Syntisen rukouksella pelastukseen ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Elo 2014 13:36

Erinomainen puolituntinen pätkä englanninkielellä siitä, kuinka vakava evankelioimistoiminta päätyi nykyiseen surkeaan muotoonsa Billy Sundayn takia.

https://www.youtube.com/watch?v=2oi5PR96Efs

Se että joku tulee kokouksessa eteen rukoiltavaksi ja lausuu syntisen rukouksen, ei vielä tarkoita, että hän on pelastunut. Monet kuitenkin opettavat, että jos sanoo rukouksen (ja tarkoittaa sitä sillä hetkellä), on pelastunut. Minusta Se ei ole tervettä oppia - voihan ihminen tulla ns. "järkiuskoon", eikä se vielä pelasta ketään.

Ajatuksia?
JHK
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Elo 2014 13:47

Mikä on sitten mielestäsi kriteeri sille tai todiste ihmiselle itselleen, että hän on pelastunut / uudestisyntynyt?

Tai ts. miten itse ymmärrät, että ihminen tulee uskoon / pelastuu / uudestisyntyy?

Mitä hänen tulee tehdä ja mikä olisi se teko, että itse voisit sanoa jollekin, että nyt hän on pelastunut / uudestisyntynyt?
Siivetön
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Elo 2014 14:02

Minä ajattelen sen niin, että Jumala vaikuttaa ihmisessä uskon, vetää hänet parannukseen ja kristityn vaellukseen, ja aikanaan ihminen itse saa Jumalalta siitä todistuksen. Video mainitsee väkeviä saarnamiehiä, joista osa kipuili oman uskonsa kanssa vuosikymmeniä, kunnes lopulta saivat rauhan Jumalan edessä. Minusta se on Jumalan ja ihmisen kahdenkeskinen asia, ei kukaan voi ulkopuolelta tulla ja osoittaa jotakin yksittäistä tekoa, ja sanoa sen pohjalta toiselle "olet pelastettu".

Minusta henkilön itsensä on tultava johonkin tulokseen sen suhteen, millä perusteella pitää itseään uskovana. Minä mietin alkuaikoina paljon, olinko uskossa vai en, mietin tekojani, kokemuksiani, ajatuksiani. Kun nyt sitten olin vuoden pari lukenut raamattua säännöllisesti omasta halustani, käynyt seurakunnissa, ja pohtinut elämääni, miten elää oikein Jumalan edessä, tulin lopulta siihen lopputulokseen, että olen uskossa - En tarkoita, että pohjaisin tekoihin, totesin vain asian laidan olevan niin, että uskon Jumalaan ja uskoni kantaa hedelmää.

"Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta" (2. Kor. 13:5).

"Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: 'Abba! Isä!'. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia" (Room. 8:14-16).

Minusta Jumala kyllä vakuuttaa omansa tämän uskosta. En soisi kenenkään puuttuvan siihen.
JHK
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Elo 2014 15:22

OK, mutta eikö totuus ole kuitenkin se, että kun Jumala ihmistä kutsuu ja ihminen ottaa vastaan tuon kutsun ja tunnustaa Jeesukselle syntinsä, tekee niistä parannusta ja kertoo haluavansa tulla Jumalan lapseksi, Raamattu lupaa, että ketään joka Hänen tykönsä tulee, Hän ei heitä ulos.

Eli puhuit tuossa edellä nyt vähän eri asiasta, kuin missä aloituksessasi puhuit?

Puhuit siitä, että et kyennyt uskomaan Jumalan armoon ja luottautumaan sen varaan, vaikka olit jo tullut sisälle pelastukseen, mutta sehän ei silti tarkoita sitä, etteikö Jumala olisi Sinua pelastanut siinä hetkessä, kun itsesi Hänelle luovutit, ihan kuin Hän sanassaan lupaakin?

Kysyn nyt kuitenkin vielä, että jos luoksesi tulee ihminen, joka kysyy, mitä minun pitää tehdä, että tulisin uskoon, niin miten Sinä hänet ohjaisit Jeesuksen luokse?
Siivetön
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Elo 2014 16:44

Ei kai ihmiselle voi muuta sanoa, kuin kehottaa uskomaan Jumalan poikaan, ja seuraamaan häntä?

Pointti on siinä, että minusta on kahdenlaista uskoa - sellaista, mikä on Jumalasta, ja sellaista, mikä on ihmisestä. Vain toinen näistä pelastaa, eikä sen pohjalta, että joku on kerran tehnyt päätöksen "ottaa Jeesuksen vastaan sydämeensä", voi vielä päätellä, kumpi usko on kyseessä. Se että joku on lausunut syntisen rukouksen, ja ehkä osallistuu seurakunnan toimintaan, ei vielä tarkoita, että hänellä olisi pelastavaa uskoa. Se että pitää Jeesusta Jumalan poikana, ei myöskään välttämättä tarkoita, että on syntynyt uudesti, sillä onhan miljoonat tapakristityt kasvatettu pitämään sitä totena.

Puhuit siitä, että et kyennyt uskomaan Jumalan armoon ja luottautumaan sen varaan, vaikka olit jo tullut sisälle pelastukseen


Enhän minä noin sanonut!

Mitä tulee pelastukseni hetkeen, uskon että olin pelastettu siitä hetkestä, jona sain Jumalalta uskon. Muu seurasi vasta sen jälkeen.
JHK
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Elo 2014 17:29

JHK kirjoitti:Ei kai ihmiselle voi muuta sanoa, kuin kehottaa uskomaan Jumalan poikaan, ja seuraamaan häntä?

Pointti on siinä, että minusta on kahdenlaista uskoa - sellaista, mikä on Jumalasta, ja sellaista, mikä on ihmisestä. Vain toinen näistä pelastaa, eikä sen pohjalta, että joku on kerran tehnyt päätöksen "ottaa Jeesuksen vastaan sydämeensä", voi vielä päätellä, kumpi usko on kyseessä. Se että joku on lausunut syntisen rukouksen, ja ehkä osallistuu seurakunnan toimintaan, ei vielä tarkoita, että hänellä olisi pelastavaa uskoa. Se että pitää Jeesusta Jumalan poikana, ei myöskään välttämättä tarkoita, että on syntynyt uudesti, sillä onhan miljoonat tapakristityt kasvatettu pitämään sitä totena.

Puhuit siitä, että et kyennyt uskomaan Jumalan armoon ja luottautumaan sen varaan, vaikka olit jo tullut sisälle pelastukseen


Enhän minä noin sanonut!

Mitä tulee pelastukseni hetkeen, uskon että olin pelastettu siitä hetkestä, jona sain Jumalalta uskon. Muu seurasi vasta sen jälkeen.


Juu, et sanonut noin, mutta minulle tuo tarkoittaa samaa, kuin se, mitä Sinä kirjoitit: "Minä mietin alkuaikoina paljon, olinko uskossa vai en..."

Uskossa oleminenhan on elämää Jumalan armossa / armon varassa ja jos sitä epäilee, epäilee silloin olevansa uskossa, mutta joo...... tulisi olla tarkka ja käyttää aina asianomaisen omaa ilmaisua, ettei tule epäselvyyksiä, joten myönnän virheeni ja pyydän anteeksi!!

Ja olen kanssasi samaa mieltä, että on sekä pelastavaa uskoa ja sitä samaa uskoa, mikä saatanallakin on, eli hänkin uskoo ja tietää Jumalan olevan olemassa ja jopa vapisee sen vuoksi.

Eli mikään rukous ei pelasta, ellei ihminen lausu niitä sanoja sydämestään ja totuudellisesti.

Mutta myöskin toisin päin, joka ne lausuu sillä mielellä, että hän todellakin haluaa ja tahtoo sitä mitä sanoo, silloin ne riittävät Jumalalle, sillä siinä tunnustetaan syntinsä ja pyydetään Jeesusta tulemaan elämänsä Herraksi.

Minusta riittää jo sekin, kun huutaa hädän hetkellä Jeesus nimeä avuksensa.
Uskon, että Jumala kyllä näkee ja tietää, mitä ihminen haluaa ja tarkoittaa.

Ryöväri lausui ristillä vain, että "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
Toki hän tuota ennen jo tunnusti uskonsa.

Luuk. 23
40. Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41. Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42. Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".

Ja jälleen kerran murtaa se, miten suuri Hänen armonsa ja rakkautensa onkaan meitä syntisiä ja ryöväreitä kohtaan.
Siivetön
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Elo 2014 21:04

Eli mikään rukous ei pelasta, ellei ihminen lausu niitä sanoja sydämestään ja totuudellisesti.

Mutta myöskin toisin päin, joka ne lausuu sillä mielellä, että hän todellakin haluaa ja tahtoo sitä mitä sanoo, silloin ne riittävät Jumalalle, sillä siinä tunnustetaan syntinsä ja pyydetään Jeesusta tulemaan elämänsä Herraksi.


Todella hyvin sanottu!
Aamen.
JHK
 

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Elo 2014 00:00

JHK kirjoitti:
Eli mikään rukous ei pelasta, ellei ihminen lausu niitä sanoja sydämestään ja totuudellisesti.

Mutta myöskin toisin päin, joka ne lausuu sillä mielellä, että hän todellakin haluaa ja tahtoo sitä mitä sanoo, silloin ne riittävät Jumalalle, sillä siinä tunnustetaan syntinsä ja pyydetään Jeesusta tulemaan elämänsä Herraksi.


Todella hyvin sanottu!
Aamen.


Minäkin uskon juuri näin, että se sydämen asenne tuossa tilanteessa ratkaisee kaiken, hyvin sanottu.

Joku voi jonkun menestysteologin puheista vaikkapa ajatella, että jos tulee uskoon saa rahaa ja rikkauksia, ja tämä mielessään sitten pyytää Jeesusta elämäänsä, ja tämä ei ole evankeliumin pää sisältö.

Ihmisen pitää ymmärtää olevansa menossa kadotukseen ja ikuiseen tuomioon ellei joku nyt nouse ja maksa hänen syntivelkaansa ja pelasta ja sovita häntä. Herra Jeesus ei tullut pelastamaan köyhyydeltä , vaan kadotukselta. Tämä korottaa Herra Jeesusta ja Jumalan uhrausta Pojassansa Kristuksessa.

On eri kaliiberin asia pelastaa joku vaikkapa kastumiselta antamalla sateenvarjo, kuin ikuiselta kadotukselta. Se joka pelastaa sateelta ansaitsee kiitoksen, mutta se joka pelastaa kadotukselta on Herra ja ansaitsee kunnian ja ylistyksen sekä uskollisuuden.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja paa » 03. Elo 2014 10:11

Luulisi että Jumala oikein haluaa, että syntinen kääntyy hänen puoleensa ja rukoilee pelastusta. Näin minäkin tein.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Syntisen rukouksella pelastukseen ?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Elo 2014 11:17

paa kirjoitti:Luulisi että Jumala oikein haluaa, että syntinen kääntyy hänen puoleensa ja rukoilee pelastusta. Näin minäkin tein.


Kyllä, mutta sydämesi asenne tuossa rukoilussa on mielestäni se merkitsevä tekijä, ei niinkään sanojen sanominen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa

cron