Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Tammi 2011 11:57

1.Moos.
32:1 Mutta Jaakob kulki tietänsä; ja Jumalan enkeleitä tuli häntä vastaan.
32:2 Ja nähdessään heidät Jaakob sanoi: "Tämä on Jumalan sotajoukkoa." Ja hän antoi sille paikalle nimen Mahanaim.


32:24 Ja Jaakob jäi yksinänsä toiselle puolelle. Silloin painiskeli hänen kanssaan muuan mies päivän koittoon saakka.
32:25 Ja kun mies huomasi, ettei hän häntä voittanut, :shock: iski hän häntä lonkkaluuhun, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen painiskellessaan hänen kanssaan.
32:26 Ja mies sanoi: "Päästä minut, sillä päivä koittaa." Mutta hän vastasi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua."
32:27 Ja hän sanoi hänelle: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob."

32:28 Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut."
32:29 Ja Jaakob kysyi ja sanoi: "Ilmoita nimesi." Hän vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni?" Ja hän siunasi hänet siinä.
32:30 Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, "sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut."

32:31 Ja kun hän oli kulkenut Penuelin ohitse, nousi aurinko; mutta hän ontui lonkkaansa.
32:32 Sentähden israelilaiset eivät vielä tänäkään päivänä syö reisijännettä, joka kulkee lonkkaluun yli; sillä hän iski Jaakobia lonkkaluuhun, reisijänteen kohdalle.

Se minua mietityttää miksi Jumalan enkeli tahtoi painiskella Jaakobin kanssa. Jumalan enkeli ei ole nääs vahva painiskelemaan kuin Jaakob, se minua mietityttää :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 30. Tammi 2011 14:01

Hoosea 12:
2(12; :3) Mutta Herralla on oikeudenkäynti Juudan kanssa, ja hän tahtoo rangaista Jaakobia sen teitten mukaan, hän on kostava sille sen tekojen mukaan. 3(12; :4) Äidin kohdussa tämä petti veljensä, ja miehuutensa voimassa hän taisteli Jumalan kanssa. 4(12; :5) Hän taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja rukoili tätä. Beetelissä tämä löysi hänet ja puhui siellä meidän kanssamme. 5(12; :6) Herra, Jumala Sebaot-Herra on hänen nimensä.


tämä kohta voi tuoda pientä selvitystä? tässä puhutaan Jaakobista ja tuosta taistelusta, että hän taisteli Jumalan kanssa (mitähän tarkoittanee?). Hän taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja RUKOILI TÄTÄ. enkeleitä ei saa rukoilla... Johannekselle annettiin ilmestys, enkelin näyttämänä?

Johanneksen ilmestys 19:
10Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."


varoitti, että älä häntä rukoile, rukoile Jumalaa.

tämän paikan perusteella.. uskoisin, että kyseessä oli Jumala, jonka kanssa Jaakob painiskeli.
lähtökuoppa
 

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2011 00:11

lähtökuoppa kirjoitti:Hoosea 12:
2(12; :3) Mutta Herralla on oikeudenkäynti Juudan kanssa, ja hän tahtoo rangaista Jaakobia sen teitten mukaan, hän on kostava sille sen tekojen mukaan. 3(12; :4) Äidin kohdussa tämä petti veljensä, ja miehuutensa voimassa hän taisteli Jumalan kanssa. 4(12; :5) Hän taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja rukoili tätä. Beetelissä tämä löysi hänet ja puhui siellä meidän kanssamme. 5(12; :6) Herra, Jumala Sebaot-Herra on hänen nimensä.


tämä kohta voi tuoda pientä selvitystä? tässä puhutaan Jaakobista ja tuosta taistelusta, että hän taisteli Jumalan kanssa (mitähän tarkoittanee?). Hän taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja RUKOILI TÄTÄ. enkeleitä ei saa rukoilla...


Tää minua kiinnostaa... Miksi Jaakob itki ja rukoili? Koska Jaakob oli miehuutensa voimassa eli vahva mies eikä Jumalan enkeli hänelle pärjännyt?

No siitä painiskelusta vielä... En ymmärrä miksi Jaakob ja Taivaan enkeli painiskelivat... :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 31. Tammi 2011 00:38

Tää minua kiinnostaa... Miksi Jaakob itki ja rukoili? Koska Jaakob oli miehuutensa voimassa eli vahva mies eikä Jumalan enkeli hänelle pärjännyt?

No siitä painiskelusta vielä... En ymmärrä miksi Jaakob ja Taivaan enkeli painiskelivat...

en muuten ole vakuuttunut, että kyseessä olisi ollut vain enkeli vaan Jumala.. ainakin lopuksi sanotaan:
Hoosea 12:
2(12; :3) Mutta Herralla on oikeudenkäynti Juudan kanssa, ja hän tahtoo rangaista Jaakobia sen teitten mukaan, hän on kostava sille sen tekojen mukaan. 3(12; :4) Äidin kohdussa tämä petti veljensä, ja miehuutensa voimassa hän taisteli Jumalan kanssa. 4(12; :5) Hän taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja rukoili tätä. Beetelissä tämä löysi hänet ja puhui siellä meidän kanssamme. 5(12; :6) Herra, Jumala Sebaot-Herra on hänen nimensä.


niin, miksi Jaakob rukoili ja itki? voittaja, joka itkee.

1Mooses 32:
24Ja Jaakob jäi yksinänsä toiselle puolelle. Silloin painiskeli hänen kanssaan muuan mies päivän koittoon saakka. 25Ja kun mies huomasi, ettei hän häntä voittanut, iski hän häntä lonkkaluuhun, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen painiskellessaan hänen kanssaan. 26Ja mies sanoi: "Päästä minut, sillä päivä koittaa". Mutta hän vastasi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua". 27Ja hän sanoi hänelle: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob". 28Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut". 29Ja Jaakob kysyi ja sanoi: "Ilmoita nimesi". Hän

vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni?" Ja hän siunasi hänet siinä. 30Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, "sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut". 31Ja kun hän oli kulkenut Penuelin ohitse, nousi aurinko; mutta hän ontui lonkkaansa. 32Sentähden israelilaiset eivät vielä tänäkään päivänä syö reisijännettä, joka kulkee lonkkaluun yli; sillä hän iski Jaakobia lonkkaluuhun, reisijänteen kohdalle.

tuossa sanotaan, että on taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa. myöskin nimen kysyminen viittaisi siihen, että kyseessä oli Jumala. Jaakob sanoi, minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin..

mutta tuo painiskelu, itkeminen, mietityttää. ellei se tarkoita rukouspainiskelua.. mutta lonkkaluuhun loukkaaminen rukouksen vuoksi kuulostaa erikoiselta siinä tapauksessa.
minulla ei ole vastausta. :prayer4:
Jaakob sai Jumalalta siunauksen ja uuden nimen Israel. :good2:
lähtökuoppa
 

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Tammi 2011 01:50

lähtökuoppa kirjoitti:
Tää minua kiinnostaa... Miksi Jaakob itki ja rukoili? Koska Jaakob oli miehuutensa voimassa eli vahva mies eikä Jumalan enkeli hänelle pärjännyt?

No siitä painiskelusta vielä... En ymmärrä miksi Jaakob ja Taivaan enkeli painiskelivat...

en muuten ole vakuuttunut, että kyseessä olisi ollut vain enkeli vaan Jumala.. ainakin lopuksi sanotaan:
Hoosea 12:
2(12; :3) Mutta Herralla on oikeudenkäynti Juudan kanssa, ja hän tahtoo rangaista Jaakobia sen teitten mukaan, hän on kostava sille sen tekojen mukaan. 3(12; :4) Äidin kohdussa tämä petti veljensä, ja miehuutensa voimassa hän taisteli Jumalan kanssa. 4(12; :5) Hän taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja rukoili tätä. Beetelissä tämä löysi hänet ja puhui siellä meidän kanssamme. 5(12; :6) Herra, Jumala Sebaot-Herra on hänen nimensä.


niin, miksi Jaakob rukoili ja itki? voittaja, joka itkee.

1Mooses 32:
24Ja Jaakob jäi yksinänsä toiselle puolelle. Silloin painiskeli hänen kanssaan muuan mies päivän koittoon saakka. 25Ja kun mies huomasi, ettei hän häntä voittanut, iski hän häntä lonkkaluuhun, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen painiskellessaan hänen kanssaan. 26Ja mies sanoi: "Päästä minut, sillä päivä koittaa". Mutta hän vastasi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua". 27Ja hän sanoi hänelle: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob". 28Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut". 29Ja Jaakob kysyi ja sanoi: "Ilmoita nimesi". Hän

vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni?" Ja hän siunasi hänet siinä. 30Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, "sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut". 31Ja kun hän oli kulkenut Penuelin ohitse, nousi aurinko; mutta hän ontui lonkkaansa. 32Sentähden israelilaiset eivät vielä tänäkään päivänä syö reisijännettä, joka kulkee lonkkaluun yli; sillä hän iski Jaakobia lonkkaluuhun, reisijänteen kohdalle.

tuossa sanotaan, että on taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa. myöskin nimen kysyminen viittaisi siihen, että kyseessä oli Jumala. Jaakob sanoi, minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin..

mutta tuo painiskelu, itkeminen, mietityttää. ellei se tarkoita rukouspainiskelua.. mutta lonkkaluuhun loukkaaminen rukouksen vuoksi kuulostaa erikoiselta siinä tapauksessa.
minulla ei ole vastausta. :prayer4:
Jaakob sai Jumalalta siunauksen ja uuden nimen Israel. :good2:


En usko että Jaakob itki koska voitti vaan siksi koska tajusi painineensa Jumalan kanssa. Eihän Jumalan tarvitse oikeasti painia ja pyytää jotain päästämään irti ja että Jaakob olisi oikeasti voittanut Jumalan. Ei sellaisesta ole kyse vaan tässä on vertauskuvauksellista tarkoitusta Israeliin.

Jo Jumalan kasvojen näkeminen olisi tappanut Jaakobin mutta jos kyseessä oli Jumala niin Poika ilmestyi Jaakobille orjan eli ihmisen muodossa ja oli tyhjentänyt itsensä kirkkaudestaan. Itkisitkö itse sen vuoksi että voitit painin Jumalaa vastaan vai siksi että näit Jumalan kasvoista kasvoihin ja pysyit elossa? Luulen että sellainen tilanne pistää ihmisen nöyräksi joka itkien tippuu Herransa jalkoihin Häntä rukoilemaan.

Itse en ole tähän asiaan paljon perehtynyt ja jollain voi olla valaisevampaa tietoa.

Hyvää yötä Jeesus myötä :sleep:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Tammi 2011 08:56

Mielenkiintoista....
Jumala ilmestyi ikään kuin tyhjästä ja Häneen Jaakob törmäsi ja joutui painiskelemaan oikeasti Jumalan kanssa mutta minkä takia painiskeli?
Painiskelun jälkeen Jaakob sai uuden nimen Israel. Siksikö Jumala painiskeli hänen kanssa? Se tosi mielenkiintoinen juttu...
Jaakob sai nähdä Jumalan kasvonsa.

1.Moos.32:30 Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, "sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut."

Tuli mieleen että puhdassydäminen saa nähdä Jumalaa.

Matt.5:8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.

Nyt töihin. Jumalan siunausta kaikille! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 31. Tammi 2011 23:41

Kyse ei siis kuitenkaan mielestäni ole ns. luodun enkelin kohtaamisesta (sitä yritin tuoda ilmi kirjoituksellani). uskon kyseessä olleen Jumalan (Jumala tai Jumalan Poika).

Tästä tapauksesta löytyy yhtäläisyyttä Maanoahiin.

Tuomarien kirja 13:
15Ja Maanoah sanoi Herran enkelille: "Salli meidän pidättää sinua valmistaaksemme sinulle vohlan". 16Mutta Herran enkeli vastasi Maanoahille: "Vaikka sinä pidättäisitkin minut, en minä kuitenkaan söisi sinun ruokaasi; mutta jos tahdot valmistaa polttouhrin, niin uhraa se Herralle". Sillä Maanoah ei tiennyt häntä Herran enkeliksi. 17Niin Maanoah sanoi Herran enkelille: "Mikä on sinun nimesi, kunnioittaaksemme sinua, kun sinun sanasi käy toteen?" [b]18Herran enkeli vastasi hänelle: "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen."[/b] 19Niin Maanoah otti vohlan ja ruokauhrin ja uhrasi sen kalliolla Herralle. Ja Herra teki ihmeen Maanoahin ja hänen

vaimonsa nähden: 20liekin kohotessa alttarilta taivasta kohti kohosi Herran enkeli alttarin liekissä ylös Maanoahin ja hänen vaimonsa nähden, ja he heittäytyivät kasvoilleen maahan; 21eikä Herran enkeli enää ilmestynyt Maanoahille ja hänen vaimollensa. Nyt Maanoah tiesi hänet Herran enkeliksi. 22Niin Maanoah sanoi vaimolleen: "Me olemme kuoleman omat, sillä olemme nähneet Jumalan". 23Mutta hänen vaimonsa vastasi hänelle: "Jos Herra tahtoisi surmata meidät, ei hän olisi ottanut meiltä vastaan polttouhria ja ruokauhria eikä antanut meidän nähdä tätä kaikkea eikä antanut meidän juuri nyt tätä kuulla".


Itkisitkö itse sen vuoksi että voitit painin Jumalaa vastaan vai siksi että näit Jumalan kasvoista kasvoihin ja pysyit elossa?

pääasia oli mielestäni tuo itki ja rukoili. kytköksissä toisiinsa.
lähtökuoppa
 

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Helmi 2011 00:07

lähtökuoppa kirjoitti:Kyse ei siis kuitenkaan mielestäni ole ns. luodun enkelin kohtaamisesta (sitä yritin tuoda ilmi kirjoituksellani). uskon kyseessä olleen Jumalan (Jumala tai Jumalan Poika).

Tästä tapauksesta löytyy yhtäläisyyttä Maanoahiin.

Tuomarien kirja 13:
15Ja Maanoah sanoi Herran enkelille: "Salli meidän pidättää sinua valmistaaksemme sinulle vohlan". 16Mutta Herran enkeli vastasi Maanoahille: "Vaikka sinä pidättäisitkin minut, en minä kuitenkaan söisi sinun ruokaasi; mutta jos tahdot valmistaa polttouhrin, niin uhraa se Herralle". Sillä Maanoah ei tiennyt häntä Herran enkeliksi. 17Niin Maanoah sanoi Herran enkelille: "Mikä on sinun nimesi, kunnioittaaksemme sinua, kun sinun sanasi käy toteen?" [b]18Herran enkeli vastasi hänelle: "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen."[/b] 19Niin Maanoah otti vohlan ja ruokauhrin ja uhrasi sen kalliolla Herralle. Ja Herra teki ihmeen Maanoahin ja hänen

vaimonsa nähden: 20liekin kohotessa alttarilta taivasta kohti kohosi Herran enkeli alttarin liekissä ylös Maanoahin ja hänen vaimonsa nähden, ja he heittäytyivät kasvoilleen maahan; 21eikä Herran enkeli enää ilmestynyt Maanoahille ja hänen vaimollensa. Nyt Maanoah tiesi hänet Herran enkeliksi. 22Niin Maanoah sanoi vaimolleen: "Me olemme kuoleman omat, sillä olemme nähneet Jumalan". 23Mutta hänen vaimonsa vastasi hänelle: "Jos Herra tahtoisi surmata meidät, ei hän olisi ottanut meiltä vastaan polttouhria ja ruokauhria eikä antanut meidän nähdä tätä kaikkea eikä antanut meidän juuri nyt tätä kuulla".


Itkisitkö itse sen vuoksi että voitit painin Jumalaa vastaan vai siksi että näit Jumalan kasvoista kasvoihin ja pysyit elossa?

pääasia oli mielestäni tuo itki ja rukoili. kytköksissä toisiinsa.


Isä sei missään tapauksessa voinut olla sillä kukaan muu kuin Poika ei ole nähnyt Isää. Lisäksi Poikaa kutsutaan enkeliksi joissain Raamatun kohdissa. Enkeli tarkoitti muistaakseni lähetettyä. Enkelillä ei tarkoiteta näissä kohdissa luotua enkeliä vaan Jumalaa. Ja tarkemmin Poikaa eli Jeesusta joka on Isän sanansaattaja ja lähetetty.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 01. Helmi 2011 00:20

Enkelillä ei tarkoiteta näissä kohdissa luotua enkeliä vaan Jumalaa.

tätä tarkoitin.

Itkisitkö itse sen vuoksi että voitit painin Jumalaa vastaan vai siksi että näit Jumalan kasvoista kasvoihin ja pysyit elossa?

vielä tähän tarkennus: olisin varmaan typertynyt :lol:
lähtökuoppa
 

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 01. Helmi 2011 00:33

Mielenkiintoista....
Jumala ilmestyi ikään kuin tyhjästä ja Häneen Jaakob törmäsi ja joutui painiskelemaan oikeasti Jumalan kanssa mutta minkä takia painiskeli?

vastausta en osaa antaa, kun en tiedä itsekään. :)

Painiskelun jälkeen Jaakob sai uuden nimen Israel. Siksikö Jumala painiskeli hänen kanssa? Se tosi mielenkiintoinen juttu...
Jaakob sai nähdä Jumalan kasvonsa.

mielenkiintoinen näkökulma tuo nimiasia. hän sai uuden nimen. en tiedä, oliko se painin tarkoituksena. silti uusi nimi on suoranainen lahja. Jaakobin oma nimi tarkoitti muistaakseni 'hän pettää'. Israel nimen merkitys on varmaan jotain parempaa, sillä siinä on Jumalan nimi mukanà?

vielä sen verran, että Jaakob oli yksinään ja sitten tuli mies painimaan kanssaan. liittyykö asiaan mitenkään tuo yksinäisyys..



Job 38:
1Silloin Herra vastasi Jobille tuulispäästä ja sanoi: 2"Kuka olet sinä, joka taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni? 3Vyötä nyt kupeesi kuin mies; minä kysyn sinulta, opeta sinä minua.

Jumala 'heitti' Jobille haasteen. Opeta sinä minua. :lol: aikamoinen painihaaste. ;) mutta ei se taida Jaakobiin liittyä.
lähtökuoppa
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron