Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko syntiä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko syntiä?

ViestiKirjoittaja Lily » 21. Syys 2014 18:56

Onko syntiä lyödä vetoa rahasta tai ylipäätänsä tai olla ammattiurheilija sellaisessa lajissa jossa vedonlyönti on vahvasti osa lajin tarkoitusta?
Lily
 

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja paa » 21. Syys 2014 20:08

Jos vedonlyönti on syntiä (en siis tiedä onko vai ei), niin tuskinpa se ammattiurheilusta syntiä tekee.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja tanu » 22. Syys 2014 10:09

Onko vedonlyönti ja pelaaminen rahasta aina rahanhimoa ja syntiä?

Entisenä pelurina olen saanut sellaisen ymmärryksen, että on.
Sen vuoksi en enää laita edes yhtä riviä lottoa "vetämään".

Mutta onko se syntiä, jos pelaa ja ennen pelaamista lupaa antaa kaikki voitot köyhille?
Ja näin myös tekee, kun voittoja tulee.
Tästä oli jo aiemmin kauan sitten keskustelua jossakin ketjussa. Joku oli saanut kertomansa mukaan Herralta
jonkun vedonlyönnin tuloksen, oli sitten pelannut sitä ja voittanut ja antanut rahat hyväntekeväisyyteen.

Oma mielipiteeni on, että kannattaa pysyä kaukana kaikista rahapeleistä, ettei rahanhimo ja ahneus iske.

Mutta jos Herra kehottaa, niin eri asia silloin. Mutta jotenkin tuntuu oudolta, että Herra kehottaisi pelaamaan.
Toisaalta mikä olisikaan mahtavampaa kuin saada Jumalalta kehoitus pelata vaikka lottoa, voittaa pääpotti ja
lahjoittaa kaikki pois hädässä oleville.

Ammattilaisurheilu tuskin on syntiä, mutta harvassa taitaa olla ammattilaisurheilijat, jotka eivät käytä vilppiä(esim.doping)
menestyäkseen. Ja mitä suuremmat rahat ja palkkiot ovat, niin sitä varmemmin iskee rahanhimo ja ahneus.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja Siivetön » 23. Syys 2014 05:48

Kerronpa vain vähän aikaa sitten eteeni tulleen tapauksen pelihimosta.

Olin menossa erääseen kauppaan, kun siinä juuri sisäänastuessani alkoi peliautomaatista kuulua kova kilinä, joka jatkui jopa jonkin aikaa ja tajusin, että nyt jotain onnisti ja näin automaatilla olevan erään tuntemani yksinhuoltajaäidin poikansa kanssa ja siinä vain ohimennen ajattelin, että nooh...ehkäpä rahat menivät ainakin oikeaan kohteeseen.

Olin aika pitkäänkin kaupassa, sillä kokeilin siellä mm. vaatteita yms.

Kun sitten viimein menin kassalle, tämä sama äiti seisoi koneella edelleen ja samaan aikaan, kun tulin kohdalleen, äiti totesi pojalleen, että: "No, nyt lähdetään".

Niinpä kysäisin häneltä, että paljonko sait ja summa oli 120€ ja arvaatte varmaan, miten siinä kävi? Hän latasi koneeseen takaisin tuon koko summan viimeistä kolikkoa myöden. :o :thumbdown:

Puoliksi leikilläni kysyin pieneltä pojalta, joka kauppakassin kanssa seisoi koko tuon äidin pelaamisen ajan vieressään, että "Etkö huomannut napata välistä edes jätski ja limsarahoja", poika totesi väsähtäneen ja pettyneen oloisena, että; "Ei se antanut."
Johon äiti totesi myöskin itseensä hyvin pettyneen tuntuisena, että; "Joo.... tämä tauti on tällainen.

Kerroin hänelle rehellisesti, että kun kuulin kilinän ja näin, kuka koneella oli, ehdiin jo todeta itsekseni, että taisi mennä ihan oikeaan osoitteeseen, johon hän vielä totesi, että: "Niinhän se olisi tullutkin ja monta muuta tarpeellisempaa kohdetta rahalle olisi ollut."

Kun tuosta tilanteesta pääsin autolle, itku minulta tuli.
Näin äidin omankin epätoivon tuossa tilanteessa ja silloin ymmärsin paremmin kuin koskaan, mitä se on, kun pelihimo on iskenyt, jolle ihminen itse ei voi, eikä saa mitään.

Uskon, että kyseinen äiti kyllä soimasi itseään tapahtuneesta, mutta senkin tiedän näiden tapausten kohdalla, että tuskin tuohon loppui, ellei sitten juuri tuossa tilanteessa herännyt avun hakemisen tarpeeseen. Ainakin tuota rukoilin sydämestäni ja jos olisin ollut vähänkään tutumpi kanssaan, olisin ottanut häneen yhteyttä ja lähtenyt rohkaisemaan ja tukemaan avun hakemisessa, sillä koin tuon lausumansa ikäänkuin hätähuutona, jolla hän viesti, että on kysymyksessä ongelma, mille hän itse ei voi mitään.

Eli en uskalla sanoa, onko pelaaminen rahasta aina synti, mutta sen ainakin tiedä, että siitä saattaa tulla synti ja todellakin vahva vihollisen side ihmisen elämässä.
Siivetön
 

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Syys 2014 08:02

*
Niin se kuulostaa ikään kuin alkoholisairaus. Rahanhimo on näkymätön side joka pitää hänet kahleissa. Ihminen ei sille voi mitään ja on täysin avutonta mutta Jumala voi vapauttaa hänet eli katkaisemalla sen näkymättömän siteen pois.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Syys 2014 08:09

*
Synnistä tuli mieleen Jumalan asettama laki varjeltavaksi ettemme joutuisi pauloihin. Koska siitä voi tulla niinku alkoholisairaus ja näkymätön side sitoo meidät jos panemme toivon rahaan.

1Tim. 6:17 Kehoita niitä, jotka nykyisessä maailmanajassa ovat rikkaita, etteivät ylpeilisi eivätkä panisi toivoansa epävarmaan rikkauteen, vaan Jumalaan, joka runsaasti antaa meille kaikkea nautittavaksemme,
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja paa » 23. Syys 2014 18:11

Voi Siivetön, sääliksi käy tuota äitiä josta kerroit :cry:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja tanu » 23. Syys 2014 19:22

Hirvittävän surullinen tapaus tosiaan.

Olen tässä parin viimeisen päivän aikana kuullut kaksi riipaisevaa tositarinaa vanhuksista, jotka
ovat pahasti jääneet koukkuun nettipeleihin. Mitä häpeää ja salailua ja muuta kamalaa tuosta aiheutuukaan.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Syys 2014 10:06

paa kirjoitti:Voi Siivetön, sääliksi käy tuota äitiä josta kerroit :cry:


Näin on ja olenkin päättänyt, että jos Jumala johdattaa meidät kohtaamaan lähiaikoina toisemme, rukoilen viisautta ottaa asian puheeksi ja ellei ole jo lähtenyt hakemaan apua, rohkaisen häntä siihen ja lähden myöskin mukaan siinä määrin, jos ja kun hän haluaa ottaa apua vastaan.

Olen myöskin soimannut itseäni siitä, että hän tietää minun olevan uskovainen ja tiedän hänenkin käyneen joskus myöskin seurakunnassamme kokouksissa, eli oliko tuo hätähuuto kohdistettu tuossa tilanteessa juurikin minulle, enkä siihen vastannut siinä heti. :(

Eli nämä ovat Paa niitä tilanteita, joissa kohden itsekin joudun niiden pohdintojen eteen, mistä Sinäkin puhut tuolla aloittamassasi ketjussa "tekojen kirjasta" ja joudun tunnustamaan, että eipä niitä hyviä tekoja taida olla ainakaan minulla, joten ymmärrät varmasti siellä olevan viimeisen viestini viimeisen kappaleen siitä, miten omalla kohdalla rukoukseni vain on, että edes ikäänkuin tulen läpi. :(
Siivetön
 

Re: Vedonlyönti, kilpaurheilu, rahasta pelaaminen, onko synt

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Syys 2014 10:08

tanu kirjoitti:Hirvittävän surullinen tapaus tosiaan.

Olen tässä parin viimeisen päivän aikana kuullut kaksi riipaisevaa tositarinaa vanhuksista, jotka
ovat pahasti jääneet koukkuun nettipeleihin. Mitä häpeää ja salailua ja muuta kamalaa tuosta aiheutuukaan.


Siksi olenkin miettinyt, miten ristiriitaista on, että niillä rahoilla sitten muka autetaan erilaisia hyvää tekeviä yhdistyksiä yms.

Sehän on kuin hölmöläisten peiton jatkamista, leikataan toisesta päästä ja siirretään toiseen päähän.
Siivetön
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron