Kirjoittaja PetriFB » 21. Kesä 2016 13:37
Rauhaa uskon ystävä,
Sain eilen illalla myöhään ja tänään sydämelleni lisää ajatuksia ja Raamatun todisteita siitä ettei Melkisedek ole sama henkilö kuin Jeesus.
Päivitettyä tekstiäni:
Hebrews 7:6 - But he who is not written in their genealogies took tithes from ABRAHAM, and blessed him who had received the promise. (Dr. John W. Etheridge's English Peshitta translation)
Hebrews 7:6 - But this man, who is not enrolled in their genealogies, took tithes from Abraham; and blessed him who had received the promise. (Dr. James Murdock's English Peshitta translation)
Hebrews 7:6 - But this man who is not recorded in their genealogies took tithes even from Abraham, and blessed him who had received the promises. (Dr. George Lamsa's English Peshitta translation)
Hebrews 7:6 But he whose descent is not counted from them received tithes of Abraham, and blessed him that had the promises. (KJV)
Hebr 7:6 Mutta se, jonka sukua ei heidän seassansa lueta, otti Abrahamilta kymmenykset ja siunasi häntä, jolla lupaukset olivat. (Biblia)
Edellä olevat arameankielestä englantiin käännetyt UT:n tekstit sekä KJV käännös ovat yhtäpitäviä kreikankielen UT:n tekstin kanssa koskien Hebrealaiskirjeen lukua 7 ja jaetta 6. Myös vanha Biblia kääntää jakeen alkutekstin mukaisesti.
Hebr 7:6 sanoo alkutekstin mukaan Melkisedekillä olleen sukua, mutta sitä ei ole kirjoitettu ja merkitty ylös sukuluetteloon. Jos Melkisedek olisi Jeesus, niin Hebr 7:6:ssa ei lukisi ettei hänen sukuansa ole kirjattu muistiin, vaan ettei hänellä ole ollenkaan sukua. Tästä syystä Hebr 7:3 käyttää sanaaagenealogetos, joka tarkoittaa ettei syntymää ole merkitty ylös tai rekisteröity tai sellaista, jonka sukua tai sukuluetteloa ei ole merkitty ylös. Raamattu tuo selkeän todisteen siitä, että Melkisedekillä oli sukua, mutta sitä ei ole vain merkitty ylös sukuluetteloihin. Tämä Raamatun tärkeä yksityiskohta todistaa Melkisedekin olleen aivan tavallinen ihminen eikä hän ole ollut iankaikkisesti olemassa ja samalla se paljastaa ja todistaa sen ettei Melkisedek ja Jeesus ole sama henkilö.
............................
Hebr 7:
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
13 Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut.
14 Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
16 joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
17 Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Joskus kuulee sellaisia tulkintoja, joissa Melkisedek liitetään katoamattoman elämään voimaan sillä tavalla, että Melkisedek on Jeesus, koska vain Jeesuksella on katoamaton elämän voima ja siksi Melkisedek on Jeesus. Tämäkin tulkinta on virheellinen.
Raamattu sanoo Jeesuksen kautta tapahtuneen lain muutoksen, koska leeviläinen pappeus vaihtui Melkisedekin järjestyksen mukaiseen pappeuteen. Kuten on käynyt aikaisemmin ilmi, niin Melkisedek oli ihminen, josta ei ole merkintää sukuluetteloissa. Melkisedek oli tavallinen ihminen, ei iankaikkinen Jeesus. Jumala asetti Melkisedekin järjestyksen mukaisen pappeuden olemaan voimassa iankaikkisesti ja Melkisedekin pappeuden iankaikkisuus astui voimaan Jeesuksen kuoltua, jolloin Hänestä tuli Ylimmäinen Pappi Uudessa Liitossa Melkisedekin järjestyksen mukaan.
Jumalan asetus Melkisedekin pappeudesta on iankaikkinen, mutta Raamattu ei sano Melkisedekin olevan iankaikkinen Jeesus. Leeviläinen pappeus tuli voimaan lihallisen käskyn lain mukaan, joka tarkoittaa sitä ettei VT:n lakia kirjoitettu ihmisen sydämeen, vaan kivitauluun, Koska käsky ja laki eivät asu sydämessä, niin siksi Vanhan liiton uskovat elivät lihallisesti suhteessa lakiin, eli heillä ei ollut sydämessään Pyhän Hengen voimaa. Tätä tarkoittaa lihallisen käskyn lain mukaan, eli se ei tarkoita Jumalan lain olevan lihallinen, koska Jumalan laki on hengellinen, mutta ihminen on lihallinen ilman Jumalan Hengen voimaa ja joutuu kohtaamaan lihallisesti Jumalan lain opetuksen.
Melkisedekin pappeus ei ole tullut lihallisen käskyn lain mukaan (Vanhan Liiton), sillä Melkisedekin pappeus oli Jumalan asetuksesta voimassa ennen VT:n lakia ja leeviläistä pappeutta. Koska Melkisedekin pappeus oli Jumalan asetus, joka annettiin ennen VT:n lain antamista, niin siksi Melkisedekin pappeus asetettiin katoamattoman elämän voimasta, koska se oli katoamattoman ja iankaikkisen Jumalan asettama. Vanhan Liiton leeviläinen pappeus kumottiin ja koska Jumala asetti Melkisedekin pappeuden olevan voimassa iankaikkisesti Jeesuksen kautta, niin siksi Melkisedekin pappeus on asetettu katoamattoman elämän voimasta, koska Melkisedekin pappeutta ei koskaan kumota, vaan se on voimassa iankaikkisesti.
Raamattu ei sano Melkisedekin olevan iankaikkinen, vaan Melkisedekin pappeus on iankaikkinen, joka astui voimaan kun Jeesuksesta tuli Ylimmäinen Pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan. Miksi Raamattu puhuu Melkisedekin pappeudesta ja miksi Jeesus on Melkisedekin järjestyksen mukaan Ylimmäinen Pappi? Raamattu puhuu ja opettaa paljon esikuvista, jotka tulevat täyttymään Jeesuksessa. Melkisedek oli esikuvaa Jeesuksesta ja Melkisedekin pappeus oli Jumalan asettama ennen VT:n lain antamista. Jeesuksen Ylimmäinen pappeus ei saanut perustua perittyyn VT:n mukaiseen leeviläiseen pappeuteen, vaan pappeuteen, jota ei peritä ja joka ei perustu VT:n lakiin, koska Jeesuksen Ylimmäisen Pappeuden kautta kaikkia ihmisiä kutsutaan uskon kautta pelastukseen.
Melkisedekin sukua ei ole merkitty sukuluetteloon ja se teki myös hänestä Jeesuksen esikuvan, sillä Jeesus ei ole syntyisin tästä maailmasta, koska Hän on ollut aina olemassa eikä Hänellä ole loppua. Melkisedek oli sopiva esikuva, koska hän esikuvallisesti kuvasi sellaista, jolla ei ole alkua ja loppua, koska hänestä ja hänen suvustaan ei ole mitään merkintää sukuluetteloissa. Melkisedek ei ollut Jeesus, mutta Melkisedekin tuli olla esikuvallisesti Jeesuksen kaltainen, koska Jumala asetti Jeesuksen Ylimmäiseksi Papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan.
...............
1 Moos 14:18 Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi.
Raamattu sanoo Melkisedekin olleen pappi, mutta Raamattu ei sano hänen olleen ylimmäinen pappi. Tämä on todella merkittävä Raamatun ilmoitus ja siksi Jeesus ei voi olla Melkisedek, koska Jeesus ei ole tavallinen pappi, vaan iankaikkisen pappeuden Ylimmäinen Pappi. Jos Melkisedek olisi ollut Jeesus, niin Raamatun tulisi esitellä hänet ylimmäisenä pappina, koska Jeesus ei ole tavallinen pappi, vaan Ylimmäinen Pappi. Tämä tarkka ja huomattavan tärkeä yksityiskohta kertoo meille myös sen ettei Melkisedek ole Jeesus.
Kun Raamattu sanoo Hebrealaiskirjeen 7 luvussa ja jakeessa 3 Melkisedekin pysyvän pappina ainaisesti, niin sekään ei todista Melkisedekin olevan Jeesus, koska Uuden Liiton järjestyksen mukaan jokainen Herraan Jeesukseen uskova ihminen kuuluu kuninkaalliseen papistoon ja siten kaikki Herran Jeesuksen opetuslapset ovat osallisia iankaikkisesta pappeudesta, niin kuin myös Melkisedek on, koska Herra Jeesus on Melkisedekin järjestyksen mukaan Ylimmäinen Pappi:
Hebr 6:
19 Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti,
20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.
Ilm 1:6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!