Syntisen rukouksella pelastukseen ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja paa » 03. Elo 2014 21:31

Ei kyllä tullut mieleenkään että joku voisi opettaa, että pelkillä sanoilla voi pelastua :crazy:

En ymmärtänyt, että tuo syntisen rukous on joku tietty rukous, vaan luulin että JHK tarkoitti, että syntinen ei voi pelastua rukoilemalla :oops:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Elo 2014 23:33

Ei ollut ilmeisesti tuttu käsite :P Englanninkielinen vastine on "sinner's prayer". Kyseessä on se kaavamainen rukous joka löytyy esim. useimmista traktaateista, ja menee suunnilleen näin: "rakas Herra Jeesus, tiedän olevani syntinen. Sinä kuolit puolestani. Tahdon ottaa sinut vastaan henkilökohtaisena vapahtajanani. Pyydän sinua tulemaan elämääni ja sydämeeni."
JHK
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Elo 2014 10:25

Tuollainen rukouskaava on siinä tilanteessa varsin hyvä, kun sellainen ihminen haluaa tulla uskoon, jolla ei ole mitään tietoa ja käsitystä siitä, miten pitäisi rukoilla, tai miten tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesusta elämänsä Herraksi.

Tässä muutama tuollainen perusrukous:

Syntisen rukous:

Isä, minä olen tehnyt syntiä Sinua vastaan.
Uskon, että Jeesus kuoli ristillä minunkin puolesta
ja sovitti verellään syntini.

Anna anteeksi kaikki pahat tekoni,
ajatukseni, kaikki syntini ja pese minut puhtaaksi Jeesuksen verellä.
Isä, ota minut omaksesi.
Jeesus, tule minun Herrakseni ja Vapahtajakseni.
Tule sydämeeni asumaan. Annan elämäni Sinulle.

Kiitos, että annoit anteeksi kaikki syntini
ja teit minut vapaaksi.
Kiitos Sinun suuresta armostasi.
Aamen.


Syntisen rukous:

Rakas Taivaallinen Isä !
Tulen eteesi Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Tunnustan, että olen tehnyt syntiä Jumala, Sinua vastaan, lähimmäisiäni ja itseäni vastaan.
Kadun sitä ja tahdon pyytää anteeksi syntejäni.
Anna minulle minun syntini anteeksi ja anna minun kääntyä pois synneistäni.
Kiitos Jeesus, että kuolit syntieni tähden ja annat minulle syntini anteeksi.
Kiitos Isä, että otat minut Jumalan lapseksi ja annat minulle uuden elämän.
Otan vastaan sinut Jeesus Pelastajanani , Vapahtajanani ja elämäni Herrana.
Johdata minun elämääni ja anna minulle varjeluksesi.
Kiitos Isä, Jeesuksen nimessä.
Aamen.

Syntisen rukous:

Rakas taivaallinen Isä!
Otan kutsusi vastaan ja tulen luoksesi Poikasi Jeesuksen nimessä.
Tunnustan, että olen syntinen ja tarvitsen Sinua.
Anna anteeksi syntini.
Tuon sinulle myös kipuni ja heikkouteni.
Käännyn pois pahuudestani sinua kohti, Jeesus.
Uskon ja turvaan Sinuun.
Uskon koko sydämestäni, että Sinä olet minun Vapahtajani, minun Herrani ja minun Jumalani.
Kiitos että olet ottanut minut lapseksesi.
Avaan sydämeni Pyhälle Hengellesi ja seuraan Sinua koko elämäni.
Aamen
Siivetön
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Elo 2014 17:33

Siivetön kirjoitti:Tuollainen rukouskaava on siinä tilanteessa varsin hyvä, kun sellainen ihminen haluaa tulla uskoon, jolla ei ole mitään tietoa ja käsitystä siitä, miten pitäisi rukoilla, tai miten tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesusta elämänsä Herraksi.

Tässä muutama tuollainen perusrukous:

Syntisen rukous:

Isä, minä olen tehnyt syntiä Sinua vastaan.
Uskon, että Jeesus kuoli ristillä minunkin puolesta
ja sovitti verellään syntini.

Anna anteeksi kaikki pahat tekoni,
ajatukseni, kaikki syntini ja pese minut puhtaaksi Jeesuksen verellä.
Isä, ota minut omaksesi.
Jeesus, tule minun Herrakseni ja Vapahtajakseni.
Tule sydämeeni asumaan. Annan elämäni Sinulle.

Kiitos, että annoit anteeksi kaikki syntini
ja teit minut vapaaksi.
Kiitos Sinun suuresta armostasi.
Aamen.


Syntisen rukous:

Rakas Taivaallinen Isä !
Tulen eteesi Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Tunnustan, että olen tehnyt syntiä Jumala, Sinua vastaan, lähimmäisiäni ja itseäni vastaan.
Kadun sitä ja tahdon pyytää anteeksi syntejäni.
Anna minulle minun syntini anteeksi ja anna minun kääntyä pois synneistäni.
Kiitos Jeesus, että kuolit syntieni tähden ja annat minulle syntini anteeksi.
Kiitos Isä, että otat minut Jumalan lapseksi ja annat minulle uuden elämän.
Otan vastaan sinut Jeesus Pelastajanani , Vapahtajanani ja elämäni Herrana.
Johdata minun elämääni ja anna minulle varjeluksesi.
Kiitos Isä, Jeesuksen nimessä.
Aamen.

Syntisen rukous:

Rakas taivaallinen Isä!
Otan kutsusi vastaan ja tulen luoksesi Poikasi Jeesuksen nimessä.
Tunnustan, että olen syntinen ja tarvitsen Sinua.
Anna anteeksi syntini.
Tuon sinulle myös kipuni ja heikkouteni.
Käännyn pois pahuudestani sinua kohti, Jeesus.
Uskon ja turvaan Sinuun.
Uskon koko sydämestäni, että Sinä olet minun Vapahtajani, minun Herrani ja minun Jumalani.
Kiitos että olet ottanut minut lapseksesi.
Avaan sydämeni Pyhälle Hengellesi ja seuraan Sinua koko elämäni.
Aamen


Aika pitkät rukousmallit. :thumbup: Onko ne tärkeä muistaa ulkoa päin...? Entäs jos ei pysty muistamaan tarkalleen ne sanat..? No eikö voi rukoilla vapaamuotoisesti ja omin sanoin? Esim. kelpaako tällainen rukousmalli 'Ole minulle syntiselle armollinen, amen?' :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 13. Elo 2014 17:52

Siivetön kirjoitti:Tuollainen rukouskaava on siinä tilanteessa varsin hyvä, kun sellainen ihminen haluaa tulla uskoon, jolla ei ole mitään tietoa ja käsitystä siitä, miten pitäisi rukoilla, tai miten tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesusta elämänsä Herraksi.


Eikö riitä, että yksinkertaisesti tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesuksen elämänsä Herraksi.
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja paa » 13. Elo 2014 22:32

Ei tarvitse muistaa ulkoa ja ominkin sanoin voi puhua Jumalalle.
Silloin kun tulin uskoon, luin jonkun tuollaisen rukouksen "varmuuden vuoksi", vaikka olinkin jo omin sanoin antanut Jeesukselle elämäni :lol: :clap:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja paa » 14. Elo 2014 08:31

JHK kirjoitti:Ei ollut ilmeisesti tuttu käsite :P Englanninkielinen vastine on "sinner's prayer". Kyseessä on se kaavamainen rukous joka löytyy esim. useimmista traktaateista, ja menee suunnilleen näin: "rakas Herra Jeesus, tiedän olevani syntinen. Sinä kuolit puolestani. Tahdon ottaa sinut vastaan henkilökohtaisena vapahtajanani. Pyydän sinua tulemaan elämääni ja sydämeeni."


Tosiaan, ei ollut tuttu. Tai rukouksen tiesin, mutta en tiennyt sillä olevan tuollaista nimeä ja että sitä käytetään noinkin hulvattomaan tapaan.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 14. Elo 2014 10:13

Appaloosa kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Tuollainen rukouskaava on siinä tilanteessa varsin hyvä, kun sellainen ihminen haluaa tulla uskoon, jolla ei ole mitään tietoa ja käsitystä siitä, miten pitäisi rukoilla, tai miten tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesusta elämänsä Herraksi.


Eikö riitä, että yksinkertaisesti tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesuksen elämänsä Herraksi.


Minun nähdäkseni se riittä ja viittasin tuossa ihmisiin, joilla ei ole mitään käsitystä edes tuosta meille niin "yksinkertaisesta tunnustamisestamme".

En tiedä, oletko itse koskaan kohdannut tuollaista ihmistä?

Esim. eräs henkilö sanoi minulle, että hänellä ei ole mitään muuta tietoa tai ymmärrystä hengellisistä asioista, muuta kuin se, mitä uskontotunnilla koulussa opetettiin ja siitäkin opettaja itse sanoi, ettei hänkään näihin juttuihin usko, mutta ne on käytävä läpi, koska kuuluvat opetussuunnitelmaan ja tuohon nojaten hänkin opetteli sitten vain sellaisen tiedon, millä läpäisi juuri ja juuri kokeet.

Luitko Appaloosa tai kukaan muukaan tätä tekstiäni, jonka laitoin jo tuolla edellä?

Siivetön kirjoitti:Minusta riittää jo sekin, kun huutaa hädän hetkellä Jeesus nimeä avuksensa.
Uskon, että Jumala kyllä näkee ja tietää, mitä ihminen haluaa ja tarkoittaa.


Ryöväri lausui ristillä vain, että "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
Toki hän tuota ennen jo tunnusti uskonsa.

Luuk. 23
40. Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41. Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42. Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
Siivetön
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Appaloosa » 14. Elo 2014 15:08

Siivetön kirjoitti:
Appaloosa kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Tuollainen rukouskaava on siinä tilanteessa varsin hyvä, kun sellainen ihminen haluaa tulla uskoon, jolla ei ole mitään tietoa ja käsitystä siitä, miten pitäisi rukoilla, tai miten tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesusta elämänsä Herraksi.


Eikö riitä, että yksinkertaisesti tunnustaa olevansa syntinen ja pyytää Jeesuksen elämänsä Herraksi.


Minun nähdäkseni se riittä ja viittasin tuossa ihmisiin, joilla ei ole mitään käsitystä edes tuosta meille niin "yksinkertaisesta tunnustamisestamme".

En tiedä, oletko itse koskaan kohdannut tuollaista ihmistä?


Kyllä kyllä, olinhan itsekin sellainen uskoon tullessani! Mutta tarkoitin sitä, että miksi uskoon tuleville pitäisi alkaa opettamaan uskovien traditioita, miksi ei riitä että he tulevat uskoon Jumalan sanan kautta. Jos joku haluaa tulla uskoon niin hänhän on siinä vaiheessa kuullut miten tullaan uskoon eli evankeliumin. Minun mielestäni kaikenlainen kaavojen ja rukousten opettaminen vie ihmisiä uskonnollisuuteen ja "syntisen rukouksen" tapauksessa se tapahtuu vielä heti uskoontulon alkuvaiheessa. Mielestäni pitäisi ennemmin ohjata ihmisiä omakohtaiseen suhteeseen Jumalan kanssa, joka on jokaisella vähän omannäköinen, kuin laittaa jokaisen suuhun samanlaisia litanioita.
Avatar
Appaloosa
 
Viestit: 123
Liittynyt: 02. Elo 2014 22:32

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 14. Elo 2014 18:51

Niin, en oikein osaa sanoa, onko sitten parempi, ettei esim. trakuihin
laiteta minkäänlaista rukousmallia?

Itse uskon ja luotan siihen, että kun Jumala uudestisynnyttää ihmisen
ihan todellisuudessa, niin tuskin sellaisen ihmisen kohdalla ole vaaraa siitä,
että hänelle tulee jostain rukouksesta vain traditio tai että jokin rukousmalli
johtaisi ihmisen uskonnollisuuteen?

Joka taas on vain uskonnollinen, on sitä ilman rukouksen opettamistakin.

Ja opettihan Jeesuskin opetuslapsiaan rukoilemaan.

Matt 6:9
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

Minusta kenenkään rukous ei ole koskaan pelkkää litaniaa, rukoili hän
sitten ulkoa opitun Isä meidän-rukouksen, tahi jonkin muun rukouksen,
vaan se on aina yhteydenotto Jumalan puoleen.
Siivetön
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa