JHK kirjoitti:Perusvirhe nro.2 - VT:n kauheksien selitteleminen. Tällä en tarkoita sitä, että olisi väärin kertoa, mistä syistä Jumala on käskenyt joitakin asioita tekemään, sillä sellainen selitys lisää kuulijan ymmärrystä. Tarkoitan selittelyllä sellaista tilannetta, jossa koemme, että Jumalan toimet on esitetty moraalisesti kyseenalaisina, jolloin me riennämme paikalle ryhtyäksemme Jumalan asianajajiksi, ja puolustelemme hänen tekojaan sellaisilla argumenteilla kuten "Ne ihmiset olivat erityisen pahoja" tai "Se oli tarpeellista, koska... mitälie." Tämä on minusta virheellinen lähestymistapa.
Jos nimittäin alamme puolustamaan Jumalaa muun kuin raamatullisen opetuksen valossa, teemme tuosta opista mittatikun, jolla Jumalaa mitataan. Puolustaaksemme Jumalaa, vetoamme etiikkaan, joka siten nousee arvoasteikossa Jumalan yläpuolelle. Jumala on kuitenkin korkein auktoriteetti, emmekä me siten voi mitata Jumalan toimia jollain eettisillä mittareilla, koska silloin asetamme nuo mittarit hänen yläpuolelleen. Paitsi että alennamme Jumalan, me samalla korotamme itsemme Hänen tuomareikseen, koska langetamme Jumalasta tuomion maailman edessä. Sellainen on raamatullisesti täysin kestämätöntä.
Koska Jumala on kaiken luodun perimmäinen syy ja lähde, tuolloin Hän on myös kaiken etiikan ja moraalin lähde. Perimmäinen syy ei voi vedota mihinkään itseään korkeampaan auktoriteettiin. Jos siis Jumala on luonut maailman, on Jumala maailman luojana lopullinen auktoriteetti kaikissa asioissa. Kaikki luodut olennot vastaavat viimekädessä luojalle, joka tuomitsee heidät oman vanhurskaan olemuksensa pohjalta. Tästä seuraa, että mitä Jumala tekee, se on oikein.
Piste.
Mitä hyvänsä Jumala sitten on VT:ssä tehnyt, tai käskenyt tehdä, on eettisen arvioinnin yläpuolella - luojalla on oikeus tehdä luodulla, mitä ikinä hän tahtoo. Jumalalla oli täysi oikeus tuhota Sodoma ja Gomorra näiden syntisten rikosten tähden. Vaikka Sodoma ja Gomorra olisivat olleet täynnä vanhurskaita ihmisiä, Jumala olisi silloinkin voinut tuhota ne niin tahtoessaan. Hän on lopullinen auktoriteetti. Raamattu kuvaa Jumalan suvereenina itsevaltiaana; Hän tekee mitä tahtoo, eikä kukaan voi sanoa siihen vastaan yhtään mitään. Kun nyt siis joku tulee, ja valittaa Jumalan tehneen hirmutöitä VT:ssä, ei ole meidän asiamme kieltää niitä, eikä myöskään selitellä niitä - toteamme vain: Kyllä, Hän teki niin, kyllä, Hän käski niin. Hän on Herra yli kaiken maan. Muutoin me teemme itsemme Jumalan asianajajiksi, nykypäivän moraalikäsityksen Hänelle laiksi, ja uskosta osattoman Jumalan tuomariksi. Ja sellainen on mieletöntä.
Ajatuksia? Kommentteja?
Aamu-Usva kirjoitti:Mutta tässä on varmaan kuitenkin Jumalalla tehtynä toinen tie toiselle ja toinen toiselle. Eli en koe olevani tässä omassa ajattelussani enemmän oikeassa kuin Toni omassaan. Luulen kuitenkin, että Jumala ei ainakaan tässä vaiheessa ole kutsunut minua selvittämään näitä vanhan testamentin asioita uskosta osattomille.
Appaloosa kirjoitti:Aamu-usva sinulla on tuollainen kokemus mutta kokemuksia on yhtä paljon kuin on ihmisiä. Jollekin voi olla että pitää purkaa järjellisiä esteitä ennenkuin voi alkaa ottamaan Raamattua vakavasti. Minulle oli suuri kynnys Jeesuksen tekemät ihmeet esimerkiksi veden päällä kävely. Ajattelin ettei kukaan älykäs ihminen voi uskoa sellaisiin vaan tietysti ne ovat liioiteltuja satuja. Sitten tapasin uskovia joiden huomasin olevan älykkäitä ja he sanoivat uskovansa niihin ja sen kautta aloin miettimään että voisivatko ne sitten olla totta. Tietenkään kukaan ei pelastu evoluution kumoamisella mutta olen kuullut monta todistusta että se on ollut alkusysäys Raamatun vakavemmalle tutkimiselle.
JHK:lle:
Eli kostaako mielestäsi Jumala AINA isien pahat teot ihmisille jopa kolmanteen ja neljänteen polveen saakka??
JHK kirjoitti:Siivetön:JHK:lle:
Eli kostaako mielestäsi Jumala AINA isien pahat teot ihmisille jopa kolmanteen ja neljänteen polveen saakka??
En tiedä. Kaiketi Hän voi armahtaa niin tahtoessaan?
Juha: Mielestäni tuo tulvan syiden kertominen menee kohdassa 2. mainttuun selittämiseen, joka lisää tietoa, eikä siten ole kritiikin piiriin kuuluva asia. Eräs hankaluus, johon Jumalan toimien selittäminen myös johtaa, on siinä, että Hän olisi kaikkivaltiaana voinut ratkaista asian toisinkin. Ehkäpä jollain "paremmalla" tavalla. Jos niitä syitä vielä lähtee spekuloimaan, on koko keskustelu karkaamassa aivan päättömille urille.
"Miksei Jumala sitten ... ?"
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa