Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Helmi 2011 00:47

mielenkiintoinen näkökulma tuo nimiasia. hän sai uuden nimen. en tiedä, oliko se painin tarkoituksena. silti uusi nimi on suoranainen lahja. Jaakobin oma nimi tarkoitti muistaakseni 'hän pettää'. Israel nimen merkitys on varmaan jotain parempaa, sillä siinä on Jumalan nimi mukanà?



Petri kertoi minulle tänään mitä tuo Israel nimi tarkoittaa. Se oli joko Jumala voittaa tai Jumalan voitto! :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 01. Helmi 2011 01:14

Petri kertoi minulle tänään mitä tuo Israel nimi tarkoittaa. Se oli joko Jumala voittaa tai Jumalan voitto! :thumb:

nimenanto/nimenvaihto tässä tapauksessa oli siis todella merkittävä lahja Jumalalta. :happy: :thumb:
lähtökuoppa
 

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Helmi 2011 22:47

Haluaisin kysyä vielä. Äsken luin Hoos.12 lukua ja huomasin kohdan että Jumala tahtoi rangaista Jaakobia.

Hoos.12:2 (12:3) Mutta Herralla on oikeudenkäynti Juudan kanssa, ja hän tahtoo rangaista Jaakobia sen teitten mukaan, hän on kostava sille sen tekojen mukaan.

Mitä Jaakob on tehnyt väärin? Siis varastamalla Esaun esikoisuutensa? Sen takia Jumala tuli Jaakobia kohtaamaan ja siinä se painiskelu alkoi?

Muuten...luin uudestaan 1.Moos.32 lukua ja siinä lukee ett Jaakobin usko alkoi horjua ja kohtasi Jumalaa ja painiskeli Hänen kanssa mutta Jumala siitä horjuvasta uskosta huolimatta silti siunasi Jaakobia...

1.Moos.32:9 Ja Jaakob sanoi: "Isäni Aabrahamin Jumala ja isäni Iisakin Jumala, Herra, sinä, joka sanoit minulle: 'Palaja maahasi ja sukusi luo, niin minä teen sinulle hyvää!' 32:
10 Minä olen liian halpa kaikkeen siihen armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen, jota sinä olet palvelijallesi osoittanut; sillä ainoastaan sauva kädessäni minä kuljin tämän Jordanin yli, ja nyt on minulle karttunut kaksi joukkoa.
11 Pelasta minut veljeni Eesaun käsistä, sillä minä pelkään, että hän tulee ja tuhoaa minut ynnä äidit lapsineen.
12 Olethan itse sanonut: 'Minä teen sinulle hyvää ja annan sinun jälkeläistesi luvun tulla paljoksi kuin meren hiekka, jota ei voida lukea sen paljouden tähden'."

Luulen että Jumala tahtoi rangaista Jaakobia kohtaamalla niin sit Jaakob joutui painiskelemaan Jumalan kanssaj a vaati että rangaistuksesta muuttuisi siunaukseksi ja siksi Jumala siunasi Jaakobia.

Mielenkiintoista :think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Helmi 2011 00:08

Minä ajattelisin että Jaakob rinnastetaan jollakin tasolla Israelin kansaan - Jumala puhuu usein Juudan sukukunnasta vain "Juudana", Israelin suvusta vain "Israelina", ja samalla tavallahan voisi "Jaakob" tarkoittaa abstraktisti Israelia/Jaakobia. Tällainen ajatus minulle tuli sitä lukiessa.
JHK
 

Re: Jaakob, vahva mies, painiskeli enkelin kanssa

ViestiKirjoittaja Markareetta » 25. Helmi 2015 14:22

1.Mooseksen kirja:

32:6 Sanansaattajat palasivat Jaakobin luo ja sanoivat: "Me tulimme veljesi
Eesaun luo; hän on jo matkalla sinua vastaan, neljäsataa miestä mukanaan."
32:7 Silloin valtasi Jaakobin suuri pelko ja ahdistus. Ja hän jakoi väen,
joka oli hänen kanssansa, ja pikkukarjan ja raavaskarjan ja kamelit kahteen joukkoon.
32:8 Sillä hän ajatteli: "Jos Eesau hyökkää toisen joukon kimppuun ja tuhoaa sen,
niin toinen joukko pääsee pakoon." 32:9 Ja Jaakob sanoi: "Isäni Aabrahamin Jumala
ja isäni Iisakin Jumala, Herra, sinä, joka sanoit minulle: 'Palaja maahasi ja sukusi luo,
niin minä teen sinulle hyvää!'
32:10 Minä olen liian halpa kaikkeen siihen
armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen,
jota sinä olet palvelijallesi osoittanut; sillä ainoastaan sauva kädessäni minä kuljin
tämän Jordanin yli, ja nyt on minulle karttunut kaksi joukkoa.
32:11 Pelasta minut veljeni Eesaun käsistä, sillä minä pelkään,
että hän tulee ja tuhoaa minut ynnä äidit lapsineen



Jaakob pelkäsi, oman, ja perheensä hengen puolesta.
Olihan hän pettänyt veljensä, viemällä hänen esikoisoikeutensa.

Jaakob paini omantuntonsa kanssa, voitaisiin sanoa ihan konkreettisesti,
koska tiesi, ettei voi Ilman Jumalaa kohdata veljeään, Jumala, hänen
ainut suojansa ja lohtunsa tähän asti, on tässä kuin vihollinen,
joka painiskelee Jaakobin kanssa aamunkoittoon saakka.
Jumalan edessä Jaakob oli syntiä tehnyt.

Ei Jaakob voittanut taistelua omassa voimassaan,
sen todistaa lonkan ontuminen, vaan rukouksen ja
anomisen kautta saatu siunaus.

Jumala kysyi, mikä on nimesi, ja Jaakob vastasi: petturi;
hän tunnusti syntinsä, ja sai Jumalan siunauksen,
ilman sitä ei Jaakob perheineen ja laumoineen
olisi uskaltanut kohdata veljeään Eesauta,
ja säästyä tuholta.




Sanoohan 1 Johanneksen kirje:
3:19 Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme
hänen edessään rauhoittaa sydämemme (omaatuntoamme) sillä,
3:20 että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi
kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.

3:21 Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä,
niin meillä on uskallus Jumalaan,
3:22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme,
koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä,
mikä on hänelle otollista.

Omatunto voi syyttää vielä senkin jälkeen, kun synnit on saatu
anteeksi, Jumala on kuitenkin suurempi, kuin sydämemme,
omatuntomme, ja tietää kaikki.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron