VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 17. Syys 2014 12:37

Minä uskon että kaikki totuuteen perustuva viisaus ja tieto voi olla hyödyllistä myös uskomattomien kanssa puhuessa. Monet ihmiset ovat kyllä kuulleet evankeliumin ja tietävät varsin hyvin mikä sen sanoma on mutta he eivät pysty ottamaan sitä vastaan jos he ovat uskoneet jotain valheita Raamattuun liittyen. Esimerkiksi monet eivät ymmärrä että kirkko on eri asia kuin todellinen seurakunta ja siksi he ovat katkeria kristinuskolle katolisen ja muiden kirkkojen pahojen tekojen takia. Tällainen ihminen voi olla muuten valmis uskomaan evankelumiin mutta hän tarvitsee vielä totuuden tietämistä tämän asian suhteen ja kun hänelle kerrotaan siitä niin sitten hän pystyy uskomaan. Tai mikä tahansa muu asia voi olla tällainen myös, eli en ole sitä mieltä että vain evankeliumia pitää aina puhua uskomattomille vaan Jumala voi käyttää ja johdattaa kenenkin kohdalla sitä totuutta mitä tarvitsee tullakseen lähemmäs Totuutta.
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Syys 2014 13:25

Minä tunsin ennen uskoontuloa Raamatun aika lailla läpikotaisin ja hyvin. Minulle on ihan pikkuisesta asti luettu raamattua ja itse aloin nuorena lukea sitä. Tunsin erittäin hyvin myös Raamatun ristiriidat ja outoudet ja olin suorastaan pöyristynyt kaiken tietoni takia siitä, että joku voi todella uskoa Raamattuun :oops: Muistan kuinka ärtynyt olin uskoviin, jotka eivät tajunneet juttunsa järjettömyyttä. Olinhan itse niin kovin viisas :lol:

Mutta sitten ihme tapahtui ja koko Raamatun lukemiseni muuttui. Jostain syystä jo ennen uskoon tuloa aloinkin uskoa, että raamattu on totta ja se oli hirveän pelottavaa, koska tiesin, mitä siellä sanottiin jumalattomista. Kun sitten uudestisynnyin ylhäältä, niin koko juttu muuttui. Raamatusta tuli lohdullinen ja ravitseva. Jumalan Sana alkoi ilahduttaa sydäntäni aina kun sitä luin. Mitään ristiriitaa ei enää ollut. Mitään ei tarvinnut enää epäillä. Kaikki vain on juuri niin kuin Raamattuun on kirjoitettu. Yksinkertaista.

Mutta siis kun olin uskosta osaton, niin minua ei ollenkaan vakuuttanut uskovien höpötykset luomiskertomuksista tai jostain historiasta joka todistaisi Raamattua todeksi. Päin vastoin. Ne tuntuivat naurettavalta. Mutta sanoma rakastavasta Jeesuksesta Hengessä kerrottuna ja runsain esirukouksin sai sydämeni murtumaan. Ja voin kertoa, että sydämeni oli aika harvinaisen kova. Uskovien lempeys ja rakkaus ja kärsivällisyys vetivät kuitenkin minua puoleensa. Joidenkin uskovien seurassa koin ihmeellistä turvallisuuden tunnetta. Eikä se johtunut siitä, että he olisivat osanneet kertoa evoluution ristiriidoista (siihenhän pystyy kuka vaan, vaikka ei olisi koskaan Jumalasta kuullutkaan), vaan siitä, että heissä asui Jumalan Pyhä Henki.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 17. Syys 2014 14:01

Aamu-usva sinulla on tuollainen kokemus mutta kokemuksia on yhtä paljon kuin on ihmisiä. Jollekin voi olla että pitää purkaa järjellisiä esteitä ennenkuin voi alkaa ottamaan Raamattua vakavasti. Minulle oli suuri kynnys Jeesuksen tekemät ihmeet esimerkiksi veden päällä kävely. Ajattelin ettei kukaan älykäs ihminen voi uskoa sellaisiin vaan tietysti ne ovat liioiteltuja satuja. Sitten tapasin uskovia joiden huomasin olevan älykkäitä ja he sanoivat uskovansa niihin ja sen kautta aloin miettimään että voisivatko ne sitten olla totta. Tietenkään kukaan ei pelastu evoluution kumoamisella mutta olen kuullut monta todistusta että se on ollut alkusysäys Raamatun vakavemmalle tutkimiselle.
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 17. Syys 2014 14:12

Itselläni oli tieteellinen maailmankuva ja uskoin ja opiskelin yleisimmät tieteen ja evoluutiouskomuksen tuputtamat valheet.

Olimme kehittyneet bakteereista ja maailmassa vallitsi minulle vahvimman oikeus elää evoluutioteorian myötä sillä siinäkin vain vahvimmat ja ovelimmat yksilöt pääsevät lisääntymään.

Vahvuutta oli myös häikäilemättömyys, armottomuus , kavaluus, petollisuus jne. Nämä eivät olleet syntejä vaan viisaita ja luvallisia keinoja kun taistellaan evoluutiouskonnon mukaista nokkimisjärjestystä. "sääli on sairautta".

Nämä kaikki olivat tehokkaina esteinä uskoontulolleni ja lisäksi jos jossain törmäsin tai itse kysyin joltakin papilta , että Raamatussa on tällaista soopaa ja satua kuin että Jumala loi 7 päivässä ja he vastasivatkin jotain liirumlaarumia ID:stä taikka jotain hirvittävää ympäripyöreää tuubaa, kuitenkin pohjavireellä että "ei Raamatussa kaikki ole totta" ja ajattelin ettei he itsekkään tuohon usko hahah miksi minä siis.

Myöhemmin löysin joitakin sivuja missä tiedemiehet seisoivatkin Raamatun ilmoituksen takana ja pystyivät järkeenkäyvällä tavalla puolustaa ja selittää Raamatun luomista ja muita asioita, silloin menin hiljaiseksi ja ajattelin entäpä jos tämä evoluutioteoria onkin kuin onkin valhetta sittenkin...näin tämä osaltaan auttoi minua tulemaan uskoon kun totuudella oli kumottu valhe ja eksytykset.

Uskon, että Jumalalla on monenlaista palvelijaa juuri siksi , että ihmisiä ja elämäntilanteita on niin moneen lähtöön , toiselle pitää kumota valheita, toinen tarvitsee rakkautta ja välittämistä kolmannen pitää nähdä joku joka vaeltaa niin kuin saarnaa jne. Tuskin on tässäkään yhtä oikeaa tapaa ja toinen palvelija on toiselle eksyneelle parempi puhumaan kuin toinen riippuen mikä on tarpeen milloinkin...
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Syys 2014 14:18

Juu kyllä näin on, että kokemukset on jokaisella omansa. Ja sitten me kaikki tietenkin pyritään kohtelemaan lähimmäisiämme niin kuin toivoisimme itseämme kohdeltavan eli jokainen hieman eri tavalla...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 17. Syys 2014 14:21

Kun en uskonut Jumalaan minua ärsytti suunnattomasti kaikki Raamatunjakeet mitä uskikset tuputtivat ja mielestäni niillä pystyi perustelemaan ihan mitä vaan ja he irroittivat mielestäni yksittäisiä jakeita puolueellisesti.

Kerran raivostuin jostain tämmöisestä lauseilla ratsastamisesta niin paljon , että ajattelin että luenkin itse Raamatusta ja opiskelem mitä oikeasti noissa jakeissa sanotaan ja laitan jauhot kurkkuun.

Oli ihmeellistä miten teksti ei auennut minulle ollenkaan, en tajunnut yhtään mitään!

En löytänyt mitään ammuksia ivaani ja tajusin että rehellisesti sanottuna en tiennyt Raamatusta taikka Jumalasta yhtöön mitään. Tämä oli tärkeä asia tietää ja havaita, sillä sekin horjutti epäuskoani sillä ajattelin että luulin tietäväni kaiken tarpeellisen Raamatusta ja Jumalasta, ja rupesin epäilemään että entäpä jos olenkin ihan väärässä ja en vain tiedä tuosta kirjasta mitään ja kuitenkin uhmaan Jumalaa ja Raamattua pilkkaan tietämättä tarkalleen mitä siellä sanotaan. En ollutkaan enää niin varma ateismini perusteista ja teeseistä, mitä jos olisinkin väärässä ja miljoonat uskovat oikeassa. Kadotus kutsuu...

Se oli hyvä ja nöyryyttävä oppitunti sekä terveellinen. Näin jälkeenpäin huomaan , että tottahan se oli en tiennyt mitään ja en vieläkään tiedä miten tietää pitäisi, olen vasta alussa ja raakile, mutta ainakin tiedän etten tiedä vielä miten tietää pitäisi ;) .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Juha » 17. Syys 2014 14:27

JHK kirjoitti:Perusvirhe nro.2 - VT:n kauheksien selitteleminen. Tällä en tarkoita sitä, että olisi väärin kertoa, mistä syistä Jumala on käskenyt joitakin asioita tekemään, sillä sellainen selitys lisää kuulijan ymmärrystä. Tarkoitan selittelyllä sellaista tilannetta, jossa koemme, että Jumalan toimet on esitetty moraalisesti kyseenalaisina, jolloin me riennämme paikalle ryhtyäksemme Jumalan asianajajiksi, ja puolustelemme hänen tekojaan sellaisilla argumenteilla kuten "Ne ihmiset olivat erityisen pahoja" tai "Se oli tarpeellista, koska... mitälie." Tämä on minusta virheellinen lähestymistapa.

Jos nimittäin alamme puolustamaan Jumalaa muun kuin raamatullisen opetuksen valossa, teemme tuosta opista mittatikun, jolla Jumalaa mitataan. Puolustaaksemme Jumalaa, vetoamme etiikkaan, joka siten nousee arvoasteikossa Jumalan yläpuolelle. Jumala on kuitenkin korkein auktoriteetti, emmekä me siten voi mitata Jumalan toimia jollain eettisillä mittareilla, koska silloin asetamme nuo mittarit hänen yläpuolelleen. Paitsi että alennamme Jumalan, me samalla korotamme itsemme Hänen tuomareikseen, koska langetamme Jumalasta tuomion maailman edessä. Sellainen on raamatullisesti täysin kestämätöntä.

Koska Jumala on kaiken luodun perimmäinen syy ja lähde, tuolloin Hän on myös kaiken etiikan ja moraalin lähde. Perimmäinen syy ei voi vedota mihinkään itseään korkeampaan auktoriteettiin. Jos siis Jumala on luonut maailman, on Jumala maailman luojana lopullinen auktoriteetti kaikissa asioissa. Kaikki luodut olennot vastaavat viimekädessä luojalle, joka tuomitsee heidät oman vanhurskaan olemuksensa pohjalta. Tästä seuraa, että mitä Jumala tekee, se on oikein.

Piste.

Mitä hyvänsä Jumala sitten on VT:ssä tehnyt, tai käskenyt tehdä, on eettisen arvioinnin yläpuolella - luojalla on oikeus tehdä luodulla, mitä ikinä hän tahtoo. Jumalalla oli täysi oikeus tuhota Sodoma ja Gomorra näiden syntisten rikosten tähden. Vaikka Sodoma ja Gomorra olisivat olleet täynnä vanhurskaita ihmisiä, Jumala olisi silloinkin voinut tuhota ne niin tahtoessaan. Hän on lopullinen auktoriteetti. Raamattu kuvaa Jumalan suvereenina itsevaltiaana; Hän tekee mitä tahtoo, eikä kukaan voi sanoa siihen vastaan yhtään mitään. Kun nyt siis joku tulee, ja valittaa Jumalan tehneen hirmutöitä VT:ssä, ei ole meidän asiamme kieltää niitä, eikä myöskään selitellä niitä - toteamme vain: Kyllä, Hän teki niin, kyllä, Hän käski niin. Hän on Herra yli kaiken maan. Muutoin me teemme itsemme Jumalan asianajajiksi, nykypäivän moraalikäsityksen Hänelle laiksi, ja uskosta osattoman Jumalan tuomariksi. Ja sellainen on mieletöntä.

Ajatuksia? Kommentteja?


Totta kai Jumalan teot ovat meidän eettisen arviointimme ulkopuolella täysin, kukaan meistä ei voi asettua Jumalan tuomariksi yhtikäs missään asiassa. Mutta koen silti kuitenkin hyväksi sen, että jos joku netissä (tai missä tahansa muualla) kauhistelee joitain VT:n kohtia, niin minusta on hyvä kertoa syy siihen että miksi noin tai näin tehtiin. Uskovat ymmärtävät sen että Jumalan toimet ovat aina oikeita, mutta eihän jumalattomat tätä ymmärrä. Sen vuoksi on joskus hyvä heille selittää miksi jokin asia on tehty. Jos ei selitä, niin jotkut VT:n kohdat voivat olla pahoja uskonesteitä jollekulle. Vasta uskova ymmärtää sen että Jumalan toimet ovat oikeita eikä meillä ole oikeutta arvostella.

Muistan kun joskus nuorempana olin ev. lut. kirkon rippileirillä (uskoon tulin vasta jokunen vuosi rippileirin jälkeen eikä mulla ollut rippileirillä kovin syvällistä ymmärrystä Raamatusta tai uskonasioista), niin ohjaajille sai kirjoittaa kysymyksiä/kommentteja. Hämmentyneenä kerran kysyin siitä kun Jumala tappoi ihmisiä vedenpaisumuksella ja mietin että tekikö Jumala väärin siinä. Sain vastauksena jotain sen suuntaista että vedenpaisumus oli rangaistus heidän pahuudestaan ja synneistä. Muistaakseni tämä vastaus jonka sain niin ainakin jokseenkin tyydytti ihmettelevää mieltäni :D jos olisin saanut vastaukseksi että "Kyllä, Hän teki niin, kyllä, Hän käski niin. Hän on Herra yli kaiken maan.", niin omalla kohdallani se olisi ollut korkeintaan vain huonoa aikaan saava vastaus.

Aamu-Usva kirjoitti:Mutta tässä on varmaan kuitenkin Jumalalla tehtynä toinen tie toiselle ja toinen toiselle. Eli en koe olevani tässä omassa ajattelussani enemmän oikeassa kuin Toni omassaan. Luulen kuitenkin, että Jumala ei ainakaan tässä vaiheessa ole kutsunut minua selvittämään näitä vanhan testamentin asioita uskosta osattomille.


Näinhän se onkin, roolinsa kullakin :) !

11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen Ef. 4:11-12


21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". 1. Kor. 12:21

Appaloosa kirjoitti:Aamu-usva sinulla on tuollainen kokemus mutta kokemuksia on yhtä paljon kuin on ihmisiä. Jollekin voi olla että pitää purkaa järjellisiä esteitä ennenkuin voi alkaa ottamaan Raamattua vakavasti. Minulle oli suuri kynnys Jeesuksen tekemät ihmeet esimerkiksi veden päällä kävely. Ajattelin ettei kukaan älykäs ihminen voi uskoa sellaisiin vaan tietysti ne ovat liioiteltuja satuja. Sitten tapasin uskovia joiden huomasin olevan älykkäitä ja he sanoivat uskovansa niihin ja sen kautta aloin miettimään että voisivatko ne sitten olla totta. Tietenkään kukaan ei pelastu evoluution kumoamisella mutta olen kuullut monta todistusta että se on ollut alkusysäys Raamatun vakavemmalle tutkimiselle.


Aamen. Mussakin on vähän samaa vikaa ollu.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Syys 2014 15:15

Aamu-usvalle ja muillekkin

Evankeliumi on hullutusta niille jotka kadotukseen joutuvat mutta meille se on Jumalan voima - evankeliumi ei ole järjetöntä sillä jos siinä ei olisi järkeä ei se pureutuisi kenenkään omaantuntoon. Evankeliumi ilmoittaa meille totuuden (Jeesuksen) ja siksi se on järkevintä mitä voi olla mutta totuutta vastaan kapinoiva ihminen ei halua uskoa totuuteen koska rakastaa enemmän pimeyttä ja siksi evankeliumi on hänelle hullutusta. Pyhä Henki antaa ihmiselle mielenmuutoksen ja voiman parannuksen tekoon uskosta Herran Jeesukseen. Pyhä Henki sitten opettaa ihmiselle enemmän ja enemmän Jumalan sanaa joka on siis kaiken järjellisyyden perusta. Ilman Jumalan voimaa ihmisellä ei ole kykyä tehdä parannusta pimeydestä valkeuteen sillä parannus on myös Jumalan teko. Evankeliumi ei todellisuudessa ole siis järjetöntä mutta kapinassa elävän ihmisen järki vastustaa evankeliumin totuutta ja tämän kapinan voi vain Jumalan Hengen voima murtaa. Jumalan Henki saadaan kun uskotaan Jeesukseen niinkuin Raamattu opettaa.

Minä sain Aamu-usva kirjoituksistasi sen kuvan että riittää kun vain julistetaan Jeesusta uskosta osattomille ja Pyhä Henki sitten opettaa heille loput. Raamatusta kuitenkin voimme huomata että niin Jeesus kuin Paavalikin toivat ihmisille Jumalan sanan kautta esille niitä perustavalaatua olevia perustuksia jotka antavat merkityksen Kristuksen ristille. He eivät siis vain julistaneet pelkkää Jeesuksen ristiä vaan antoivat myös perusteet miksi ja mikä merkitys Jeesuksen ristinuhrilla on.

Myös sinulla Aamu-usva oli käsitys näistä perusteista ennen kuin uudestisynnyit vaikka et niihin kaikkiin uskonutkaan (sillä olit kapinassa Luojaasi kohtaan). Mutta koska olit kuullut perusteista niin sitten Jumalan Hengen voimasta sanoma evankeliumista antoi sinulle mielenmuutoksen ja avasi ymmärrystäsi sanaa kohtaan.

Apt.17:23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.


Apostolientekojen luvussa 17 Paavali julistaa evankeliumia pakanoille jotka eivät ole kuulleet mitään Raamatun Jumalasta. Pakanoille Paavali julistaa Herrasta joka on tehnyt taivaan ja maan ja kaiken mitä niissä on. Pakanoille Paavali julistaa siis mikä Herra on kaiken Luoja. Hän on taivaan ja maan Luoja. Paavali lähti siis perustuksista liikkeelle evankeliumin julistuksessa - Hän aloitti luomisesta kertomalla kuka tämän kaiken on tehnyt. Paavali aloitti kertomalla pakanoille jotka eivät olleet kuulleet mitään Raamatun Jumalasta tuomalla heille esiin 1.Mooseksen kirjan ilmoituksen luomisesta. Raamatullinen oppi alkuperästämme on sisällytetty ensimmäiseen Mooseksen kirjaan ja on perustana kaikille muille Raamatussa oleville opeille.Tämän vuoksi Paavali aloitti ensimmäisen Mooseksen kirjan sanomasta luomisesta. Juutalaisten keskuudessa ei tarvinnut aloittaa luomisesta koska juutalaiset tunsivat jo 1.Mooseksen kirjan sanoman siksi Paavali aloitti juutalaisten kohdalla tuomalla esiin sen että Jeesus on heidän odottama Messias. Näin siksi että juutalaisilla oli jo ymmärrys Raamatun ilmoittamista perustuksista jotka ensimmäinen Mooseksen kirja ilmoittaa.

Jotkut sanovat että 1:kor 15 luvussa on se sanoma mitä vain tulee julistaa eli Kristusta ristiinnaulittuna ja ylösnousseena. Kuitenkin niin Paavali kuin Jeesuskin antoivat tällä sanomalle perustukset.

1.Kor.15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.


Paavali kertoi samalla perusteita kuolemalla palaamalla 1.Mooseksen kirjan ilmoitukseen jossa on perusta sille miksi kuolema on maailmassa siellä on selitys synnin alkuperälle. Eli Paavalin saarna Kristuksesta oli koko ajan kytköksissä 1.Mooseksen kirjan perusteisiin niihin perustavaalaatua oleviin totuuksiin joidenka päälle evankeliumin saarna tulee rakentaa - luominen - syntiinlankeamus - lunastus - ennallistaminen.

Luuk.16:31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'"

Joh.5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
5:47 Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"

Joh.3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?


Jeesus tuo esille sen että jos ihmiset eivät usko Moosesta kuinka he uskoisivat Häneen? Jeesus sanoo myös että jos ihmiset eivät usko kun Hän puhuu heille maallisista (koko Raamattu on Jeesuksen ilmoitus) kuinka he uskoisivat Häneen kun Hän puhuu taivaallisista. 1.Mooseksen kirja sisältää perustuksen maailman luomiselle - elämälle - synnille - kuolemalle - ristille ja siksi jos ihmiset eivät voi uskoa näihin perustuksiin jotka Mooses Jeesuksen kautta on kirjoittanut niin miten ihmeessä he voisivat uskoa ristinsanomaan? Maallisilla Jeesus viittaa luomiseen, syntiin, kuolemaan jne.. sanoma rististä on taas taivaallista ja sanoma rististä tarvitsee maallisen perustuksen. Eli jos ihminen ei voi uskoa että Jumala on maailman Luoja jolle ihminen on vastuussa synneistään niin sanomalla rististä ei ole mitään merkitystä - sillä ei kukaan tee parannusta jos ei usko olevansa syntinen ja vastuussa Luojalle synneistään. Tämän vuoksi evankeliumin julistus tarvitsee auttamatta ne perustukset jotka ensimmäinen Mooseksen kirja meille ilmoittaa ja näihin perustuksiin niin Jeesus kuin Paavalikin perustivat saarnansa.

Jotenka myös meidän tulee julistaa tälle nyky-yhteiskunnalle niitä perustavaalaatua olevia perustuksia jotka antavat evankelumille perustukset. Meidän tulee kertoa ihmisille myös se mitä Jeesus puhui maallisista (luominen/syntiinlankeamus) jotta ihmiset voisivat uskoa sen mitä Hän puhui taivaallisista (sanoma rististä).

Nyky-yhteiskunta on Suomessa melkein samanlainen kuin se oli Ateenassa (Apt.17) jossa ihmiset eivät tienneet mitään Raamatun Jumalasta. Sillä Raamatun perustuksia ei enään saa opettaa kouluissa vaan kouluissa opetetaan että tiede on todistanut evoluutioteorian ja siksi Raamattu on vain satukertomus. Tämän vuoksi sanoma rististä kuullostaa nyky-yhteiskunnan korviin entistä enemmän ja enemmän hullutukselta. Kannattaa muistaa se että juutalaisille sanoma rististä oli pahennus ei hullutus sillä he uskoivat 1.Mooseksen kirjan sanomaan.

Jos meillä ei ole uskoon perustuvaa ymmärrystä ensimmäisestä Mooseksen kirjasta emme voi saavuttaa täyttä ymmärrystä siitä mistä kristinuskossa on kyse. Sillä jos haluamme ymmärtää jonkin asian merkityksen meidän täytyy ymmärtää sen alkuperä ja ensimmäinen Mooseksen kirja kertoo perustukset niille asioille jotka antavat merkityksen evankeliumille. Jotenka evankeliumin kannalta on ensiarvoisen tärkeää että rakennamme evankeliumin saarnamme Raamatun antamalle perustukselle elämän ja todellisuuden luonteesta jotta sanoma rististä saa todellisen merkityksen ihmisten sydämissä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja JHK » 17. Syys 2014 15:25

Siivetön:
JHK:lle:

Eli kostaako mielestäsi Jumala AINA isien pahat teot ihmisille jopa kolmanteen ja neljänteen polveen saakka??


En tiedä. Kaiketi Hän voi armahtaa niin tahtoessaan?

Juha: Mielestäni tuo tulvan syiden kertominen menee kohdassa 2. mainttuun selittämiseen, joka lisää tietoa, eikä siten ole kritiikin piiriin kuuluva asia. Eräs hankaluus, johon Jumalan toimien selittäminen myös johtaa, on siinä, että Hän olisi kaikkivaltiaana voinut ratkaista asian toisinkin. Ehkäpä jollain "paremmalla" tavalla. Jos niitä syitä vielä lähtee spekuloimaan, on koko keskustelu karkaamassa aivan päättömille urille.

"Miksei Jumala sitten ... ?"
JHK
 

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 17. Syys 2014 23:19

JHK kirjoitti:Siivetön:
JHK:lle:

Eli kostaako mielestäsi Jumala AINA isien pahat teot ihmisille jopa kolmanteen ja neljänteen polveen saakka??


En tiedä. Kaiketi Hän voi armahtaa niin tahtoessaan?

Juha: Mielestäni tuo tulvan syiden kertominen menee kohdassa 2. mainttuun selittämiseen, joka lisää tietoa, eikä siten ole kritiikin piiriin kuuluva asia. Eräs hankaluus, johon Jumalan toimien selittäminen myös johtaa, on siinä, että Hän olisi kaikkivaltiaana voinut ratkaista asian toisinkin. Ehkäpä jollain "paremmalla" tavalla. Jos niitä syitä vielä lähtee spekuloimaan, on koko keskustelu karkaamassa aivan päättömille urille.

"Miksei Jumala sitten ... ?"


"miks ei Jumala sitten..." tuo on kyllä hankala alamäki mikä tuosta alkaa olen samaa mieltä.

Tässä kysyjä ottaa Jumalaa viisaamman manttelin olkapäilleen ja on neuvomassa Jumalaa.

Tällöin tulee tietenkin testata, onko huomauttaja kelvollinen ja tarpeeksi viisas neuvomaan Jumalaa ja pyytää häntä antamaan esimerkki miten hänen ehdottamansa ratkaisu olisi vaikuttanut maailmaan vaikkapa 500 -vuoden säteellä sukupolvesta sukupolveen. Tätä hän ei tiedä, joten ei osaa tällöin todellisuudessa verrata omaa ratkaisuaan Jumalan ratkaisuun.

Jos ei tuommoista perusasiaa kuin että miten teko vaikuttaa tulevaisuudessa osaa edes sanoa niin ei ole rahkeita mennä kommentoimaan myöskään Jumalan tekosia.

Mielestäni minimi vaatimus olisi joko kyky kertoa tulevat taikka että neuvoja olisi ammattilainen luomisessa ja mielellään itse luonut jotain elämää, ja näin hän olisi ekspertti neuvomaan tulevaisuudessa tapahtuvia asioita sekä kansojen aivoituksista ja sydämenliikkeitä.

Jumala meinaa profetaalisesti näkee tekojensa seuraukset ja osaa siksi valita oikein ja tehdä hyvin, tämä on minimi vaatimus mielestäni jos haluaa Jumalaa neuvoa.

Tämä Jumalan kyky tietää tulevaiset tietenkin kyseenalaistetaan ja taas päästään näyttämään Raamatun sivuilta jo toteutuneita profetioita. Juutalaisten hajaannus, oman maansa menetys ja oman valtion perustaminen. Jeesuksen ristiin naulitseminen (Jeesus on historiallinen henkilö) jne.

Samasta syystä ydinreaktorin suunnittelijoita ei neuvo Joni maisema-arkkitehti, sillä maisema-arkkitehti ei tiedä tarpeeksi asiasta, vaikka tietääkin hyvin paljon maisema arkkitehtuurista. Joni voi tietää perusteet ja periaatteen ydinvoiman takana, mutta ei tiedä tarpeeksi yksityiskohtia voidakseen neuvoa suunnittelijoita.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron