Ylpeys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja tanu » 12. Elo 2014 10:59

paa kirjoitti:Tuli mieleen sananlasku 'ylpeys käy lankeemuksen edellä.'
Mitä se teidän mielestä tarkoittaa?

Eli tämä kohta Raamatusta:
Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.
Sananl. 16:18



Kenties tarkoittaa sitä, että jos ei pysy nöyränä ja alkaa pitää itseään jossakin kohdin toisia parempana, niin ei aikaakaan kun sortuu tekemään syntiä.
Ja usein vielä sellaista syntiä mistä itse on luullut päässeensä ja pitää siinä asiassa itseään muita parempana...
Ja sitä kovempi pudotus on takaisin "maanpinnalle" mitä enemmän on ollut luuloja itsestään.

Kopeus, ylpeys ja ylimielisyys ovat kaikki lähellä toisiaan.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja Siivetön » 13. Elo 2014 06:27

Itse olen joutunut useinkin olemaan Jumalan kasvojen edessä sen vuoksi,
että voisin sulkea lihallisen ylpeyden pois elämästäni ja usein myöskin pyytänyt,
että saisin niin herkät omantunnon korvat, että kuulisin aina, kun Pyhä Henkin
huomauttaa niin ylpeyden synnistä, kuin muustakin sellaisesta, mikä ei ole
Jumalan mielen mukaista.

Tärkeintähän onkin nähdä ja tehdä työtä ensisijaisesti oman itsensä kanssa
näillä synnin tekemisen alueilla.

Joku onkin sanonut, että aina kun yllätät itsesi tilanteesta, jolloin arvostelet
toisten vaellusta tai näet toisessa jotain syntiä ja parannettavaa, muista että
se ongelma, minkä huomaat toisessa, on juurikin se, mitä sinussa itsessäsi on,
sillä Raamattukin sanoo, että mistä toista tuomitset, siihen itsesi syypääksi
huomaat.

Kristityn hyvä kilpailu kun on - taistelua kaiken pahan poistamiseksi - varsinkin
omasta elämästämme.

Olen jostain kirjoittanut muistiin seuraavanlaisen tekstin, mutta valitettavasti
en muista, kenen kynästä se on:
"Jumalan koulussa käy niin, tai ainakin pitäisi käydä niin, että jokainen oppii
tuntemaan omat heikot kohtansa.
Sen jälkeen hänestä tulee armollisempi arvostellessaan muita.
Siivetön
 

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja Siivetön » 13. Elo 2014 06:52

Koen, että tässä tilanteessa on hyvä puhua myöskin toisten tuomitsemisesta,
vaikka se ei varsinaisesti kuulu aloituksen aiheeseen, mutta toisaalta ylpeyden
syntiä on myöskin se, että näemme toisten viat, mutta emme omiamme.

Mutta jos me uskallamme katsoa aivan rehellisesti omaan sisimpäämme, omiin
motiiveihimme, omiin tekoihimme ja asenteisiimme, niin mahdollisuudet tuomita
muita, ovat tuhoutut siinä hetkessä.

Vain sellainen ihminen, joka ei uskalla katsoa itseään ja omaa vajavaisuuttaan,
uskalta osoitta muita sormella.

Kun tunnemme itsemme ja tiedämme, miten paljon olemme saaneet anteeksi
ja miten suuri Jumalan hyvyys ja armo on ollut omalla kohdallanmme, niin
silloin haluamme kaikkien kokevan Hänen hyvyytensä ja armonsa parantavan
ja muuttavan voiman.
Ja kun Hänen armonsa ja rakkautensa on kyennyt pitämään minut ja sinut
Hänen lapsenaan, se kyllä riittää kaikkien muidenkin kohdalla.

Me niin usein unohdamme Hänen armonsa muiden kohdalla ja mielellämme
tuomitsemme muita ja unohdamme Jeesuksen sanat siitä, että veljensä
vihaaminen on sama, kuin olisi murhannut hänet tai jos joku rakastaa maailmaa,
vaikka ei tekisikään mitään maailmallista, Isän rakkaudella ei ole hänessä sijaa,
tai... jos katsoo naista / miestä himoiten, on jo tehnyt aviorikoksen.

Ts. Ihmisille voimme esittää olevamme täydellisiä, kaikin puolin virheettömiä
ja esimerkillisiä uskovia, mutta Jumalan katseelta emme voi salata mitään.

Joten onkin hyvä muistaa aina, kun ja jos meidän tekee mieli tuomita muita,
että kaikki olemme syntiä tehneet ja olemme Jumalan kirkkautta vailla.
Ei ole yhden yhtäkään, joka ei tarvitsisi Jumalan armoa ja anteeksiantamusta,
jonka jokainen olemme saaneet ja saamme lahjaksi!

Siksi muistakaamme:
Aina kun yhdellä sormella osoitamme sisartamme tai veljeämme, kolme sormea
osoittaa sinua itseäsi ja peukalo kohden taivasta, Häntä joka on meidät lunastanut
ja omalla verellään ostanut lapsikseen.
Siivetön
 

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Elo 2014 10:27

*
Siitä ylpeydestä vielä... Haluaisin kysyä yhtä juttua.
Kun uskova ymmärtää jotain hengellisiä asioita paitsi toinen uskova joka ei ymmärrä noita vielä. Ymmärtävä uskova ei suostu alentamaan toisen ymmärtämättömän uskovan tasolle eikä suostu selittämään että ymmärtämätön uskova alkaisi ymmärtää paremmin... Siitä sanotaan ylpeydeksi.

Paavali riisui oman ylpeyden alentaakseen ja voittaakseen ihmiset Jeesukselle. Ne ihmiset eivät koskaan evankeliumia kuulleet. Paavali riisui ylpeyden alentaakseen ja selitti saarnaamalla heille evankeliumia niin ihmiset ymmärsivät ja ottivat evankeliumia vastaan. Sama asia pätee myös hengellisiin ihmisiin ja hengellisiin juttuihin. Osa uskovista ei suostu alentamaan ja auttamaan ymmärtämätöntä uskovaa. Niin siksi hän on ylpeä eikä nöyrry alentamaan... Mitä te tuumitte? :roll:

1Kor. 9:20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja paa » 14. Elo 2014 08:27

Siivetön kirjoitti:Olen jostain kirjoittanut muistiin seuraavanlaisen tekstin, mutta valitettavasti
en muista, kenen kynästä se on:
"Jumalan koulussa käy niin, tai ainakin pitäisi käydä niin, että jokainen oppii
tuntemaan omat heikot kohtansa.
Sen jälkeen hänestä tulee armollisempi arvostellessaan muita.


Tieto omista heikkouksista -> ymmärrys niitä kohtaan -> ymmärrys muiden samoja heikkouksia kohtaan -> armollisempi toisia kohtaan.
Ja tieto omista heikkouksista tulee Jumalalta.

:thumbup:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja Joel.A » 14. Elo 2014 17:14

Uskon, että jokaisessa ihmisessä on ylpeyttä enemmän tai vähemmän. Olen huomannut myös sellaisen asian, että ihminen, joka ei myönnä olevansa ylpeä millään tavalla niin hän vasta onkin ylpeä. Mielestäni jokaisen sisaren ja veljen täytyy valvoa ja tutkia itseensä päivittäin, jottei pääsisi ajatuksiin vähänkään sellaisia ajatuksia, jossa katsotaan toista alaspäin. Myös ennakko käsitykset toisen iästä tai ymmärtämättömyydestä on ylpeyttä ja tämä vaivaa valitettavasti varsinkin pitkään uskossa olleita :roll:
Joel.A
 

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja Lily » 17. Elo 2014 01:50

Itse ajattelen että on todella tärkeää muistaa se, että emme ole mitään hyvää, eikä meissä ole mitään ilman Jumalaa. Häneltä tulee kaikki, ja se kaikki on tarkoitettu muiden rakentumiseksi. Ei niin, että "kylläpäs minä nyt tässä edistyn uskon elämässä, kun olen jo tätä ja tuota oppinut", vaan "pidä minut nöyränä tekemään tahtosi ja palvelemaan muita henkesi voimassa". Meidänhän on tarkoitus oppia hautaan saakka, koko ajan, milloinkaan emme täällä maallisessa ajassa tule valmiiksi emmekä kaikkea tiedä täydellisesti. Herra käyttää jatkuvasti omiaan opettamaan meille asioita, vaikka olisimme olleet uskossa jo 70 vuotta, olemme siis siinäkin mielessä jatkuvasti matkalla.Antautukaamme koko sydämestämme, sielustamme ja ruumiistamme tekemään Hänen tahtoa ja olemaan kuuliaisia, niin voimme huomata että lihamme on mätä ja inhottava, mutta Jumala meissä vaikuttaa hyvyyttä ja rakkautta. Emme siis voi alkaa kerskaamaan itsestämme, ja yritetään nujertaa ylpeyden henki heti alkuunsa, kun se yrittää tulla meidät sitomaan. Paholainenkin lankesi omaan upeuteensa ja ylpeyteensä...
Lily
 

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja Siivetön » 17. Elo 2014 07:58

AAMENet Lilyn tekstille!

Meillä ei kenelläkään ole mitään, mitä emme olisi lahjaksi saaneet!

Jos jossain kohdin saammekin joitain aarteitakin pimeän kätköistä, sekin kaikki on lahjaa Jumalalta ja annettu vain siksi, että palvelisimme sillä toinen toisiamme.

Uskon, että meillä on varmasti jokaisella itsessämme ihan riittäväeti työtä tuon asian kanssa, joten aina jos tulee vähänkään mieleen katsella toisen pihaa sillä mielellä, että mitähän ylpeyttä siellä oikein on ja halua vihjailla toisten nurkissa olevista likapyykkikasoista, on viisasta hetimiten kääntää katseensa sinne omiin pyykkikasoihinsa, koska se, että haluaa nähdä toisen ihmisen likapyykkikasat ja tuoda niitä julki, osoittaa jo sitä, että on halua niiden avulla nostaa itseään hieman korkeamalle, jollei muuta, niin ainakin sen toisen likapyykkikasan verran.

Eli sama tilanne kuin tässä Raam.kertomuksessa:

Luuk. 18:9-14
9. Joillekin omaan vanhurskauteensa luottaville,
jotka halveksivat muita, Jeesus esitti tämän vertauksen:
10. "Kaksi miestä meni ylös temppeliin rukoilemaan,
toinen fariseus ja toinen publikaani.
11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä
kiitän sinua, etten ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät,
väärämieliset, huorintekijät, en myöskään niin kuin tuo
publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan kymmenykset
kaikista tuloistani'.
13. Publikaani seisoi taampana. Hän ei edes tohtinut
nostaa katsettaan taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja
sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskautettuna
ohi tuon toisen.
Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka
alentaa itsensä, se ylennetään."
Siivetön
 

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2018 20:26

*
Haluaisin jakaa sen kanssanne, kun tänään sydämelleni laski se ajatus, joka puhuttaa minua.

Että Sanan yläpuolelle asettumalla lähtee oman ymmärryksen nojalla päättelemään ja olettamaan Raamatun tutkimisen yhteydessä ja luomaan jotain uutta omaperäistä oppia, se on ylpeydestä. Sanassa sanotaan, että Herraan tulee turvautua kokosydämisesti uskomalla Hänen Sanaan, mitä siinä Hänen Sanassa Hän tahtoo opettaa. Siinä sanotaan, äläkä nojaudu omaan ymmärrykseen asettumalla Sanan yläpuolelle.

Tarkoitan, että omaan ymmärrykseen nojautuminen on ykkönen asia, kuin Jumalan Sana, mitä Jumala siinä Sanassa tahtoo opettaa. Tulee tarkata Sanan edessä, niin siinä saa ymmärryksen Sanaan, mitä Jumala siinä Sanassa tahtoo opettaa.

Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.

2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.

Sanassa sanotaan, että ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan [Jaak. 4:6].

Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Tuossa jakeessa sanotaan, että Jumala antaa nöyrille armoa. Siinä puhutaan terveestä nöyryydestä, jonka kautta saa armoa. Armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi kaikkeen Sanan opetukseen. Meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, joka avaa meille ymmärrystä kaikkeen Sanan opetukseen.

Ef. 1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

------------------------------------------------------
Huomasin, että ne kuvat Jeesuksesta FB:ssa on lisääntynyt ja yleistynyt, niin minulle tuli ajatus, että ne kuvat on ylpeydestä.

Mitä tarkoitan? Miten kuvien yhteydessä voi olla ylpeyden kanssa? Että kuvat ovat "ykkönen", kuin Jumalan Sana. Sanassa sanotaan, että usko tulee kuulemisesta - Kristuksen Sanan kautta [Room. 10:17]. Eli Jumalan aikaansaama usko syntyy Sanan kautta kuultuaan sitä Sanaa, kuten Korneliuksen kohdalla [Apo 11:14].

Ap.t. 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'

Sanoma ristiinnaulitusta Kristuksesta on tämän maailman viisaille hullutus, siksi Jumala saarnautti hullutukseksi, kun Jumalan viisauden avulla maailma ei opi tuntemaan Jumalaa ja näki hyväksi saarnauttaman hullutuksen kautta - pelastaakseen ne, jotka uskovat Sanaan [1Kor. 1:21]. Koska Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu uskon kautta, - silloin usko on totisesti Jumalan teko ihmisissä - niin yksikään ihminen ei kerskaisi.

Eli Jumalan aikaansaama usko ei synny kuvien kautta, vaan Sanan kautta. Kun kerron lyhyesti yhtä esimerkkiä. Kun kuvaa katsomalla tietää, että kuva kertoo Jeesuksesta, mutta usko ei voi asettua suoraan Raamatun ilmoittamaan Kristukseen, koska kuva ei kuvaa Häntä. Vain Sana kuvaa Häntä. Sana on itse lihaksi tullut Jeesus [Joh. 1:1-2, 14].

Kun kuvaa katsomalla usko ei tule Raamatun ilmoittaman Jeesuksen kohdalle. Ei voi tulla Hänen kohdalle.

1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

Sanassa sanotaan, että 'autuas on se, joka ei loukkaannu Minuun' [Jeesus].

Vajavaisuudeni takia koetelkaa Sanalla.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Elo 2018 21:07

:hearts: Sydän saa vahvistusta armosta ja armo pehmittää sydämen kovuutta ja ylpeyttä. Joskus me tarvitsemme kolauksia ylpeydellemme. Se on hyväksi meille että Jumala nöyryyttää. Lopulta se tuntuu hyvältä, kunhan pysyy Herrassa.

Jeesus on Jumalan Sana lihaksi tulleena.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa

cron