei siis ole mahdollista, että hän olisi luotu. Hän on siis Jumalan luona, ja Jumala - häntä ei voi kuvata muulla nimityksellä, olemuksensa puolesta. Mutta koska on vain yksi Jumala, on hänen oltava yhtä Jumalan kanssa, muutoin VT raukeaa tyhjiin. Johannes kuvaa Sanan persoonaksi, joka on Jumalan luona - siten ei voi myöskään sanoa, että hänestä tuli persoona/henkilö vasta inkarnaatiossa. Jos Jeesuksen ja Jumalan välille pistetään matematiikan "on yhtäkuin" merkki, ja todetaan että Sana ja Jumala ovat yksi ja sama henkilö/olento, niin toteamus siitä että Jeesus on Jumalan luona muuttuu hölynpölyksi.
JHK
 

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Blum » 30. Syys 2014 23:13

Kiitos hyvästä avauksesta, JHK. Voisimmekin ehkä siirtyä pohtimaan vähemmän yleistä mutta mielestäni ehkä sitäkin mielenkiintoisempaa aihetta, joka kuuluu tähän, nimittäin PYHÄN HENGEN JUMALUUTTA. Minua viisaammat, Jeesuksen jumaluus on vielä kohtuullisen helppo pala, mutta millä Raamatun kohdilla puolustatte Pyhän Hengen jumaluutta?
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Juha » 30. Syys 2014 23:45

Blum kirjoitti:mutta millä Raamatun kohdilla puolustatte Pyhän Hengen jumaluutta?


Jos Pyhä Henki on osa Jumalaa, niin eikö se silloin kuulu jumaluuden piiriin?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Blum » 01. Loka 2014 00:11

Mitkä raamatunkohdat kertovat Pyhän Hengen olevan osa Jumalaa?
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Loka 2014 00:21

Blum kirjoitti:Mitkä raamatunkohdat kertovat Pyhän Hengen olevan osa Jumalaa?


3 Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
4 Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle." Apt. 5:3-4


--------------------

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt. 28:19

Ei nimiin, vaan nimeen. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat siis yhtä.

--------------------

17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki. 2. Kor. 3:17-18
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Loka 2014 07:00

Minusta asia on toisaalta hyvinkin yksinkertainen, sillä mitä olisi Jumala ilman Henkeä?

Kun Jumala loi ihmisen, Hän puhalsi meidän sisimpäämme elämän Hengen ja siksi mekin olemme ruumis, sielu ja henki.

Elämme tällä hetkellä ns. Pyhän Hengen aikakautta, PH "hallintakautta", joka todista sitä, että PH on myöskin persoona, sillä Hänellä on mm. tunteet ja tahto, eli kun Jeesus nousi ylös, Hän sanoi lähettävänsä tilalleen Pyhän Hengen, Puolustajaksi, Opettajaksi jne.
Siivetön
 

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Loka 2014 08:45

Raamattu on Jumalan sanan ilmoitus ihmiskunnalle sekä opetusta Jumalan seurakunnalle, eli kaikille kaikkien aikojen Herran Jeesuksen opetuslapsille. Jumala sanoo itsestään oman ilmoituksensa kautta, että Jumala on yksi, niin VT:n kuin UT:n ilmoituksen kautta. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että kun me opetamme Jumalasta, niin meidän tulee sanoa ja opettaa Jumalan olevan yksi, koska se on Hänen oma todistuksensa itsestään.

Kun tutkimme Raamatun sanan kokonaisopetusta, niin Raamatun selkeä opetus on, että Jumala on yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Edellä oleva oleva tulee kiistattomasti ilmi kun tutkimme ja käymme läpi sitä mitä Raamattu opettaa Jumalasta. Raamattu ei sano Jumalan olevan kolminaisuus, vaan yksi Jumala Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Meidän tulee käyttää Jumalasta ainoastaan niitä käsitteitä, jotka Hän on itse sanaansa kirjoituttanut sekä asettanut uskottavaksi.

Raamattu opettaa myös, että meidän tulee ja me saamme rakastaa Herraa meidän Jumalaamme kaikesta sydämestämme, sielustamme ja voimastamme. Jumalan rakastamiseen tietenkin kuuluu uskominen Häneen, siten kuinka Raamattu opettaa, sillä Raamattu on Jumalan sanan ilmoitusta sinulle ja minulle. Raamatun kiistaton opetus on että Jumala on yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.

Kolminaisuus sanan käyttäminen ei kuitenkaan ole niin väärin kun sellainen opetus, joka kieltää Jeesuksen Jumaluuden. Kolminaisuus sanaa käyttävät uudestisyntyneet uskovat ovat selkeästi pelastettuja Jumalan armosta, mutta Jeesuksen Jumaluuden kieltäjä ei ole Raamatullisessa pelastavassa uskossa.

Raamatun Jumalasta: http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... desta.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Loka 2014 09:58

Ymmärrän Petri hyvin, mitä tarkoitat, mutta jos tuolla periaatteella toimimme, silloin meidän ei tulisi käyttää myöskään esim. sanaa; uudestisyntyminen?

Ja on toki muitakin sanoja, joilla haluamme tänä päivänä tehdä paremmin ymmärrettäväksi sitä, mitä Raamattu tuo julki, mutta joita ei suoranaisesti sellaisina sanamuotoina löydy Raamatusta.

Esim. jos kääntäjät olisivat käyttäneet vain niitä sanamuotoja, jotka ovat alkuperäisteksteissä, uskon että Raamatusta olisi tullut kirjoitus, jota monien kansojen olisi täysin mahdotonta ymmärtää.

Hyvä esim. tästä on lukemani juttu eräästä lähetyssaarnaajasta, jonka piti kääntää Joh. 3:16 sen heimon kielelle, jota oli palvelemassa, mutta kyseisessä kielessä ei ollut sanaa - usko - uskoa - jne.
joten hän joutui kääntämään kyseisen kohdan näin:

Joh. 3:16
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka lepää koko painollaan Hänessä, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
(Tämä ulkomuistista, tarkennan, kunhan löydän tuon tekstin.)

Hän kun oli rukoillut Jumalalta apua tuohon tilanteeseen, että miten tuo kohta pitäisi kääntää, oli hänen luokseen tullut joku ystävä, joka oli istunut tuoliin ja todennut: "Onpa hyvä istua koko painollaan tähän tuoliin ja saada levätä kaikesta" ja niin Jumalan Henki oli alkanut puhumaan tuolle lähetyssaarnaajalle, että; Siinä se on, levätä koko painollaan Hänessä.
(Tässäkin ystävän lausuma ulkomuistista, eli tarkennan, jahka löydän alkuperäisen tekstin.)

Joh. 3
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Siivetön
 

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Loka 2014 10:57

Siivetön kirjoitti:Ymmärrän Petri hyvin, mitä tarkoitat, mutta jos tuolla periaatteella toimimme, silloin meidän ei tulisi käyttää myöskään esim. sanaa; uudestisyntyminen?

Ja on toki muitakin sanoja, joilla haluamme tänä päivänä tehdä paremmin ymmärrettäväksi sitä, mitä Raamattu tuo julki, mutta joita ei suoranaisesti sellaisina sanamuotoina löydy Raamatusta.

Esim. jos kääntäjät olisivat käyttäneet vain niitä sanamuotoja, jotka ovat alkuperäisteksteissä, uskon että Raamatusta olisi tullut kirjoitus, jota monien kansojen olisi täysin mahdotonta ymmärtää.

Hyvä esim. tästä on lukemani juttu eräästä lähetyssaarnaajasta, jonka piti kääntää Joh. 3:16 sen heimon kielelle, jota oli palvelemassa, mutta kyseisessä kielessä ei ollut sanaa - usko - uskoa - jne.
joten hän joutui kääntämään kyseisen kohdan näin:

Joh. 3:16
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka lepää koko painollaan Hänessä, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
(Tämä ulkomuistista, tarkennan, kunhan löydän tuon tekstin.)

Hän kun oli rukoillut Jumalalta apua tuohon tilanteeseen, että miten tuo kohta pitäisi kääntää, oli hänen luokseen tullut joku ystävä, joka oli istunut tuoliin ja todennut: "Onpa hyvä istua koko painollaan tähän tuoliin ja saada levätä kaikesta" ja niin Jumalan Henki oli alkanut puhumaan tuolle lähetyssaarnaajalle, että; Siinä se on, levätä koko painollaan Hänessä.
(Tässäkin ystävän lausuma ulkomuistista, eli tarkennan, jahka löydän alkuperäisen tekstin.)

Joh. 3
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.


Kyllä uudestisyntyminen löytyy Raamatusta.

Se miksi "kiivailen" Jumala on yksi opetuksen puolesta, johtuu siitä koska Jumala itse ilmoittaa sanassaan olevansa yksi ja tämä yksi Jumala on ja toimii Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Siksi en voi itse kuvata Häntä tai opettaa Hänestä muulla tavalla kuin Hän itse Itsestään ilmoittanut.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Loka 2014 14:23

En tokikaan kiellä, etteikö uudestisyntyminen asiana löytyisi Raamatusta, mutta niin löytyy kolminaisuuskin ja se löytyy Sinunkin tekstistäsi tässä: "Jumala on yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä."

Eli et ehkä ymmärtänyt, mitä yritin tuoda esille?
Siivetön
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron