Jeesus vanhassa testamentissa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jeesus vanhassa testamentissa

ViestiKirjoittaja paa » 25. Syys 2014 18:52

Ok, kiitoooos :-P
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Jeesus vanhassa testamentissa

ViestiKirjoittaja paa » 06. Loka 2014 18:28

Tarkoittaako ilmaus 'Herran enkeli' Jeesusta? Niinkin olen kuullut sanottavan, mutta harmi vaan etten muista millä tämä perusteltiin. Periaatteessa nuo psalmien kohdat voisi viitata tavalliseen enkeliin?

Ps 34:7 Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät.

Ps 35:5-6 Olkoot he niinkuin akanat tuulessa, ja Herran enkeli syösköön heidät maahan;
heidän tiensä olkoon pimeä ja liukas, ja Herran enkeli ajakoon heitä takaa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Jeesus vanhassa testamentissa

ViestiKirjoittaja paa » 06. Loka 2014 18:31

Ai tuollahan JHK jo puhuikin Herran enkelistä, kun luin ketjun paremmin läpi. Pahoittelut.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Jeesus vanhassa testamentissa

ViestiKirjoittaja paa » 06. Loka 2014 18:34

Entäs tämä:

Snl30:4 Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Jeesus vanhassa testamentissa

ViestiKirjoittaja JHK » 06. Loka 2014 18:46

Vanha klassikkohan se siinä :) Kyllä tuo on minusta ehdottomasti viittaus Herraan Jeeuskseen.

Lisäksi ovat nämä sananlaskujen luvut 8 ja 9. Nämä ovat sikäli kiistanalaisia, että tuo "viisaus" on hepreassa feminiininen sana - ikään kuin kyseessä olisi nainen. Sama pätee kreikankielen sanaan "viisaus" - "sofia". Tässä on minusta kuitenkin huomioitava se, että a) kaikissa kielissä sanoilla ei ole "sukua". b) Vaikka meillä onkin Isä ja Poika, niin minusta Jumalaan ei pidä liian tiukkapipoisesti yhdistää pelkästään maskuliinisia ominaisuuksia. Siksi Minä näen viittauksen Jeesukseen näissä teksteissä.

Sananlaskut 8
22. Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
23. Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
24. Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
25. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
26. kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
27. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
28. kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman,
29. kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset,
30. silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
31. leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.
32. Siis te, lapset, kuulkaa minua; autuaat ne, jotka noudattavat minun teitäni!


Rakkaassa KR: 33/38:a Tummennetut kohdat on käännetty huonosti. Parempi käännös ensimmäiseen menee jotenkin näin "Herra omisti minut alussa, ennen luomistyötään" ja toiseen "Työmiehenä olin".
JHK
 

Re: Jeesus vanhassa testamentissa

ViestiKirjoittaja JHK » 06. Loka 2014 19:00

Vähemmän ilmeinen, mutta siltikin puhutteleva Jeesusprofetia on kertomus Joosefista. Miettikäämme:
-Joosef on isänsän Jaakobin rakkain poika, poika, jota aurinko, kuu ja tähdet näyssä kumartavat. (Jeesus on Jumalan valittu.)
-Hänen veljensä (juutalaiset) kadehtivat ja vihaavat häntä, ja myyvät hänet hopearahoista vierasheimolaisille (roomalaiset).
-Joosef ikään kuin kuolee sekä isällen että veljilleen, ja matkustaa pakanoiden tykö (Jeesus kuolee, sana hänestä leviää "Egyptiin" eli maailmaan.)
-Heidän tykönään Joosef kohotetaan "jumalasta seuraavaksi", faaraon oikeaksi kädeksi (Kristus isän tykönä taivaassa.)
-Koko maailmaa kohtaa kaamea nälänhätä (synti) jolta Joosef pelastaa sekä Egyptin asukkaat että veljensä (Jeesus pelastaa monia sieluja synnilta ja maailmalta).
-Lopussa veljet tunnistavat hänet samaksi, jonka myivät hopearahoista pakanoille. (Juutalaiset ottavat vastaan Jeesuksen ajan lopulla).

Kuva ei ole ihan täydellinen, mutta minä rehellisesti uskon Joosefin olevan Jeesuksen tyyppi :)
JHK
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa