Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 10:29

Raamattu lupaa, että Hän johdattaa meitä kun me kuljemme rukoillen.

Sanassa sanotaan myöskin niin, että Jumalan omalle ei tapahdu mitään sattumalta, vaan Hän on kaikelle määrännyt ja antanut oman aikansa ja paikkansa jopa niin, että kaikki vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat ja jotka Hän on aivoituksensa mukaan kutsunut ja näihin lupauksiin ja Sanan totuuksiin jokainen Jumalan lapsi saa ja voi uskossa tarttua, jos on antanut elämänsä ohjat Hänen käsiinsä.
Siivetön
 

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Elo 2014 10:54

Siivetön kirjoitti:Raamattu lupaa, että Hän johdattaa meitä kun me kuljemme rukoillen.

Sanassa sanotaan myöskin niin, että Jumalan omalle ei tapahdu mitään sattumalta, vaan Hän on kaikelle määrännyt ja antanut oman aikansa ja paikkansa jopa niin, että kaikki vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat ja jotka Hän on aivoituksensa mukaan kutsunut ja näihin lupauksiin ja Sanan totuuksiin jokainen Jumalan lapsi saa ja voi uskossa tarttua, jos on antanut elämänsä ohjat Hänen käsiinsä.


Tahtoisin kovasti tutkia tätä asiaa lisää, jos voisit laittaa ne Raamatun kohdat jossa sanottan ettei Jumalan omalle tapahdu mitään sattumalta niin voisin tätä asiaa pureskella ja ihmetellä.

Itse olen siinä uskossa tällähetkellä, että elämme syntiinlangenneessa maailmassa missä joudumme kärsimään sen luonteesta ja ihmisten luonteesta ja monessa asiassa olemme oman toimintamme /päätöksen varassa, mutta elämämme suuntaa ja tärkeitä asioita ja risteyksiä Jumala johdattelee monin eri keinoin.

Mutta olen ennenkin ollut väärässä ja saatan olla nyttenkin, ja tätä haluaisin tutkia lisää.

Tämä saattaa aiheuttaa keskustelun haarautumisen niin avaan vaikka oman ketjun tästä ja siirrän viestit sinne, kunhan kerkeän eli voit laittaa vastauksesi tähän mutta siirtelen sen omaan ketjuun sillä tämä ansaitsee ehdottomasti oman ketjunsa :). Mutta jos muistat ja jaksat niin olisin kovasti niistä Raamatun kohdista kiitollinen jotka selvittävät tätä asiaa lisää.

Tämä on jo itselläni tiedossa, mutta onko lisää mikä kertoisi että Jumala eikä me itse taikka sattuma on vastuussa elämästämme:

Jer. 31:9

Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 11:48

Mikko Murpatti kirjoitti:Tahtoisin kovasti tutkia tätä asiaa lisää, jos voisit laittaa ne Raamatun kohdat jossa sanottan ettei Jumalan omalle tapahdu mitään sattumalta niin voisin tätä asiaa pureskella ja ihmetellä.

Itse olen siinä uskossa tällähetkellä, että elämme syntiinlangenneessa maailmassa missä joudumme kärsimään sen luonteesta ja ihmisten luonteesta ja monessa asiassa olemme oman toimintamme /päätöksen varassa, mutta elämämme suuntaa ja tärkeitä asioita ja risteyksiä Jumala johdattelee monin eri keinoin.

Mutta olen ennenkin ollut väärässä ja saatan olla nyttenkin, ja tätä haluaisin tutkia lisää.

Tämä saattaa aiheuttaa keskustelun haarautumisen niin avaan vaikka oman ketjun tästä ja siirrän viestit sinne, kunhan kerkeän eli voit laittaa vastauksesi tähän mutta siirtelen sen omaan ketjuun sillä tämä ansaitsee ehdottomasti oman ketjunsa :). Mutta jos muistat ja jaksat niin olisin kovasti niistä Raamatun kohdista kiitollinen jotka selvittävät tätä asiaa lisää.

Tämä on jo itselläni tiedossa, mutta onko lisää mikä kertoisi että Jumala eikä me itse taikka sattuma on vastuussa elämästämme:

Jer. 31:9

Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.


Olipa yllättävä kysymys Sinulta, mutta hyvä sellainen! :D

Itse nimittäin uskon vakaasti siihe, että meille ei mitään tapahdu ilman Jumalan
sallimatta, eikä siis mikään näin ollen voi olla elämässämme sattumaa, sillä Hän
on lukenut meidän jokaisen päämme hiuksetkin ja tietää jopa niiden niiden lukumäärän!

Matt. puhuu myös siitä, ettei edes ainutkaan varpunen putoa maahan meidän Isämme sallimatta
ja sitten sanotaan, että olemmehan me suurempiarvoisia, kuin monta varpusta!

Matt. 10
28. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
29. Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta.
30. Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.
31. Älkää siis peljätkö; te olette suurempiarvoiset kuin monta varpusta.

Miten meille voisi mitään sattua sattumalta, jos Isämme on Kaikkivaltisa ja
Kaikkitietävä Jumala,
joka vaikuttaa kaiken tapahtumaan oman tahtonsa mukaan.

Ef. 1
11. Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,
12. että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.


Room. 8
28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.

Myöskin Saarnaja sanoo näin:

Saarnaaja 3:kin sanoo:
1. Kaikella on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.
2. Aika on syntyä ja aika kuolla. Aika on istuttaa ja aika repiä istutus.
3. Aika on surmata ja aika parantaa. Aika on purkaa ja aika rakentaa.
4. Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on valittaa ja aika hypellä.
5. Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet. Aika on syleillä ja aika olla syleilemättä.
6. Aika on etsiä ja aika kadottaa. Aika on säilyttää ja aika viskata pois.
7. Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen. Aika on olla vaiti ja aika puhua.
8. Aika on rakastaa ja aika vihata. Aika on sodalla ja aika rauhalla.


Mielestäni tämä Hilja Aaltosen runo puhuu hyvin tästä asiasta:

****
Ei sattuman vihurit viskele Jumalan lasta,
se sana ei kuulu taivaan piirrustuksiin.
En kaikkea ymmärrä, ehkäpä kotona vasta,
saan vastauksen outojen päivien kysymyksiin.
Mutta tänään jo tiedän, tämä on lyhin tie,
mikä janoisen henkeni juottaa, ojille vie
Isän tie tämä on ja tuossa taas Jumalan rasti,
käsi kädessä käyn Hänen kanssaan turvaisasti.

Nyt levätä saan, on kiireet otettu pois
Olet luonani Jeesus, kuka silloin nurista vois
Olen matkalla kotiin, täysihoidossa taivaallisessa
Mitä puuttuisi multa Isän sylissä turvallisessa
Kun päivä on kirkas, Hän lähellä lastaan kulkee
ja laaksojen usvassa käsivartensa voimaan sulkee.
Hän luonani aina, siks ylistän tänään jo tiellä
Kun perille saavun, mitä sitten, kotona siellä
Hilja Aaltonen
****

Jos ja kun kuljemme Jumalan meille edeltämääräämää ja valmistamaa tietä,
jolloin Hän vaikuttaa ja aikaansaa meissä tahtomista ja tekemistä, meitä eivät
sattuman vihurit viskele, sillä kaiken Hän on edeltämäärännyt ja valmistanut
ja Jumalan teillä ei näinollen voi olla mikään sattumaa.

Hebr. 2:8 asetit kaikki hänen jalkojensa alle. Sillä, asettaessaan kaikki hänen
valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme
vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.
Siivetön
 

Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Elo 2014 12:41

Ketjun yhdistys
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Elo 2014 12:53

Eli kun otan peukkupaikan Raamatusta niin aukeaako se sattumalta sivulta 458 vaiko Jumalan tahdosta?

Taikka jos näen merkillisen unen niin onko se vain sattumaa ja unta vaiko on kaikella ja kaikessa Jumalan kädenjälki?

Onko Jumala osallisena jokaisessa yksityiskohdassa elämässämme, kun varvas osuu pöydänkulmaan, lunta tippuu kauluksen väliin, taikka lihapulla valkoiselle paidalle? Näet vanhan tuttusi kadulla..

Vai onko se vain sattumaa kaikki?

Tällähetkellä uskon, että Jumala johdattaa elämässämme isoja asioita ja tienristeyksiä ja elämän suuntaa noin yleensä, mutta yksityiskohdat ovat vain sattumaa ja elämässä tapahtuu kaikenlaista mikä ei ole Jumalan aiheuttamaa suoraan.

Toisaalta jos paitamme kastuu kun auto ajaa lätäkköön paitamme kastuu kahdesta syystä. Auto ajoi lätäkköön ja siksi että Jumala loi veteen semmoisen ominaisuuden että se kastelee asioita. Kuka minut kasteli? Jumala vai autoilija?

On vähän kiirus töissä , pitää palata myöhemmin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 13:47

Minä uskon ihan 100% että Jumala on kaikkivaltias ja kaiken sallinut omiensa
elämän kohdalla, joten siinä mielessä mikään ei ole sattumaa, vaan kaikki on
ollut Häneltä jos edeltä tiedossa ja vaikka ehkä hait kaikkein vähäpätöisimpiä
tapahtumia meidän elämässämme, niihinkin Jumalan Sana vastaa tuolla puheella
varpusista, tai päämme hiuksista, eli ihan kaikki on Hänen tiedossaan ja vain ja
ainoastaan Hänen sallimuksensa varassa, näin minä sen uskon, koska Jumalan
Sana sen näin ilmoittaa. :D

Kuten huomaat, olen vanha ihminen edelleenkin lapsenuskossa tai pitäisikö se
sanoa näin, että mitä pidemälle tätä matkaani olen tehnyt, sitä suuremmaksi
tuo lapsenuskoni ja luottamukseni Isään on kasvanut. :D

KAIKKI ON HÄNEN KÄDESSÄÄN.......IHAN KAIKKI!

Nekin tilanteet, joilla ehkä pyritään aikaansaamaan Jumalan omille harmia,
sillä elämme täällä ajassa myöskin saatanan vallassa olevien keskellä, jotka
tekevät sitä, mitä heidän isäntäsä heiltä odottaa, Jumalalla on kuitenkin valta
ja voima kääntää vaikuttamaan niiden parhaaksi, jotka Jumala rakastavat!
Siivetön
 

Re: Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 13:55

Eli kun otan peukkupaikan Raamatusta niin aukeaako se sattumalta sivulta 458 vaiko Jumalan tahdosta?


Mutta eihän se silloin sattumaa ole, jos sinä päätät avata peukkupaikan, mutta kylläkin Jumalan sallimana saat sen tehdä.
Eikä se silloin ole sen enempää, kuin peukkupaikka, ellet Sinä itse päätä antaa sille se kummempaa merkitystä.

Pohdin tätä asiaa täällä itsekseni ja lisäilen ajatuksia aina sitä mukaan, kuin tulee mieleeni. :D

Tässä yksi sellainen:

Tällähetkellä uskon, että Jumala johdattaa elämässämme isoja asioita ja tienristeyksiä ja elämän suuntaa noin yleensä, mutta yksityiskohdat ovat vain sattumaa ja elämässä tapahtuu kaikenlaista mikä ei ole Jumalan aiheuttamaa suoraan.


Etkö siis usko, vaikka Jumalan Sana niin sanoo, että kaikella on aikansa auringon alla?

Tuossa edellä olevassa lauseessasi puhut kahdesta asiasta;

1. sattumaa
ja
2. Jumalan aiheuttamaa?.

Ei kaiken tarvitse olla Jumalan aiheuttamaa, mutta silti se ei ole uskovan elämässä sattumaa,
koska Raamattu sanoo, että kaikki on Hänen vallassaan ja hallinnassaan ja kun ja jos olemme elämämme
antaneet Hänen johtoonsa, Hän sitä silloin johtaa ja hallitsee.

Hän sallii meille kaikenlaista, esim. omia valintojamme ja joskus lihammekin tekoja, mutta eivät ne siitä huolimatta ole sattumaa, vaan Hän näkee ja tietää kaiken.

Jumala sallii meidän toimia ja touhuta, mutta meille ei tapahdu mitään sattumalta,
eikä mitään, mitä Jumala ei sallisi.
Siivetön
 

Re: Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Elo 2014 14:53

Poistettu puurot ja vellit, syökää kanaa.
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 08. Elo 2014 22:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 22:10

Jasmiin sekoittaa nyt erittäin ansiokkasti puurot ja vellit sekaisin. :D ja jälleen kerran laittaa piikkiini valitettavasti sellaista, mitän en ole sanonut. :(

En usko, että hän tekee sitä tahaallaan, mutta olisi hyvä aina lainata sellaisen henkilön omaa kommentia, ketä referoi, ettei tapahtuisi tuollaisia kömmähdyksiä, sillä ne leimaavat referoitua ihmistä sellaiseen suuntaan, mikä ei ole totta.

Jasmiini kirjoitti:Jumala sallii sattumien tapahtua. Ne ovat silti sattumia.
Jumalan tahto ja sallimus ovat minusta eri asioita.
Jos sanotaan, että Jumala sallii syntisen hukkua, niin eihän se ole kuitenkaan Jumalan tahto, että syntinen hukkuisi,
koska Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat.

- Minustakin Jumalan tahto ja sallimus ovat eri asioita.
Jasmiini kirjoitti:Jumala voi varoittaa jostain, vaikkapa olla lähtemättä jonakin päivänä
jonnekin, koska Jumala tietää, että siellä on joku vaara. Jumala ei tahdo, että lähtee sinne, mutta sallii sen, jos toinen päättää lähteä varoituksista huolimatta.

Voi olla myös toisenlainen tilanne. Jumala estää lähtemisen jollakin esteellä, eli Jumala ei tahdo, eikä myöskään salli jonkun asian tapahtua.
Molemman kaltaisia tilanteita olen kuullut ja vastaan tullut.

-Juurikin näin.
- Eli Jumala on kaikkivoipa ja kaikkivaltias ja kaikkitietävä, eli Hän voi estää sellaisen tapahtuvan, minkä Hän ei tahdo tapahtuva, joten mikään meidän Hänen omiensa kohdalla ei siis ole sattumaa, vaan vähintäänkin sallimusta.
Jasmiini kirjoitti:Toisaalta, Jumala on voimallinen kääntämään jonkun pahalta tuntuvan asiankin hyväksi, niinkuin Siivetön kirjoitti.
Kaikista asioista ei kuitenkaan tule hyviä. Jos pelastumaton kuolee synnissä eikä tahtonut pelastua, ei Jumalankaan tahto silloin tapahtunut,
vaan Jumalan sallimus tapahtui.

- En ole missään kirjoittanut tuolla tavalla.
- On kaksi eri asiaa kääntää hyväksi kuin kääntää parhaaksemme.
- Kun viittaat kyseiseen Raam.kohtaan, en ymmärrä, miten voit siihen rinnastaen puhua "pelastumattoman synnissä kuolemisen", sillä kyseinen kohtahan puhuu tuossa Jumalaa rakastavista ihmisistä, eli se koskee vain heitä.
Room. 8
28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.

- Ja tässä yhteydessä haluan nyt huomattaa myöskin erityisesti siitä, että alkujaankin siinä viestissä, jonka Mikko laittoi tämän ketjun aloitukseksi, puhun vain Jumalan omista, aivan kuten tuo kyseinen Raam.kohtakin puhuu, eli tässä kohtaa juurikin menevät puurot ja vellit niin sekaisin, että ollan jo ihan muussa aiheessa, kuin siinä, että kuljettavatko sattumat Jumalan lasta.
Jasmiini kirjoitti:Mikä sitten on sattuma? Sattumalta tapahtunut asia, jota ei ole edeltä suunniteltu. En usko, että Jumala olisi suunnitellut ihan kaiken tapahtuvaksi, niinkuin Mikkokin sanoi.
Jumala tietää että niitä asioita ja sattumia tapahtuu ja sallii niiden tapahtua, mutta Jumala ei ole määrännyt joka asiaa tapahtuvaksi.
Muutoin Jumala olisi vastuussa ihan kaikesta tapahtuneista asioista, eikä muilla, ihmisillä ja paholaisella olisi mitään tarvetta kantaa vastuuta.

- Tässä kohtaa minulla tulee nyt sellainen tunne, että ilmaisujen sisällöt ovat nyt sekaisin tahi hukassa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Satunnaisuus
- Eli sattuma / satunnaisuushan on asia, jota ei voida ennustaa ja josta voidaan puhua myöskin mielivaltaisuutena.
- Ja että Jumalaan uskova ihminen väittää, että meidän Kaikkivaltias, Kaikkivoipa, Kaikkitietävä Jumalamme ei kykenisi ennustamaan, mitä tuleman pitää, vaan Hänen lapsensa elävät täällä sattuman varassa, eli mielivaltaisten tapahtumien varassa???!!
- Jumala, josta kuitenkin Sana Sanoo:
"joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan," joka tietää kaiken, jopa meidän ajatuksemme ja motivimmekin.
Jasmiini kirjoitti:Edeltä tietäminen ei myöskään ole aina sama asia, kuin edeltä suunniteltu.
Tuon Room. 8 kohta ennaltamääräyksestä ei tarkoita sitä, että Jumala olisi ennalta määrännyt kaikki asiat tapahtuviksi.
Tuo on yksi kohdista, johon perustuu myös predestinaatio-oppi, eli ennaltamääräysoppi, joka on harhaoppi.
Tuon opin mukaan Jumala olisi määrännyt osan ihmisistä helvettiin, eikä heillä olisi mitään mahdollisuutta pelastua.
Tämä aiheuttaa paljon pahaa mieltä ihmisille ja voi jopa viedä jonkun uskon ja saattaa toiset tekemään syntiä.

- Tähän loppuosaan en ota kantaa, koska nämä asiat eivät liity millään tavalla ketjun aiheeseen, eikä näistä ole ollut täällä mitään keskustelua.

Varsinainen keskustelu siis lähti siitä, että voivatko sattumat kuljettaa Jumalan lasta, ja tuohon en itse usko, vaan uskon että Jumala on kaiken edeltätiennyt, joten me emme ole sattumien riepoteltavina, vaan kuljemme Jumalan meille edeltävalmistamaa tietä ja Hän johdattaa meitä, kun me kuljemme rukoillen.
Siivetön
 

Re: Tapahtuuko uskovan elämässä asioita sattumalta

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 08. Elo 2014 22:28

Jumala ohjaa meitä niin niin paljon ,että me ei ihmisinä ymmärretä edes murtoosaakaan asioista ja se kuka on kasvanut niin ,että jo osaa kuulla niin hyvä on silloin .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa

cron