Ylpeys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Elo 2018 08:32

*
Niin varmaan, Raamattu puhuu aika paljon ylpeyden vastakohtaisesta asiasta, nimittäin terveestä nöyryydestä, mutta ylpeille terve nöyryys on vastenkohtainen asia, koska he kokevat sitä vastenkohtaiseksi asiaksi. Esimerkiksi tällainen Raamatun kohta, jonka mukaan Jumala johdattaa vain nöyriä ja opettaa vain nöyrille tiensä.

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.

He [ei kaikki, vaan osa heistä] saattavat tulkata tervettä nöyryyttä nöyristelyksi, vaikka nöyristely ja nöyryys on täysin kaksi eri asiaa.

Ja he kokevat loukkaukseksi, kun heidän omaa viisautta ei arvioida siinä asiayhteydessä, että he haluavat itse tulkata kaiken nojautumalla omaan ymmärrykseen hyötyen omasta ihmisviisaudesta, eivätkä he tunnu ymmärtävän, että oman ymmärryksen nojalla ei voi oppia tuntemaan Jumalaa.

Ylpeät alennetaan, koska se on se heidän oma ylpeys, jonka takia heidät alennetaan. Kuten Aamu-Usva sanoi, että Jumala nöyryyttää.

Se saattaa olla ylpeille kolaukseksi, joka saattaa avata heidän silmiään, niin lopultakin he tajuavat ja palaavat Sanan eteen nöyrtymään ja pitävät huolen, etteivät lähde asettumaan Sanan yläpuolelle nojautumaan omaan ymmärrykseen.

Mitä Jumalan tuntemiseen tulee, terveen nöyryyden kautta perehdytään Jumalan tuntemisen rinnalla paremmin. Jumalan tuntemisen asiayhteydessä Jumalan antama armo nöyrille on kaikkinaieksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi.

Nöyrille Sanaan viittaama tie on suora ja tasainen, mutta ylpeille oman tulkinnan mukainen tie on mutkainen ja epäsuora, kuten Aamu-Usva sanoi, että ylpeät tarvitsevat kolauksia, niin he palaisivat Sanan eteen nöyrtymään.

Sana on jalkain lamppu ja valkeus tiellä. Nöyrät näkevät tietä paremmin Sanan valossa. Ylpeät asettuvat Sanan yläpuolelle oman ymmärryksen nojalla, niin heiltä jää huomaamatta Sanan valoa, joka valaistaa tietä.

He kompastuvat omalle tulkinnalle ja ennen kaikkea ylpeydelle. Se saattaa olla heille kolaukseksi, että siinä asiayhteydessä heidän silmät saattavat aueta näkemään omaa ylpeyttä…
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Joulu 2022 10:35

Tänään varhaisaamulla ajatus tuli ja jäi puhuttamaan mua. :roll: Niin haluaisin kirjoittaa tänne. (Ajatus tulee aina aamuisin kun silloin mulla pää on tyhjä).


Luonnolliseen ymmärrykseen nojautuminen ja Jumalan antama ymmärrys ei ole yksi sama asia. Luonnolliseen ymmärrykseen nojautuminen tapahtuu pään tason mukaan ja se on ylpeydestä. Se sokeuttaa eikä siinä näe totuuden. Luonnollisen ymmärryksen nojalla oma ymmärrys ohjailee itse ilman Jumalaa. Jumala ei pääse johdattamaan häntä joka nojautuu luonnolliseen ymmärrykseen. Sanassa sanotaan; "Jumala on ylpeitä vastaan".

Luonnollisen ymmärryksen nojalla vääristää Jumalan totuuden koska luonnolliseen ymmärrykseen nojautuneen ihmisen oma ymmärrys ohjailee itseään häntä. Viimeisenä päivänä Jumalan Sana tuomitsee häntä, koska hän lukiessaan Raamattua väheksyy Jumalan Sanan auktoriteettista opetusta koska hänen oma ymmärrys ohjailee häntä enemmän kuin Jumalan Sana.

Jumalan antamansa ymmärrys on vapauttaa valheen vankeudesta. Jeesus sanoi; "jos te pysytte Minun Sanassani, ..... ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi" (Joh. 8:31-32). Juuri Jumalan antamansa ymmärrys on sellainen joka vapauttaa valheen vankeudesta.

Siksi Raamattu pyytää ensisijaisesti uskomista. Raamattu ei pyydä ymmärtämistä luonnollisen ymmärryksen mukaan joka tulee luonnollisen ymmärryksen nojalta. Kun Jumala antaa ymmärryksen joka vapauttaa valheen vankeudesta ja avaa myös silmät totuudelle, niin tällä tavalla Jumala johdattaa ja kuljettaa oikealle pelastuksen tielle.

Luonnolliseen ymmärrykseen nojautunut ihminen ei ymmärrä toista uskovaa jolle Jumalan Sanan totuus on auennut koska luonnollisen ymmärryksen nojalla ylpeys sokeuttaa häntä eikä hän näe totuuden josta toinen uskova yrittää sanoa.

Myös luonnollisen ymmärryksen nojalla välirikko toisen uskovan kanssa tapahtuu. Koska luonnollisen ymmärryksen nojalla ihminen vääristää toisen uskovan jolle totuus on auennut, asioita ja aiheuttaa välirikon hänen kanssa. Siinä tie erottautuu. Jumala kuljettaa vain nöyrän eteenpäin oikealle pelastuksen tielle.

Sanassa sanotaan; "Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä" (Ps. 25:9). Ja toisessa Sanassa sanotaan; "nöyrille Hän antaa armon" (Jaak. 4:6). Koska nöyrät eivät nojaudu luonnolliseen ymmärrykseen joka on ylpeydestä. Nöyrät saavat Jumalalta avaamansa ymmärryksen joka avaa heidän silmät ja vie heidät oikealle pelastuksen tielle.

Luonnolliseen ymmärrykseen nojautunut ihminen on sokaistunut eikä näe selkeästi totuuden ja uskoo valheeseen, hän on sellainen ihminen joka vastustaa Jumalan totuuden ja aiheuttaa välirikon nöyrille uskoville joille Jumalan Sanan totuus on auennut. Siinä tie erottautuu kun Jumala erottaa omia luonnolliseen ymmärrykseen nojautuneista uskovista ja vie oikealle pelastuksen tielle ja opettaa omille tiensä (Ps. 25:9).

Kol. 2:8 Varokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen. Raamattu kansalle

Siinä Raamatun kohdassa luetaan; "järkeisopilla". Se tulee luonnollisen ymmärryksen nojalta joka on ylpeydestä ja se on pään tasolla oleva ymmärrys tulkitsee Raamattua jota Raamatun kohta sanoo järkeisopiksi.

Raamatun kohdan mukaan järkeisopilla ei voi pitäytyä Kristukseen. Ja Raamatun kohdan mukaan perinnäissäännöillä ei voi pitäytyä Kristukseen. Englanninkielen mukaan perinnäissääntö on "tradition" sana. Se viittaa traditioon. Se rinnastetaan "perinne, peritty tapa, kansanperinne ja perimätapa"

Col. 2:8 Beware lest any man spoil you through philosophy and vain deceit, after the tradition of men, after the rudiments of the world, and not after Christ. [rudiments: or, elements] [make a prey: or, seduce you, or, lead you astray] KJV

Älkäämme kuunnelko luonnollista ymmärrystä joka sokeuttaa meitä. Esim. jos järki kuiskaa ja sanoo että tuskin Raamattu kieltää tai tuskin Raamattu tarkoittaa. Älkäämme uskoko sitä. Koska jos uskomme sitä mitä järki kuiskaa ja sanoo, me sokeudumme ja menetämme totuuden joka tekee meidät vapaaksi.

Sokeutunut ihminen kompastuu Sanan opetuksiin jotka ovat ristiriidassa oman ymmärryksen mukaisen tulkinnan kanssa. Järki sanoo että tuskin se tarkoittaa tätä tai sitä mitä Raamatussa sanotaan.

Antakaamme sen sijasta Herraa avaamaan meille Hänen antamansa ymmärryksen kunhan emme ylennä kohti päätä vaan nöyrrymme Jumalan edessä ja ymmärrämme että Jumalan Sana on auktoriteettinen opetus ja se on Jumalan kirjoituttama Hengen voimavaikutuksesta.

Ja pidämme huolen että pitäydymme Jumalan Sanaan juuri sellaisena niin kuin se on ilmoitettu meille. Niin joko enemmin tai myöhemmin Jumalan aikataulun mukaan saamme Häneltä avaamansa ymmärryksen joka avaa silmämme totuudelle ja pääsemme valheen vankeudesta vapaaksi.

Yksinäisistä ihmisistä ja joulusta haluaisin vielä kirjoittaa. Se juttu vaivasi mua pitkään. Yksinäisille ihmisille joulu on tärkeä, läheisempi ja pyhä teema. Jouluna he ovat entistä enemmän yksinäisempiä ja tällä tavalla he kokevat yksinäisyyden ylivoimaiseksi tiettynä jouluna ja he ajattelevat olevansa täysin unohdettuja omilta lapsilta, perheeltä, suvulta ja kaveripiiriltä jotka eivät lähetä joulukorttia heille tai eivät tule viettämään joulua heidän kanssa.

Jos heille lähetetään joulukortin. He saattavat ajatella että heitä muistetaan joulukortilla mutta se pitää heidät valheen vankeudessa. Kun uskovan jonka totuus on tehnyt vapaaksi, omaatuntoa vaivaa eikä hän saa rauhaa omalletunnolle.

Mutta jos joku heistä yksinäisistä ihmisistä on sokeutunut, hänen puolesta rukous on vaihtoehtona. Jumalalla on voima ja ymmärrys avaamaan sokeutuneen silmät. Hänelle kuuluu eksyksissä kulkeva kuin eksyttäjä. Kun jos totuus tekee hänet vapaaksi, silloin hän ei enää koe yksinäisyyden ylivoimaiseksi tiettynä jouluna.

Job. 12:16 Hänellä on voima ja ymmärrys. Hänelle kuuluu niin eksyksissä kulkeva kuin eksyttäjäkin. Raamattu kansalle

Jer. 33:6 Katso, minä kasvatan umpeen ja lääkitsen sen haavat, ja minä parannan heidät ja avaan heille rauhan ja totuuden runsauden.

Sananl. 16:24 Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille.

Niin Jumalan Sanan totuus on lääkitsevä. Se vapauttaa valheen vankeudesta vapaaksi niin silloin ei koe yksinäisyyden kun tiedetään että joulu ei ole Jumalalta tullut juhla vaan se on ihmisten lisäämänsä juhla. Koska Jumala ei halua kenellekään taakkaa ja yksinäisyyden kipua jonka valhe on aiheuttanut.

Joulua puolustajat elävät väärä motiivi sydämessä. Se tarkoittaa ettei he ole täysin vapaita koska he elävät väärä motiivi sydämessä. Jos heille ehdotetaan että muistetaan Jeesuksen syntymää lehtimajan juhlan samana päivänä tai ympärivuotisesti, he ärsyyntyvät syystä että heillä on motiivi juhlia tiettynä joulupäivänä.

Heidän ärsyyntyminen paljastuu ja se tulee väärästä motiivista joulun takia. Meidän tulee muistaa että Jumala näkee sydämen läpikotaisin ja tietää sen.

Joulu on taianomainen ja lumoava. Joulu nousee huomaavaisesti entistä enemmän ja joululla on "hyvä tahto" mutta se ohittaa Jeesuksen, kuten Kol. 2:8 Raamatun kohdan mukaan perinnäissäännöt eivät pitäydy Kristukseen. Olkaamme varovaisia ja tarkkoja sillä perinnäissäännöillä sokeutuu.

Järkiä älkäämme kuunnelko, se on Jumalan tuntemista vastaan. Koska järki joka on ylpeydestä, rakentaa Jumalan tuntemisen tielle (2Kor. 10:5).

2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Olen jutellut erään ihmisen kanssa ja hän on tärkeämpi henkilö mulle. Hän sanoi tietävänsä että Jeesus ei ole syntynyt jouluna mutta hän sanoi että joulu on kirkollinen ja pyhä asia jolle pitää olla uskonkuuliainen.

Mutta meidän tulee olla uskonkuuliainen vain ainoastaan Jumalan Sanan totuudelle joka tekee meidät vapaaksi valheen vankeudesta. Jeesus sanoi; "Jos te pysytte Minun sanassani, niin te totisesti olette Minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi" (Joh. 8:31-32).
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylpeys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Joulu 2022 13:26

*
Tänään aamulla luin 2Moos. 12 lukua vertaillen pari käännöstä. Se on puhuttavaa. Tuntui että Jumala olisi puhunut suoraan mulle tämän luvun kautta.

Jos joku syö hapanta leipää, hänet on poistettava Israelin seurakunnasta (2Moos. 12:19). :wtf: :roll: KJV:n mukaan sana on "seurakunta" kun ihminen jos syö hapanta leipää, on poistettava Israelin seurakunnasta.

Hapanta leipää syödessään ihminen ei voi tulla elävään uskoon eikä hapan leipä voi uudestisynnyttää ihmisen elävään uskoon. Tämä kohta puhuttaa mua. Koska happamaton leipä kuvaa Herraa Jeesusta.

2Moos. 12:19 Seitsemään päivään taloistanne ei saa löytyä hapantaikinaa. Jokainen, joka syö hapanta leipää, on poistettava Israelin seurakunnasta, on hän muukalainen tai maan kansalainen. Raamattu kansalle

20 Älkää syökö mitään hapanta. Syökää happamatonta leipää, missä ikinä asuttekin.” Raamattu kansalle





Se sana "hapan" puhuttaa mua että valitettavasti nykyään seurakunnassa opetetaan "hapanta" joka ei voi uudestisynnyttää elävään uskoon. Päinvastoin se saattaa luopumaan uskosta Jeesukseen ja Raamatun totuuteen.

Ymmärrän mitä 2Moos. 12 luvussa sanotaan että se joka syö hapanta, on poistettava koska hapan vie pelastuksen pois.

2Moos. 12:15 Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.



Luin vielä 2Moos. 12 lukua ja sitten siinä 48 jakeessa sanotaan; "jos muukalainen tahtoo viettää Herran pääsiäistä, hänen on ympärileikattava kaikki perheensä miehet ja pojat mutta yksikään ympärileikkaamaton ei saa syödä sitä".

Niin ymmärrän mitä se jae 48 tarkoittaa. Jos hän haluaa viettää pääsiäistä, hänet on uudestisynnyttävä elävään uskoon. "Ympärileikkaus" on niin kuin uskon sydämen ympärileikkaus, siinä ihmisen vanha luomus riisutaan pois ja vasta Kristuksessa hän on ympärileikattu (Kol. 2:11). Niin ihminen uudestisyntyy ja tulee elävään uskoon. Hän on uusi luomus Kristuksessa.

Hesekielin mukaan Jumala antaa ihmiselle uuden sydämen ja Jumala antaa uuden hengen ihmisen sisimpään. Jumala ottaa kivisydämen pois hänen sisältä ja antaa hänelle lihasydämen. Jumala antaa Henkensä ihmisen sisimpään ja vaikuttaa sen että ihminen alkaa elää ja vaeltaa Raamatun totuuden mukaan. Hän kun syö happamatonta leipää, elää Jeesukselle.

Hän on happamattomassa tilassa, ei enää elä vanhassa hapatuksessa vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa niin hän viettää pääsiäisen juhlaa (1Kor. 5:6-8).


2Kor. 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

2Moos. 12:48 Jos luonasi asuu muukalainen, joka tahtoo viettää Herran pääsiäistä, hänen on ympärileikattava kaikki perheensä miehet ja pojat. Sitten hän voi valmistaa pääsiäislampaan ja hän on kuin maan kansalainen. Mutta yksikään ympärileikkaamaton ei saa syödä sitä. Raamattu kansalle

Kol. 2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:

Hes. 36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

1Kor. 5:6 Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan?
7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.
8 Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.






Luin myös sitä kohtaa jonka mukaan puhutaan valvomisesta. Mulle tuli ajatus että tulee valvoa opetusta niin pelastuu ja samoin muutkin kuulijat. Elikkä happamatonta syödessään pelastuu. Hapanta syödessään ei voi pelastua vaan on pelastuksen ulkopuolella kuten 2Moos. 12 luvussa sanotaan. Se on puhuttava luku. :roll:

2Moos. 12:42 Tuo yö on valvontayö Herran kunniaksi, koska hän vei heidät pois Egyptin maasta. Se on yö, jona kaikkien israelilaisten sukupolvesta sukupolveen tulee valvoa Herran edessä. Raamattu kansalle

1Tim. 4:16 Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat.




No viime perjantaina 23. päivänä lähdimme taas matkalle. Koko noin 300 kilsan matkalla oli usvaa, "usvainen ajokeli". Seuraavana 24.12. aamupäivänä lähdimme matkalle. Taas sama sää, usvainen ajokeli. Lumimaisema oli niin kuin olisi jäänyt varjoon. Kun lähestyimme kotipuoleni, harmaasta pilvistä aurinko tuli esiin ja auringonvalo alkoi pilkahtaa.

Pilvi väistyi, kaunis ja aurinkoinen sää tuli. Mutta auringonvalo oli erilainen ja se ei ole sama valo kuin yleensä auringonvalo. Se oli keltainen valo. Se vähän muistuttaa kullan väriä. Lumimaisema tuli esiin auringonvalossa ja kullanvärinen auringonvalo kaunisti lumimaisemaa. Oli outoa nähdä ja ihmetellä. Ja mulle tuli tunne että nyt olisi jo kevät. Auringonvalo teetti sen minussa.

Se alkoi puhuttaa mua ajatuksen kanssa. Sanonta "kohti kotisatamaa" tuli mieleeni. Kun usko Raamatun totuuden tuntemisen kanssa alkaa ojentautua terveeseen ja raittiiseen uskoon, siinä kohdataan Kristusta ja Kristuksen kirkkautta.

Niin on kullan väriä muistuttavan keltaisen auringonvalon laita kun on lähestynyt kotipuolta.

Mutta luonnolliseen ymmärrykseen nojautuneen usko ei voi ojentautua eikä voi kohdata Kristusta ja Hänen kirkkautensa. Se on edelleen sokea usko koska luonnolliseen ymmärrykseen nojautuminen estää saamasta Herralta avaamansa ymmärrystä ja oma ymmärrys joka tulee luonnollisen ymmärryksen nojalta, ohjailee häntä ilman Jumalaa.

Oman kokemukseni mukaan omin avuin selittäminen ja keskusteleminen luonnolliseen ymmärrykseen nojautuneelle ihmiselle ei auta. Jumalalla on ymmärrys ja voima jolla Jumala avaa ymmärtämään. Se on tehokkaampi niin on parempi jättää rukoillen Herran käsiin sellaisen uskovan joka hakee ohjausta luonnollisen ymmärryksen nojalta.

Job. 12:16 Hänellä on voima ja ymmärrys. Hänelle kuuluu niin eksyksissä kulkeva kuin eksyttäjäkin. Raamattu kansalle

Snl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa

cron