Kolminaisuuden puolustus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Maalis 2017 18:06

Pysyn jalkapallo vertauskuvassani, kiitos keskustelusta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Maalis 2017 18:08

Minun on helpoin ymmärtää Jeesuksen ja Jumalan ykseyttä sen kautta, että Jeesus on Jumalan Sana.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Maalis 2017 11:39

*
Tuo on yleistä uskovien keskuudessa että nojaudutaan omaan ymmärrykseen hakeakseen ymmärrystä eikä tällä tavalla turvaudu Herraan joka voi avata ymmärrystä [Snl. 3:5]. Tärkeintä on ymmärtää että Raamattu ei pyydä ymmärtämään vaan uskomaan niin alistutaan Sanan alle uskomalla Raamatun opetusta niin tällä tavalla Herra avaa ymmärrystä siihen opetukseen. Ja tällä tavalla Herra johdattaa vain nöyriä oikealle tielle ja Jumala opettaa vain nöyrille tiensä [Psa 25:9].

Miksi uskoville ei kelvannut oppia tuntemaan Herran tietä kuin nojautuvat omaan ymmärrykseen jota puolustetaan selittäen eikä heille kelpaa Jumalan tie heidän tuntemiseksi?!? Siinä se vaara. Minä vain odotan että Herra avaa minulle ymmärrystä koska minulle kelpaa oppia tuntemaan Jumalan tietä. :wise3:

Olen pitänyt yhtä uskonveljeä viisaampana ja joskus liityin hänen seuraan keskustellaakseni hänen kanssa vaikeista asioista joita hän avasi minulle ymmärrystä keskustellessamme niin siten yksi päivä minä pysähdyin lukemaan hänen kirjoitusta jossa minä törmäsin lauseeseen 'kolmipersoonallinen Jumala'. :wtf: :shock: :?

Koin oman ymmärryksen tökkivän kun nojauduin omaan ymmärrykseen miettien siinä jutussa. Siksi tyydyn Herran tien tuntemiseen jonka mukaan Raamattu opettaa että Jumala on yksi ja tyydyn siihen että Herra avaa ymmärrystä kans.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja paa » 27. Maalis 2017 11:59

Miten jumalattomalle voi selittää, että kolme on yksi? Heille voi puhua tuntitolkulla aiheesta, mutta jos ei ole antaa mitään konkreettista, niin ihan turhaa. Vertauksen käyttö voisi siksi olla hyvä idea. Eikö kukaan muista, kun ette olleet vielä uskossa, miten vaikea asiaa oli tajuta? Kovin vähän ymmärrän nytkään, mutta silloin se oli mahdotonta. Tosin, tarviiko jumalattomien edes tajuta koko asiaa, sillä eihän pelastus siitä ole kiinni.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Maalis 2017 12:10

*
Heille voisi sanoa näin että Raamattu opettaa että Jumala on yksi. Meidän ei tarvitse ymmärtää kuin uskoa mitä se opettaa. Ja heille voi myös sanoa että Jumala antaa armoa joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi Raamatun tuntemiseen [Ef. 1:8].

Heille voi selittää myös siitä että ihmisviisaudella ei voi oppia tuntemaan Jumalaa [1Kor. 1:21]. Sillä Jumala on säätänyt että pelastuminen tapahtuu vain uskon kautta - ei ihmisviisauden kautta että yksikään ei kerskaisi viisaudesta jolla pelastuisi. Usko on Jumalan lahja että usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä. Kun uskoontulon jälkeen ihminen on Jumalan armon sisäpuolella niin hän saa armon Jumalan tuntemiseen sillä armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi [Ef. 1:8].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Maalis 2017 12:16

*
Meidän usko ei perustu ihmisviisauteen jolla voi avata ymmärrystä selittämällä vaan Jumalan voimaan joka voi avata meille myös ymmärrystä [1Kor. 2:5].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Maalis 2017 07:56

Kirjoitin edellisen kirjoitukseni kolminaisuusopista sekä Jumaluudesta ja yhdestä Jumalasta. Koin sydämelläni, että olisi vielä hyvä kirjoittaa uusi kirjoitus tästä aiheesta, mutta hiukan erilaisesta näkökulmasta käsin. Kukaan ihminen ei ymmärrä Jumalaa ja Hänen sanansa ilmoitusta täydellisesti, siksi en minäkään sano tämän kirjoitukseni olevan täydellinen ilmoitus ja opetus, vaan se miten ymmärrän ja uskon tämän asian ja olen tietenkin valmis tekemään parannusta jos tulen sydämessäni ymmärtämään erehtyneeni jossakin kohden.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/isaonje ... rempi.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Iustus » 28. Maalis 2017 13:50

Muutama kommentti Petrin viimeisimpään kirjoitukseen, sen Jeesuksen Isästä syntymistä käsittelevään osioon.

Ensinnäkin varhaisen kirkon kolminaisuusopillisissa keskusteluissa pidettiin kiinni siitä, että Jeesus on Isästä syntynyt ennen aikojen alkua ja että Jeesus on aina ollut olemassa. Nämä eivät ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Itse asiassa varhainen kirkko nimenomaan torjui kolminaisuusopillisin perustein areiolaisten harhan, jonka mukaan on ollut aika, jolloin Poika ei ollut olemassa.

Toiseksi Raamattu puhuu Kristuksesta Isän ainosyntyisenä Poikana. Sitä monogenes sananmukaisesti tarkoittaa.

Ja kolmanneksi artikkelissa siteerattu Young's Literal Transaltionin käännös "Ps 2:7 I declare concerning a statute: Jehovah said unto me, ‘My Son Thou art, I to-day have brought thee forth" nimenomaan sanoo, että "tänään minä sinut synnytin." To bring forth on vanhaa englantia, ja se tarkoittaa synnyttämistä.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Maalis 2017 15:59

Iustus kirjoitti:Muutama kommentti Petrin viimeisimpään kirjoitukseen, sen Jeesuksen Isästä syntymistä käsittelevään osioon.

Ensinnäkin varhaisen kirkon kolminaisuusopillisissa keskusteluissa pidettiin kiinni siitä, että Jeesus on Isästä syntynyt ennen aikojen alkua ja että Jeesus on aina ollut olemassa. Nämä eivät ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Itse asiassa varhainen kirkko nimenomaan torjui kolminaisuusopillisin perustein areiolaisten harhan, jonka mukaan on ollut aika, jolloin Poika ei ollut olemassa.

Toiseksi Raamattu puhuu Kristuksesta Isän ainosyntyisenä Poikana. Sitä monogenes sananmukaisesti tarkoittaa.

Ja kolmanneksi artikkelissa siteerattu Young's Literal Transaltionin käännös "Ps 2:7 I declare concerning a statute: Jehovah said unto me, ‘My Son Thou art, I to-day have brought thee forth" nimenomaan sanoo, että "tänään minä sinut synnytin." To bring forth on vanhaa englantia, ja se tarkoittaa synnyttämistä.


Jos joku sanoo, jonkun syntyneen, joka tarkoittaa tulemista olemassaoloon ja että hän on aina ollut olemassa, niin kyseessä on ristiriita ja siitä ettei tällainen yhtälö voi pitää paikkaansa.

Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Raamattu opettaa Jeesuksen uhranneen itsensä viattomana (ristillä) Jumalalle (Isälleen) iankaikkisen Hengen kautta. Koska Jeesus on iankaikkinen Henki, niin Jeesus on tietenkin tosi Jumala, joka on ollut aina ja iankaikkisesti olemassa. Tämän Raamatun kohdan mukaan Jeesus on ollut aina olemassa, eikä Jeesus ole siten jossakin kohden ennen luomista syntynyt Isästä. Jeesuksen tosi Jumaluus ei perustu Isästä syntymiseen, vaan siihen, että Hän on ollut aina ja iankaikkisesti olemassa, koska Jeesus on iankaikkinen Henki (Jumala on iankaikkinen Henki).

Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella (monogenes) Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Joh 1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen (monogenes) Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen (monogenes) Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Joh 3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen (monogenes) Pojan nimeen.

1 Joh 4:9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen (monogenes) Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.

Kreikankielen sana monogenes tarkoittaa, että vanhemmille on syntynyt ainoa lapsi, ainoa, ainutlaatuinen. Jotkut ajattelevat ja opettavat Jeesuksen olevan ainutsyntyinen, joka on Isästä syntynyt ja tämän he perustelevat monogenes sanalla. Jumalan sana ei voi olla itsensä kanssa ristiriidassa ja Jumalan sana sanoo Jeesuksen olevan iankaikkinen Henki (Jumala), joka tarkoittaa Jeesuksen olleen aina ja iankaikkisesti olemassa, eikä Hän ole siten voinut syntyä Isästä jossakin kohden ennen luomista.

Kun tutkimme Raamatun kohtia, joissa monogenes sana esiintyy ja asetamme sen koko Raamatun ilmoitukseen ja koska monogenes tarkoittaa myös ainoaa, niin kaiken tämän perusteella monogenes sanatarkoittaa yllä olevissa Raamatun kohdissa Jumalan ainoaa Poikaa, koska Isällä on vain yksi ainoa Poika, joka on iankaikkinen Henki (Jumala). Raamatun kokonaisilmoituksen perusteella monogenes sana liitettynä Jeesukseen, ei tarkoita Isästä syntymistä ennen tämän maailman aikojen alkua, vaan Jumalan ainoaa iankaikkista ja aina olemassa ollutta Poikaa (Jeesus).

Vaikka bring forth olisi vanhaa englanninkieltä, niin siitä huolimatta hepreankielen jalad sanalla on aina ollut merkitys synnyttää ja tuoda esiin. Ps 2:7 oleva jalad sanan merkitys on tuoda esiin, jonka Jumala itse ilmoituksessaan todistaa selvästi:

Ps 2:7 ¶ Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin (jalad).

