Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Heinä 2014 09:50

*
Minä päätin luottaa mieheeni enkä anna mustasukkaisuudelle aihetta koska naiset näyttivät tykästyvän häneen kun silloin mieheni auttoi ja korjasi heidän autoa. Olin itse paikalla ja näin miten yksi otti sormuksen ja pisti taskuun ja yritti flirtata ja tarjosi tupakkaa mutta mieheni ei onneksi tupakoi. :shock: Myöhemmin mieheni tuli kertomaan minulle että yksi ehdotti hotelliin yöksi. :shock: Se kyllä horjutti minua mutta päätin luottaa mieheeni koska mustasukkaisuus voi aiheuttaa vääränlaisen ja sairaalloisen ennakkoluulon mikä johtaa syntiin. Mutta Jumalan mustasukkaisuus on eri asia, se ei johta siihen. Se on puhtaampi kuin meidän ihmisten mustasukkaisuus.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 20. Heinä 2014 18:23

Olen usein ajatellut todella kiitollisena sitä, miten suuri
siunaus on sekin, että on puoliso, johon voi täysin luottaa!

Mutta samalla laittanut itseäni niiden ihmisten saappaisiin,
joiden puolisot eivät todellakaan ole luotettavia ja siitä
huolimatta on pyrittävä oman mielenterveytensä säilyttämiseksi
tajuamaan, ettei ketään voi väkipakolla pitää uskollisena.

Eräs henkilö, joka kävi pitkän toipumisen tien mustasukkaisuudesta,
kertoi että suuri ahaa-elämys tuli juurikin siitä, kun tajusi, että se
puolisohan on ihan vapaaehtoisesti siinä rinnallansa.
Siivetön
 

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Heinä 2014 20:29

Mutasukkaisuus on aina huono asia ja lähtöisin ihmisen tarpeesta omistaa toinen ihminen. Todellisuudessa toista ihmistä ei kuitenkaan koskaan voi omistaa ja jos minun mieheni haluaisi lähteä toisen naisen matkaan, niin mikä minä olisin estämään häntä. En ole mieheni omistaja eikä hänkään ole minun omistajani.

Narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu usein sairaalloinen mustasukkaisuus, joka luultavasti johtuu juuri siitä, että narsisti kokee omistavansa puolisonsa...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Heinä 2014 20:47

*
Tuli mieleen se "petetty luottamus".... Minä opin jotain kantapään kautta että minun luottamus petettiin niin minun pitää uudesstaan rakentaa luottamusta, en tarkoita miestäni vaan erästä kamua johon luotin. Hän juoruili selkäni takana. Rakentamalla luottamusta tarkoittaa anteeksiantoa. Juuri se vapautti minut täysin kun loin uuden luottamuksen häneen. Tajusin itse että se on ainut tie ja tällä tavalla tulin vapautetuksi ja tällä tavalla sain annettua kokosydämisesti anteeksi. Nyt en enää pelkää että luottamusta taas petettäisiin... Ei maailma kaadu jos juoruillaan minusta. Olen vapaa siitä. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Heinä 2014 20:57

Ihanaa, Vaisuliini :hearts:
Juuri noin ajattelen itsekin, että asian täytyy vain antaa jotenkin olla jos jotain tuollaista sattuu.
Kaikkiin ympärillä tapahtuviin asioihin meillä ei ole vapautta vaikuttaa, mutta meillä on aina vapaus valita oma suhtautumisemme asioihin, joita ympärillämme tapahtuu.
Tämän ajatuksen ympärille rakensi aikoinaan teoriansa Viktor Frankl, joka pääsi ajatukseen kiinni keskitysleirillä vankina ollessaan :cry: Siellä oli varmasti olosuhteissa kestämistä, mutta hän valitsi suhtautumisekseen rakkauden ja toivon.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 21. Heinä 2014 08:34

Aamu-Usva kirjoitti:Mutasukkaisuus on aina huono asia ja lähtöisin ihmisen tarpeesta omistaa toinen ihminen. Todellisuudessa toista ihmistä ei kuitenkaan koskaan voi omistaa ja jos minun mieheni haluaisi lähteä toisen naisen matkaan, niin mikä minä olisin estämään häntä. En ole mieheni omistaja eikä hänkään ole minun omistajani.

Narsistiseen persoonallisuushäiriöön kuuluu usein sairaalloinen mustasukkaisuus, joka luultavasti johtuu juuri siitä, että narsisti kokee omistavansa puolisonsa...

Huom! Boldaus allekirjoittaneen.

Minusta asia ei voi olla noin (huom. boldaus) sillä Jumalassa ei ole mitään väärää, huonoa tai pahaa??

Minusta terve ja aito mustasukkaisuus kuuluu meidän tunteisiimme siinä, kuin meidän kaikki muutkin tunteemme ja joiden olemassaoloa ei pidä kieltää tai peittää, vaan jälleen kerran tehdä vain itselleen selväksi, että minulla ei ole oikeutta sen pohjalta tehdä kenellekään mitään pahaa.

Meidän kaikki tunteemme kuuluvat meidän ihmisyyteemme ja mikään tunne ei pelkkänä tunteena ole itsessään paha, ellemme tee sen avulla ja nojalla mitään pahaa.

Mustasukkaisuuden tunnekin voi olla ja on terveenä toimiessaan vain muistuttajana siitä, että rakastan ja välitän tuota ihmistä.
Siivetön
 

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Heinä 2014 09:06

Ajattelen niin, että Jumala haluaa pitää meidät itsellään meidän vuoksi; ei itsensä vuoksi. Hän tietää, että ihmisen on hyvä olla Luojana yhteydessä. Eli hän itsessään ei ole mustasukkainen, vaan vain tahtoo ihmisen parasta, koska rakastaa tätä. Jumalan viisaus ei epäile.

Yleensä jos itse on epäluotettava niin epäilee toisinkin. Jos itse pettää niin luulee toistenkin pettävän..

Että tällaisia mietteitä täältä tien päältä. Olen matkalla Muurameen isoäitini luo muutamaksi päiväksi äitini ja kahden nuorimman lapseni kanssa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 21. Heinä 2014 09:22

Mutta eihän mustasukkaisuus perustu ja pohjaudu aina luuloon?

Vai voiko olla niinkin, että se tunne, mitä nimitämme mustasukkaisuudeksi, onkin itsekullakin jopa erilainen ja erilaisista lähtökohdistakin kumpuava?

Ei minun ole tarvinnut koskaan epäillä tai luulla puolisostani mitään sellaista ja silti voin sanoa rakastavani häntä vielä 40v. jälkeenkin ihan mustasukkaisuuteen saakka, sillä tiedän, että jos hän lähtisi jonkun toisen mukaan, olisin mustasukkainen kaikesta siitä hyvästä, mitä tuo toinen nyt saa omakseen, eikä minulla silti olisi halua tai pyrkimystä estää rakastamani ihmisen onnea ja tiedän varsin hyvin senkin, että eihän minulla ole edes valtaa tai oikeuttakaan kieltää aikuista ihmistä toimimasta siten, kuin hän itse näkee parhaaksi.

Mutta elähän ota nyt mittään paineita näistä asioista, sillä Sinulle on luvassa näille päiville paljon muuta ja ihanampaa ajateltavaa, joten; Hyviä ja aurinkoisia lomapäiviä ja yhdessä oloa rakkaidesi kanssa!

Taivaan Isä antakoon teille oikein ihanat ja ikimuistoiset neljänpolven yhdessäolohetket!

:hearts:
Siivetön
 

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Heinä 2014 09:24

*
Miten mustasukkaisuutemme on terve (ja hyvä)? :shock: :roll: Minulle tuli usein epäilys mieleen ja siihen sorruin itsekin ja mustasukkaisena aloin epäillä mutta heti torjuin sen. En näe mitään siinä "hyvää"...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Heinä 2014 09:27

*
Rakastamalla omaa miestä tarkoittaa luottamusta eikä siihen sisälly mitään mustasukkaisuutta. Olen itse huomannut.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa

cron