Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Heinä 2014 09:38

*
Tuli mieleen että Jeesus näytti kerran voimakkaan tunteen joka kulutti Hänet puhki. Ja Jumala myös näyttää oman mustasukkaisuuden meille koska Jumala rakastaa meitä aidosti eikä halua jakaa meidät toiselle pikkujumalalle. Jumala omistaa meidät sanomalla näin; 'Minä olen teidän Jumala, te olette Minun kansani'. Ja herjaamat sanat tulevat meidän kohdalle, ne myös osuu Jumalaan ja Häneen sattuu kans.

Joh. 2:17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut." RK

Psa 69:10 Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut kuluttanut, ja niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun. 33/38

Mutta en löytänyt Raamatusta kohdan jonka mukaan Jumala on mustasukkainen. Tiedättekö missä kohdassa se on?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Juha » 19. Heinä 2014 11:32

vaisuliini kirjoitti:Mutta en löytänyt Raamatusta kohdan jonka mukaan Jumala on mustasukkainen. Tiedättekö missä kohdassa se on?



"Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Siionin puolesta suurella kiivaudella, suurella vihalla minä sen puolesta kiivailen. Sak. 8:2

Niin Herra kiivaili maansa puolesta ja sääli kansaansa. Joel 2:18

Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Nyt minä käännän Jaakobin kohtalon ja armahdan kaikkea Israelin heimoa ja kiivailen pyhän nimeni puolesta. Hes. 39:25

Niin Joosua sanoi kansalle: "Te ette voi palvella Herraa, sillä hän on pyhä Jumala; hän on kiivas Jumala, hän ei anna anteeksi teidän rikoksianne ja syntejänne. Joos. 24:19

Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä. Nah. 1:2

sillä Herra, sinun Jumalasi, on kiivas Jumala sinun keskelläsi-ettei Herran, sinun Jumalasi, viha syttyisi sinua vastaan ja hän hävittäisi sinua maasta. 5. Moos. 6:15

Suomen kielen käännöksissä sanotaan "kiivas", mutta alkukielen perusteella tarkoitetaan kiivasta, kateellista ja myös mustasukkaista. Monet englanninkieliset käännökset käyttävät sanaa "jealous", mikä tarkoittaa nimenomaan mustasukkaisuutta.

Noissa kohdissa käytetään näitä alkukielen sanoja:

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... &ent2=8765

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... &ent=07072

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... &ent=07068

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... &ent=07067
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Masa » 19. Heinä 2014 15:22

vaisuliini kirjoitti:*
Tuli mieleen että Jeesus näytti kerran voimakkaan tunteen joka kulutti Hänet puhki. Ja Jumala myös näyttää oman mustasukkaisuuden meille koska Jumala rakastaa meitä aidosti eikä halua jakaa meidät toiselle pikkujumalalle. Jumala omistaa meidät sanomalla näin; 'Minä olen teidän Jumala, te olette Minun kansani'. Ja herjaamat sanat tulevat meidän kohdalle, ne myös osuu Jumalaan ja Häneen sattuu kans.

Joh. 2:17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut." RK

Psa 69:10 Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut kuluttanut, ja niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun. 33/38

Mutta en löytänyt Raamatusta kohdan jonka mukaan Jumala on mustasukkainen. Tiedättekö missä kohdassa se on?


kalpaisiko tämä
Jaakobin kirje:
4:5 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"?
Masa
 

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Heinä 2014 22:19

*
Kiitos Juha ja Masa. :) Minä muistan lukeneeni Raamattua ja siinä luki kyllä "mustasukkainen". Minä ehkä muistin väärin. :roll: Yritin virkistää muistiani missä olen nähnyt sanan "mustasukkainen" siis omin sanoin. Kummallista! Minulla muisti taisi temppuilla. :oops: Mutta muistan vain että olin pysähtynyt ja jäänyt tuijoittamaan ihmetellen sitä että Jumala on mustasukkainen heh... :shock:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 19. Heinä 2014 22:44

Senverran minäkin otan osaa keskusteluun, kun huomasin, että tuossa 92 vuoden käännöksessä on käytetty tuota "mustasukkaisuus" sanaa.

Jaak.4:5 Vai luuletteko, että Raamattu syyttä sanoo: "Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut"
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Heinä 2014 23:23

*
Just joo, minulla oli se 1992 Raamattu. Minulla muisti pelasi oikein. *peukku pystyssä*
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Heinä 2014 23:54

*
Siitä mustasukkaisuudesta... Ajatelkaa, Jumala on Pyhä jolla on tunteita joita Jumala ei salaile ja näyttää kateuden, mustasukkaisuuden ja kiivauden mustasukkaisuuden kipeydestä mutta päinvastoin me emme saa olla mustasukkaisia emmekä kateellisia mutta saamme kiivastua ja vihastua vain auringonlaskun mennessä niin saamme välimme ja riitamme selvitettyä ettei perkele saa sijansa siinä jutussa. Kade ja mustasukkaisuus on syntiä. Mutta Jumala ei tee syntiä siinä kun Hän tulee mustasukkaiseksi kiivaillessaan ja on kateellinen olemattomille jumalille kkoska Jumalan omat kääntyvät niihen jumaliin. Liikuttavaa tietää että Jumala välittää minusta ja teistäkin myös kun Jumala kiivaillessaan näyttää voimakkaita tunteita meitä kohtaan :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 20. Heinä 2014 06:57

En koe, etteikö mustasukkaisuus olisi salittua meillekin,
sillä jos ihminen tosissaan rakastaa toista ihmistä, on
mielestäni täysin luonnollista ja itsestään selvää, että
hän kokee mustasukkaisuutta, jos rakastamansa ihminen
lähtee esim. toisen ihmisen "kelkkaan", mutta jälleen on
kysymys siitä, miten me toimimme tuon ms. tunteemme
kanssa?!

Emme voi kukaan kieltää inhimillisiä tunteitamme,
jotka Jumala on meihin luonut, joten meidän on ihan
turha sellaista edes pyrkiä tekemään, mutta me voimme
vaikuttaa siihen, miten suhtaudumme tunteisiimme,
mitä niillä temme ja miten ne käsittelemmme.

Toki on ihan eri asia sellainen tilanne, jolloin
mustasukkaisuus on sairaalloista luulemista, jolla sitten
kahlitaan toista osapuolta.

Ja jälleen kerran voimme nähdä, miten Raamattu
elää meidän kanssamme ihan tätä todellista ja
raadollista arkeamme, sillä siellähän sanotaan,
että minkä valo paljastaa sen veri puhdistaa ja
sanotaan myöskin juuri tuosta, minkä Vaisuli jo
toi esiin, että vihastukaa, mutta älkää syntiä
tehkö ja älkää antako auringon laskea vihanne ylle.

Eli Jumala kyllä tietää, mitä on meihin luonut ja
siksi ei tuomitse meitä sunteistamme, mutta
antaa ohjeet, miten niiden kanssa tulee toimia.
Siivetön
 

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Masa » 20. Heinä 2014 07:57

Sananlaskut

6:34 Sillä luulevaisuus nostaa miehen vihan, ja säälimätön on hän koston päivänä.
14:30 Sävyisä sydän on ruumiin elämä, mutta luulevaisuus on mätä luissa.
27:4 Kiukku on julma, viha on niinkuin tulva; mutta kuka voi kestää luulevaisuutta?

luulevaisuus eli mustasukkaisuus
Masa
 

Re: Tuleeko uskovan peittää tai salata tunteensa?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 20. Heinä 2014 08:53

Masa kirjoitti:Sananlaskut

6:34 Sillä luulevaisuus nostaa miehen vihan, ja säälimätön on hän koston päivänä.
14:30 Sävyisä sydän on ruumiin elämä, mutta luulevaisuus on mätä luissa.
27:4 Kiukku on julma, viha on niinkuin tulva; mutta kuka voi kestää luulevaisuutta?

luulevaisuus eli mustasukkaisuus


Tarkoitatko Masa että mustasukkaisuus olisi aina luulevaisuutta?
Jos näin olisi, niin sillä silloinhan voitaisiin sanoa, että Jumalalla on luulevaisuutta.

Sinänsä tuo kyseinen Raam.kohta on todella hyvä, sillä juuri noinhan se on, eli parisuhteessakin kaikkein tehokkain rakkauden sammuttaja on luulevaisuus, mutta mielestäni se ei ole = mustasukkaisuus??

Mustasukkaisuus terveenä välittämisenä puhuu mielestäni siitä, että ihminen rakastaa toista ihmistä, mutta jos mustasukkaisuus perustuu pelkään luulevaisuuteen, silloin ei ole enää kysymys rakkaudesta ja välittämisestä.

Otan esimerkiksi sen, kun eräät työkaverini tekivät viikonloppuisin työtä ravintolassa tarjoilijoina ja keittiöllä ja minulle oli suuri yllätys, kun kertoivat, että harvinaisia ovat sellaiset tapaukset, joissa mustasukkaisuudelle ei olisi aihetta ja syytä, eli pääsääntöisesti noissa tilanteissa toinen osapuolilla antaa omalla käytöksellään aihetta toisen mustasukkaisuudelle ja jopa joissain tilanteissa näytää siltä, että ihan tahallisesti pyrkii saamaan toisen mustasukkaiseksi flirtailemalla muiden kanssa. :shock:
Siivetön
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa

cron