Ps 2:7 ¶ I declare concerning a statute: Jehovah said unto me, ‘My Son Thou art, I to-day have brought thee forth. (Young's Literal Translation)

Moni sanoo ja opettaa Jeesuksen syntyneen Isästä ennen aikojen alkua, koska monissa käännöksissä Psalmi 2:7 on viittaus Jeesukseen, jossa Isä Jumala sanoo tänä päivänä synnyttäneensä Poikansa. Hepreankielen sana jalad tarkoittaa synnyttää ja tuoda esiin. Psalmi 2:7 käännettynä synnyttää ei ole oikea käännös, sillä tuoda esiin on jakeen oikea käännös (Young's kääntää oikein), jonka myös Raamattu selkeästi todistaa:

Apt 13:
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman (euangelidzo), että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: ‘Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt’.
34 Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: ‘Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot’.

Apt 13 luvussa jakeissa 32 puhutaan evankeliumin julistamisesta (euangelidzo) ja Jumalan antamasta täytetystä lupauksesta herättämällä (kuolleista nouseminen) Jeesuksen ja sen jälkeen viitataan suoraan Psalmi 2 ja jakeeseen 7, eli kun Jeesus nousi kuolleista, niin sitä Jumala tarkoitti Psalmi 2:7:ssa, koska silloin kun Jeesus nousi kuolleista, niin Hänet on tuotu esiin ylösnousseena Pelastajana. Raamattu vahvistaa tämän, sillä heti Apt 13:33 jakeen jälkeen jakeessa 34 puhutaan uudestaan Jeesuksen kuolleista nousemisesta, joka on yhdistetty Psalmi 2:7, jonka oikea käännös tulisi olla: Tänä päivänä Minä toin sinut esiin. Apt 13:32-34 todistaa sen ettei Psalmi 2:7 puhu Isästä syntymisestä, vaan siitä kun Isä nosti Poikansa kuolleista, joka tuli esiin ylösnousseena Pelastajana istuen Isän oikealle puolelle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Maalis 2017 11:49

Tuolla jossain aikaisemmin nimimerkki paa kirjoitti:Miten jumalattomalle voi selittää, että kolme on yksi? Heille voi puhua tuntitolkulla aiheesta, mutta jos ei ole antaa mitään konkreettista, niin ihan turhaa.


Ei sitä voikaan selittää sen enempää jumalattomalle kuin jumalisellekaan. Kolme ei ole yksi eikä yksi ole kolme. Me emme kertakaikkiaan ulotu ymmärtämään Jumalan ilmoituksia Hänen olemuksestaan. Kaikki mitä Hänestä voimme tietää perustuu yksinomaan, -täydellisesti ja yksinomaan-, siihen ilmoitukseen (apokalypsis-ilmestys) jonka Hän on itsestään antanut. Kaikki sen yli, ali tai sivuitse menevä on meidän omia arveluitamme ja kuvitelmiamme eikä niillä ei ole varteenotettavaa painoarvoa. Arviomme tästä Olennosta -joka ilmoittaa olevansa maailmankaikkeuden Jumala ja Luoja- voivat kukaties osua oikeansuuntaisiksi, mutta yhtä lailla voivat olla aivan virheellisiä, jos olemme menneet "yli sen, minkä Hän on itse itsestään ilmoittanut". Kompuroimme pahasti, jos muodostamme Jumalastamme inhimillisiä keinoja apuna käyttäen kuvan, olkoon sitten potkupallo tai kolmio tai jokin muu "inhimillisen viisauden tai taiteen avulla kasattu apuväline". Käsky kuuluu älä tee itsellesi mitään jumalankuvaa. Ei mitään. Näin Jumala on sen meille ilmoittanut. Jumala ei ole inhimillisin keinoin kuvattavissa eikä järjellämme ymmärrettävissä. Häntä ei kukaan ole nähnyt eikä voi nähdä.

"Heille voi puhua tuntitolkulla aiheesta [kolminaisuus], mutta jos ei ole antaa mitään konkreettista, niin ihan turhaa."

Mitä konkreettista meillä sitten on "antaa". Meillä on antaa sanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja jättää uskosta osattoman kohdalla kaikki muu Jumalan huoleksi. Hänen sanansa tekee työtä mitä me emme voi tehdä. Jeesus on Jumalan vastaus kaikkiin kysymyksiimme. Itse Hän sanoi sen näin: "Joka on nähnyt Minut, on nähnyt Isän."

Tykkään tästä laulusta:
Vaivu maahan, nöyräks tullen,
Armahtajaas huutaen.
Henki näyttää ristin sulle
Jeesus antaa autuuden.
Tule niin kuin olet vaan
muuta Hän ei vaadikaan.

Tuosta alkaa Jumalan tuntemisen oppiminen. Jeesuksessa -joka teki Jumalan nimen s.o Hänen persoonansa tunnetuksi Isänämme- ei ole mitään mutkikasta eikä hämärää eikä epäselvää. "Minä vaellan vanhurskauden polkua, oikeuden teitten keskikohtaa, antaakseni niille, jotka minua rakastavat, pysyvän perinnön ja täyttääkseni heidän aarrekammionsa...Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Herran mielisuosion. Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa; kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa" (san. 8). Hebrealaiskirje alkaa myös suuremmoisella ilmoituksella: "Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa" (1:1-3).
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron