Mistä apu?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mistä apu?

ViestiKirjoittaja tanu » 11. Syys 2014 19:56

Mikko Murpatti kirjoitti:
Appaloosa kirjoitti:Olen itse myös Siivettömän kanssa samoissa ajatuksissa, eli jokaisesta itsestään loppuviimeksi lähtee muutos. Etsiä Herraa syvemmin, turvautua Häneen, olla Hänen puhdistettavanaan... Helposti alkaa etsimään vikoja toisista uskovista tai seurakunnista yleisesti. Tietysti voi nimetä monia asioita jotka ovat pielessä toisissa, mutta se ei oikein hyödytä jos ei itse ole valmis puhdistumaan. "Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä. " (Matt 7:5)


Mielestäni aikuisten ihmisten pitää pystyä puhumaan asioista jotka hiertää, ja koittaa näin löytää yhteinen sävel ja saada rauha asialle, ettei se kiristä välejä ja aiheuta turhaa toraa.

Kai seurakunnassa saa koittaa keskustella asioista jotka hiertävät, vai onko se vain yhteisö jossa suu maireana esitetään toiselle ja valheellisesti annetaan toisen ymmärtää että kaikki on ok , vaikka todellisuudessa asiat hiertävät ja sappi kiehuu? Eihän näin saa olla.

Mieleeni tulee esimerkkejä, joissa aikuisten normaali keskustelu olisi välttänyt "se oli viimeinen pisara, nyt kyllä sanon suoraan ja huudan kaiken patoutumiseni tämän asian tiimoilta " -tyylisiä ylilyöntejä.

Jos ei epäkohdista ja hiertävistä asioista pystytä rakentavasti puhumaan, niin ennen pitkää ne paineet kasvavat kattilassa ja kun kannet paukkuu tulee ikävää jälkeä ja riitoja, eli patoamalla kaiken sisäänsä tulee ongelmia.

Asioista rakkauden hengessä ja epäkohdista puhuminen rakentavasti ei ole mitään vikojen etsimistä, vaan järkevää ja asiallista välittämistä. Uskovallakin on lupa sanoa " Hei kuule , minulle tuli tosi paha mieli kun..." "Minua vaivaa kun usen tapahtuu näin ja näin..."

Ihan normaalia keskustelua eikä siis mitään vian etsintää.

En tiedä miksi , mutta Suomessa on todella vahvana semmoinen vaikenemisen kulttuuri , että asioista ei puhuta vaan padotaan kaikki sisälle. Kun keskustelua ei harjoitella ei siinä voi tulla kovin hyväksikään.

Kyllä meidän pitäisi veljien ja sisarien luottaa toisiimme sen verran , että uskalletaan edes sisarusten kanssa puhua asioista, jotka hiertävät.


Hyvin sanottu, Mikko! :thumbup:

Itse olen just tuollainen, että en osaa ja uskalla sanoa, jos jokin hiertää, vaan kiristelen hampaita ja patoan kaiken sisälleni.
Ja sitten jostain ihan pikku asiasta pato murtuu ja vuodatan kaiken kerralla ja vastapuoli on ihan äimänä, etää mitä ihmettä...??? :oops:

Olis kyllä tosi hyvä jos osais ja uskaltais keskustella asioista riitelemättä ja syyttelemättä, rakkaudellisesti, niin ettei jää mikään kaivelemaan.
Varmaan tähänkin harjaantuu kun Jumala saa kasvattaa.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Mistä apu?

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 11. Syys 2014 20:00

Mikko en näe ristiriitaa siinä mitä minä ja sinä kirjoitit. Kyllä on myös hyvä oppia puhumaan asioista ja tuomaan esille epäkohtia sekä myös ottamaan vastaan kritiikkiä. Mutta aina ei tarvitse puhua:

1 Joh 5:16
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.

Arvelen itse että tämä kehotus rukoilemiseen soveltuu suurimpaan osaan epäkohdista. Että oppisi näkemään ettei muutokseen välttämättä tarvita omaa tekemistä ollenkaan vaan Herra saa sen aikaan kun me hänen puoleen käännytään sitä anomaan. Mutta olet oikeassa myös, olisi hyvä oppia erottamaan milloin toimia milläkin tavalla
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: Mistä apu?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Syys 2014 08:32

tanu kirjoitti:
Itse olen just tuollainen, että en osaa ja uskalla sanoa, jos jokin hiertää, vaan kiristelen hampaita ja patoan kaiken sisälleni.
Ja sitten jostain ihan pikku asiasta pato murtuu ja vuodatan kaiken kerralla ja vastapuoli on ihan äimänä, etää mitä ihmettä...??? :oops:

Olis kyllä tosi hyvä jos osais ja uskaltais keskustella asioista riitelemättä ja syyttelemättä, rakkaudellisesti, niin ettei jää mikään kaivelemaan.
Varmaan tähänkin harjaantuu kun Jumala saa kasvattaa.


Olen minäkin padonnut asioita ja hymistellyt tekopyhänä valheellisesti, siihen on helppo mennä mukaan se on tutta ja turvallista :).

Eli en sanonut tuota asiaani ikään kuin olisin itse sen yläpuolella , vaan itsekin painin vielä tässä asiassa...

Rukoillaan Herralta viisautta, malttia ja taitoa...hiljaa hyvä tulee.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mistä apu?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Syys 2014 08:52

Appaloosa kirjoitti:Mikko en näe ristiriitaa siinä mitä minä ja sinä kirjoitit. Kyllä on myös hyvä oppia puhumaan asioista ja tuomaan esille epäkohtia sekä myös ottamaan vastaan kritiikkiä. Mutta aina ei tarvitse puhua:

1 Joh 5:16
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.

Arvelen itse että tämä kehotus rukoilemiseen soveltuu suurimpaan osaan epäkohdista. Että oppisi näkemään ettei muutokseen välttämättä tarvita omaa tekemistä ollenkaan vaan Herra saa sen aikaan kun me hänen puoleen käännytään sitä anomaan. Mutta olet oikeassa myös, olisi hyvä oppia erottamaan milloin toimia milläkin tavalla



Tämähän on myös kasvu kysymys ja kyllä elämäntilanteetkin vaikuttaa, jos on kova paine stressi ja kiire taikka uniongelmia jne, niin semmoisetkin luonnolliset asiat vaikuttavat yhteiseloon.

Olen myös samaa mieltä kanssasi siitä että Herranpuoleen kannattaa myös ihan reippaasti kääntyä vaikka ottaisikin jonkin asiaan puheeksi taikka ei ota. Rukoileminen kannattaa aina.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mistä apu?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 13. Syys 2014 05:41

Appaloosa kirjoitti:Mikko en näe ristiriitaa siinä mitä minä ja sinä kirjoitit. Kyllä on myös hyvä oppia puhumaan asioista ja tuomaan esille epäkohtia sekä myös ottamaan vastaan kritiikkiä. Mutta aina ei tarvitse puhua:

1 Joh 5:16
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.

Arvelen itse että tämä kehotus rukoilemiseen soveltuu suurimpaan osaan epäkohdista. Että oppisi näkemään ettei muutokseen välttämättä tarvita omaa tekemistä ollenkaan vaan Herra saa sen aikaan kun me hänen puoleen käännytään sitä anomaan. Mutta olet oikeassa myös, olisi hyvä oppia erottamaan milloin toimia milläkin tavalla


AAMEN!

Minusta vain usein tuntuu, että emme luota ja usko siihen, että Jumalakin voi jotain tehdä. :D

Ja siksi päätämme itse tarttua toimeen ja saatamme olla jopa niin kuin Mooses muinoin, että kun Jumala käski hänen puhua kalliolle, että kansa saisi juotavaa, hän kiivastuksissaan otti ja löi kalliota ja jokainen Raamattua lukenut varmasti muistaa, miten raskaat olivat seuraukset tuosta Moosekselle.

4 Moos. 20
12 Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Koska ette uskoneet minuun ettekä pitäneet minua pyhänä israelilaisten silmien edessä, niin te ette saa viedä tätä seurakuntaa siihen maahan, jonka minä heille annan".

Tulee siis muistaa, että kaikella on määräaikansa auringon alla ja näissäkin asioissa olisi hyvää ja viisasta lähteä rukouksen, eli Jumalan kanssa neuvottelun kautta liikenteeseen ja kysyä Häneltä viisautta, milloin on aika puhua ja milloin olla hiljaa ja ensisijaisesti vain rukoilla.

Me ihmiset olemme niin paljon pilanneet väärään aikaan väärillä puheillamme.

Sanl. 25
11. Kultaomenia hopeamaljoissa ovat sanat, sanotut aikanansa.
Siivetön
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa

cron