Että he yhtä olisivat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Elo 2014 22:45

Opetuslapset kysyivät Jeesukselta Matteuksen luvussa 24 mikä on Hänen
tulemuksensa merkki. Herra Jeesus toi esille monia merkkejä ja tapahtumia,
jotka edeltävät Hänen tulemustaan. Opetuslasten kysymykseen Herra Jeesus
vastasi ensimmäiseksi sanoen: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: ‘Minä olen Kristus’, ja he
eksyttävät monta".

Tässä kirjoituksessani tuon esille sitä mitä Messias Herra Jeesus
opetti uskovien yhteydestä ja ykseydestä Johanneksen evankeliumin 17
luvussa. Käyn myös kirjoituksessani läpi erään eksytyksen ja väärän
opetuksen koskien uskovien yhteyttä ja ykseyttä. Koska elämme lähellä
Herran Jeesuksen tulemusta, niin meidän tulee suhtautua vakavasti siihen,
että Herra Jeesus nosti tulemuksensa ensimmäiseksi merkiksi eksytykset,
jotka tapahtuvat Jeesuksen nimen kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että
lopunaikana jota elämme monet eksyttäjät hyväksikäyttävät Jeesuksen
nimeä eksyttääkseen todellisia Jeesuksen opetuslapsia luulemaan, että
eksyttäjät ovat todellisia uskovia, vaikka he ovat valheessa eläviä
eksyttäjiä.

Kirjoituksessani en kuitenkaan keskity pelkästään eksytykseen, vaan tuon
esille Raamatun sanan totuutta, jonka keskipiste on Herra Jeesus. Tutki ja
koettele opetukseni Raamatun sanan kautta rukouksen kera.

Kirjoitus on sivullani:
http://www.kotipetripaavola.com/ettaheolisivatyhta.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Siivetön » 21. Elo 2014 07:49

Anna anteeksi Petri, mutta joudun tunnustamaan rehellisesti,
että en voi täysin hyväksyä noita tekstejäsi ainakaan sellaisina,
kuin minä ne ymmärrän. :(

Ymmärrän nimittäin tekstisi siten, että uskovien tulisi erota omista
hengellisistä yhteisöistään, esim. vapaasrk, helluntaisrk. yms. ollakseen
näin yhtä kaikkien Jumalaan uskovien kanssa.

Jos tätä tarkoitat, niin minusta tekstisi ovat silloin seurakuntia hajottavia
ja ovat ajamassa ihmisiä ulos uskovien yhteydestä, eli Herran omien
laumasta ja näin oleva ihminen on samassa asemassa, kuin laumastaan
jäänyt ja erkaantunut eläin, joka on yksin ollessaan täysin kaikenlaisten
saalistajien armoilla, eli kaikkien opintuulten heiteltävänä ja riepoteltavana.

Haluaisinkin kysyä Sinulta, tarkoitatko tuota, miten olen tekstisi ymmärtänyt,
että uskovien ei tulisi kuulua mihinkään hengelliseen yhteisöön??
Siivetön
 

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Elo 2014 09:30

Siivetön kirjoitti:Anna anteeksi Petri, mutta joudun tunnustamaan rehellisesti,
että en voi täysin hyväksyä noita tekstejäsi ainakaan sellaisina,
kuin minä ne ymmärrän. :(

Ymmärrän nimittäin tekstisi siten, että uskovien tulisi erota omista
hengellisistä yhteisöistään, esim. vapaasrk, helluntaisrk. yms. ollakseen
näin yhtä kaikkien Jumalaan uskovien kanssa.

Jos tätä tarkoitat, niin minusta tekstisi ovat silloin seurakuntia hajottavia
ja ovat ajamassa ihmisiä ulos uskovien yhteydestä, eli Herran omien
laumasta ja näin oleva ihminen on samassa asemassa, kuin laumastaan
jäänyt ja erkaantunut eläin, joka on yksin ollessaan täysin kaikenlaisten
saalistajien armoilla, eli kaikkien opintuulten heiteltävänä ja riepoteltavana.

Haluaisinkin kysyä Sinulta, tarkoitatko tuota, miten olen tekstisi ymmärtänyt,
että uskovien ei tulisi kuulua mihinkään hengelliseen yhteisöön??


Ei sinun tarvitse pyytää minulta sitä anteeksi jos olet jostakin asiasta eri mieltä. Ole ihan vapaa tässä asiassa.

Jokainen uskova kuuluu uudestisyntymisen perusteella Jumalan seurakuntaan, joka on hengellinen yhteisö.

Joh 17:
20 ¶ Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Kysyn sinulta kysymyksen, että tarkoittiko Jeesus että he olisivat yksi, niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi, että uskovien tulisi erottautua toinen toisistaan eri nimisiin uskonsuuntiin erilaisine opin painotuksineen? Olivatko ja ovatko Isä ja Jeesus erimielisyyden takia erossa toisistaan siten, että Isällä on oma seurakuntansa ja Jeesuksella on oma seurakuntansa, jossa kumpikin painottavat erilaisia opetuksia sekä jopa toisistaan täysin poikkeavia opetuksia?

Vai tarkoittiko Herra Jeesus sitä, että me uskovina olisimme yksi, niin kuin Isä ja Hän ovat yksi, joka tarkoittaa yhteen ja samaan seurakuntaan kuulumista ilman erottavia ja eri nimisiä uskonsuuntia?

Minä uskon, että Jeesus tarkoittaa sitä ettemme me saisi hajaantua eri nimisiin uskonsuuntiin. Se tietenkin tarkoittaa sitä, että Jumalan tahto olisi että me uskovina luopuisimme hajaannuksesta ja tulisimme seurakuntina yhteen, niin kuin Jumalan tahto on.

Totuus on se, että eri nimiset uskonsuunnat sekä erilaiset ryhmittymät hajottavat seurakuntaa pirstoen ja rikkoen sen monenlaisiin erilaisiin osiin. Ei se hajoita, joka sanoo tulkaamme ja olkaamme yksi niin kuin Raamattu opettaa, vaan se hajottaa, joka sanoo pysykäämme hajaannuksessa ja erossa toisistamme.

Olen todella murheellinen tästä tilanteesta ja sydämeeni sattuu niin, että toivoisin pääseväni pian pois tästä maailmasta, mutta tapahtukoon Jumalan tahto elämässäni.
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 21. Elo 2014 14:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Elo 2014 09:32

Raamattu opettaa, että jokainen uskova ihminen, jonka Jumala on armostaan pelastanut on Jumalan lapsi. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen uskova ihminen jokaisen kirkkokunnan ja herätysliikkeen sisäpuolella sekä niiden ulkopuolella olevat uskovat ovat kaikki minulle rakkaita sisaria ja veljiä Herrassa Jeesuksessa. Emme saa uskovina halveksua ja tuomita toinen toisiamme, vaan meidän tulee rakastaa toinen toisiamme.

Totuuden sanominen eksytyksistä ja vääristä opeista ei tarkoita tuomitsemista, vaan totuuden esille tuomista sekä valheen paljastamista. Joten älkäämme koskaan sekoittako edellä olevia asioita tuomion julistamiseksi, koska siten tekemällä emme halua tehdä parannusta asioista, joista meidän tulisi tehdä parannus. Minä itse olen saanut tehdä monta kertaa elämässäni parannusta sekä korjata kurssia Jumalan tahdon mukaiseen suuntaan.

Mitä meidän uskovien tulisi nyt tehdä, että Herran Jeesuksen tahto tapahtuisi seurakunnan ykseyden suhteen? Tuon esille muutamia ajatuksia liittyen edellä olevaan kysymykseen, jonka niin usein kuulen.

Ensimmäinen asia on pitää kaikkia uskovia rakkaina sisarina ja veljinä riippumatta siitä mihin uskonsuuntaan hän kuuluu. Tämä sama ajatus koskee myös sellaisia uskovia, jotka eivät kuuluu mihinkään uskonsuuntaan myös heitä tulee pitää rakkaina sisarina ja veljinä.

Toinen asia liittyy uskonkasvuun sekä Jumalan johdatukseen. Tässä nykyisessä hajaannuksen tilassa Jumala kasvattaa ja johdattaa Herran Jeesuksen opetuslapsia. Jumalan johdatusta seurakunnan ykseyteen tapahtuu kahdella tavalla. Joitakin Jumala johdattaa erilaisiin kirkkokuntiin, herätysliikkeisiin ja uskonsuuntiin kasvattaen heitä siellä ja antaen heille opetuksen tai näyn seurakunnan ykseydestä. Kun Jumalan aikataulu on valmistunut, niin Jumalan aikataulussa ja johdatuksessa Jumala johdattaa uskovan elämään todeksi seurakunnan ykseyttä, jonka seurauksena uskova jättää hajaannuksen ja alkaa elämään seurakunta elämää todeksi Raamatun opetuksen mukaisesti. Joissakin tapauksissa Jumala antaa heti uskoontulleelle opetuksen ja näyn alkuseurakunnan mukaisesta elämästä ja hän ojentautuu heti elämään sen mukaisesti.

Täten tässä hajaannuksen tilassa Jumala toimii niin herätysliikkeiden uskovien kuin niiden ulkopuolella olevien uskovien kautta, sillä Jumala katsoo uskovan sydämeen, ei siihen minkä tunnustuskunnan jäsenkirja on uskovan taskussa tai siihen ettei hänellä ole minkään uskonsuunnan jäsenkirjaa taskussaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumala toimii herätysliikkeiden ja kirkkokuntien sisällä olevien uskovien kautta, vaikka he elävät hajaannuksen tilassa. Tämä on syytä aina muistaa.

Muista myös se, että vaikka et kuuluisi enää mihinkään kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen, niin sinäkin olet hajaannuksen kanssa tekemisissä, vaikka et kuulukaan mihinkään herätysliikkeeseen tai kirkkokuntaan. Koska me olemme Jumalan kansana hajaannuksen tilassa, niin silloin se koskettaa ihan jokaista uskovaa riippumatta siitä kuuluuko tai ei kuulu herätysliikkeisiin tai kirkkokuntiin. Tietenkin Jumalan tahto on, että me uskovina ihmisinä ojentautuisimme Raamatun opetuksen mukaisesti koskien Raamatullista seurakuntajärjestystä.

Uskovien hajaannus on pitkän ja surullisen historian kehitys ja seuraus. Meidän on turhaa syyllistää toinen toisiamme hajaannuksen tilasta, sillä me olemme oppineet elämään hajaannuksessa ja pitämään sitä Jumalan tahtona. Ymmärrän sen, että monien on vaikea ymmärtää ja nähdä se ettei nykyinen hajaannuksen tila ole Jumalan tahto. Monet uskovat ovat aitoja ja vilpittömiä ja sydämessään rakastavat Herraa Jeesusta siitäkin huolimatta, että he elävät hajaannuksessa ja hyväksyvät hajaannuksen olevan Jumalan tahto. Ongelma on vain siinä, että pitkän historiallisen kehityksen seurauksena me uskovina olemme alkaneet pitää hajaannusta normaalina ja Jumalan tahdon mukaisena tilana, vaikka Jumala sanassaan sanoo hajaannuksen ja lahkoontumisen olevan lihan teko.

Ymmärrän myös sen huolen, että uskova joka on tottunut pitämään hajaannusta Jumalan tahdon mukaisena asiana kokee hajaannuksesta pois kutsun ja yhdistymisen ykseyden perustalle pelottavana asiana ja jopa seurakuntien hajottamisena. Kyse ei ole seurakuntien hajottamisesta, vaan kutsu ja pyrkimys päästä pois seurakunnan hajaannuksen tilasta, joka hajottaa Raamatullista uskovien yhteyttä ja ykseyttä. Se on seurakunnan hajottamista kun seurakunta (Kristuksen ruumis) pirstotaan ja hajotetaan moniin erilaisiin uskonsuuntiin erilaisine opin painotuksineen, sillä Jumala sanoo sanassaan, että seurakunnan tulee olla yksi eikä se saisi hajota erilaisiin opillisiin tunnustuskuntiin ja uskonsuuntiin (Room 12:5, 1 Kor 10:17, 1 Kor 12:12, 1 Kor 12:20).

1990-luvun puolen välin paikkeilla Herra alkoi puhumaan minulle seurakunnan ykseydestä Raamatun opetuksen mukaisesti. Muistan kuinka ensimmäiset reaktioni olivat pelko ja hämmennys ja luulin kyseessä olevan eksytys, jonka tarkoitus on hajottaa ja rikkoa seurakuntia. Ymmärrän sen jos sinulla on samanlaisia ajatuksia lukiessani kirjoitustani. En tuomitse sinua enkä ole sinulle vihainen jos koet olevasi eri mieltä kanssani, sillä ymmärrän todella hyvin sen kuinka vaikeata ja pelottavaa tämän asian ymmärtäminen voi olla. Siitäkin huolimatta vaikka emme näkisi tätä asiaa samalla tavalla niin Raamatussa on käsky rakastaa uskon sisaria ja veljiä. Tämä velvoittaa niin minua kuin sinuakin toimimaan sen mukaan mikä on Raamatun käsky ja opetus uskon sisarien ja veljien rakastamisesta.

Eräs asia meidän uskovien on syytä muistaa joka on, että meidän tulee hyväksyä toinen toisemme Jumalan lapsina ja tehdä yhteistyötä yhdessä aina sen mukaan kuinka Jumala johdattaa meitä työyhteyteen toistemme kanssa riippumatta herätysliike taustasta tai siitä kuuluuko mihinkään herätysliikkeeseen. Koska Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala liittää jokaisen uskovan seurakuntansa jäsenyyteen, niin meidän tulee nähdä ja ymmärtää, että todellisuudessa kuulumme Jumalan silmissä samaan seurakuntaan, vaikka käytännössä olisimmekin erilaisten herätysliikkeiden jäseniä. Tämän tähden meidän tulee tehdä hengellistä työtä yhdessä sen mukaan kuinka Jumala johdattaa meitä. Vaikka olemme uskovina hajaannuksen tilassa, niin Jumalan tahto on että olisimme yksi, niin kuin Isä ja Poika ovat yksi.

On tärkeä ymmärtää, että vain sellainen uskova voi ojentautua alkuseurakunnan mallin mukaisesti, joka on sisäistänyt ja ymmärtänyt Raamatun opetuksen seurakunnan ykseydestä sekä joka kykenee uskossa ojentautumaan sen mukaisesti. Tälle Raamatulliselle seurakunnan ykseyden perustukselle Jumala johdattaa koko ajan enemmän uskovia siitäkin huolimatta, että sitä vastustetaan. Tämä hanke menestyy ja etenee siksi koska se on Jumalan tahto ja selkeä Raamatun opetus ja Jumalan asetus koskien seurakuntaa.

On tärkeä ymmärtää, että seurakunnan ykseyden perustalle tuleva ei eroa seurakunnasta, vaan uskovien hajaannuksesta. Hajaannuksesta pois tulemisen seurauksena toteutuu Raamatullinen seurakunta elämä. On myös tärkeä ymmärtää, että hajaannuksen tilassa olevat uskovat ovat rakkaita sisaria ja veljiämme, sillä me kaikki kuulumme samaan Jumalan seurakuntaan, mutta hajaannuksen takia emme elä todeksi seurakunnan ykseyttä.

Askel seurakunnan ykseyden saavuttamiseksi ja eteenpäin menemiseksi tapahtuu silloin kun uskot sydämessäsi, että Jumalan silmissä kaikki uskovat kuuluvat samaan Jumalan seurakuntaan, vaikka olemmekin hajaannuksen tilassa. Silloin et ylenkatso niitä uskovia, jotka ovat hajaannuksen tilassa, sillä he ovat siellä opitun perinteen takia. Jos rakastat heitä totuudessa sekä kunnioitat heitä, niin he kuuntelevat sinua ja kykenevät paremmin näkemään totuuden Raamatullisesta seurakuntayhteydestä. On erittäin tärkeää pitää kaikkia uskovia rakkaina sisarina ja veljinä Herrassa Jeesuksessa.

On myös tärkeätä nähdä ja ymmärtää, että herätysliikkeiden ja kirkkokuntien sisällä olevat uskovat sekä niiden ulkopuolella olevat uskovat kuuluvat samaan seurakuntaan, vaikka elävätkin hajaannuksen tilassa. Silloin kun tämän ymmärrämme ja toisiamme rakastamme, niin voimme yhdessä päästä lähemmäksi seurakunnan ykseyttä.

Moni kysyy missä on ykseyden seurakunnan vanhimmat, koska alkuseurakunnassakin oli vanhimmat? Vastaan tähän siten, että Jumala kasvattaa ja valitsee vanhimmat ihan samalla tavalla kuin Hän teki alkuseurakunnassakin. Meidän tarvitsee vain ojentautua tässä asiassa ja Jumala ajallaan asettaa vanhemmat seurakuntaan, niin kuin tapahtui alkuseurakunnassakin. Meidän tulee myös ymmärtää se, että Raamatun mallin mukaan seurakunta oli jo olemassa ennen vanhempien asettamista. Kun Jumala ennallistaa seurakuntansa sen alkuperäiseen tilaansa, niin se tarkoittaa sitä, että ensin on oltava seurakunta ja seurakunnan muodostumisen jälkeen vasta vanhimmat asetetaan tehtäviinsä.

Seurakunnan ennallistaminen tarkoittaa sitä, että Jumala ennallistaa apostolin, profeetan, vanhimpien sekä evankelistan palvelutehtävät toimimaan niin kuin Raamattu niistä opettaa. Sitten eräs tärkeä huomio, Raamatussa ei ole sanaa alkuseurakunta ja minäkin käytän sitä tarkoittamaan Raamatun alkuperäistä seurakunta järjestystä, eli yhtä seurakuntaa yhdellä paikkakunnalla ykseyden perustuksella.

Se tulee kuitenkin koko ajan muistaa, että meidän tulee rakastaa kaikkia uskovia ihmisiä riippumatta siihen mihin herätysliikkeeseen tai kirkkokuntaan he kuuluvat tai kuuluvatko mihinkään herätysliikkeeseen ja kirkkokuntaan. Raamatun sanan opetuksen mukaan aidon ja todellisen uskovan tunnistaa siitä, että totuuden rakkauden kautta rakastaa uskovia sisariaan ja veljiään (1 Joh 4:20,21).

Edellä oleva opetus sisarien ja veljien rakastamisesta on Raamatun mukaan Jumalan käsky meille, jotka uskomme Herraan Jeesukseen. Painotan vielä sitä, että älköön kukaan taistelko sisaria ja veljiä vastaan, vaan pyrkikäämme totuuteen ja tutkikaamme, että opettaako Raamattu yhtä paikkakunnan seurakuntaa tai useita erilaisia seurakuntia erilaisine oppipainotuksineen. Tulet sitten mihin tahansa päätökseen tämän asian suhteen, niin sinun tulee pitää kaikkia sisaria ja veljiä Herrassa Jeesuksessa sinulle erityisen rakkaina.

Eräs tärkeä asia on tässä kohdin tuotava esille, joka on uskovien keskuuteen pesiytynyt katkeruus ja ylpeys. Katkeruus ja ylpeys käyvät käsikädessä, sillä katkera ihminen on hyvin usein ylpeä, joka johtaa hänet katkeroitumaan muita kohtaan. Tällaisen katkeruuden ilmentymiä ovat panettelu sekä asioiden vääristeleminen. Tämä ilmenee usein siten, että uskova oman ylpeytensä tähden loukkaantuu johonkin uskovaan ja sen seurauksena alkaa levittämään valheita tästä uskovasta. Älä koskaan usko kuulopuheita, vaan ota itse asioista selvää. Jos joku sanoo sinulle jonkun uskovan olevan esimerkiksi kiero ja valheellinen, niin älä heti usko sitä, vaan ota asiasta selvää ja tutustu tähän uskovaan ja sen jälkeen sinä saat selvyyden oliko hän oikeasti kiero ja valheellinen vai oliko hänestä kerrotut asiat sittenkin katkeran ihmisen aikaansaamia valheellisia huhuja. Katkeruus ja ylpeys estää monia ihmisiä ojentautumasta totuuden mukaisesti monessa asiassa ja se on este myös seurakunnan ykseyden yhdistymiselle.

