Nykyajan seurustelu ja ero

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja JHK » 07. Elo 2014 15:43

Sitä on vuosikymmenen kuluessa oppinut hieman kuulemaan Jumalaa, mutta eniten minä luotan passiiviseen johdatukseen, rukoillen kutakuinkin tällä tavoin:

"Herra päätä sinä mitä teen, sillä enhän minä tiedä mitä minun pitäisi tehdä."

Luotan siihen lupaukseen että Herra vaikuttaa tekemisen ja tahtomisen oman mielensä mukaisella tavalla.
JHK
 

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Lily » 07. Elo 2014 20:09

Hei Masi! Itse olen ymmärtänyt raamatusta, että seurustelun tulisi tapahtua ilman himoa. Eli parasta olisi pitää toiseen se parin metrin välimatka, kuullostaa rajulta, tiedän. Mutta jos toisesta tykkää ja mukaan tulee läheisyyttä niin voidaan melkein arvata miten hommassa käy. Hyvin hyvin harva uskova seurusteleva nuoripari enää odottaa avioliittoon. Sitä paitsi, olisi kaikkein tärkeintä yhteistä tulevaisuutta varten etsiä Herraa yhdessä. Jumala on kuitenki avioliitossa se kaikista tärkein tekijä, himo ei kovin pitkälle kanna. Ja jos alkaa seurustelemaan, niin olisi hyvä että Jumala olisi tämän seurustelu kumppanin antanut tulevaksi puolisoksi. Ettemme eläisi ja seurustelisi maailman tavan mukaan, eli uutta seurustelukumppania heti kokeiluun vaan , kun edellisen kanssa menee poikki.
Matt.5:28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa

1. Kor. 6:13
13 Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten


1. Kor. 6:18
Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.


1. Kor. 10:8
Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.


2. Kor. 12:21
ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet.


Ef. 5:3
Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne-niinkuin pyhien sopii-


1. Tess. 4:3
Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,

Herra teitä johdattakoon miten tulee teidän tehdä. Siunausta ja varjelusta :thumbup:
Lily
 

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Masi » 07. Elo 2014 20:23

Kiitos teille vastauksista! :) Enemmän minua kiinnostaisi tietää, että vaikka pari ei harrastaisi seksiä, niin yhdistääkö muut hellyydenosoitukset paria niin, että jos he eroavat, niin salliiko Jumala sen että he seurustelevat toisten kanssa? Ehkä hassu kysymys, mutta mietin siksi, koska raamatun aikaan ymmärtääkseni mentiin aika suoraan naimisiin ja kuitenkin tuollaiset hellemmätkin rakkaudenosoitukset tuli sitten osoitettua vasta siellä avioliitossa. Missä menee se raja mitkä hellyydenosoitukset ovat liikaa, että parista tulee yksi liha? Hassu kysymys, mutta mietin tätä vakavissani.
Masi
 
Viestit: 18
Liittynyt: 18. Helmi 2012 15:17

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Joel.A » 07. Elo 2014 20:31

Mielestäni todella hyvä opetus Petriltä koskien seurustelua.

http://www.kotipetripaavola.com/Jumalan ... stelu.html
Joel.A
 

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Elo 2014 20:31

Lily kirjoitti että seurustelun tulisi tapahtua ilman himoa viitaten varmaankin tähän raamatunkohtaan: "Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta, että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa, ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne (1.Tess.4:3-5)." Ajattelen kuitenkin, että seurusteluun liittyy väistämättä vähintään jonkinasteista halua. Tai minä en ainakaan olisi mennyt naimisiin miehen kanssa jos en olisi tuntenut häntä kohtaan sellaista vetoa. En olisi edes alkanut seurustelemaan hänen kanssaan. Hyvin ihailtavaa jos joku toinen seurustelee ihmisen kanssa silkkaa hyvyyttään tuntematta toista kohtaan ollenkaan seksuaalista vetovoimaa... :thumbup:

Masin kysymys on kyllä vaikea. Itse ajattelen, että yhdynnässä miehestä ja naisesta tulee yksi liha. Tai ehkä vähän muussakin :D Mutta ei pelkkä kädestä pitäminen ja pussailu sitä tee... Ehkä. :crazy:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 07. Elo 2014 20:55

:wtf: :think: :problem: :crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 07. Elo 2014 22:48

:crazy: :thumbdown:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 03:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Masi » 08. Elo 2014 07:16

Hauska huomio sinulla Jasmiini :D että tollainen vaikka lapsia päähän pussaakin ei tee yhdeksi lihaksi, mutta esim. siellä seurustelussahan siinä pussaamisessa on kyse eri asiasta. Ja kuitenkin se koetaan seksuaalisesti kiihottavana vaikka kyse ei olekkaan itse yhdynnystä. Todennäköisesti se pussailu kuuluu juuri sinne avioliittoon. Mietityttää, että näkisikö Jumala siksi sen semmosena yhdeksi lihaksi tekevänä tekijänä? Sitten vähän toinen juttu vaikka on samaa aihetta tavallaan. Eikös raamatussa ne tyypit tehny sillee, et jos tuli harrastettua seksiä, niin piti nopeasti mennä naimisiin? Tai ainakin vähän tämmöinen kuva tulee. Esim. Mooseksen laissa on tuon tyylinen kohta ja Daavidkin nai Batseban.
Masi
 
Viestit: 18
Liittynyt: 18. Helmi 2012 15:17

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Elo 2014 08:56

Vain, ja ainoastaan yhdynnässä tullaan yhdeksi lihaksi, ei pussailussa taikka halailussa taikka missään muussakaan toiminnassa joka ei ole yhdyntä.

Kyllä ennen oli tämä seurustelu asiakin terveemmällä tolalla.

1.kor.6

15 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!
16 Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".
17 Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.
18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Nykyajan seurustelu ja ero

ViestiKirjoittaja paa » 08. Elo 2014 10:01

Minä menin naimisiin sitten kun Jumalan mielestä aika ja ihminen olivat oikeat.
Lisäksi ensin mun piti kantapään kautta oppia tajuamaan mitä sitoutuminen ja tahto pysyä yhdessä ovat.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa

cron