Janne kirjoitti:Rauhaa ja siunausta myös sinne Joelin koko perhekunnalle
Eihän Jeesuksen sanoja tyhjiksi tehdä vaan päin vastoin. Koska Jeesus antoi kehoituksen ja esimerkin toistemme palvelemisesta niin tämä tekohan on paljon suurempi kuin pelkkä jalkojen pesu. Jeesus esimerkillään ja opetuksellaan kehoittaa meitä opetuslapsia palvelemaan toisiamme ja alentumaan kaikessa toistemme alapuolelle asemaan tai asiaan katsomatta.
Itse asiassa tuo jalkojen pesu oli ihan yleinen tapa ennen ruokailua ainakin Juutalaisten keskuudessa tuohon aikaan, joten siinä ei sinänsä ollut mitään erikoista. Kun esimerkiksi saapui vieraita ruokailemaan niin isäntäväki pesi vieraidensa jalat ja saattoi myös voidella heidän hiuksensa öljyllä.
Kiitos Janne ja samoin siunausta sinne teidänkin koko perhekunnalle
Kysynkin sitten, että millä vallalla saamme ajatella
tässä kohtaa Raamattua, että jalkojen pesu olisi ollut vain vertauskuva toistemme palvelemisesta? Tietysti siis näen ja uskon myös siihen, että tässä on vertauskuvallisesti suuri sanoma, mutta jos vain ajattelen tätä kohtaa vain vertauskuvalliseksi tapahtumaksi näen itseni ristiriidassa Jeesusken sanan ja tekoonsa nähden.
Ja ehtoolisen jälkeen, (kuin perkele oli jo Juudaan Simonin Iskarjotin sydämeen lykännyt, että hänen piti hänen pettämän,) Tiesi Jesus Isän kaikki hänen käsiinsä antaneen, ja että hän oli Jumalasta lähtenyt ulos ja oli Jumalan tykö menevä: Nousi hän ehtoolliselta ja riisui vaatteensa, ja otti liinaisen, ja vyötti itsensä.
Sentähden, jos minä, joka olen Herra ja Mestari, olen teidän jalkanne pessyt, niin pitää myös teidänkin toinen toisenne jalat pesemän. Sillä minä annoin teille esikuvan, että te niin tekisitte, kuin minä tein teille. Johannes 13:2,3,14,15 Biblia 1776
Niin miksi ehtoollisen jälkeen ja miksi näin suora käsky ja ohje? Ja eikö siihen aikaan Jalat ja kädet pesty ennen ruokailua?