Katkeruus ja ylpeys ovat asioita, jotka lisäävät hajaannusta uskovien keskuuteen, siksi ne ovat tuhoisa yhdistelmä uskovan sydämessä. Raamattu sanoo myös että uskovien tule pyrkiä rauhaan kaikkien kanssa sekä pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Raamattu jatkaa ajatusta että uskovien tulisi pitää huoli siitä ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä, koska monet tulevat saastutetuiksi katkeruuden kautta (Hebr 12:14,15).

Älä anna katkeruuden tuhota itseäsi, sillä ollessasi katkera vääristelet asioita ja olet tuhoamassa Jumalan tekoja ja aivoituksia. Tietenkin on mahdollista, että joku uskova on voinut (monet ovat joutuneet) joutua kokemaan väärää kohtelua uskovien taholta, mutta se ei kuitenkaan oikeuta häntä rypemään katkeruuden synnissä. Väärintekijöiden tulee tehdä parannus ja vääryyden kohteeksi joutuneen tulee varjella sydämensä katkeruudelta.

Uskovien välinen katkeruus ja ylpeys näkyy ikävällä tavalla myös siten, että eri kirkkokuntien ja herätysliikkeiden uskovat ovat toisilleen katkeria. Tällainen katkeruus johtuu usein (ei aina) sen takia, kun toinen uskova pitää toisessa kirkkokunnassa tai herätysliikkeessä olevaa vääräoppisena tai harhaoppisena, jonkin opinkohdan takia, joka voi ollakin väärä tai sitten ei ole sitä, mutta tämä toinen luulee sen olevan väärä, koska hän on itse ymmärtänyt sen asian väärin. Katkeruutta tulee myös sen takia eri herätysliikkeiden uskovien välille, kun jotakin kohdellaan väärin tai sitten hän itse toimii väärin, jonka seurauksena hän jättää herätysliikkeen ja sen jälkeen siirtyy toiseen herätysliikkeeseen.

Tällaista vihanpitoa ja katkeruutta on paljon uskovien keskuudessa, jossa uskovat ovat katkeria eri herätysliikkeessä oleville uskoville. On sanomatta selvää, että tällainen toiminta on lihallista ja syntiä Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. Tällaisista asioista tulisi heti viipymättä tehdä parannus sen jälkeen kun ja jos tunnistaa olevansa kiinni tällaisessa synnissä.

Muistakoon jokainen uudestisyntynyt uskova etten ole kirjoittanut tätä kirjoitustani lyömäaseeksi ketään uskovaa ihmistä vastaan, vaan siksi että tutkisimme Raamatun opetusta ja pyrkisimme elämään totuudessa sen mukaan mitä Raamattu opettaa. Uskallan myös sanoa sen, että koen voimakkaasti saaneeni Jumalalta tämän kirjoituksen sanoman. Toki sinun tulee koetella ja tutkia kirjoitukseni, että onko se Jumalasta vai puhunko minä omiani. En ole täydellinen, mutta koen kuitenkin, että minun piti kirjoittaa tämä kirjoitus. Älköön siis kukaan käyttäkö kirjoitustani lyömäaseena ketään vastaan, sillä kirjoitukseni tarkoitus on saada meidät tutkimaan ja etsimään Jumalan sanan totuutta ja Jumalan tahtoa Raamatun sanan kautta.
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 21. Elo 2014 12:46, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Elo 2014 09:34

*
:thumbup: Amen! No haluaisin puhua VT:sta vähän... Mooseksen kansa eli nöyrästi ja ykseydellisesti Jumalan Sanan mukaan joka lähtee Isän suusta. Niin se sama asia pätee yllättävästi nykyajan uskoviin. Ei mitään eripuraisuuksia syntynyt tuohon aikaan vaan yksimielisesti, ykseydellisesti ja nöyrästi Mooseksen kansa meni vaeltamaan Jumalan Sanan mukaan joka lähti Isän suusta. Ennemmin tai myöhemmin samalla uskonvaelluksella he oppivat tuntemaan Jumalaa - ei omalla ihmisviisaudella vaan Sanan tuntemisen kautta. Mahtavaa! Ja Mooseksen kansa oli se Jumalan seurakunta. VT puhuu kyllä seurakunnasta joka tarkoittaa Mooseksen kansaa ja uskovia. Se pätee tähän meidän aikaan... :thumbup: :clap:

5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 21. Elo 2014 20:06

Ihan hyvää pohdintaa Petriltä tuossa edellä ja se myrkky todella on liikkeellä se katkeruus ja ylpeys ja siitä pitäisi opettaa kristittyjä pääsemään ja kasvamaan eroon.Jumalan voimaa siihen tarvitaan.

Mutta tuohon vaisuliinin Mooseksen aikaan ...niin olihan silloin voimakasta Jumalan johdatusta ,mutta voi ihme ku Mooses nousi vuorelle ni johan äkkiä oli eripura olemassa ja kultainen vasikka jne.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Siivetön » 22. Elo 2014 05:52

Minusta yhteys ja ykseys asiaa ei ratkaista seurakunnista eroamalla tai seurakunnattomuudella, eikä myöskään katkeruus ja yleys ongelmia, sillä jos ihmisellä on taipumusta katkeruuteen ja ylpeyteen, hän löytää sille kyllä jonkin muun aiheen.

Minusta nimenomaan aitoa yhteyttä ja ykseyttä on se, että kykenemme rakastamaan toinen toisiamme siitäkin huolimatta, että meidän hengellisten kotiemme osoiteet voivat olla eri paikoissa ja siitä huolimatta koemme yhteyttä ja ykseyttä ja ei kai kenenkään kotiinkaan voi yhtäaikaa kokoontua kaikki suuren kaupungin seurakuntalaiset, joten jos näiden ongelmien juuret ovat näissä eri osoitteissa tai seurakuntien sukunimissä, niin aiva samoin se siirtyy kodeissa kokoontuvien piiriin tyyliin: "Suomalaisella kokoontuvatkin ne varakkaammat porukat, kun me vähempiosaiset tapaamme kokoontua taas Ruotsalaisella ja Virolaisella.

Ei minusta katkeruuden ja ylpeyden syntejä tai yhteyttä ja ykseyttä tällaisilla menetelmillä ratkaista, kyllä niihin tarvitaan Jumalan muuttavaa ja parantavaa voimaa.

Mitä tulee sitten erilaisiin opinmuotoihin, niin Raamatussa sanotaan mm. näin:

Fil. 3
15. Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Näin minä uskon ja toivon, että tapahtuu jokaisen ruumiinjäsenen kohdalla ja nähdäkseni tämäkään asia ei ole ratkaistavissa "seurakunnattomuudella", sillä jotain oppiahan jokainen "seurakunnattonkin" tunnustaa.

Jos nyt otetaan esimerkiksi uskovien kaste.
Ymmärtääkseni suurin osa esim. tämän foorumin kirjoittajista näkee uskovien kasteen Raamatullisena oppina ja eihän tämä asia muutu miksikään sillä, että sekä lapsikasteen kannattaja ja uskovien kasteen kannattaja eivät kuuluisi mihinkään seurakuntaan???
Erilainen näkemys heillä on siitäkin huolimatta olemassa kyseisestä asiasta, eikö vain?

Tai sitten tapaukset, jotka ovat olleet tällä foorumilla, eli foorumilta on bannattu henkilöitä, joiden opin koetaan olevan ristiriidassa foorumin opin kanssa.
Eli foorumi on mihinkään uskontokuntaan sitoutumaton, mutta foorumin omasta opista pidetään kuitenkin tiukasti kiinni ja sitä suojataan siten, että on bannattu erilaista oppia opettavat, joka on toki minusta ihan oikeitettu asia, jollei kirjoittaja suostu noudattamaan foorumin sääntöjä.
Sillä eihän siitä mitään tule, ellei toinen toisensa kunnioitusta ole edes siinä määrin, että olisi valmis toimimaan yhteisön laatimien sääntöjen puitteissa.

Mutta tätä kaikkea haluatte kuitenkin seurakuntaelämässä väistää seurakuntiin kuulumattomuudella?
Siivetön
 

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 22. Elo 2014 09:58

Niin .....mutta onhan kuitenkin se Raaamatun sana ,joka meille on annettu ja hyvin käännetty ja uskon varmasti ,että Taivaallista joukkoa on siinä hommassa ollut ties kuinka paljoan?? että saamme hyvän tutkaimen ,jolla asiat pohtia ja selvittää?? Siis jos alamme kääntyä Raamatun tekstistä pois ja /tai alamme nostamaan yhden lauseen perusteella omaan asiaamme ,kuinka sen "kuuluisi"olla niin helposti menemme harhaan.
Pyhä Henki opettaa juuri tuntemaan sen yhdenlauseen sijaan ,että kun avaamme Raamatun niin ymmärrys pyyhkäisee Paavalin tekstistä ,jopa VT puolelle ja paljastaa sen ,mikä oikein on ja kokonaisuutena laajana ymmärryksenä , täydellisenä .
Meillä Suomessa seurakunnat alkoivat levitä ja muuttua ja jokainen etsi sitä omaa tyyliään ,joka nostaa helposti juuri sen kenties yhden aihealueen ,jota halutaan korostaa ?? vaikka kokonaisuus pitäisi muistaa .Nyt huomaamme valtakirkossa ,että kaikki ei ole ihan lähimainkaan oikein.
Siis hajaannusta on vielä odotettavissa ja kenties aika paljon ,kun vääryys nousee täyteen mittaansa.
Lähtekää pois .......lukee vielä tekstissä.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Elo 2014 10:31

Siivetön kirjoitti:Minusta yhteys ja ykseys asiaa ei ratkaista seurakunnista eroamalla tai seurakunnattomuudella, eikä myöskään katkeruus ja yleys ongelmia, sillä jos ihmisellä on taipumusta katkeruuteen ja ylpeyteen, hän löytää sille kyllä jonkin muun aiheen.

Minusta nimenomaan aitoa yhteyttä ja ykseyttä on se, että kykenemme rakastamaan toinen toisiamme siitäkin huolimatta, että meidän hengellisten kotiemme osoiteet voivat olla eri paikoissa ja siitä huolimatta koemme yhteyttä ja ykseyttä ja ei kai kenenkään kotiinkaan voi yhtäaikaa kokoontua kaikki suuren kaupungin seurakuntalaiset, joten jos näiden ongelmien juuret ovat näissä eri osoitteissa tai seurakuntien sukunimissä, niin aiva samoin se siirtyy kodeissa kokoontuvien piiriin tyyliin: "Suomalaisella kokoontuvatkin ne varakkaammat porukat, kun me vähempiosaiset tapaamme kokoontua taas Ruotsalaisella ja Virolaisella.

Ei minusta katkeruuden ja ylpeyden syntejä tai yhteyttä ja ykseyttä tällaisilla menetelmillä ratkaista, kyllä niihin tarvitaan Jumalan muuttavaa ja parantavaa voimaa.

Mitä tulee sitten erilaisiin opinmuotoihin, niin Raamatussa sanotaan mm. näin:

Fil. 3
15. Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Näin minä uskon ja toivon, että tapahtuu jokaisen ruumiinjäsenen kohdalla ja nähdäkseni tämäkään asia ei ole ratkaistavissa "seurakunnattomuudella", sillä jotain oppiahan jokainen "seurakunnattonkin" tunnustaa.

Jos nyt otetaan esimerkiksi uskovien kaste.
Ymmärtääkseni suurin osa esim. tämän foorumin kirjoittajista näkee uskovien kasteen Raamatullisena oppina ja eihän tämä asia muutu miksikään sillä, että sekä lapsikasteen kannattaja ja uskovien kasteen kannattaja eivät kuuluisi mihinkään seurakuntaan???
Erilainen näkemys heillä on siitäkin huolimatta olemassa kyseisestä asiasta, eikö vain?

Tai sitten tapaukset, jotka ovat olleet tällä foorumilla, eli foorumilta on bannattu henkilöitä, joiden opin koetaan olevan ristiriidassa foorumin opin kanssa.
Eli foorumi on mihinkään uskontokuntaan sitoutumaton, mutta foorumin omasta opista pidetään kuitenkin tiukasti kiinni ja sitä suojataan siten, että on bannattu erilaista oppia opettavat, joka on toki minusta ihan oikeitettu asia, jollei kirjoittaja suostu noudattamaan foorumin sääntöjä.
Sillä eihän siitä mitään tule, ellei toinen toisensa kunnioitusta ole edes siinä määrin, että olisi valmis toimimaan yhteisön laatimien sääntöjen puitteissa.

Mutta tätä kaikkea haluatte kuitenkin seurakuntaelämässä väistää seurakuntiin kuulumattomuudella?


Ennen kun kirjoitan vastineen ja vastauksen sinulle, niin haluan tuoda esille että olet minulle rakas Herran Jeesuksen opetuslapsi. En halua riidellä kanssasi enkä lyödä sinua, vaan käydä asiallista keskustelua.
Apt 2:47:sta käy ilmi sekä 1 Kor 12:13:sta, että Jumala itse lisää omaan seurakuntaansa pelastuneen ihmisen uudestisyntymisen kautta. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että jokainen uskova, joka on Jumalan armosta pelastettu uskon kautta Herraan Jeesukseen kuuluu Jumalan seurakuntaan.

Tämän perusteella seurakunnattomuus syytös ei ole syyte vain minua ja niitä kohtaan, jotka uskovat kanssani samalla tavalla, vaan seurakunnattomuus syytös on syyte, joka vääristää Jumalan itsensä asettaman asetuksen seurakuntaan kuulumisesta.

En kehota ketään eroamaan seurakunnasta, sillä siitä ei voi erota muuta kuin uskosta luopumisen ja hylkäämisen kautta. Kirkkokunnasta, herätysliikkeestä voi erota, koska se ei ole seurakunta, sillä seurakunta ei ole ihmisten perustama uskonsuunta, vaan seurakunta on uskovat ihmiset.

Herran Jeesuksen mukaan aito yhteys ja ykseys on samanlaista yhteyttä kuin Isällä ja Jeesuksella on, jotka ovat yksi, eivätkä he ole muodostaneet itselleen omaa uskonsuuntaansa. Herran Jeesuksen tarkoittama ykseyden rakkaus on sellaista rakkautta, jossa tulemme yhteen yhtenä ja samana seurakuntana ykseyden perustalle.

Alkuseurakunta noudatti ykseyden periaatetta esim. Roomassa, jossa he kokoontuivat monissa pienemmissä ryhmissä ja eri paikoissa yhteen. He kuitenkin kokoontuivat yhtenä ja samana seurakuntana ilman erilaisia ja erottavia uskonsuuntien erilaisine nimineen. Tämä on selkeä Jumalan tahto, jota alkuseurakunta noudatti.

Php 3:
15 ¶ Let us therefore, as many as be perfect, be thus minded: and if in any thing ye be otherwise minded, God shall reveal even this unto you.
16 Nevertheless, whereto we have already attained, let us walk by the same rule, let us mind the same thing. (KJV 1611)


Fil 3:
15 ¶ Niin monta siis, jotka meistä täydellistä on, ajatelkaamme niin, ja jos te toisin ajattelette, niin Jumala on sen teille ilmoittava.
16 Kuitenkin että me yhden mitan jälkeen siinä vaellamme, johon me joutuneet olemme, ja että me yksimieliset olisimme. (Biblia 1776)


KJV:ssä ja Bibliassa tämä kohta on tarkemmin alkutekstin mukainen. Fil 3:15,16 opettaa juuri siitä, että vaikka meillä olisi erilaisia näkemyksiä (jotka eivät ole pelastuksen ulkopuolelle johtavia harhaoppeja), niin alkutekstin mukaan meidän tulee kuitenkin vaeltaa saman säännön mukaan, että olisimme yksimielisiä. Yksimielisyys tarkoittaa olla yksi, niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että vaikka meillä olisi erilaisia näkemyksiä uskon asioista (jotka eivät ole pelastuksen ulkopuolelle johtavia harhaoppeja), niin meidän tulee pysyä yksimielisesti yhdessä yhtenä seurakuntana, emmekä saa erilaisten näkemysten tähden rikkoa seurakunnan ykseyden perustuksia, niin että hajaantuisimme erilaisiin uskonsuuntiin erilaisine opinpainotuksineen.

Huolimatta siitä millainen kastenäkemys uskovalla on, niin kun Jumala on hänet pelastanut, niin hän kuuluu Jumalan seurakuntaan uudestisyntymisen kautta. Kaste kuuluu uskonalkeisiin ja on todella ikävää, että seurakunnan keskellä on opetus väärästä vesikasteesta, jossa pieniä vauvoja kastetaan täysin turhaan, sillä Raamatun opetuksen mukaan vesikaste kuuluu vain niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen.

Minun mielestäni foorumin ylläpito on toiminut erittäin viisaasti ja taitavasti viimeaikaisissa bannauksissa. Raamatussa on ohjeet sulkea seurakuntayhteyden ulkopuolelle sellainen uskova, joka ei suostu tekemään parannusta esim. haureuden synnistä. Sitten kun hän tekee parannuksen, niin hän voi palata seurakunnan yhteyteen.

Ylläpito bannasi sellaisen henkilön, joka opettaa synnittömyysoppia. Synnittömyysoppi on paha harhaoppi, koska ihminen, joka uskoo siihen halveksuu Jeesuksen sovitusverta, koska hän ei tuo ylpeyden ja muita syntejään Jeesuksen veren sovitettavaksi. Kukaan uskova ei kykene olemaan synnitön tässä ajassa. Tästä syystä bannaus oli ihan aiheellinen ja perusteltu, sillä synnittömyysoppi halventaa ja polkee maahan Herran Jeesuksen sovitusveren.

Toinen tapaus oli sellainen, missä ihminen uskotteli olevansa Herran Jeesukseen uskova ihminen, mutta hän opetti ettei Raamattu ole Jumalan sanaa. Tässäkin tapauksessa banni oli ihan oikein ja Raamatullisesti perusteltua.

Jokaisella foorumilla on sääntönsä kuten täälläkin. Käyttämällä sanaa seurakunnattomuus olet asettunut Jumalan asetusta ja tekoja vastustamaan, sillä uudestisyntymisen perusteella jokainen uskova kuuluu Jumalan seurakuntaan.

Se on vain ikävä ja valitettava asia, että seurakunta on hajaannuksen tilassa erilaisissa ryhmittymissä kirkkokunnissa, herätysliikkeissä ja niiden ulkopuolella.

Koen kehotusta sanoa sinulle, että tutki mitä Raamattu opettaa seurakunnasta, kenen se on, miten seurakuntaan tullaan sisälle, onko Raamatussa monta erilaista ja eri nimistä seurakuntaa vai opettaako Raamattu vain yhdestä Jumalan seurakunnasta.

Toivon sinulle kaikkea hyvää Herrassa Jeesuksessa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 22. Elo 2014 10:34

Eikös sitä voi käydä missä tahansa tunnustuskunnan tai herätysliikkeen toiminnassa ja kokea kuuluvansa yhteen hengessä siellä olevien uudestisyntyneiden uskovien kanssa, ilman että liittyy virallisesti minkään yhdistyksen rekisteriin :!:
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron