Että he yhtä olisivat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Siivetön » 26. Elo 2014 08:43

PetriFB kirjoitti:Kävin tänään aamulla pitkän ja mielenkiintoisen puhelinkeskustelun erään ihmisen kanssa. Keskustelun tiimoilta minulle nousi mieleen muutama ajatus, jonka johdosta päivitin että he yhtä olisivat kirjoitustani. Päivitetty teksti sivullani:

Moni sanoo, että ykseyden perustalle kokoontuva seurakunta (että he yksi olisivat) toisi vain lisää hajaannusta jo olemassa olevaan hajaannuksen tilaan. Jos katsomme asiaa ihmissilmin, niin se näyttääkin siltä, mutta kun ja jos katsomme asiaa Jumalan näkökulmasta (josta asioita pitäisi katsoa), niin asia ei näytä ollenkaan hajaannuksen lisääntymiseltä.

Otan tähän asiaa valaisevan esimerkin. Otetaan esimerkiksi sellainen paikkakunta, jossa on uskovia luterilaisessa kirkossa, helluntaiseurakunnassa sekä vapaaseurakunnassa, eikä tällä paikkakunnalla olisi muita uskovia. Sitten joku saisi näyn sekä ymmärryksen seurakunnan ykseydestä, niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi. Hän alkaa puhumaan siitä muillekin, jonka seurauksena jotkut luterilaiset, helluntailaiset ja vapaaseurakuntalaiset eroavat uskonsuunnistaan ja alkavat kokoontumaan yhtenä seurakuntana Raamatullisen ykseyden perustuksen mukaan.

Paikkakunnalla olevat luterilaiset, helluntailaiset sekä vapaaseurakuntalaiset ymmärtäisivät kyseessä olevan uusi uskonsuuntaus, joka lisää entisestään hajaannusta. Jumala näkee tämän asian siten, että ykseyden perusteella kokoontuvat uskovat toimivat, niin kuin Raamattu opettaa ja heidän ojentautumisensa kautta hajaannus voisi poistua, jos omiin uskonsuuntiinsa jääneetkin tulisivat mukaan. Jos kukaan ei tee mitään ja kaikki jäävät omiin uskonsuuntiinsa, niin silloin hajaannus jää pysyväksi.

2 Kor 5:16 Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.

Fil 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

On todella tärkeätä pyrkiä näkemään, katsomaan ja uskomaan asioita Jumalan mielen mukaisesti, koska vain siten voimme nähdä ja ymmärtää mikä Jumalan sanan totuus ja Jumalan tahto. Seurakunta asiaakaan ei voi ymmärtää ellei halua alistua uskomaan sitä mitä Raamattu opettaa siitä.

Olen ollut sellaisessa yhteydessä mukana, jossa pyrittiin kokoontumaan Raamatullisen ykseyden perustalle. Jouduin jättämään sen yhteyden, koska siellä ei oikeasti ymmärretty seurakunnan todellista olemusta. Tässä yhteydessä eräs alkoi tuomaan esille ettei kukaan kirkkokunnassa tai herätysliikkeessä oleva uskova kuulu todelliseen Jumalan seurakuntaan. Toin esille sen, että jokainen uudestisyntynyt uskova luterilaisessa kirkossa, helluntaiseurakunnassa, vapaaseurakunnassa, baptisteissa (jne.) sekä niiden ulkopuolella kuuluvat yhteen ja samaan Jumalan seurakuntaan, mutta he ovat kaikki erossa toisistaan hajaannuksen takia.

En voinut jäädä sellaiseen yhteyteen, joka alkoi muodostumaan ainoaksi "oikeaoppiseksi" lahkoksi, sillä jokainen uudestisyntynyt uskova on Jumalan seurakunnan jäsen. Ikävää vain on se että olemme Jumalan seurakuntana hajaannuksen tilassa.

Fil 2:
1 ¶ Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.

Raamattu opettaa, että meidän jokaisen uskovan tulee pitää toista uskovaa itseään parempana. Tämä tarkoittaa samaa asiaa kuin viljapellossa oleva vehnäsato, jossa korret ovat kasvaneet eripituisiksi, mutta ne hedelmän kypsymisen tähden kumartavat toinen toisiaan. Silloin kun toimitaan Raamatun opetuksen mukaan, niin kukaan ei nouse kenenkään yläpuolelle, vaan kaikki kunnioittavat toinen toisiaan.

Toinen toisensa parempana pitäminen (sisältäen Jumalan rakkauden sekä totuudesta kiinni pitämisen) on ainoa perustus, jonka varaan Raamatullinen ykseyden seurakunta voi syntyä. Tämä tarkoittaa myös sitä ettei kukaan meistä ole täydellinen ja voimme oppia toinen toisiltamme kun ja jos tulisimme yhteen keskenämme ykseyden perustalta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että me yhdessä kasvaisimme ja etsisimme totuutta siten että entiset helluntailaiset, luterilaiset, vapaaseurakuntalaiset, (jne.) sekä uskonsuuntien ulkopuolella olevat oppisivat toinen toisiltaan keskinäisen rakentumisen kautta.


KIITOS HERRALLE, MEILLÄ ON KUIN ONKIN SAMA MIELI TÄMÄN ASIAN KOHDALLA!!!

On muuten ihmeellistä, miten olen kokenut Hengen yhteyttä kanssasi jo vuosia sitten ensimmäisestä "kohtaamisestamme" saakka, kun kirjoitit NM foorumille jotain (koskaan en ole tavannut ns. kasvotusten tai millään muullakaan tavalla, kuin vain näin foorumeilla keskustellen) ja vaikka en ole ollut täysin varma, miten Sinä tämän asian kokonaisuudessaan ymmärrät, siitä huolimatta tuo Hengen yhteys on säilynyt.

Ja nyt saan huomata, että Jumalan Henki kykenee ilmaisemaan meille tällaisissakin tilateissa totuuden ja uskon meidänkin kohdalla toteutuvan tämän Jumalan Sanan kohdan:

Fil. 3
15. Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä (meillä) jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille (meille) ilmoittava, kuinka asia on.
16. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Olen kiitollinen siitä, että saan jälleen tämän tapahtuman kautta luottamuksen vahvistusta siihen,
että Herra kykenee puhumaan ja ilmaisemaan totuuksia meille ihmisille Henkensä kautta.
Siivetön
 

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 26. Elo 2014 22:24

Vanhimpien asettamisesta Raamattu puhuu:

Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa seurakunnassa... Apt 14:23

Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat... Tiit 1:5

Ensimmäisen jakeen "he" olivat siis apostolit Paavali ja Barnabas. Toisen jakeen "sinut" on apostoli Tiitus. Eli yksiselitteinen vastaus on, että apostolit asettavat vanhimmat seurakuntiin.

Apostolin toimi toimii nykyään niin huonosti tai ei ollenkaan, että tämä on nykytilanteessa käytännössä mahdotonta. Rukoillaan siis että apostoleja voisi alkaa nousemaan!
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Siivetön » 27. Elo 2014 06:15

JHK kirjoitti:Minusta tämän kotiseurakuntamallin kaikkein keskeisin haaste, ja selkein ongelma, on vanhimmiston järjestäminen. Kuinka se tehdään? Milloin se tehdään? Kuka nimittää, ja kenen auktoriteetilla?

Millainen on se valta, jota nämä vanhimmat saavat käytää?

Mikä on heidän tehtävänsä?

Näitä asioita ei taida olla täällä vielä tuotu selkeästi esille.

Näin luokanopettajana minusta systeemin sisäistä valtaa käsittelevä kysymys on erityisen mielenkiintoinen. Lienee ammattitauti...

Näin itse näen ja ajattelen:

Minusta vanhimmiston nimittää / valitsee seurakunnan "perustajat" Jumalalta saadun näyn mukaisesti ja niillä kriteereillä, mitkä Jumalan Sana antaa ja opettaa; 1.Tim. 3:2-7 ja Tiit. 1:6-9.
Eli ensisijaisena nimittäjänä / valitsijana on itse Jumala Henkensä kautta, kuten puhuu Apt.20: 28. Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Näin toimittiin apostolisena aikanakin, eli henkilöt, jotka ovat vieneet sanoman Jeesuksesta Kristuksesta kyseiselle paikkakunnalle ja jossa on sitten uskoontulleista syntynyt Jumalan seurakunta.

Apt. 14:23. Ja kun he (Paavali ja Barnabas) olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät Herran haltuun, johon he nyt uskoivat.

Ja hyvä on muistaa, että älköön kukaan itse suositelko itseään, sillä Jumala on kyllä kykenevä antamaan suositukset, jos ja kun Häneltä niitä kysytään.

Vanhimman tehtävä ei myöskään ole virkatehtävä, vaan vanhimman tehtävä on minun nähdäkseni olla palvelemassa, Kristuksen ruumiin rakentajina, ei halliten herroina ja hidalgoina tai hajottaen ja rikki repien, vaan tietoisina siitä, että on kerran tehtävä tili Hänelle, jonka palveluksessa on.

Eli Jumalan antamat virat ovat aina kutsumustehtäviä, kuten Ef. 4 luku ja 7 jae ilmaisee:Hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.
Siivetön
 

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 27. Elo 2014 11:52

Niin tuohon omaan kirjoitukseeni lisäten vielä, että tietysti vanhimpien asettamisen tulee tapahtua Jumalan tahdossa. Apostolit toimivat ja antoivat toiminta-ohjeita Jumalan tahdossa. Tarkennan tätä niin että kellekkään ei tule sellaista kuvaa, että apostolit itse omalla tahdollansa olisivat päättäneet ketkä asetetaan vanhimmiksi.
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2019 19:41

*
Illanrauhaa. Haluaisin kysyä, kuinka moni teistä ymmärtää kaikella ymmärryksellä raamatullisen seurakunnan opetuksen?

Minulle tuli muutama äkillinen ajatus, joka puhutti ja puhuttaa yhä minua. Kun jos Raamatun tuntemisen rinnalla perehtyy Raamatun opetukseen siitä raamatullisesta seurakunnasta ja siihen Raamatun opetukseen, jonka mukaan uskoon tulon ja uudestisyntymisen kautta on automaattisesti ajettu sisään Jeesuksen ruumiiseen, joka on seurakunta. Se tarkoittaa, että uskoon tullut ja uudestisyntynyt ihminen ei ole seurakunnaton.

Mutta Raamatun opetuksen mukaan seitsenhaarainen kynttelikkö (lampunjalka, menora) kuvaa seurakuntaa. Heprea on oikealta vasemmalle luettava kieli, niin numerot ovat oikeassa järjestyksessä eli 7 - 6 - 5 --- 4 --- 3 - 2 - 1 menoran mukaan. Tuo luku 4 itseasiassa kuvaa Jeesusta. Hänen kautta öljy kulkeutuu seitsenhaaraiseen kynttelikköön, niin se palaa. Ilman Jeesusta se ei voi syttyä palamaan.

Samoin ennen taivaaseen astumista Jeesus rukoili totuudessa pyhittymistä opetuslasten ja tulevien uskoon tulleiden opetuslasten puolesta, että he totuudessa pyhittyisivät ja ojentautuisivat kohti raamatullista seurakunnan käsitystä. Jeesus rukoili totuudessa pyhittymistä ja seurakunnan ykseyttä, ne liittyy toisiinsa. Öljy puhuttaa minua, kun on ojentautunut Raamatun tuntemisen kautta kohti raamatullista seurakunnan käsitystä, niin saa öljyä lamppuun ja se palaa. :idea:

Jos ei oteta vastaan rakkautta totuuteen syystä, että pitää kiinni väärästä seurakunnan käsityksestä, joka ei pohjaudu Raamattuun, se ei voi ojentautua, eikä voi saada öljyä lamppuun. Tällainen äkillinen ajatus tuli minulle äskettäin. :roll:

Jeesuksen ruumis, joka on seurakunta ja seuraava askel on yhteinen kokoontuminen, niinkuin Raamatussa opetetaan. Raamattu ei tunne seurakunnattomuusoppia, joka ei pohjaudu Raamattuun. Jos on jotain epäselvää, ota rohkeasti hihastani kiinni ja kysy, niin yritän tarkemmin selittää ja pitää huolen, että se olisi selkeä helppotajuinen avaus, mitä tarkoitan.

;gladly: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Joulu 2019 08:15

*
No vielä siitä vähän lisää.....

Varmaan olet huomannut, että Joh. 17 luvun mukaan ennen taivaaseen astumista Jeesus rukoili totuudessa pyhittymistä ja seurakunnan ykseyttä, ne molemmat liittyy toisiinsa ihan tiiviisti - erottamatta toisista.

Mutta eilen minulle tuli taas äkillinen toinen ajatus, joka puhutti minua. :roll:

Raamatussa sanotaan; 'Jumala on ylpeitä vastaan '.

:bible:

1Piet. 5:5 Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja
pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen,
sillä "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Että omaan ymmärrykseen nojautuessaan ohjailee itseä ja muita ilman Jumalaa. Omaan ymmärrykseen (ei Jumalan avaama ymmärrys) nojautuessaan luonnollinen ymmärrys ohjailee ja tuottaa uskovien keskuuteen hajaannuttavaa tulkintaa ja se tulkinta hajaannuttaa uskovia.

Oman luonnollisen ymmärryksen tyypillistä on "tahtoo olla aina oikeassa" ja se hajaannuttaa uskovia. Omaan ymmärrykseen nojautuessaan sellainen uskova tahtoo olla suurempi, tulkaten itse Raamatun opetuksia ja ohjaillen itseä ja muita, siksi Jumala on sitä vastaan. Koska omaan ymmärrykseen nojautuessaan asettuu Sanan totuuden yläpuolelle ollakseen suurempi.



Raamatussa sanotaan, että perinnäissäännöt tekevät Jumalan Sanat tyhjäksi.

:bible:

Mark. 7:13 Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne,
jonka olette säätäneet. Ja paljon muuta samankaltaista te teette."

Eli ihan vasta uskoontullutta ja uudestisyntynyttä ihmistä katsotaan seurakunnattomaksi ja kehotetaan häntä hakeutumaan nimelliseen seurakuntaan uskonsuunnan ja kuppikunnan mukaan ja liittymään jäseneksi, se osoittaa, että uskotaan seurakunnattomuusoppiin, joka ei pohjaudu Raamattuun. Se tekee Jumalan Sanat tyhjäksi.

Luonnollinen ymmärrys, tulkinta ja oppi ei voi yhdistää meitä, vaan Pyhä Henki. Pyhä Henki yhdistää meitä ja vie kaikkeen totuuteen ja avaa ymmärrystä kaikkeen Raamatun opetukseen. Se on Pyhän Hengen tehtävä, niin silloin meillä kaikilla olisi yksi usko niissä Raamatun opetuksissa. Pyhä Henki vie raamatulliseen seurakunnan käsitykseen, jonka mukaan uskoontulon ja uudestisyntymisen kautta ajetaan sisälle Jeesuksen ruumiiseen, joka on seurakunta. Se on raamatullinen seurakunnan käsitys - oikeassa Sanan valossa. :idea: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Joulu 2019 19:52

*
Vielä perinnäissääntöistä....

Raamatussa sanotaan, että perinnäissäännöillä tehdään Jumalan Sanat tyhjäksi. Se opetus voi liittyä hyvin nykyajan perinnäissääntöihin.
Että jos usko perustuu ihmisten viisauteen, niin tällä tavalla tehdään Jumalan Sanat tyhjäksi opettaen esim. seurakunnattomuusoppia.
Raamatussa puhutaan opituista ihmiskäskyistä, joilla kunnioitetaan vain huulilla Jeesusta, mutta sydän on kaukana Jeesuksesta.
Jumalanpelkona on opitut ihmiskäskyt, - ei Jumalan Sanat.

Kun Raamatussa puhutaan siitä, että perinnäissäännöillä tehdään Jumalan Sanat tyhjäksi, se tarkoittaa, että usko perustuu ihmisten viisauteen ja se voi viittaa seurakunnattomuuteen, jouluevankeliumiin ja pappeuteen jne. Noihin uskotaan ja pidetään niitä raamatullisina opetuksina. Ja niitä noudatetaan, niin ne voi viittaa opittuihin ihmiskäskyihin. Jos on sellainen opetus, joka tulee siitä, että usko perustuu ihmisten viisauteen, jolla tulkitaan Raamattua ohjaten ja opettaen, sitä Jumala on vastaan.

:bible:

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan.

Niin tulisi valvoa, ettei usko perustu ihmisten viisauteen, vaan yksin Jumalan voimaan. Tulee nöyrtyä ja pitäytyä Jumalan Sanaan sellaisena, kuin se on ilmoitettu meille. :bible: Tällä tavalla Pyhä Henki vie kaikkeen totuuteen ja avaa ymmärrystä kaikkeen Raamatun opetukseen. Jos usko perustuu ihmisten viisauteen, oma luonnollinen ymmärrys ohjailee ja se on niinkuin "toinen jumala", joka ohjaa ja siinä ulkokultaisuus esittää. Siksi Jumala on sitä vastaan.

Meidän tulee aina valvoa, että usko perustuu yksin Jumalan voimaan. Jos usko perustuu Jumalan voimaan, niin Jumala johdattaa meitä kaikkeen totuuteen ja avaa meille ymmärrystä Raamatun opetuksiin.

Raamattu ei tunne seurakunnattomuusoppia, se ei löydy Raamatusta. Samoin Raamattu ei tunne jouluevankeliumia ja pappeutta uuden liiton järjestyksen mukaan, ne(kin) ei löydy Raamatusta. Siksi meidän tulee nöyrtyä ja pitäytyä Jumalan Sanaan sellaisena, kuin se on ilmoitettu meille.

Mutta kun törmäsin siihen, että usko perustuu ihmisten viisauteen, niin yhtäkkiä muistui mieleeni ihan väkisin saamani uni, joka puhuu järkeisuskosta ja siitä, että usko perustuu ihmisten viisauteen ja lopunajan luopumuksesta. Järkeisusko ei ole pelastavan uskon tila, vaan luopumistila. Oma luonnollinen ymmärrys, tulkinta ja oppi häntä ohjaa ja yhdistää, - ei Pyhä Henki. Väärän evankeliumin ohessa nousee vääriä kristuksia, kuten jouluevankeliumi.

Jos tässä on jotain epäselvää, kysy ihan rohkeasti. Yritän vastata selkokielisesti, jos pystyn. ;gladly:

-------------------

Näin unta, että minua lähestyttiin kaikenlaiset okkultismit, ne olivat niinkuin järkiperäiset älykkyydet. Ne kaikki oli erilaisen näköisiä okkultismeja, eli ne olivat erilaisia järkiperäisiä älykkyyksiä. Näin, että niiden takana oli henkivallat, niinkuin Raamatussa sanotaan, että saatana osaa tekeytyä valkeuden enkeliksi. Ne henkivallat olivat okkultismeihin verhoutuneita, niinkuin valkeuden enkeliksi tekeytyneitä.

Näin unta, että ne lähestyivät hitaasti minua kohtaan. Ne oli ympärilläni. Ne alkoivat syyttää ja syyllistää minua herjaavin sanoin ja sanoivat, että olen väärässä ja olen väärässä jostain asioista. Seisoin ja mietin ihmetellen. Lopultakin yksi oli minun selän takana ja se oli minua läheisempi, kuin muut, jotka olivat ympärilläni. Yhtäkkiä se repi hiuksiani. Käskin sanoen; Lopeta! Siinä samoissa sekunneissa se yhtäkkiä lakkasi ja yhtäkkiä paikka oli tyhjä. Siten huomasin, että samoin muut, jotka olivat ympärilläni, olivat yhtäkkiä poissa ja paikka oli tyhjä.

Vain minä jäin jäljelle. Siten tunsin, miten rauhan Herra lähestyi minua ja Hänen ihmeellinen rauha vallitsi minua ihmeellisellä tavalla. Unesta herättyäni se uni puhutti minua.

Niin sen jälkeen näin uskon perustuvan ihmisten viisauteen jossain opetuksessa ja uni aina muistui mieleeni ja edelleen joka kerta, kun näin uskon perustuvan ihmisten viisauteen. Se on ikäänkuin muistutukseksi minulle lopunajan luopumuksesta. Muista, mitä Raamatussa sanotaan valvomisesta. Valvomalla pidetään huolen, että usko yksin perustuu Jumalan voimaan sekä nöyrrytään Jumalan Sanan eteen että pysytään lujasti Jumalan Sanassa ja pitäydytään Jumalan Sanaan sellaisena, kuin se on jo ilmoitettu meille. :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Joulu 2019 07:51

*
Rauhaa. Eilen FB:ssa kysyin eräältä uskonveljeltä asioista, mitkä minua mietitytti. Niin kysyin häneltä; voiko lahkoutua opittujen ihmiskäskyjen mukaan esim. seurakunnattomuusopin, pappeuden ja jouluevankeliumin mukaan. Koska seurakunnattomuudesta, pappeudesta uuden liiton järjestyksen mukaan ja jouluevankeliumista opetukset ei pohjaudu Raamattuun, eivätkä ne löydy Raamatusta.

Raamatussa sanotaan, että perinnäissäännöillä tehdään Jumalan Sanat tyhjäksi, samoin opittuja ihmiskäskyja noudattamalla kunnioittaa vain huulilla Jeesusta, mutta sydän on kaukana Hänestä, sillä opitut ihmiskäskyt ovat sydämen läheisin jumalanpelkonsa. Niin kysyin häneltä, voiko tällä tavalla lahkoutua opin mukaan? Siten hän vastasi minulle... No on parempi lainata hänen vastauksen tänne, niin voit itse lukea kans.

eräs uskonveli kirjoitti:
Kyllä.

Herra Jeesus varoitti perinnäissäännöistä jotka tekevät tyhjäksi Jumalan Sanan. Tällöin "lahkoutuminen" on perinnäissääntöjen valtaa, ihmisoppeja - "korvasyyhy-opetusta" lihan mukaan - vastoin Jumalan Sanaa.

Jumala ei kunniaansa jaa! Ihminen ei saa oman mielensä mukaan luoda "oppeja", jotka ovat hänen oman lihan halunsa tuotosta, ja joissa on laittomuuden salaisuus ja luopumus Jumalan Sanasta.

Tähän liittyy myös Jumalan lain hylkääminen, joka todistasi syntiä vastaan. Pahimmillaan tämä johtaa pois Jumalan kuningaskunnasta, kuten Gal.5 luvussa "lahkot" lihan tekona osoittavat. Ihminen jää pelastuksen ulkopuolelle!


:bible:
Gal. 5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,

5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,

5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon,
niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Helmi 2020 23:05

*
Ajattelen avata tämän postauksen ja tuoda vain Raamatun kohdat ja lihavoin tärkeämmät kohdat korottamalla niiden tärkeyttä, niin ne ovat täysin yhtä Raamatun opetuksen kanssa raamatullisesta seurakuntakäsityksestä. Ne Raamatun kohdat yhdistävät toisiinsa ja ovat yhtä alusta saakka loppuun asti Raamatussa.

Pyytäisin huolellista lukemista mitä niissä kaikissa Raamatun kohdissa luetaan kunhan Jumalan Sanan totuus saa olla rakkauden keskeisin kohde niin Pyhä Henki vie kaikkeen totuuteen avaamalla ymmärrystä raamatulliseen seurakuntakäsitykseen.

Mitä tahansa valheellinen opetus joka ei pohjaudu Raamattuun, voi sokeuttaa ja turruttaa mielensä jos se on rakkauden keskeisin kohde eikä Jumalan Sanan totuus saa olla rakkauden keskeisin kohde ja siinä ei kyetä näkemään Raamatun opetusta selkeästi mitään. Siksi olisi tärkeintä valvoa sydäntilaa rukoillen ja sitä että Jumalan Sanan totuus on aina oltava rakkauden keskeisin kohde, niin kyetään näkemään Raamatun opetusta raamatullisesta seurakuntakäsityksestä. Seuraavaksi on nämä kaikki Raamatun kohdat mitkä viittaa raamatulliseen seurakuntakäsitykseen oikeassa Sanan valossa.

-----------------------------------------

Joh. 17:17, 19, 21-23

Pyhitä heidät totuudessa;
sinun sanasi on totuus.

ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä,
että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa
.

Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä,
vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

että he kaikki olisivat yhtä,
niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa,
että hekin meissä olisivat, niin että
maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

Ja sen kirkkauden,
jonka sinä minulle annoit,
minä olen antanut heille,
että he olisivat yhtä,
niinkuin me olemme yhtä
-

minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä,
niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja
rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.



Ef. 5:23-27, 29-30

sillä mies on vaimon pää,
niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää,
hän, ruumiin vapahtaja.

Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen,
niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

Miehet, rakastakaa vaimojanne,
niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja
antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

että hän sen pyhittäisi,
puhdistaen
sen, vedellä pesten, sanan kautta,

saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan,
jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista,
vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa,
vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,

sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.



Room. 12:4-5

Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä,
mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,

niin me, vaikka meitä on monta,
olemme yksi ruumis Kristuksessa,
mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;



1Kor. 12:27-28

Mutta te olette Kristuksen ruumis ja
kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi,
toisia profeetoiksi,
kolmansia opettajiksi,
sitten hän antoi voimallisia tekoja,
sitten armolahjoja parantaa tauteja,
avustaa,
hallita,
puhua eri kielillä.



Kol. 1:24

Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne,
ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista,
sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi,
joka on seurakunta
,



Ap.t. 14:27

Ja sinne saavuttuaan
he kutsuivat seurakunnan koolle ja
kertoivat, kuinka Jumala oli ollut
heidän kanssansa ja
tehnyt suuria ja
kuinka hän oli avannut pakanoille uskon oven.



Ap.t. 15:30

Niin heidät lähetettiin matkalle,
ja he tulivat Antiokiaan;
siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja
antoivat heille kirjeen.



Room. 16:5

ja seurakunnalle,
joka kokoontuu
heidän kodissansa.
Tervehdys Epainetukselle, rakkaalleni,
joka on Aasian ensi hedelmä Kristukselle.


1Kor. 16:19

Aasian seurakunnat tervehtivät teitä.
Monet tervehdykset Herrassa
lähettävät teille Akylas ja
Priska sekä heidän kodissaan
kokoontuva seurakunta.


Kol. 4:15

Tervehdys Laodikeassa oleville veljille ja
Nymfalle sekä hänen kodissaan
kokoontuvalle seurakunnalle.


Filem. 1:2

ja Appialle, sisarellemme, ja Arkippukselle,
taistelutoverillemme, ja
sinun kodissasi kokoontuvalle seurakunnalle.


Hepr. 10:25

Älkäämme jättäkö
yhteistä kokoontumistamme,
niin kuin muutamien on tapana,
vaan kehottakaamme toisiamme
entistäkin enemmän,
kun näette tuon päivän lähestyvän. RK



Ap.t. 20:28

Ottakaa siis itsestänne vaari ja
kaikesta laumasta,
johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi,
paimentamaan Herran seurakuntaa,
jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.


Ef. 4:11-13

Ja hän antoi muutamat apostoleiksi,
toiset profeetoiksi,
toiset evankelistoiksi,
toiset paimeniksi ja opettajiksi,

tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön,
Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja
Jumalan Pojan tuntemisessa,
täyteen miehuuteen,
Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

--------------------------------

Eräänä kesäpäivänä ulkoterassilla juttelin uskosta osattoman kamun kanssa. Siten tuli toinen uskova joka on herätysliikkeistä, käveli ohi, niin kamu sanoi minulle että tuo uskova on teeskentelevä että se on inhottavaa. Ihmettelin hänen sanoja ja sitä että se kuvottaa häntä. Kysyin miksi. Hän kertoi selittäen asian minulle ja siten samalla mieleeni juolahti Raamatun kohta joka puhuu ulkokultaisuudesta. Koska Jumalan Sanan totuus ei saa olla rakkauden keskeisin kohde, vaan väärä seurakuntakäsitys saa vaikuttamaan ulkokultaisuudelta.

Se avasi silmiäni kamun kautta ja se yhdisti Raamatun opetuksen kanssa, että jos me olisimme yhtä Kristuksessa niin maailma uskoisi ja ymmärtäisi. Se tarkoittaa että maailma näkisi vain Jeesuksen. Kamu näki vain ulkokultaisuuden joka tulee väärästä opetuksesta.

Niin hämmästyin, että hän siis uskosta osaton kamu kiinnostui heti Raamatun asioista. Hän näytti uskovan Raamattuun muttei siihen uskovaan joka on herätysliikkeistä. Tajusin jälkeenpäin koska uskosta osaton ihminen kykenee näkemään ulkokultaisuuden ja aidon elävän uskon ja myös Raamatun.

Mutta sellaiset kristityt jotka uskovat seurakunnattomuutta ja tukevat tietämättä hajaannutta, eivät kykene näkemään mitään hajaannusta koska Jumalan Sanan totuus ei saa olla rakkauden keskeisin kohde vaan valheellinen opetus. Niin se sokaisi ja turrutti heidän mielensä.


Siinä ei ole vielä kaikki. On toinen asia mikä avasi silmiäni. Kun niinä iltoina olin evankelioimassa yksilöllisesti. Niin he yksitellen vuorosta kysyivät minulta aina samaa kysymystä, että mistä seurakunnasta minä tulen ja mikä on seurakunnan nimi, johon kuulun. Yksi kysyi, jos tulee uskoon, mikä niistä seurakunnista olisi oikea paikka jne. He näkivät vain ainoastaan nimikkeellisten seurakuntien keskellä olevan hajaannuksen, jota nimikkeelliset seurakunnat tukevat.

Evankelioidessani yhtäkkiä nousi voimakkaasti mieleeni Jeesuksen rukous ja tajusin että maailma näkisi vain Jeesuksen - ykseyden kautta. Jos ykseys ei toteudu, maailma näkee ulkokultaisuuden ja hajaannuksen jota nimikkeelliset seurakunnat tukevat, kuten uskosta osaton kamu ja evankelioimani henkilöt näkivät.

Koska mitä tahansa valheellinen opetus voi sokeuttaa ja turruttaa mielensä jollei Jumalan Sanan totuus saa olla rakkauden keskeisin kohde niin ei kykene näkemään selkeästi Raamatun opetusta mitään ilman parannuksen tekoa ja luulevat että Raamatussa opetetaan nimikkeellisista seurakunnista, kun Raamatussa puhutaan kaupungein nimistä. Ne ei tarkoita seurakunnan nimikettä vaan kaupungein nimiä.

Ne pari opettavaista asiaa avasi minun silmiäni ja siten nousi voimakkaasti mieleeni Jeesuksen rukous joka ei ole vähäpätöinen asia, sitä ei saisi ohittaa.

Yksi asia vielä mitä Raamatussa sanotaan. Että ennen taivaaseen astumista Jeesus rukoili ja sanoi; 'Pyhitä heitä itseni vuoksi ja Sana on totuus. Pyhitän itseni heidän tähtensä, että he olisivat pyhitetyt totuudessa. ...... he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi.....'

Vielä ' Jeesus sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan,
jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton
' [Ef. 5:26-27].

Se tarkoittaa että tahra ja ryppy voi viittaa valheellisiin opetuksiin, joilla tuetaan vääriä opetuksia. Kun totuudessa pyhittymisen kautta ja Jumalan Sanan kautta puhdistuisi pois tahrasta ja rypystä mitkä voi viittaa valheellisiin opetuksiin mitkä nousee Herran tahtoa vastaan ja siten asetetaan kirkastettuna seurakunnan kun Jeesus tulee noutamaan sen.

Nöyrrytään Jumalan edessä ja pyydetään Herraa johdattamaan oikeaan Raamatun opetukseen seurakuntakäsityksestä ja pyydetään Hänen avaamaa ymmärrystä siihen Hänen tahdonmukaiseen seurakuntakäsitykseen oikeassa Sanan valossa.

Jeesuksen rukouksen mukaan maailma uskoisi ja ymmärtäisi - ykseyden kautta, niin se tarkoittaa että maailma näkisi vain Jeesuksen. Se tarkoittaa että se on ainoa oikea seurakunta Kristuksessa. Se olisi tärkeintä ymmärtää.

Nämä Raamatun kohdat joissa on värillä korotetut ja lihavoidut kohdat, ovat yhtä raamatullisen seurakuntakäsityksen kanssa.

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Että he yhtä olisivat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Helmi 2020 10:52

*
Palataan vielä siihen asiaan.

Kun alkuseurakunnan aikana he olivat yhtä Kristuksessa niin ulkopuolisista ei rohjennut liittyä heihin. Mutta kansa kunnioitti heitä suuresti. Se tarkoittaa, että kansa ymmärsi että he olivat yhtä Jeesuksessa - ykseyden kautta. Yhä enemmän tuli niitä jotka uskoivat Jeesukseen, miehiä ja naisia joukottain sinä aikana.

Apt. 5:12 Ja apostolien kätten kautta tapahtui kansassa monta tunnustekoa ja ihmettä;
ja he olivat kaikki yksimielisesti koolla Salomon pylväskäytävässä.

5:13 Eikä muista kukaan uskaltanut heihin liittyä,
mutta kansa piti heitä suuressa kunniassa.

5:14 Ja yhä enemmän karttui niitä,
jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot
.



Alkuseurakunnan aikana oli ykseyttä, niin sinä aikana 3000 tuli uskoon ja siten 5000.

Ap.t. 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan,
ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä
noin kolmetuhatta sielua.

Apt. 4:4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan,
uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen.



Luopumus raamatullisesta seurakuntakäsityksestä tapahtui alkuseurakunnan apostolien kuoleman jälkeen. Sama luopumus Jumalan Sanan totuudesta jatkuu ja syvenee loppuaan kohti. Lopunajan luopumus ensin tapahtuu ja siten Jeesus tulee noutamaan ne jotka eivät luopuneet uskosta Jumalan Sanan totuuteen.



Nämä Raamatun kohdat Joh. 17:17, 19 ja Ef. 5:26-27 tarkoittavat sitä että totuudessa pyhittymisen kautta ja Jumalan Sanan kautta Jumalan kansan tulee puhdistua pois tahrasta ja rypystä mitkä viittaa valheellisiin opetuksiin ja väärään seurakuntakäsitykseen ja seurakunnattomuuden opetukseen, koska ne ovat Raamattua vastaan ja Herran tahtoa vastaan. Ja siten asettaa raamatullisen seurakunnan kirkastetuksi kun Jeesus tulee noutamaan sen.

Se on Herran asettama alkuperäinen ja raamatullinen seurakuntakäsitys. Nämä laittamani Raamatun kohdat joissa on värillä korotetut ja lihavoidut kohdat, ovat yhtä raamatullisen seurakuntakäsityksen kanssa. Toivoisin huolellista lukemista rukoillen Herran apua ja avaamaa ymmärrystä niihen Raamatun kohtiin.

Jumalan Sanan totuus joka on rakkauden keskeisin kohde, varjelee pois hengelliseltä sokeudelta. Pidetään huolen sydäntilasta että Jumalan Sanan totuus on aina oltava rakkauden keskeisin kohde niin se varjelee myös rakkauden kylmenemiseltä pois. Lopunaikana monen rakkaus kylmenee, sanoo Raamattu koska Jumalan Sanan totuus ei saa olla rakkauden keskeisin kohde. Se olisi tärkeintä ymmärtää.

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron