JHK kirjoitti:Eräässä keskustelussa täällä sivuttiin Jumalan "hirmutöitä" (ei lainaus henkilön käyttämästä ilmauksesta!) vanhan testamentin puolella. Esim. Egyptin esikoisten kuolema, Sodoman ja Gomorran polttaminen, Kanaanin maan verinen valtaus, VT:n sotaisat, kostonhimoiset ja pelottavat jakeet ym. nykyihmistä kauhistuttavat elementit vanhassa testamentissa ovat usein esillä, kun ateistit, sekulaarit, liberaalit ynnä muut -istit hyökkäävät kristinuskoa vastaan. Monet ovat taidokkaasti uskoa puolustaneet, ja siitä heille arvoa annetakoon.
Kaikki eivät kuitenkaan osaa mielekkäästi vastata näihin syytöksiin, joita Jumalaa kohtaan esitetään. Tiedän ainakin kaksi väärää tapaa, joilla me Kristityt yritämme kumota vastustajien väitteet, mutta ajamme itseämme taitamattomuudellamme vielä syvempään ojaan. Tämä kirjoitus on kehoitus meille tutkimaan omia näkemyksiämme Jumalasta ja hänen teoistaan. Annan myös joitakin esimerkkejä omasta mielestäni virheellisistä lähestymistavoistan näihin kysymyksiin.
Perusvirhe nro.1 - VT:n kauheuksien kieltäminen. Monet kristityt eivät kykene näkemään, että se Jumala, jonka he tuntevat (taikka luulevat tuntevansa), voisi käskeä sellaisia kamalia asioita, kuin esim. lasten surmaamisia. Niinpä nämä kohdat vanhassa testamentissa on pyritty selittämään pois israelilaisten erheiksi. Tämä on sellaisten uskovien lähestymistapa, jotka eivät usko VT:n asemaan Jumalan ilmoituksena (sanana pienellä n:llä). Sellaisetkin, jotka kyllä uskovat VT:n inspiraatioon, saattavat niin kavahtaa näitä jakeita, etteivät ole koskaan pohtineet niiden merkitystä, ja ovat, kun kysymys heille esitetään, kykenemättömiä näitä jakeita joko tunnustamaan, tai kieltämään, ja antavat siten sellaisen kuvan, etteivät käytännössä usko Jumalan käskeneen tällaisia asioita tekemään. Tällaisten uskovien vastaukset yleensä jättävät kuulijalle sellaisen kuvan, että Jumala on muuttunut vuosien saatossa - "no se oli vanhaa liittoa, nyt on uusi liitto." Se ei kuitenkaan ole mikään vastaus.
Perusvirhe nro.2 - VT:n kauheksien selitteleminen. Tällä en tarkoita sitä, että olisi väärin kertoa, mistä syistä Jumala on käskenyt joitakin asioita tekemään, sillä sellainen selitys lisää kuulijan ymmärrystä. Tarkoitan selittelyllä sellaista tilannetta, jossa koemme, että Jumalan toimet on esitetty moraalisesti kyseenalaisina, jolloin me riennämme paikalle ryhtyäksemme Jumalan asianajajiksi, ja puolustelemme hänen tekojaan sellaisilla argumenteilla kuten "Ne ihmiset olivat erityisen pahoja" tai "Se oli tarpeellista, koska... mitälie." Tämä on minusta virheellinen lähestymistapa.
Jos nimittäin alamme puolustamaan Jumalaa muun kuin raamatullisen opetuksen valossa, teemme tuosta opista mittatikun, jolla Jumalaa mitataan. Puolustaaksemme Jumalaa, vetoamme etiikkaan, joka siten nousee arvoasteikossa Jumalan yläpuolelle. Jumala on kuitenkin korkein auktoriteetti, emmekä me siten voi mitata Jumalan toimia jollain eettisillä mittareilla, koska silloin asetamme nuo mittarit hänen yläpuolelleen. Paitsi että alennamme Jumalan, me samalla korotamme itsemme Hänen tuomareikseen, koska langetamme Jumalasta tuomion maailman edessä. Sellainen on raamatullisesti täysin kestämätöntä.
Koska Jumala on kaiken luodun perimmäinen syy ja lähde, tuolloin Hän on myös kaiken etiikan ja moraalin lähde. Perimmäinen syy ei voi vedota mihinkään itseään korkeampaan auktoriteettiin. Jos siis Jumala on luonut maailman, on Jumala maailman luojana lopullinen auktoriteetti kaikissa asioissa. Kaikki luodut olennot vastaavat viimekädessä luojalle, joka tuomitsee heidät oman vanhurskaan olemuksensa pohjalta. Tästä seuraa, että mitä Jumala tekee, se on oikein.
Piste.
Mitä hyvänsä Jumala sitten on VT:ssä tehnyt, tai käskenyt tehdä, on eettisen arvioinnin yläpuolella - luojalla on oikeus tehdä luodulla, mitä ikinä hän tahtoo. Jumalalla oli täysi oikeus tuhota Sodoma ja Gomorra näiden syntisten rikosten tähden. Vaikka Sodoma ja Gomorra olisivat olleet täynnä vanhurskaita ihmisiä, Jumala olisi silloinkin voinut tuhota ne niin tahtoessaan. Hän on lopullinen auktoriteetti. Raamattu kuvaa Jumalan suvereenina itsevaltiaana; Hän tekee mitä tahtoo, eikä kukaan voi sanoa siihen vastaan yhtään mitään. Kun nyt siis joku tulee, ja valittaa Jumalan tehneen hirmutöitä VT:ssä, ei ole meidän asiamme kieltää niitä, eikä myöskään selitellä niitä - toteamme vain: Kyllä, Hän teki niin, kyllä, Hän käski niin. Hän on Herra yli kaiken maan. Muutoin me teemme itsemme Jumalan asianajajiksi, nykypäivän moraalikäsityksen Hänelle laiksi, ja uskosta osattoman Jumalan tuomariksi. Ja sellainen on mieletöntä.
Ajatuksia? Kommentteja?
Aamu-Usva kirjoitti:Raamatussa jossain kohden puhutaan siitä, miten voidaan tehdä pimeys valkeudeksi ja valkeus pimeydeksi. Ihmisten tappaminen ja kiduttaminen on aina pimeyttä, vaikka kuka yrittäisi selittää sen valkeudeksi. Jeesus kehottaa pysymään Hänen hyvyydessään, joka on täydellistä hyvyyttä.
En usko että nälkä ja muu sellainen kärsimyskään on Jumalan tahto.
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 36 vierailijaa