Luonnoton puu?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 08:34

Täs olisi kaks Raamatunpaikkaa jotka on erikerroilla jotenkin erityisesti puhutellu mua ja oon niitä miettiny, mutta en oo koskaan tajunnu niitä yhdistää...vai mitä mieltä ootte,puhutaanko samasta asiasta?

Matt 13
31 Vielä toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa.
32 Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille."

Dan 4:
11 (4:8) Puu kasvoi ja vahvistui, niin että sen latva ulottui taivaaseen ja se näkyi kaiken maan ääriin.
12 (4:9) Sen lehvät olivat kauniit ja sen hedelmät suuret, ja siinä oli ravintoa kaikille. Sen alla etsivät varjoa kedon eläimet, ja sen oksilla asuivat taivaan linnut, ja kaikki liha sai siitä ravintonsa.
13 (4:10) Minä näin pääni näyissä, joita minulla oli vuoteessani: katso, pyhä enkeli astui alas taivaasta.
14 (4:11) Hän huusi voimallisesti ja sanoi näin: hakatkaa puu poikki ja karsikaa sen oksat, riipikää sen lehvät ja hajottakaa sen hedelmät. Paetkoot eläimet sen alta ja linnut sen oksilta.

Onko näis molemmis kysymys luonnottoman suureksi kasvaneesta "Baabelin puusta" ja lintukodot on kirkkokuntia jotka ovat puun oksilla??

Lupaus uudesta puusta kun vanha hakataan poikki??

Hes 17:
22 Näin sanoo Herra, Herra: Mutta minä otan yhden latvuksen siitä korkeasta setripuusta ja istutan sen; hennon latvalehvän minä siitä taitan ja istutan korkealle ja jyrkälle vuorelle.
23 Israelin vuoren korkeuteen minä sen istutan: ja se kantaa lehviä ja tekee hedelmää, ja siitä tulee mahtava setri. Ja sen alla asuvat kaikki linnut, kaikki, mitä siivekästä on; ne asuvat sen oksain varjossa.
24 Ja kaikki metsän puut tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka teen korkean puun matalaksi ja matalan puun korkeaksi, tuoreen puun kuivaksi ja kuivan puun kukoistavaksi. Minä, Herra, Herra, olen puhunut, ja minä sen teen."
Lumina
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 08:51

Oon aina ajatellu että taivasten valtakunta ja Jumalan valtakunta on ikäänkuin sama asia mutta se mitä Jeesus kehoittaa etsimään,eli Jumalan valtakunta ,on Totuus.. joka löytyy taivasten valtakunnan,"suuren puun" ytimestä..kannosta,puun joka oli kasvanu liian suureksi??

Ja Jumala tulee karsimaan/kaatamaan tuon puun niin että verso jää jäljelle ja siitä kasvaa uusi puu.Koetelkaa :?:
Viimeksi muokannut Lumina päivämäärä 06. Helmi 2011 08:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Lumina
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 08:56

Varmaan oottekin pitemmäelle edenneet tämän jo ymmärtäneet,jos näin on...joten ootte vähän niinku Danieleita :) ..koska sillä jolla on Elämä on hengen korvat,muuten ei asiat aukene :roll:
Lumina
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 09:31

Jotenkin yhdistäisin tähän myös nämä ja ymmärtäisin että tää puu voi tarkoittaa myös yksilö uskovaa jonka uskon elämä on rakentunut väärällä tavalla??Koin joskus että nää on tapahtunu mulle!! :) Uskovat on Jumalan huoneita ..ei käsillä tehdyt huoneet ja oksat on syntejä tai riippuvuuksia,jotain väärää joka tuhoaa Hedelmät ,jotka heitetään tuleen kun Jumala armossaan ne meille osoittaa ja tilalle kasvaa uutta :think2: Jos tää menee nyt pahasti pois raiteiltaan, niin poistakaa ketju...en loukkaannu siitä :pc: vaan.. :hys: ... :)


Joh 2
14 Niin hän tapasi pyhäkössä ne, jotka myivät härkiä ja lampaita ja kyyhkysiä, ja rahanvaihtajat istumassa.
15 Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon.
16 Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."
17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut".


Ja Ap teot 28:
3 Mutta Paavali kokosi kasan risuja, ja kun hän pani ne nuotioon, tuli kyykäärme kuumuuden tähden esiin ja kävi kiinni hänen käteensä.
4 Kun asukkaat näkivät tuon elukan riippuvan kiinni hänen kädessään, sanoivat he toisilleen: "Varmaan tuo mies on murhaaja, koska kostotar ei sallinut hänen elää, vaikka hän pelastuikin merestä".
5 Mutta hän pudisti elukan tuleen, eikä hänelle tullut mitään vahinkoa.
Lumina
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja JHK » 06. Helmi 2011 10:07

Nuo kolme raamatunpaikkaa eivät oikeastaan liity toisiinsa millään lailla. Ensimmäisessä Jeesus vertaa taivasten valtakuntaa sinapinsiemeneen. Toisessa kyseessä on kuningas Nebukadressarin uni, joss puu on kuningas itse vertauskuvallisesti. Viimeinen taas liittyy profetiaan siitä mitä Juudalle on tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Tässä setri kuvaa koko kansaa tai valtakuntaa. Puita käytetään Raamatussa usein vertauskuvina ihmisistä ja valtakunnista. En usko että näillä raamatunpaikoilla on yhteyttä.
JHK
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 10:13

Ok :) ..mutta mitäs kun sinapinsiemenestä piti kasvaa vihanneskasvi, mutta siitä tulikin suuri puu...luonnonvastaista vai ihmeteko??
Lumina
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 10:19

Ja eikö Danielin kirjas puhuta kuninkaan valtakunnasta jota hallitsee kuningas.Ja luvun loppupuolella kun hän paisui niin hänen annettiin tulla tuntemaan ylpeytensä ja näytettiin että Korkein hallitsee ihmisten valtakuntaa.

Eli esikuvaa tämän ajan "kuninkaista" ja suuresta rakennelmasta joka koittaa hallita Jumalan valtakuntaa??
Lumina
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 11:26

Tää nyt on hakuammuntaa :roll: mutta tuli mieleen että jokainen uhri on tulella suolattava ...on turha uhrata mitään jos ei oo tulella suolattu ihminen ja uhri...eli Jumalan Hengen tulella?? Ja taikina voi paisua/kasvaa mutta jos suola puuttuu niin se on mautonta ja ei kelpaa kuin poisheitettäväksi ja tallattavaksi???? Liittyykö mitenkään edellisiin :)

Voiko seuraavan jakeen yhdistää Uuden liiton suolausasioihin... :think2:

4 moos 18

19 Kaikki pyhät annit, joita israelilaiset antavat Herralle, minä annan sinulle, sinun pojillesi ja tyttärillesi ikuiseksi oikeudeksi. Se olkoon ikuinen suolaliitto Herran edessä sinulle ja sinun jälkeläisillesi."


Mark 9:

49 Sillä jokainen ihminen on tulella suolattava, ja jokainen uhri on suolalla suolattava.
50 Suola on hyvä; mutta jos suola käy suolattomaksi, millä te sen maustatte? Olkoon teillä suola itsessänne, ja pitäkää keskenänne rauha."

Matt 5

13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
Lumina
 

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja toni t » 06. Helmi 2011 15:10

Luminalla mielenkiintoisia viestejä. Itselläni ei tule mitään aiheesta nyt mieleen jotta osaisin vastata. On kiva lukea kun joku tuo jotain aihetta esille ja haluaa tutkia tarkasti.

Siunausta Luminalle ja kaikille muillekkin! :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Luonnoton puu?

ViestiKirjoittaja Lumina » 06. Helmi 2011 22:07

toni l kirjoitti:Luminalla mielenkiintoisia viestejä. Itselläni ei tule mitään aiheesta nyt mieleen jotta osaisin vastata. On kiva lukea kun joku tuo jotain aihetta esille ja haluaa tutkia tarkasti.

Siunausta Luminalle ja kaikille muillekkin! :thumb:


Okei...mutta et kuitenkaan tyrmänny suoralta kädeltä :) Ei mullekkaan nyt justiin tuu muuta mieleen..ehkä joskus tulee :think2: ...siunausta vaan kaikille :hearts:
Lumina
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 43 vierailijaa

cron