Viestin viejä Paavali

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja Siivetön » 16. Elo 2014 14:08

Appaloosa kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Tuo junaesikuva on siitä hyvä, että sen kautta näemme, miten pelastuksen juna kuljettaa meitä määränpäähän saakka, kunhan otamme matkalipun vastaan ja nousemme junaan, mutta Sinä hieman muutit tuota kertomusta oman näkemyksesi mukaiseksi, sillä tuo on jo vanha esikuva juurikin vastoin sitä, mitä Sinä siihen sijoitit.


Siis mitä kertomusta muutin? Minähän tuon kertomuksen kerroin, en ymmärrä mitä tarkoitat että muutin sitä.

Tuosta uskon ja tekojen asiasta olemme sitten eri mieltä eikä hyödytä siitä väitellä. Etenkään kun jostain syystä Siivetön jostain syystä luulet minun tarkoittavan että pelastumme tekojen kautta. Vaikka olen sanonut, että ei voi pelastua tekojen kautta (emme pääse tekojen junaan ilman uskon matkalippua). Mutta asiasta on turhaa jäädä väittelemään, Jumala kirkastakoon totuuden. :idea:


En ystävä hyvä luule mitään, vaan olen ottanut kantaa vain siihen, mitä olet kirjoittanut, sillä minähän en tiedä Sinusta mitään muuta ja koska kirjoitit tuossa edellä näin: ".... voisi sanoa että pelastumme uskon ja tekojen kautta." niin siihen tartuin.

Minä uskon, että asia on Sinulle itsellesi ihan selvä, kuten annat ymmärtää, eli ei minulla ole mitään epäilystä tai ajatusta Sinun uskostasi, mutta kuten tuolla jo mainitsin, että se, minkä kautta ja miten me pelastumme, on niin tärkeä ja merkityksellinen asia, että meidän ei pidä missään nimessä lisätä siihen mitään ja siksi halusin tuon asian oikaista.

Siis tuo junakertomus on jo niin vanha, että olen kuullut sen ensimmäisiä kertoja sanoisinko noin...... n. 50 vuotta sitten, eli ei minulle mikään uusi esimerkki, vaikka se saattaa sitä olla Sinulle ja kun näin sanot, uskon ilman muuta sanojasi.

Sitä on käytetty nimeomaan tuomaan esille sitä, miten pelastuksen juna kuljettaa määränpäähän meidän tekemättä mitään muuta, kuin ottamalla vastaan matkalipun ja astumalla tuohon junaan.

Oletko koskaan kuullut laulua: "Evankeliumin juna nyt saapuu, joka kylään ja kaupunkiin....."?

Eli olen itsekin samaa mieltä siitä, että uskovan elämässä täytyy näkyä myöskin ns. ojentautuminen sen mukaan, mihin uskoo, mutta pelastus tulee vain ja ainoastaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Häneen uskomalla.

Toivon, ettei tästä keskustelusta jää mitään ikävää eripuraa meidän välillemme, mutta olen itse jotain joutunut käymään läpi tämän asian kanssa ja siksi olen kai aika kärkäski tarttumaan siihen.
Olen siis kantapään kautta joutunut itse oppimaan jotain tästä, enkä toivoisi että Sinä tai joku muu joutuu käymään sen saman koulun, siksi tästä kirjoitan.
Siivetön
 

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 16. Elo 2014 14:15

Ok Siivetön, minä en ole muistaakseni tuota kertomusta kuullut, tai sitten se on jäänyt jonnekin alitajuntaan ja hyppäsi esille tässä kirjoittaessani. Tarkoitukseni ei ollut viitata siihen vanhaan kertomukseen vaan kertoa oma vertauskuva.

Minulle ei jäänyt mitään eripuraa tästä keskustelusta, mielestäni meidän täytyy pystyä keskustelemaan asioista joista ollaan eri mieltä, rakkaudessa ja kunnioituksessa. En itse aina osaa kirjoittaa niin ystävälliseen sävyyn ja saattaa tulla sellainen olo että koitan kumota toista. Mutta kaikki on hyvin ja uskon että etsit Herran tahtoa kuten minäkin :thumbup:
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja Siivetön » 16. Elo 2014 14:39

Appaloosa kirjoitti:Ok Siivetön, minä en ole muistaakseni tuota kertomusta kuullut, tai sitten se on jäänyt jonnekin alitajuntaan ja hyppäsi esille tässä kirjoittaessani. Tarkoitukseni ei ollut viitata siihen vanhaan kertomukseen vaan kertoa oma vertauskuva.

Minulle ei jäänyt mitään eripuraa tästä keskustelusta, mielestäni meidän täytyy pystyä keskustelemaan asioista joista ollaan eri mieltä, rakkaudessa ja kunnioituksessa. En itse aina osaa kirjoittaa niin ystävälliseen sävyyn ja saattaa tulla sellainen olo että koitan kumota toista. Mutta kaikki on hyvin ja uskon että etsit Herran tahtoa kuten minäkin :thumbup:


Kiitos Appaloosa tästä viestistäsi!!! :toghether:

Koen itsessäni juurikin tuota, mitä edellä epäilet olevan Sinussa ja jälleen kerran harmittelin sitä, että miksi lähdin tähän keskusteluun.

Minulle vahvistui koko ajan keskustelun myötä, että kyllä tämä asia on Sinulle täysin selvä ja painotuksemme taitaa nyt vain olla erilainen ja kerron myöhemmin, miksi painotukseni on niin voimakas tuohon suuntaan, mitä se on.

Pyydän Sinulta Appaloosa ymmärtämystä kohdalleni ja haluan vielä mainita, että kekskustelu kanssasi on ollut niin mielenkiintoinen, että nyt pitää mennä ja lujaa.
Olen yrittänyt tuossa joka välissä vähän tehdä jotain, mutta nyt täytyy antautua kokonaan sille tekmiselle. :D

Jatketaan matkaa ja toivon saavani vaihtaa jatkossakin ajatuksia kanssasi.
Vastusta ja erilaisia näkökulmia pittää olla, jos halua kasvaa jossain asiassa, sillä se pakottaa paneutumaan ja sitä Sinussa on ollut! :thumbup:
Siivetön
 

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja Lily » 16. Elo 2014 16:54

Tarkoitatko siivetön sitä, että kerran pelastunut on aina pelastunut?
Lily
 

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 16. Elo 2014 17:26

Kiitos Siivetön, tuli oikein hyvä mieli kun vastasit niin kunnioittavasti ja ystävällisesti. Täytyy varmaan itsekin jatkossa koittaa panostaa siihen puoleen kun helposti sen unohtaa tässä asioita kirjoittaessa.
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja Siivetön » 17. Elo 2014 08:59

Lily kirjoitti:Tarkoitatko siivetön sitä, että kerran pelastunut on aina pelastunut?


En missään nimessä!

Vaan olen yrittänyt tuoda esille sitä asiaa, että pelastus tulee ainoastaan Jeesukselta Kristukselta ja siihen ei meillä ihmisillä ole mitään lisättävää ja täysin eri asia on sitten se, vaellammeko me tuon lahjaksi saamammme pelastukse mukaisesti, tai ts. pyhitys tulee Jumalalta, mutta meidän tehtävämme on elää todeksi lahjaksi saamaamme pyhitystä.

Siis en kiellä sitä, etteikö meidän tulisi kilvoitella päästäksemme perille tai ettemmekö voisi menettää uskoamme matkan varrella, kyllä voimme ja siksi meidän tuleekin pitää vaari itsestämme.

Kuten Hebr. 10 sanoo:
36 Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
37 Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".
39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.

"Pois vetäytyminen" ei ole ainoastaan synnilliseen elämään siirtymistä, vaan se voi olla myöskin armosta pois vetäytymistä, eli lainalaiseen elämään siirtymistä, mikä oli tapahtunut Galattalaisten kohdalla.

Mutta on täysin eittämätön tosiasia, että Jumala teki oman Poikansa syntiseksi --- voidakseen "tehdä" meidät syntiset pyhiksi.

Ihminen ei voi itse lunastaa itseään millään teoilla.

Lunastus / pelastus on Jumalan aikaansaama ja tekemä työ Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta ja se on ehdottomasti täydellinen ja valmis, siihen emme voi mitään itse lisätä.

Ainut, minkä Jumala on antanut meidän käsiimme pelastuksemme kohdalla, on valinta siitä, otammekko tuon täydellisen ja valmiiksi saatetun työn vastaan.
Siivetön
 

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja Siivetön » 17. Elo 2014 09:14

Tässä hyvä kuvaus siitä, miten eri lähtökohdista toimivat laki ja armo:

*****
Laki sanoo: "Tee näin ja sinä elät."
Evankeliumi sanoo: "Elä ja sinä teet näin."

Laki tekee siunauksista kuuliaisuuden hedelmän.
Evankeliumi tekee kuuliaisuudesta siunausten hedelmän.

Laki vaatii pyhyyttä.
Evankleiumi antaa pyhyyttä.

Laki määrää meitä rakastamaan Herraa, meidän Jumalaamme kaikesta
sydämestämme, sielustamme ja mielestämme.
Evankeliumi sanoo, että tämä on rakkautta: Ei se, että me olemme ensiksi
rakastaneet ja siksi etsineet Jumalaa, vaan että Hän rakasti ensiksi meitä
ja lähetti Poikansa sovittamaan meidät, siksi mekin saamme ja voimme rakastaa
Häntä kaikesta sydämestämme, sielustamme ja mielestämme..

Yhteenvetona:
Pelastus ansaitaan lain alla.
Evankeliumin alla pelastus on lahja.
*****

Edit: Me olemme kyllä keskustelemassa väärässä ketjussa ehkä tästä aiheesta,
joten modet siirtäköön keskustelumme oikeaan ketjuun, jos niin näkevät hyväksi.
Siivetön
 

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja paa » 17. Elo 2014 19:56

systeri kirjoitti:Mä oon niin kelannu tällä viikolla näitä asioita...Jos annat elämäsi Jeesukselle kokonaan,Hän parantaa sinut kokonaisvaltaisesti ja sinä paranet ja sun haavasi kasvavat umpeen nopeasti.Mutta paraneminen on hidasta ellet anna koko elämääsi kaikilta osin Jumalan hoitoon.Ei mitään ehtoja, ei mitään peittelyä, vaan kokonaan ja kaikki elämäsi osa-alueet sekä entiset että nykyiset Herran pöydälle.Hän hoitaa armossaan täysin terveeksi!

Mua on puhuteltu lähes joka aamu näillä samoilla asioilla kun oon yksikseni "liukuhihnalla" asioita mietiskellyt!


Miten ihmisessä näkyy se, että hän on antanut elämänsä Jeesukselle vain 99%:sesti, vaikka olisi pitänyt antaa 100%? Vai voiko elämää antaa osittain Jumalalle?

Miten määritellään se, että haavat kasvavat umpeen 'nopeasti'? Eli kuinka nopeasti on nopeasti?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja systeri » 17. Elo 2014 20:28

Jaa-a...mulla on vaan ollu sellainen viikko että ajatuksia vyöryy mieleen koko ajan ja Raamatunpaikkoja (lohdullisia pääasias) vilahtelee sekaan paljon ja ne ajatukset on jo lopuksi tullu uniinkin.Itselle vai jollekkin muulle...sitäkään en tiedä??
systeri
 

Re: Viestin viejä Paavali

ViestiKirjoittaja systeri » 17. Elo 2014 20:33

Kai se oli tämä paikka joka siellä vilahti

Jes 58


8 Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi.
9 Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: "Katso, tässä minä olen". Jos sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella-osoittelun ja vääryyden puhumisen,
10 jos taritset elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun, niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä, ja sinun pilkkopimeäsi on oleva niinkuin keskipäivä.
11 Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu.
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron