Siivetön kirjoitti:Joel.A kirjoitti:Niin minkä takia me edes koko ehtoollista vietetään? Vaatiiko Jumala meiltä sitä, että me vietämme ehtoollista? Onko se myös syntiä olla viettämättä sitä kertaakaan uskon vaelluksensa aikana?.
Minun mielestä ehtoollis käytäntö on annettu meille sen takia, että se yhdistäisi meitä vielä entistäkin enemmän ja muistuttaaksemme meitä siitä, että kukaan meistä ei ole kenenkään yläpuolella vaan yläpuolella meillä on vain ja ainoastaan Herrame Jeesus Kristus. Ehtoollinen kuuluisi siis olla kokonainen ateria (rakkaus/yhteisateria) josta erotetaan viini ja leipä tai näin ainenkin Raamattu sen ilmoittaa, mutta tästäkin ollaan montaa mieltä, että taarviiko olla koko ateriaa. Minun mielestä tarvii koska jos sitä ei ole niin se olisi sama kuin upotuskaste ilman vettä tai usko ilman ojentautumista uskon mukaan.
Minua itseni harmittaa kovasti se, että ehtoollis käytännöstä on tullut niin suuri ja pyhä tapahtuma, että sitä vietetään kerran kuussa ja tähän tapahtumaan oiken varataan ihan oma päivänsäkkin sitten tähän tapahtumaan halutaan myös mahd paljon uskovia, mutta kuitenkaan tässä tapahtumassa ei tarjota ruokaa. Toki ehtoollis käytäntö tulee pitää kunniassa ja arvossa, mutta kun luemme raamattua niin tämä käytäntö oli vain yksi "arkisista" osista seurakunnan keskellä, johon ei sisältynyt sen suurempia ja hienoja spektaakkeleita.
Minun mielestä Raamattu antaa siis melko yksinkertaiset ohjeet tämän viettoon. Pienellä porukalla vietetään ateria hetkeä josta voimme aterian loppupuolella halutessamme erottaa siunattaviksi leivän ja viinin ja nauttia nämä kaksi asiaa sen jälkeen. Mielestäni kaikki muut viettotavat on joko Sanan ylittämistä tai sen alittamista.
1Kor. 11
20. Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21. sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22.
Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
23. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24. kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29. sillä
joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
Herran ehtoollisen viettoon ei kuulu muu syöminen, kuten tässä Kor.kirjeen kohdassa hyvinkin selkeästi tuodaan esille.
Tarivitseeko ehtoollista sitten nauttia ollenkaan?
Pyydän, että luet tarkasti ensiksi tämän laittamani Raam.kohdan ja esität sitten itsellesi kysymyksen:
Haluanko minä julistaa kuolemaa siihe asti kuin Hän tulee?
Voin itse vastata tuohon jo omalata osaltani, että minä haluan julistaa Jeesuksen ristinkuolemaa kaikille, sillä siinä on meidän pelastuksemme ydin, että Hän antoi henkensä, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi!
Tässä kyseisessä Raam.kohdassa myöskin kehoitetaan nimenomaan koettelemaan jokaisen
itseään, onko kelvollinen nauttimaan ehtoollista, eli ei puhuta muiden koettelemisesta, mutta itse en ole halukas nauttimaan ehtoollista sellaisessa seurakuntayhteydessä, jossa jo esim.uudesttisyntymisen perusasia nähdään eri tavalla, kuten mm. luterilaisessa seurakunnassa.
Edit. Haluan vielä muistuttaa siitä, että kokonainen ateria ei ole ns. Herra ehtoollinen, vaan kuten nämä Raam.kohdat asian ilmaisevat;
19. Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20. Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. (Lk.22)
26. Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. (Lk.22)
Eli leipä, joka murretaan, kuvaa Hänen ruumistaan, joka on meidän edestämme annettu ja malja on uusi liitto Hänen veressään, joka on meidän edestämme vuodatettu.