VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja JHK » 18. Syys 2014 06:59

Erinomaisia huomioita yllä :)
JHK
 

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 18. Syys 2014 08:42

JHK kirjoitti:Erinomaisia huomioita yllä :)


Kun tarpeeksi tykittää posteja niin aina muutama sadasta on asiaakin, tästä kiitos ja ansio Herralle. :lol: .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja paa » 19. Syys 2014 23:36

Mä olen niin yksinkertainen, että jos joku alkaa vaahdota VT:n ankarasta Jumalasta, niin totean vain, että eiköhän Jumala tiedä paremmin kuin me ihmiset ja meidän tulee luottaa siihen, että Hänellä ei homma koskaan lähde lapasesta, vaikka se siltä ihmisen ymmärtämättömyyden ja pienuuden läpi katsottuna joskus näyttäisikin. Eihän se Jumalan vika ole ettei me vaan tajuta.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Siivetön » 20. Syys 2014 05:21

Juha kirjoitti:Totta kai Jumalan teot ovat meidän eettisen arviointimme ulkopuolella täysin, kukaan meistä ei voi asettua Jumalan tuomariksi yhtikäs missään asiassa. Mutta koen silti kuitenkin hyväksi sen, että jos joku netissä (tai missä tahansa muualla) kauhistelee joitain VT:n kohtia, niin minusta on hyvä kertoa syy siihen että miksi noin tai näin tehtiin. Uskovat ymmärtävät sen että Jumalan toimet ovat aina oikeita, mutta eihän jumalattomat tätä ymmärrä. Sen vuoksi on joskus hyvä heille selittää miksi jokin asia on tehty. Jos ei selitä, niin jotkut VT:n kohdat voivat olla pahoja uskonesteitä jollekulle. Vasta uskova ymmärtää sen että Jumalan toimet ovat oikeita eikä meillä ole oikeutta arvostella.


Olen Juha tässä kanssasi samaa mieltä.

Ei kai Jumala ole meille uskoville kirkastanut Sanaansa vain siksi, että kunhan me vain itse tiedämme miten asia on ja nautiskelemme siitä tiedosta itseksemme, vaan juurikin siksi, että käyttäisimme työkaluinamme niitä tietoja, joita Hän on meille avannut Sanastaan.

Jos sanomme uskomattomalle vain, että nooooh, Jumalalla on lupa tehdä, mitä Hän haluaa, vaikka uskomaton olisi tulkinnut Raamattua väärin, niin emmekö silloin anna vain siunauksemme tuolle hänen väärälle tulkinnalleen ja hän jatkaa tietämättömänä väärän tulkintansa levittämistä.

Jos taas kerromme hänelle, mikä on totuus kyseisestä kohdasta, samalla laitamme hänet valinnan eteen ja vastuuseen siitä, jatkaako hän tietoisena totuudesta, väärän tulkinnan levittämistä.
Siivetön
 

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Heinä 2018 08:23

Luen toista Samuelin kirjaa (luku 8) Daavidin "uroteoista". Luin siitä, kun hän laittoi mooabilaiset maahan makaamaan riviin ja tapatti ihmisiä kahden nuoren pituudelta ja yhden nuoranpituuden verran jätti henkiin. Seuraavaksi hän katkoi ystävällisesti parin kymmenen tuhannen viattoman hevosen vuohisjänteet :( Minä en voi uskoa, että tällainen ihmisten ja eläinten kiduttaminen olisi ihan oikeasti ollut Jumalan tahdon mukaista. Joku on tulkinnut väärin tällaiset teot hyviksi. Tai ehkä maailma oli tuolloin todella erilainen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 07. Heinä 2018 17:20

Kuulin tuossa hiljattain veljesvihasta suomessa ja erään henkilön sanomana ,että oli montun reunalla ja takana oleva päällikkö oli antanut ampumiskäskyn .Mies oli jäänyt seisomaan penkalle ,mutta molemmilta puolilta oli miehet pudonneet monttuun .Jokatoinen periaatteella siis ilmeisesti .
Ei tuo vihaaminen ja tappaminen ole kovin kaukana kun sitä on koko ajan ja tässä meidänkin ajassa eli nykyajassa n6 miljoonaa juutalaista mitä mielikuvituksellisimmin keinoin tapettiin ja kuin koekaniineja olivat .Samanlaista se on ollut aina ,mutta määrät on meidän ajassa olleet suurempia ja vähintään yhtä raakoja.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Heinä 2018 17:49

Siinä on kuitenkin se ero, että näitä nykyajan julmuuksia uskovan ei edes tarvitse yrittää selittää Jumalan tahdoksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Heinä 2018 18:47

Aamu-Usva kirjoitti:Siinä on kuitenkin se ero, että näitä nykyajan julmuuksia uskovan ei edes tarvitse yrittää selittää Jumalan tahdoksi.


Saanko esittää Sinulle Aamu-Usva kysymyksen? Eikö mielestäsi tuo, mitä kirjoitit, ole ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa, jotka Hän lausui rakkaille opetuslapsilleen, joihin varmasti kuulut: "Minulle on annetti kaikki valta taivaassa ja maan päällä." Jos Hänellä on kaikki valta maan päällä niin kuinka joku voisi tehdä jotain Hänen sitä sallimatta, Hänen, joka "kantaa kaikki voimansa sanalla".
Jukka
 

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Heinä 2018 20:09

Vaikka Jeesukselle on annettu lopullinen valta, niin tällä hetkellä vielä maailma on pahan vallassa. Ajattelen, että sitten kun Jeesus ottaa kaiken vallan ja maanpiirin villitsijä sidotaan, niin maailma tulee olemaan hyvin erilainen paikka elää.

En usko, että mikään sota ja tappaminen on Jumalan tahto. En usko että nälkä ja muu sellainen kärsimyskään on Jumalan tahto.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: VT:n kauheudet, Jumala ja etiikka.

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 08. Heinä 2018 08:55

Aamu- Usva.....kun raamattua lukee niin kyllä siellä on selvästi ,että Jumala poisti Israelin tieltä niitä kansoja ,jotka elivät täysin perversioissa yms kuten nyttenkin ollaan samaan menossa ihan lakien avustuksella ja silloinhan niille ei mahda mitään ,paitsi uskovan ei tule totella niitä .
Sodoma ja gomorra on esimerkki ja uskon ,että on ollut myöhemmin muitakin .Sitten helvetti ja sinne joutuvat ja siellä on ikuisuus .Jumala on Rakkaus ,mutta Jumala voi ja tekee Totuuden ,mikä on nimenomaan oikein Pyhyydestä katsottuna.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa