VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Heinä 2018 14:26

Raamatussa kuitenkin sanotaan, että Jumala ei tahdo jumalattomien ihmisten kuolemaa, vaan pelastusta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 08. Heinä 2018 14:37

Mä taas tuin pohtineeksi, että vaikkas meidän silmin karmeuksia tapahtuikin - joutuivatko nuo kuitenkaan helvettiin? :o :o :think2: Kuolema ilman helvetiin joutumista ei ole suurikaan tragedia ja Paavali nimittää sitä jopa Voitoksi.. israelin hyökkäyset ja tappaminen ei ehkä sisältänyt mitään Meksikon ja Kolumbian huumekartellipomojen tapaista sadismia.. Jos lapsia esimerkiksi kuoli - menivätkö he Taivaaseen sielt? Apostoleistakin kuoli 11 toisen ihmisen käden kautta - mutta he menivät Taivasten Valtakuntaan..
pehmytpusu777
 

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 09. Heinä 2018 09:33

Niin Jumala tahtoisi ,että kaikki pelastuisi .Se miten itse ymmärrän Jumalaa ja Hänen lakejaan juuri Hänessä on niin ,että Jumala on takaseinä asioille .Jumala itsekkin tottelee "itseään eli Pyhyyden kautta .
Se mikä muutos tai oliko se muutos Hänen laeissaan oli Jeesuksen antaminen uhrina ihmiskunnan puolesta .Sekin oli jo ilmoitettuna VT puolella eli Jumalan suunnitelmassa.
Ihmisen on vaikea ymmärtää Luojansa aivoituksia kun ihminen ei yllä niihin korkeuksiin ja viisauksiin sillä se on mahdotonta ,ellei Jumala itse ilmaise itseään.
Koko aika käsitekkin on erilainen kuin me ihmiset ymmärämme ja sitte Isä ja poika kun kyseessä on Henki eikä ihmisliha .
Siis paljon ?kysymysmerkkejä ja ihmeteltävää.
Se kuitenkin ,että Jumala on kiivaus myös täytyy muistaa ja meille miehille luulen se on monesti helpompaa ymmärtää lähemmin kuin naisille ja tässä on ne Jumalan antamat säädöt meihin ihmisiin .Miehissä se on joillakin toimivana joillakin uinuvana voimana sisällä se ,että näkee sen asian molemmat puolet ja ilman tunteilua ja tähän samaan voi linkittää sen miehen roolin perheessä ja srk ssa .Mies on mies .
Ajattelumalli sydämmessä on erilainen ja tunteet ovat erilaiset näin uskon.Tämä siis ei missään tapauksessa tarkoita ,että nainen huono ..mies hyvä vaan tarkoittaa Jumalan viisautta ja ne ,jotka tämän ymmärtää ymmärtää paljon,että nuo kaksi yhdessä voi saada aikaan paljon ja hyvää kun molemmat puolet on viisaasti käytössä.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Joonas » 15. Heinä 2018 15:33

JHK kirjoitti:Eräässä keskustelussa täällä sivuttiin Jumalan "hirmutöitä" (ei lainaus henkilön käyttämästä ilmauksesta!) vanhan testamentin puolella. Esim. Egyptin esikoisten kuolema, Sodoman ja Gomorran polttaminen, Kanaanin maan verinen valtaus, VT:n sotaisat, kostonhimoiset ja pelottavat jakeet ym. nykyihmistä kauhistuttavat elementit vanhassa testamentissa ovat usein esillä, kun ateistit, sekulaarit, liberaalit ynnä muut -istit hyökkäävät kristinuskoa vastaan. Monet ovat taidokkaasti uskoa puolustaneet, ja siitä heille arvoa annetakoon.

Kaikki eivät kuitenkaan osaa mielekkäästi vastata näihin syytöksiin, joita Jumalaa kohtaan esitetään. Tiedän ainakin kaksi väärää tapaa, joilla me Kristityt yritämme kumota vastustajien väitteet, mutta ajamme itseämme taitamattomuudellamme vielä syvempään ojaan. Tämä kirjoitus on kehoitus meille tutkimaan omia näkemyksiämme Jumalasta ja hänen teoistaan. Annan myös joitakin esimerkkejä omasta mielestäni virheellisistä lähestymistavoistan näihin kysymyksiin.

Perusvirhe nro.1 - VT:n kauheuksien kieltäminen. Monet kristityt eivät kykene näkemään, että se Jumala, jonka he tuntevat (taikka luulevat tuntevansa), voisi käskeä sellaisia kamalia asioita, kuin esim. lasten surmaamisia. Niinpä nämä kohdat vanhassa testamentissa on pyritty selittämään pois israelilaisten erheiksi. Tämä on sellaisten uskovien lähestymistapa, jotka eivät usko VT:n asemaan Jumalan ilmoituksena (sanana pienellä n:llä). Sellaisetkin, jotka kyllä uskovat VT:n inspiraatioon, saattavat niin kavahtaa näitä jakeita, etteivät ole koskaan pohtineet niiden merkitystä, ja ovat, kun kysymys heille esitetään, kykenemättömiä näitä jakeita joko tunnustamaan, tai kieltämään, ja antavat siten sellaisen kuvan, etteivät käytännössä usko Jumalan käskeneen tällaisia asioita tekemään. Tällaisten uskovien vastaukset yleensä jättävät kuulijalle sellaisen kuvan, että Jumala on muuttunut vuosien saatossa - "no se oli vanhaa liittoa, nyt on uusi liitto." Se ei kuitenkaan ole mikään vastaus.

Perusvirhe nro.2 - VT:n kauheksien selitteleminen. Tällä en tarkoita sitä, että olisi väärin kertoa, mistä syistä Jumala on käskenyt joitakin asioita tekemään, sillä sellainen selitys lisää kuulijan ymmärrystä. Tarkoitan selittelyllä sellaista tilannetta, jossa koemme, että Jumalan toimet on esitetty moraalisesti kyseenalaisina, jolloin me riennämme paikalle ryhtyäksemme Jumalan asianajajiksi, ja puolustelemme hänen tekojaan sellaisilla argumenteilla kuten "Ne ihmiset olivat erityisen pahoja" tai "Se oli tarpeellista, koska... mitälie." Tämä on minusta virheellinen lähestymistapa.

Jos nimittäin alamme puolustamaan Jumalaa muun kuin raamatullisen opetuksen valossa, teemme tuosta opista mittatikun, jolla Jumalaa mitataan. Puolustaaksemme Jumalaa, vetoamme etiikkaan, joka siten nousee arvoasteikossa Jumalan yläpuolelle. Jumala on kuitenkin korkein auktoriteetti, emmekä me siten voi mitata Jumalan toimia jollain eettisillä mittareilla, koska silloin asetamme nuo mittarit hänen yläpuolelleen. Paitsi että alennamme Jumalan, me samalla korotamme itsemme Hänen tuomareikseen, koska langetamme Jumalasta tuomion maailman edessä. Sellainen on raamatullisesti täysin kestämätöntä.

Koska Jumala on kaiken luodun perimmäinen syy ja lähde, tuolloin Hän on myös kaiken etiikan ja moraalin lähde. Perimmäinen syy ei voi vedota mihinkään itseään korkeampaan auktoriteettiin. Jos siis Jumala on luonut maailman, on Jumala maailman luojana lopullinen auktoriteetti kaikissa asioissa. Kaikki luodut olennot vastaavat viimekädessä luojalle, joka tuomitsee heidät oman vanhurskaan olemuksensa pohjalta. Tästä seuraa, että mitä Jumala tekee, se on oikein.

Piste.

Mitä hyvänsä Jumala sitten on VT:ssä tehnyt, tai käskenyt tehdä, on eettisen arvioinnin yläpuolella - luojalla on oikeus tehdä luodulla, mitä ikinä hän tahtoo. Jumalalla oli täysi oikeus tuhota Sodoma ja Gomorra näiden syntisten rikosten tähden. Vaikka Sodoma ja Gomorra olisivat olleet täynnä vanhurskaita ihmisiä, Jumala olisi silloinkin voinut tuhota ne niin tahtoessaan. Hän on lopullinen auktoriteetti. Raamattu kuvaa Jumalan suvereenina itsevaltiaana; Hän tekee mitä tahtoo, eikä kukaan voi sanoa siihen vastaan yhtään mitään. Kun nyt siis joku tulee, ja valittaa Jumalan tehneen hirmutöitä VT:ssä, ei ole meidän asiamme kieltää niitä, eikä myöskään selitellä niitä - toteamme vain: Kyllä, Hän teki niin, kyllä, Hän käski niin. Hän on Herra yli kaiken maan. Muutoin me teemme itsemme Jumalan asianajajiksi, nykypäivän moraalikäsityksen Hänelle laiksi, ja uskosta osattoman Jumalan tuomariksi. Ja sellainen on mieletöntä.

Ajatuksia? Kommentteja?


Toisaalta olet varmaan oikeassa mutta toisaalta esim. muslimit sanovat ihan samoin. Heillä on oikeus tappaa vääräuskoisia koska se on Jumalan tahto ja kaikki mitä Jumala tahtoo on oikein.

Mielestäni voimme yrittää selittää näitä hirmutekoja. Miksi? Koska selitämme niitä sen moraalin perusteella minkä Jumala on meidmhin ihmisiin laittanut. Jumalan laki on kirjoitettu ihmisten sydämiin. Tämä on moraali. Emme siis asetu Jumalan yläpuolelle jos tutkimme Raamatun moraalisuutta, vaan tutkimme onko Raamattu Jumalan sana vai ei.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Heinä 2018 21:16

Raamatussa jossain kohden puhutaan siitä, miten voidaan tehdä pimeys valkeudeksi ja valkeus pimeydeksi. Ihmisten tappaminen ja kiduttaminen on aina pimeyttä, vaikka kuka yrittäisi selittää sen valkeudeksi. Jeesus kehottaa pysymään Hänen hyvyydessään, joka on täydellistä hyvyyttä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Jukka » 16. Heinä 2018 22:19

Aamu-Usva kirjoitti:Raamatussa jossain kohden puhutaan siitä, miten voidaan tehdä pimeys valkeudeksi ja valkeus pimeydeksi. Ihmisten tappaminen ja kiduttaminen on aina pimeyttä, vaikka kuka yrittäisi selittää sen valkeudeksi. Jeesus kehottaa pysymään Hänen hyvyydessään, joka on täydellistä hyvyyttä.


Onkohan se Aamu-Usva nyt sillä lailla, että Sinä et näe Herran korkeutta etkä Hänen hallintavaltaansa "tässä ja nyt" läpi vuosituhansien saaton? Eikö Hän ole se, joka tekee kuuron ja kuulevan, sokevan ja näkevän? Eikö Hänen kädessään ole elämä ja kuolema, joka pelastaa ja hukuttaa? Joka tuomitsee iankaikkiseen vaivaan "missä on itku ja hammasten kiristys" tai päästää iankaikkiseen elämään, jonka autuudella ei ole loppua? Eikö Jumala ole se, joka monet kerrat käski tuhota jumalattomat? Ja sama Jumala toisinaan armahti tuhoon tuomittuja.

Näitä kaikkia Hän on tehnyt ja tekee eikä tarvitse syntiin langenneen luomakuntansa selityksiä tai puolusteluja. Langenneina syntisraukkoina emme ymmärrä Jumalamme moraalia ja etiikkaa, joka kulkee omia arvioitamme niin paljon korkeammalla kuin taivas on maasta ja itä on lännestä. Jumala, ole meidän sieluillemme armollinen.

JK. Voisitko Aamu-Usva selittää miksi Jeesus aikojen lopulla tuomitsee tuhansia miljoonia ihmisiä (suurimman osan eläneistä ihmisistä) iankaikkiseen vaivaan, jossa on "itku ja hammasten kiristys" ja jossa "heitä vaivataan yöt ja päivät aina ja iankaikkisesti"? Näitä raamatunpaikkoja on monta, jossa näin sanotaan. Etkö usko, että Jumalan ilmoitus on totta? Se seikka, että me Jeesukseen uskoneina pelastumme "tulevasta vihasta" ei anna meille oikeutta jättää kertomatta, että suurin osa ihmiskuntaa hukkuu, koska ovat hyljänneet armonantajansa - Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulittuna.
Jukka
 

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja ninni » 16. Heinä 2018 22:45

Aamu-Usva kirjoitti:
En usko että nälkä ja muu sellainen kärsimyskään on Jumalan tahto.


Minä taas uskon että kärsimys on hyvinkin usein Jumalan tahto:

Paavali kirjoittaa korinttolaiskirjeessä 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
ninni
 
Viestit: 9
Liittynyt: 07. Helmi 2018 14:17

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja ninni » 17. Heinä 2018 22:06

Luin tänään Olavi Peltolan kirjoituksen Jumalan vihasta rakkauteen. Minun mielestä oikein hyvä kirjoitus ja käsittelee myös aloituksen aihepiiriä.
Käykeehän lukasemassa, jos kiinnostaa... :pc:

http://rovasti.fi/node/315
ninni
 
Viestit: 9
Liittynyt: 07. Helmi 2018 14:17

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja BertieQvist » 31. Heinä 2018 12:17

Joka pitää VT:tä UT:n ja etenkin Paavalin julistaman evankeliumin veroisena, se on kuin mies, jolle on yksi ja sama, haalako hän vaimoaan vaiko tämän varjoa. Vanhan testamentin kirjoittajien ymmärryksen yllä oli peite. Jumalan ainoa tosi ilmoitus on Jeesus Kristus, ja Jeesus Kristus nimenomaan ristiinnaulittuna koko maailman Vapahtajana, joka nousi kuolleista täydellisen sovitustyön suorittaneen ja jonka lunastustyön Isä hyväksyi sallimalla Hänen istua oikealle puolelleen.
BertieQvist
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa

cron