Raamatullinen rakkausateria.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2014 22:10

*
Niin, se kamu itse ihmetteli kun toin asiat hänelle mitä muut jehovantodistajat sanoivat tai tekivät näin. Kamu sanoi minulle omin sanoin että he eivä voi olla jehovantodistajia. :shock: :roll: Mutta ei puhuta jehovantodistajuudesta sori ja anteeksi kanssa! Haluaisin vain tietää onko sama asia vai ei. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 08. Heinä 2014 22:14

Ehtoolliseen kannattaa kyllä hiljentyä ja rauhoittua ja tietty erillään normaaliruokailusta ..se hiljentyminen ja syventyminen ja kunnioitus Herran uhrauksesta ,jonka Hän vuoksemme teki.Itsellä ainakin olo menee sellaiseen suureen kunnioituksen tilaan aina ku ehtoollista nauttii.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja tanu » 08. Heinä 2014 22:21

Nó nyt vähän nolottaa...
Eli niinhän se taitaa olla, että tuo jalkojen pesu on kuitenkin vain vertauskuva tässä ehtoollis-/rakkausateria-asiassa.
Mutta todella vahva vertauskuva onkin.

Ja se että "syö tätä leipää tai juo tätä viiniä kelvottomasti" tarkoittaa siis sitä, että ei saa nauttia ehtoollista jos ei sydämen asenne ole
rakkaudellinen ja palvelualtis kaikkia veljiä ja sisaria kohtaan. Eli jos on jotain selvittämätöntä ja anteeksi antamatonta riitaa vaikka jonkun kanssa, niin ei tule
osallistua rakkausaterialle? Tämän joku jo joskus selitti näin, mutta en sitä silloin ymmärtänyt.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Joel.A » 08. Heinä 2014 23:01

Kysynkin kaikella rakkaudella sekä kunnioituksella teiltä jotka ajattelette niin, että jalkojen pesu olisi pelkästään vertauskuva palvelemisesta ei siis konkreettinen palvelemisen teko toiselle, niin mikä Raamatun kohdasta kumoo tämän Jeesuksen lauseen/lauseet?

Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt. Johannes 13:14, 15

Jos siis ajatellaan, että tämä olisi vain vertauskuvallinen tapahtuma toinen toistemme palvelemisesta niin silloinhan tehdään Jeesuksen sanant tyhjäksi, eikö niin?

Näen siis, että toinen toistemme jalkojen pesu on konkreettinen tapahtuma jossa todellisesti näytetään toiselle, että en ole hänen yläpuolellaan. Jumala siis asetti tämän toimenpiteen siitä syystä, ettei hengellinen ylpeys pääsisi kasvamaan meissä ja ettemme ajattelisi itsestämme enemmän mitä ajatella sopii.
Joel.A
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Janne » 08. Heinä 2014 23:59

tanu kirjoitti:Nó nyt vähän nolottaa...
Eli niinhän se taitaa olla, että tuo jalkojen pesu on kuitenkin vain vertauskuva tässä ehtoollis-/rakkausateria-asiassa.
Mutta todella vahva vertauskuva onkin.

Ja se että "syö tätä leipää tai juo tätä viiniä kelvottomasti" tarkoittaa siis sitä, että ei saa nauttia ehtoollista jos ei sydämen asenne ole
rakkaudellinen ja palvelualtis kaikkia veljiä ja sisaria kohtaan. Eli jos on jotain selvittämätöntä ja anteeksi antamatonta riitaa vaikka jonkun kanssa, niin ei tule
osallistua rakkausaterialle? Tämän joku jo joskus selitti näin, mutta en sitä silloin ymmärtänyt.


Itse näen asian kutakuinkin näin kun olet kirjoittanut

Rauhaa ja siunausta vaan sinne koko teidän perheellenne ;)
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja tanu » 09. Heinä 2014 00:17

Janne kirjoitti:
tanu kirjoitti:Nó nyt vähän nolottaa...
Eli niinhän se taitaa olla, että tuo jalkojen pesu on kuitenkin vain vertauskuva tässä ehtoollis-/rakkausateria-asiassa.
Mutta todella vahva vertauskuva onkin.

Ja se että "syö tätä leipää tai juo tätä viiniä kelvottomasti" tarkoittaa siis sitä, että ei saa nauttia ehtoollista jos ei sydämen asenne ole
rakkaudellinen ja palvelualtis kaikkia veljiä ja sisaria kohtaan. Eli jos on jotain selvittämätöntä ja anteeksi antamatonta riitaa vaikka jonkun kanssa, niin ei tule
osallistua rakkausaterialle? Tämän joku jo joskus selitti näin, mutta en sitä silloin ymmärtänyt.


Itse näen asian kutakuinkin näin kun olet kirjoittanut

Rauhaa ja siunausta vaan sinne koko teidän perheellenne ;)


Kiitos Janne-veli. Rauhaa ja siunausta myös koko teidänkin perheelle.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Janne » 09. Heinä 2014 00:34

Joel.A kirjoitti:Kysynkin kaikella rakkaudella sekä kunnioituksella teiltä jotka ajattelette niin, että jalkojen pesu olisi pelkästään vertauskuva palvelemisesta ei siis konkreettinen palvelemisen teko toiselle, niin mikä Raamatun kohdasta kumoo tämän Jeesuksen lauseen/lauseet?

Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt. Johannes 13:14, 15

Jos siis ajatellaan, että tämä olisi vain vertauskuvallinen tapahtuma toinen toistemme palvelemisesta niin silloinhan tehdään Jeesuksen sanant tyhjäksi, eikö niin?

Näen siis, että toinen toistemme jalkojen pesu on konkreettinen tapahtuma jossa todellisesti näytetään toiselle, että en ole hänen yläpuolellaan. Jumala siis asetti tämän toimenpiteen siitä syystä, ettei hengellinen ylpeys pääsisi kasvamaan meissä ja ettemme ajattelisi itsestämme enemmän mitä ajatella sopii.


Rauhaa ja siunausta myös sinne Joelin koko perhekunnalle

Eihän Jeesuksen sanoja tyhjiksi tehdä vaan päin vastoin. Koska Jeesus antoi kehoituksen ja esimerkin toistemme palvelemisesta niin tämä tekohan on paljon suurempi kuin pelkkä jalkojen pesu. Jeesus esimerkillään ja opetuksellaan kehoittaa meitä opetuslapsia palvelemaan toisiamme ja alentumaan kaikessa toistemme alapuolelle asemaan tai asiaan katsomatta.

Itse asiassa tuo jalkojen pesu oli ihan yleinen tapa ennen ruokailua ainakin Juutalaisten keskuudessa tuohon aikaan, joten siinä ei sinänsä ollut mitään erikoista. Kun esimerkiksi saapui vieraita ruokailemaan niin isäntäväki pesi vieraidensa jalat ja saattoi myös voidella heidän hiuksensa öljyllä.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 09. Heinä 2014 00:54

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 03:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Raamatullinen rakkausateria

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Heinä 2014 02:10

Janne kirjoitti:Rauhaa ja siunausta myös sinne Joelin koko perhekunnalle

Eihän Jeesuksen sanoja tyhjiksi tehdä vaan päin vastoin. Koska Jeesus antoi kehoituksen ja esimerkin toistemme palvelemisesta niin tämä tekohan on paljon suurempi kuin pelkkä jalkojen pesu. Jeesus esimerkillään ja opetuksellaan kehoittaa meitä opetuslapsia palvelemaan toisiamme ja alentumaan kaikessa toistemme alapuolelle asemaan tai asiaan katsomatta.

Itse asiassa tuo jalkojen pesu oli ihan yleinen tapa ennen ruokailua ainakin Juutalaisten keskuudessa tuohon aikaan, joten siinä ei sinänsä ollut mitään erikoista. Kun esimerkiksi saapui vieraita ruokailemaan niin isäntäväki pesi vieraidensa jalat ja saattoi myös voidella heidän hiuksensa öljyllä.


Kiitos Janne ja samoin siunausta sinne teidänkin koko perhekunnalle :toghether:

Kysynkin sitten, että millä vallalla saamme ajatella tässä kohtaa Raamattua, että jalkojen pesu olisi ollut vain vertauskuva toistemme palvelemisesta? Tietysti siis näen ja uskon myös siihen, että tässä on vertauskuvallisesti suuri sanoma, mutta jos vain ajattelen tätä kohtaa vain vertauskuvalliseksi tapahtumaksi näen itseni ristiriidassa Jeesusken sanan ja tekoonsa nähden.

Ja ehtoolisen jälkeen, (kuin perkele oli jo Juudaan Simonin Iskarjotin sydämeen lykännyt, että hänen piti hänen pettämän,) Tiesi Jesus Isän kaikki hänen käsiinsä antaneen, ja että hän oli Jumalasta lähtenyt ulos ja oli Jumalan tykö menevä: Nousi hän ehtoolliselta ja riisui vaatteensa, ja otti liinaisen, ja vyötti itsensä.

Sentähden, jos minä, joka olen Herra ja Mestari, olen teidän jalkanne pessyt, niin pitää myös teidänkin toinen toisenne jalat pesemän. Sillä minä annoin teille esikuvan, että te niin tekisitte, kuin minä tein teille. Johannes 13:2,3,14,15 Biblia 1776

Niin miksi ehtoollisen jälkeen ja miksi näin suora käsky ja ohje? Ja eikö siihen aikaan Jalat ja kädet pesty ennen ruokailua?
Joel.A
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Heinä 2014 08:42

Pesköön kukin toistensa jalat , jotka sen ihan oikeasti voi tehdä vilpittömästä veljesrakkaudesta ja palvelemisen riemusta, niin että sydämen asenne olisi tässä puhdas.

Jättäköön kaikki ne toisten jalat pesemättä, jotka ei tähän koe kehoitusta Herralta ja eivät pysty tätä tekemään oikealla sydämenasenteella, vaan tekisivät sen ulkokultaisuuden ja muiden painostuksen vuoksi kelvottomasti.

En siis näe mitään pahaa tai ristiriitaista tämän kirjaimellisessa noudattamisessa, enkä näe siinäkään pahaa jos joku ei jostain syystä halua sitä tehdä / itselleen tehtävän, vaan katsoon jonkun toisen palvelemistavan olevan parempi.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron