Siivetön kirjoitti:Minusta yhteys ja ykseys asiaa ei ratkaista seurakunnista eroamalla tai seurakunnattomuudella, eikä myöskään katkeruus ja yleys ongelmia, sillä jos ihmisellä on taipumusta katkeruuteen ja ylpeyteen, hän löytää sille kyllä jonkin muun aiheen.
Minusta nimenomaan aitoa yhteyttä ja ykseyttä on se, että kykenemme rakastamaan toinen toisiamme siitäkin huolimatta, että meidän hengellisten kotiemme osoiteet voivat olla eri paikoissa ja siitä huolimatta koemme yhteyttä ja ykseyttä ja ei kai kenenkään kotiinkaan voi yhtäaikaa kokoontua kaikki suuren kaupungin seurakuntalaiset, joten jos näiden ongelmien juuret ovat näissä eri osoitteissa tai seurakuntien sukunimissä, niin aiva samoin se siirtyy kodeissa kokoontuvien piiriin tyyliin: "Suomalaisella kokoontuvatkin ne varakkaammat porukat, kun me vähempiosaiset tapaamme kokoontua taas Ruotsalaisella ja Virolaisella.
Ei minusta katkeruuden ja ylpeyden syntejä tai yhteyttä ja ykseyttä tällaisilla menetelmillä ratkaista, kyllä niihin tarvitaan Jumalan muuttavaa ja parantavaa voimaa.
Mitä tulee sitten erilaisiin opinmuotoihin, niin Raamatussa sanotaan mm. näin:
Fil. 3
15. Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
Näin minä uskon ja toivon, että tapahtuu jokaisen ruumiinjäsenen kohdalla ja nähdäkseni tämäkään asia ei ole ratkaistavissa "seurakunnattomuudella", sillä jotain oppiahan jokainen "seurakunnattonkin" tunnustaa.
Jos nyt otetaan esimerkiksi uskovien kaste.
Ymmärtääkseni suurin osa esim. tämän foorumin kirjoittajista näkee uskovien kasteen Raamatullisena oppina ja eihän tämä asia muutu miksikään sillä, että sekä lapsikasteen kannattaja ja uskovien kasteen kannattaja eivät kuuluisi mihinkään seurakuntaan???
Erilainen näkemys heillä on siitäkin huolimatta olemassa kyseisestä asiasta, eikö vain?
Tai sitten tapaukset, jotka ovat olleet tällä foorumilla, eli foorumilta on bannattu henkilöitä, joiden opin koetaan olevan ristiriidassa foorumin opin kanssa.
Eli foorumi on mihinkään uskontokuntaan sitoutumaton, mutta foorumin omasta opista pidetään kuitenkin tiukasti kiinni ja sitä suojataan siten, että on bannattu erilaista oppia opettavat, joka on toki minusta ihan oikeitettu asia, jollei kirjoittaja suostu noudattamaan foorumin sääntöjä.
Sillä eihän siitä mitään tule, ellei toinen toisensa kunnioitusta ole edes siinä määrin, että olisi valmis toimimaan yhteisön laatimien sääntöjen puitteissa.
Mutta tätä kaikkea haluatte kuitenkin seurakuntaelämässä väistää seurakuntiin kuulumattomuudella?
Ennen kun kirjoitan vastineen ja vastauksen sinulle, niin haluan tuoda esille että olet minulle rakas Herran Jeesuksen opetuslapsi. En halua riidellä kanssasi enkä lyödä sinua, vaan käydä asiallista keskustelua.
Apt 2:47:sta käy ilmi sekä 1 Kor 12:13:sta, että Jumala itse lisää omaan seurakuntaansa pelastuneen ihmisen uudestisyntymisen kautta. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että jokainen uskova, joka on Jumalan armosta pelastettu uskon kautta Herraan Jeesukseen kuuluu Jumalan seurakuntaan.
Tämän perusteella seurakunnattomuus syytös ei ole syyte vain minua ja niitä kohtaan, jotka uskovat kanssani samalla tavalla, vaan seurakunnattomuus syytös on syyte, joka vääristää Jumalan itsensä asettaman asetuksen seurakuntaan kuulumisesta.
En kehota ketään eroamaan seurakunnasta, sillä siitä ei voi erota muuta kuin uskosta luopumisen ja hylkäämisen kautta. Kirkkokunnasta, herätysliikkeestä voi erota, koska se ei ole seurakunta, sillä seurakunta ei ole ihmisten perustama uskonsuunta, vaan seurakunta on uskovat ihmiset.
Herran Jeesuksen mukaan aito yhteys ja ykseys on samanlaista yhteyttä kuin Isällä ja Jeesuksella on, jotka ovat yksi, eivätkä he ole muodostaneet itselleen omaa uskonsuuntaansa. Herran Jeesuksen tarkoittama ykseyden rakkaus on sellaista rakkautta, jossa tulemme yhteen yhtenä ja samana seurakuntana ykseyden perustalle.
Alkuseurakunta noudatti ykseyden periaatetta esim. Roomassa, jossa he kokoontuivat monissa pienemmissä ryhmissä ja eri paikoissa yhteen. He kuitenkin kokoontuivat yhtenä ja samana seurakuntana ilman erilaisia ja erottavia uskonsuuntien erilaisine nimineen. Tämä on selkeä Jumalan tahto, jota alkuseurakunta noudatti.
Php 3:
15 ¶ Let us therefore, as many as be perfect, be thus minded: and if in any thing ye be otherwise minded, God shall reveal even this unto you.
16 Nevertheless, whereto we have already attained, let us walk by the same rule, let us mind the same thing. (KJV 1611)
Fil 3:
15 ¶ Niin monta siis, jotka meistä täydellistä on, ajatelkaamme niin, ja jos te toisin ajattelette, niin Jumala on sen teille ilmoittava.
16 Kuitenkin että me yhden mitan jälkeen siinä vaellamme, johon me joutuneet olemme, ja että me yksimieliset olisimme. (Biblia 1776)
KJV:ssä ja Bibliassa tämä kohta on tarkemmin alkutekstin mukainen. Fil 3:15,16 opettaa juuri siitä, että vaikka meillä olisi erilaisia näkemyksiä (jotka eivät ole pelastuksen ulkopuolelle johtavia harhaoppeja), niin alkutekstin mukaan meidän tulee kuitenkin vaeltaa saman säännön mukaan, että olisimme yksimielisiä. Yksimielisyys tarkoittaa olla yksi, niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että vaikka meillä olisi erilaisia näkemyksiä uskon asioista (jotka eivät ole pelastuksen ulkopuolelle johtavia harhaoppeja), niin meidän tulee pysyä yksimielisesti yhdessä yhtenä seurakuntana, emmekä saa erilaisten näkemysten tähden rikkoa seurakunnan ykseyden perustuksia, niin että hajaantuisimme erilaisiin uskonsuuntiin erilaisine opinpainotuksineen.
Huolimatta siitä millainen kastenäkemys uskovalla on, niin kun Jumala on hänet pelastanut, niin hän kuuluu Jumalan seurakuntaan uudestisyntymisen kautta. Kaste kuuluu uskonalkeisiin ja on todella ikävää, että seurakunnan keskellä on opetus väärästä vesikasteesta, jossa pieniä vauvoja kastetaan täysin turhaan, sillä Raamatun opetuksen mukaan vesikaste kuuluu vain niille, jotka ovat tehneet parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen.
Minun mielestäni foorumin ylläpito on toiminut erittäin viisaasti ja taitavasti viimeaikaisissa bannauksissa. Raamatussa on ohjeet sulkea seurakuntayhteyden ulkopuolelle sellainen uskova, joka ei suostu tekemään parannusta esim. haureuden synnistä. Sitten kun hän tekee parannuksen, niin hän voi palata seurakunnan yhteyteen.
Ylläpito bannasi sellaisen henkilön, joka opettaa synnittömyysoppia. Synnittömyysoppi on paha harhaoppi, koska ihminen, joka uskoo siihen halveksuu Jeesuksen sovitusverta, koska hän ei tuo ylpeyden ja muita syntejään Jeesuksen veren sovitettavaksi. Kukaan uskova ei kykene olemaan synnitön tässä ajassa. Tästä syystä bannaus oli ihan aiheellinen ja perusteltu, sillä synnittömyysoppi halventaa ja polkee maahan Herran Jeesuksen sovitusveren.
Toinen tapaus oli sellainen, missä ihminen uskotteli olevansa Herran Jeesukseen uskova ihminen, mutta hän opetti ettei Raamattu ole Jumalan sanaa. Tässäkin tapauksessa banni oli ihan oikein ja Raamatullisesti perusteltua.
Jokaisella foorumilla on sääntönsä kuten täälläkin. Käyttämällä sanaa seurakunnattomuus olet asettunut Jumalan asetusta ja tekoja vastustamaan, sillä uudestisyntymisen perusteella jokainen uskova kuuluu Jumalan seurakuntaan.
Se on vain ikävä ja valitettava asia, että seurakunta on hajaannuksen tilassa erilaisissa ryhmittymissä kirkkokunnissa, herätysliikkeissä ja niiden ulkopuolella.
Koen kehotusta sanoa sinulle, että tutki mitä Raamattu opettaa seurakunnasta, kenen se on, miten seurakuntaan tullaan sisälle, onko Raamatussa monta erilaista ja eri nimistä seurakuntaa vai opettaako Raamattu vain yhdestä Jumalan seurakunnasta.
Toivon sinulle kaikkea hyvää Herrassa Jeesuksessa.