Jumalan antaman herätyksen seurauksena.
Jumala on sytyttänyt yhä uusia tulisoihtuja yön pimeyden keskelle
ja herättänyt nukkuvia.
Pimeys on koko ajan yrittänyt saada valtaansa evankeliumin valon.
Mutta ei koskaan ole siinä lopullisesti onnistunut.
Pyhä Henki on saanut aina uudestaan sytyttää jonkun pienen soihdun,
ja kohta taas valtavat alueet ovat palaneet Jumalan tulta.
Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle;
ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Luuk 12:49
Pimeys yrittää aina saada valtaansa tuon Pyhän Hengen sytyttämän tulen.
Tukahduttaa sen. Mutta Pyhä Henki sytyttää koko ajan uusia tulisoihtuja
jopa samanaikaisesti eri puolille maailmaa.
Ja niin eri puolilla maailmaa syntyy koko ajan suuria herätyksen aaltoja.
Ihmiset tulevat suurin joukon elävään uskoon.
Tällaista herätyksen tulessa syttyneiden ihmisten joukkoa
ulkopuoliset alkavat usein nimitellä jollain pilkkaavalla nimellä.
Tällaisen nimittelyn seurauksena ovat syntyneet muun muassa nimikkeet
pietismi, helluntailaisuus, metodismi jne.
Kun keskiajan synkän pimeyden keskelle syttyi tuli sen kautta,
että Pyhä Henki sai koskettaa Martti Lutheria,
niin aikanaan tuo liekki kuitenkin alkoi himmetä.
Evankeliumista katosi muutosvoima.
Jumalan tuli muuttui Luterilaiseksi ortodoksiaksi.
Elävä usko korvaantui puhdasoppisuudella, oikeaoppisella uskonnolla,
jossa Raamattu piti ymmärtää niin kuin tunnustuskirjat opettivat.
Ja niin Jumala taas puhalsi sammumaisillaan olevan herätyksen tulen uuteen liekkiin.
Tässä Jumalan puhdistavassa tulessa nostettiin takaisin jaloilleen
henkilökohtainen uskonelämä, joka alkoi parannuksen tekemisellä
ja entisen syntielämän hylkäämisellä.
Näitä ihmisiä ulkopuoliset alkoivat nimittää pietisteiksi,
joka sana tarkoittaa hurskautta.
Yhtä lailla kuin armon evankeliumin voima helposti latistuu tunnustuskirjojen opiksi,
tulee henkilökohtaisen uskonelämän pietismikin helposti
omavanhurskauden tavoitteluksi.
Ja taas onkin jäljellä vain oppirakennelma ja kaava,
jota noudattamalla pyritään Jumalan yhteyteen
elävän uskon ja Jumalasuhteen sijasta.
Ilosanoman pitäisi levitä kuin kulovalkean,
mutta aletaankin sammuttaa ruohikkopaloa,
joka on leviämässä naapuritontilta minun tontilleni.
Luterilaisuuden ja sen keskellä toimineen pietismin välille oli syntynyt jännitteitä,
jotka rajoittivat evankeliumin tulen leviämistä.
Ja niin Jumala taas sytytti uuden soihdun.
Ja aina Pyhä Henki uuden tulen myötä on Jumalan Sanan Valosta
tuonut pimenevään maailmaan sellaista totuuden valoa,
jota se kipeimmin on tarvinnut.
Nyt Luterialaisuuden ja pietismin keskelle syttyi herätyksen tuli,
joka toi uskovien välille veljesrakkauden.
Ihminen, joka ei rakasta veljeään, joka asuu naapuritontilla,
ei voi rakastaa Jumalaakaan, joka asuu taivaassa.
Tämän herätyksen tulen myötä, joka kokosi yhteen Jumalan lapsia
niin luterilaisia, pietistejä kuin monia muitakin,
vapautui energiaa kaikkein tärkeimpään eli lähetystyöhön ympäri maailmaa.
Liikettä kutusutaan herrnhutilaisuudeksi, joka tarkoittaa "Herran katseen alla".
Hyppään nyt Englatiin ja 1700-luvulle. Anglikaanipappi John Wesley
oli suunnattomin suurin ponnistuksin palvellut Jumalaansa.
Nyt hän oli palaamassa laivalla Amerikasta takaisin Englantiin.
Laiva oli myrskyn kourissa vähällä upota vuorenkorkuisiin aaltoihin.
Tuon konkreettisen kuolemanläheisyyden ja kaiken muun ahdistuksen jälkeen,
mitä hän Jumalaa palvellessaan oli saanut kokea,
John kirjoittaa myrskyn mainingeissa laivan lähestyessä Englantia:
... lähdin kotimaastani opettamaan Georgian intiaaneille Kristinuskoa.
Mutta mitä olen itse tänä aikana oppinut?
Sen, mitä olisin kaikkein vähiten odottanut:
että minä joka lähdin Amerikkaan käännytttämään toisia,
en ollut itse koskaan kääntynyt Jumalan puoleen.
John puhuu itsestään, mutta selvästi saman kaavan mukaan kuin Paavali:
"En ole mieletön", vaikka puhun näin, vaan puhun totuuden sanoja,
jospa joku vielä nukkuvista heräisi ja näkisi olevansa sellainen kuin minäkin.
Ovatko he oppineita filosofiassa? Niin minäkin.
Antiikin tai nykyajan kielissä? Niin minäkin.
Tuntevatko he jumaluusoppia? Minäkin olen opiskellut sitä monta vuotta.
Osaavatko he keskustella hengellisistä asioista sujuvasti? Saman minäkin osaan.
Antavatko he runsaasti almuja? "Katso, kaiken olen antanut köyhien hyväksi".
Antavatko he työstään ja omasta itsestään?
Minä olen tehnyt työtä enemmän kuin kukaan heistä.
Ovatko he valmiit kärsimään veljiensä puolesta?
Minä olen hylännyt ystäväni, maineeni, mukavan elämäni, kotimaani,
olen antanut elämäni alttiiksi, vaeltanut vieraisiin maihin,
olen antanut ruumiini syvyyksien nieltäväksi,
helteen korvennettavaksi, raadannan ja väsymyksen kulutettavaksi
tai mihin tahansa, mitä Jumala eteeni tuo.
Mutta tekeekö kaikki tämä - olipa sitä sitä enemmän tai vähemmän -
minusta Jumalalle otollisen? ...
Jumala johdatti niin, että eräänä iltana John, vaikka olikin anglikaani,
joutui kuulemaan erään William Hollandin (joka kuului herrnhutilaisiin)
lukevan Lutherin Roomalaiskirjeen luentoa.
Holland tuli kohtaan, jossa kuvataan sitä muutosta,
jonka Jumala saa sydämessä aikaan uskon kautta Kristukseen.
Ja silloin koitti hetki, jonka taivas oli valmistanut Johnia varten.
Nyt oli se otollinen hetki ja pelastuksen päivä Johnin elämässä,
josta Paavali kirjoitti kehottaen ottamaan vastaan Jumalan armon.
John syntyi uudesti ylhäältä.
Ja Jumalan tuli alkoi levitä hänen kauttaa ympäri Englantia ja Walesia jne.
Ja jälleen ulkopuoliset alkoivat nimittää näitä ihmisiä pilkkanimellä. Metodistit.
Joka tapauksessa tuli oli levinnyt edellisestä soihdusta taas seuraavaan.
Ja nyt Pyhä Henki halusi tuoda esiin voimakkaasti pyhityselämän tärkeyden
tuon hyvin syntisten ja voimakkaasti kasvavien
satamakaupunkien täyttämällä saarella.
Näin Jumalan tuli on levinnyt ympäri maailmaa.
Ulkopuoliset ovat nimitelleet näitä tulen koskettamia, milloin milläkin nimellä.
Mutta silti maailmassa on vain kahdenlaisia ihmisiä.
Niitä, joihin Jumalan tuli on saanut tarttua.
He ovat Valon lapsia. Loput ova pimeyden lapsia. Siihen hetkeen saakka,
että Jumalan Pyhä Henki saa tuoda heidänkin sydämeensä Todellisen Valon,
Jeesuksen Kristuksen, joka valaisee jokaisen ihmisen.