Epäjumalien palvonta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 14. Syys 2014 10:58

Mistä uskova voi tunnistaa omassa elämässään olevan epäjumalan?

Mikä ja miten voidaan luokitella jokin uskovan elämässä epäjumalaksi?

Mitkä ovat yleisimpiä uskovien epäjumalia?

Mikä tekee jostain asiasta ihmiselle epäjumalan?
Siivetön
 

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Syys 2014 11:15

*
Vatsa :)

Fil. 3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 20. Syys 2014 06:29

Omia ajatuksiani epäjumalanpalvelemisesta.

Me puhumme paljon epäjumalanpalvelemisesta muiden kohdalla ja näemme sitä hyvin usein ja selkeästi muiden elämässä, mutta unohdamme tai suljemme pois mielestämme, mitä kaikkea epäjumalanpalvelus voikaan olla, sillä se voi olla myöskin jokin hyvänä pitämämme asia tai jokin rutiini ja tapa omassa elämässämme, jonka ei kuitenkaan tarvitse itsessään ole mikään huono asia.

Saatamme esim.pyörittää päivittäisiä ja viikottaisia hengellisiä rutiinejamme useinkin ilman, että edes pyydämme Jumalan läsnäoloa niihin mukaan ja näin olemme tehneet uskonnollisita ja hengellisistä tavoistamme itsellemme pieniä epäjumalia.

Meille on saattanut esim. tulla tavaksi lukea Raamattua aamuisin tai iltaisin ja sen päälle pitää pienen rukoushetken ja teemme sen vain tavan vuoksi, pyytämättä edes Jumalaa kirkastamaan lukemaamme tai pyytämättä voitelua ja siunausta tulevaan päiväämme, että voisimme mahdollisimma hyvin kirkastaa Hänen nimeänsä, eikä niinkään omaa erinomaisuuttamme.

Ja vaikka lukemastamme ei jäisi edes mitään mieleemme ajatustemme harhaillessa jo tulevan päivän muissa askareissa ja rutiineissa, saatamme vain lohdutella itseämme omantuntomme asiasta muistuttaessa, että: "Jumalan Sanahan ei koskaan tyhjänä palaja....".... ja unohdamme täysin toisen Raam.kohdan, joka on vertaus orjantappuroihin ja tiensivuun pudonneista kylvösiemenistä, jotka eivät kantaneet hedelmää.

Ja näin saatamme elää pitkiäkin aikoja tyytyväisinä totuttuihin tapoihimme, kunnes eräänä päivänä havahdumme paniikkiin, jonka aiheuttaa jokin elämäntilanteemme ja olosuhteidemme romahdusmainen muuttuminen, sairastuminen tai suoranainen vihollisen hyökkäys elämäämme, esim. perhettämme vastaan.

Sellaisina hetkinä tajuamme, etteivät totutut hengelliset tapamme anna meille minkäänlaista turvaa tahi suojaa noissa tilanteissa, jolloin viimeistään harteiltamme putoaa teeskennelty hurskautemme ja totutut tapamme paljastuvat täysin arvottomiksi ja mitään antamattomiksi.

Mutta näiden tapahtumien kautta meillä on toki mahdollisuus löytää todelliset Isän kasvot, joita emme olisi löytäneet tai havahtuneet koskaan edes etsimäänkään tapakristillisyydessämme.

Joten on hyvä aina muistuttaa itseämme, että epäjumalan palvelusta, eli tapakristillisyyttä saattaa löytyä aivan samalla tavoin meidän jokaisen uskovan vaelluksesta, eikä ainoastaan vain esim. luterilaisista liturgioista ja sakramenteista.

On niin monia asioita, mitkä saattavat olla epäjumalanpalvelusta omassa elämässämme.

Palvovathan jotkut kansat jopa koppakuoriasia epäjumalinaan, joten ei sen tarvitse aina olla kultaisen patsaan, vaan se saattaa olla jopa jokin itsessämme tai jossain toisessa oleva yksittäinen ominaisuus tai luonteenpiirre, josta olemme tehneet pienen oman epäjumalamme, jota sitten kaikin keinoin ruokimme ja ylläpidämme, arvostaen, kunnioittaen ja jalustalle nostaen.
Siivetön
 

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja Temeph » 20. Syys 2014 14:59

Epäjumalalta odotetaan apua sen sijaan että kokosydämisesti etsisimme rukoillen apua Herralta. Epäjumalaan pannaan toivo sen sijaan että toivomme olisi elävässä Jumalassa joka luvannut ettei häneen uskova joudu häpeään. Hyviä esimerkkejä raha, lääketiede, oma viisaus. Herra on kiivas Jumala (lue mustasukkainen) näissä aisoissa.

Epäjumalalle annamme usein myös ihailun ja ylistyksen joka kuuluisi Herralle joka yksin on Jumala. Tällaisia ovat artistit (heh idolit), huippu urheilijat ym.

Esim länsimaat jotka vannovat talouskasvun nimeen, palvovat todellisuudessa Baalia jonka odotettiin tuovan sateen ja hedelmällisyyden maahan. Ei talouskasvu tuo menestystä kansalle vaan sen tekee yksin Herra jonka on kulta ja hopea.

Hyvä ja äärimmäisen tärkeä aihe tähä epäjumalan palvonta.
Temeph
 
Viestit: 13
Liittynyt: 17. Heinä 2014 04:39

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Syys 2014 16:44

Vääräjumala on se josta haet apua kun tarvitset apua, ellei se ole Raamatun Jumala.

Vääräjumala on se jota kiität siunauksistasi ellei se ole Raamatun Jumala.

Voin syödä allergia lääkkeitä ja rukoilla Jumalaa parantamaan allergiani, ei lääkkeet ole vahvempia kuin Jumala, jos Jumala päättää parantaa niin lääkkeet ei Jumalaa estä, joten jos rukoilee Jumalalta parantumista ja silti syö lääkkeitä ei lääkkeet ole epäjumala, vaan lääkkeitä jotka helpottaa oireita.

1.tim.5

23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.


Paavali kehoittaa timoteusta lääkitsemään vaivojaan tilkkasella viiniä, näemme että Raamatussakin käytettiin lääkkeitä ja lääkeaineita, lääkeaine ei ole synti jos toivo parantumisesta laitetaan Jumalaan.

Jos saan "onnensaappaat" jalassa paljon kalaa, mutta kiitän kaloista Jumalaa ja uskon saaneeni kalat Herralta enkä onnensaappaiden vuoksi, ei onnensaappaat ole vääräjumala.

Vääräjumala on toivonlaittamista ja siunausten hakemista jostakin muualta kuin Jumalalta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja tanu » 20. Syys 2014 16:55

vaisuliini kirjoitti:*
Vatsa :)

Fil. 3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.


Tähän voisi lisätä, että ruoka.
Ruoka ei pitäisi olla mikään elämän tärkein asia, mutta monelle se sitä nykyään on.
Ihmetyttää että miksi jokaisella tv-kanavalla(tv ja kaikki muukin viihde on myös usein epäjumalia) on joka päivä
useampi "kokkiohjelma"? Turhanpäiväistä ruoan ja vatsan palvontaa.

Omalla kohdalla olen usein viime aikoina miettinyt, että onko minulle itselle juokseminen ja kilpaileminen jonkinlainen epäjumala?
Haluaisin yhä vaan käydä juoksemassa ja kilpailemassa, mutta kroppa ei sairauden vuoksi kestä juoksemista. Silti voisin hoitaa
kuntoa ja terveyttä vaikka kävelemällä ja pyöräilemällä. Mutta juokseminen vaan kiinnostaa. Mikään muu liikunta ei tunnu yhtään
niin mukavalta.

Olenkin miettinyt usein myös, että onko Jumala antanut minulle tämän reuman juuri sen vuoksi, että luopuisin
tästä juoksemisen ja kilpailemisen epäjumalasta? Ja ihmiskunnian tavoittelusta...?

Mielestäni kaikki ns. turha mikä saa ihmisen elämässä liian suuren ja tärkeän osan on eräänlainen epäjumala.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Syys 2014 17:11

tanu kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Vatsa :)

Fil. 3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.


Tähän voisi lisätä, että ruoka.
Ruoka ei pitäisi olla mikään elämän tärkein asia, mutta monelle se sitä nykyään on.
Ihmetyttää että miksi jokaisella tv-kanavalla(tv ja kaikki muukin viihde on myös usein epäjumalia) on joka päivä
useampi "kokkiohjelma"? Turhanpäiväistä ruoan ja vatsan palvontaa.

Omalla kohdalla olen usein viime aikoina miettinyt, että onko minulle itselle juokseminen ja kilpaileminen jonkinlainen epäjumala?
Haluaisin yhä vaan käydä juoksemassa ja kilpailemassa, mutta kroppa ei sairauden vuoksi kestä juoksemista. Silti voisin hoitaa
kuntoa ja terveyttä vaikka kävelemällä ja pyöräilemällä. Mutta juokseminen vaan kiinnostaa. Mikään muu liikunta ei tunnu yhtään
niin mukavalta.

Nuorempana urheilu oli minulle tärkein asia maailmassa. Sitten tuli sen sijaan tärkeimmäksi huvittelu ja kaverit.
Ja sitten perhe ja työ. Ja pikkuhiljaa ajoi viinanjuonti ohitse, vaikken sitä itse myöntänytkään. Kunnes Jumala pysäytti.

Nyt on elämän tärkeysjärjestys seuraava: 1.Jeesus ja usko 2.Perhe 3.Vapaa-aika 4.Työ

Olenkin miettinyt usein myös, että onko Jumala antanut minulle tämän reuman juuri sen vuoksi, että luopuisin
tästä juoksemisen ja kilpailemisen epäjumalasta? Ja ihmiskunnian tavoittelusta...?

Mielestäni kaikki ns. turha mikä saa ihmisen elämässä liian suuren ja tärkeän osan on eräänlainen epäjumala.


Joo toi ruoka on jo aivan kauhealla tasolla joka tuutista tulee jotain ruoka ohjelmaa, olen koittanut miettiä mitä vastustaja hyötyy tästä ruoan palvonnasta, mikä se ansa on? Joku syy on miksi vihollinen noita pommittaa.

Ehkä kun uskosta osattomat eivät kunnioita Jumalaa luojana jonka on kaikki viljat ja ruoat vaan ottavat itsestäänselvyytenä nämä ja mässäävät yli tarpeidensa on sillä pilkkaava vaikutus henkimaailmassa. Tai ehkäpä se edistää eriarvoisuutta ja pienituloisten ja rikkaiden vastakkainasettelua sillä köyhillä ei ole varaa tehdä hanhenmaksa fonduu´ssa kypsennettyjä villihärän poskia, vaan lähinnä teollisuus einestä. Se voisi olla myös ahneutta, syödään yli tarpeiden yltäkylläisyydessä kiittämättä Jumalaa samalla kuin maailmassa köyhät kuolee nälkään.

Minulla on semmoinen vahva tunne ollut jo pitkään, että Rooman valtakunnan paheet ovat vihollisella tulossa uudestaan muotiin. Veikkaan että lähivuosina biletys skene muuttuu niin että tulemme näkemään enemmän Roomalaistyylisiä orgioita joissa toogapäällä mässäillään ruokaa, päihdytään viinistä ja huumeista sekä harrastetaan yhdessä haureutta ja irstautta, ehkä ihmiset pitää totuttaa yksi asia kerrallaan näihin ja nyt totutellaan mässäykseen..?

En tiedä , pitääpä miettiä tätä lisää, sillä olen varma että joku juoni tuossa on ei muuten vastustaja laittaisi noin paljon televisio aikaa noille ruokaohjelmille.

Laitan foliohatun päähän ja selvittelen ja virittelen villiejä mutu teorioita lisää :D.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 21. Syys 2014 09:16

Uskon, että meille itse kullekin voi mistä asiasta hyvänsä tulla epäjumala, jota korotamme enempi, kuin Jumalaa elämässämme.

Itse olen arka puhumaan näissä asioissa muusta, kuin oman kokemukseni pohjalta ja siksi kerron jotain omasta elämästäni, miten Jumala puhui minulle esim. seuraavan Matt:sen jakeen pohjalta.

Matt. 10
37. Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;

Olen syntynyt ja kasvanut perheessä, jossa kaiken edelle meni rakkaus Jumalaan, Jumalan kunnioittaminen ja Hänen valtakuntansa työ ja tänä päivänä osaan jo olla siitä sydämestäni kiitollinen ja nähdä, miten suuret siunaukset se on tuonut omaankin elämääni.

Mutta nuorempana monessa kohdin kapinoin noita asioita vastaan ja päätin, että omassa elämässäni kaiken edelle menevät lapseni ja oma perheeni, mutta en ymmärtänyt sitä, että tuollaisen päätöksen tehdessäni asetin omat lapseni ja perheeni Jumalan rakastamisen ja kunnioittamisen edelle.

Kunnes Jumala alkoi puhua minulle tämän Raam.kohdan kautta näistä minun epäjumalistani, eli omasta perheestäni, joka oli noussut Jumalan rakastamisen ja kunnioittamisen edelle ja ymmärsin, että olin rakentanut omasta perheestäni itselleni epäjumalan alttarin, jolla palvelin omia epäjumaliani ja kunnioitin enempi heitä, kuin Taivaallista Isääni.

Kun tuosta asiasta aloin tehdä parannusta, mutta edelleenkään en osannut laittaa tasapainoon kyseisiä asioita, Jumala muistutti minua siitä, että Hän ei ole antanut ainoastaan tuota Matt.10:37 "ukaasia", vaan Hän on antanut myöskin lupauksen niille, jotka Hänen antamiensa ohjeiden mukaan elävät, eli tämän:

Matt. 6
33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Ja niin aloin käydä dialogia näiden kanhden Raam.kohdan välillä ja kiitos Jumalalle, Hän on näyttänyt elämässämme tuossaki kohden, että Hänen Sanansa ja myöskin kaikki lupauksensa ovat niin ja ammen, kunhan ne vain uskossa luottaen ja niiden mukaan ojentautuen vastaanotamme.

En väitä, etteikö minulla edelleenkin olisi varaa tehdä parannusta tuossakin kohden, kuten monessa muussakin kohden, mutta tämä on eräs omalla kohdallani ollut epäjumalan alttari ja kultainen vasikka, jonka kiitos Taivaalliselle Isälle, olen saanut Hänen avullaan purkaa.

Ja kukapa voisi sanoa, etteikö perheestään huolehtiminen olisi hyvä asia, mutta jos se menee kaikessa Jumalan tahdon ja kunnioittamisen edelle, se saattaa kostautua meille raskain loputuloksin.
Siivetön
 

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 21. Syys 2014 09:37

tanu kirjoitti:Olenkin miettinyt usein myös, että onko Jumala antanut minulle tämän reuman juuri sen vuoksi, että luopuisin
tästä juoksemisen ja kilpailemisen epäjumalasta?

Mielestäni kaikki ns. turha mikä saa ihmisen elämässä liian suuren ja tärkeän osan on eräänlainen epäjumala.


Minulla olisi tästä paljonkin kerrottavaa omalta kohdaltani, minun juoksemiseni ja kilpailemiseni oli vain jotain muuta sorttia, kuin ymmärtääkseni Sinun, mutta en nyt näe tarpeelliseksi tässä tilanteessa kertoa tarkemmin tuosta henk.kohtaisesta painistani, jota voisin kuvata juurikin noilla samoilla sanoin, kuin Sinä omaasi.

Kun minulla on enempi aikaa, laitan erään tekstin tähän, jonka kautta Jumala puhui itselleni jotain arvokasta tuohon liittyen.

Eri mieltä olen vain tuosta, että olen omalla kohdallani joutunut näkemään hyvin vahvasti senkin, että asian, josta saattaa muodostua meille epäjumala, ei tarvitse edes välttämättä olla turhaa.

Esim. juokseminen ja jopa kilpailulla itsensä motivoiminen siihen, ei välttämättä ole turhaa, sillä kyllä meidän tulee pitää huoltaa myöskin fyysisestä ihmisestämmekin, sillä onhan se Pyhän Hengen temppeli, on vai kysymys siitä, mikä sen asema on meidän elämämme arvoasteikossa, aivan samoin, kuin mitä tuossa edellä kuvasin hulehtimisella perheistämme, jota kukaan ei voi sanoa turhaksi tai tarpeettomaksi, mutta jos se menee edelle Jumalan kunnioitamisessa ja Hänen tahtonsa noudattamisessa, silloin siitä on muodostunut meille epäjumala.
Siivetön
 

Re: Epäjumalien palvonta

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Syys 2014 09:43

Oma ulkonäkö, koko ja koti voi olla myös palvonnan kohteita jotka menevät ohi Jumalan.Naiset muokkaa esim vartaloaan ja ajatukset on pitkin päivää siinä.
systeri
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa