Raamatullinen rakkausateria.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Janne » 08. Heinä 2014 18:26

Minusta Joelilta ihan hyvä kirjoitus.

Tämä nykymallinen ehtoollinenhan ei ole lähimaillakaan sitä ehtoollista jota esim. opetuslapset nauttivat keskenään. Kyse oli ateriasta ja ihan kunnollisesta ruokailusta.
En tiedä olisiko sitten pula ajat nipistänyt tarjottavan ruuan määrää jossain vaiheessa nykyiseensä :) . Mutta ajatus ja sydämmen asennehan tässäkin asiassa on tärkeintä.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja paa » 08. Heinä 2014 19:06

Minustakin kirjoitus oli todella hyvä, mutta tuo jalkojen pesu vaan menee yli hilseen.
Ellei Jumala asiasta puhu, en pese kenenkään jalkoja ja ennen kaikkea, kukaan ei koske minun jalkoihini.
Minusta rakkaus ja nöyryys toista kohtaan pitäisi osoittaa jollakin muulla tavoin, koska minulle tällainen toiminta kuulostaa vähän hurskastelulta.
Mutta kuten sanoin, ymmärrän kuitenkin sen ajatuksen tässä takana, suhtaudun vaan itse niin eri tavalla. Tarkoitus ei ole kuulostaa myöskään niin tylyltä, miltä vaikuttaa.
Pyydän anteeksi, jos jotakuta tällä loukkaan, sillä se ei tarkoitukseni ole.

Olisin muuten kovasti kiinnostunut kuulemaan, jos jonkun seurakuntakokouksissa tätä tapaa ylläpidetään, niin miten se käytännössä menee jne. Tai tietääkö joku, että missä näin tehdään.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Janne » 08. Heinä 2014 19:22

Minusta tuo jalkojenpesu tilanne oli ennen kaikkea esikuvallinen tapahtuma jolla Jeesus näytti meille miten meidän tulisi toimia aivan kaikessa. Suurin olkoon pienin jne...
Tuohon aikaan tuo jalkojen pesu tapahtuma oli muutenkin yleinen koska liikuttiin paljon ilman kenkiä ja jalat likaantuivat sen vuoksi. Jalkojen pesu oli sellainen asia minkä Jeesus pystyi tekemään kaikille opetuslapsille. Yhtä hyvin Jeesus olisi voinut tiskata tai luututa lattiat mutta uskon että Hän halusi antaa esimerkin toisten palvelemisesta kaikille joten Hän halusi pestä kaikkien opetuslasten jalat jotka varmasti olivatkin hyvin likaiset pitkien kävelymatkojen takia.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Joel.A » 08. Heinä 2014 19:59

Janne kirjoitti:Minusta tuo jalkojenpesu tilanne oli ennen kaikkea esikuvallinen tapahtuma jolla Jeesus näytti meille miten meidän tulisi toimia aivan kaikessa. Suurin olkoon pienin jne...
Tuohon aikaan tuo jalkojen pesu tapahtuma oli muutenkin yleinen koska liikuttiin paljon ilman kenkiä ja jalat likaantuivat sen vuoksi. Jalkojen pesu oli sellainen asia minkä Jeesus pystyi tekemään kaikille opetuslapsille. Yhtä hyvin Jeesus olisi voinut tiskata tai luututa lattiat mutta uskon että Hän halusi antaa esimerkin toisten palvelemisesta kaikille joten Hän halusi pestä kaikkien opetuslasten jalat jotka varmasti olivatkin hyvin likaiset pitkien kävelymatkojen takia.


Jos jalkojen pesu olisi vain esikuvaa toinen toistemme palvelemisesta niin en usko, että Jeesus olisi sanonut näin

Te kutsutte minun Mestariksi ja Herraksi, ja te sanotte oikein; sillä minä myös olen. Sentähden, jos minä, joka olen Herra ja Mestari, olen teidän jalkanne pessyt, niin pitää myös teidänkin toinen toisenne jalat pesemän. Sillä minä annoin teille esikuvan, että te niin tekisitte, kuin minä tein teille. Totisesti, totisesti sanon minä teille: ei ole palvelia suurempi herraansa, eikä sanansaattaja suurempi kuin se, joka hänen lähetti. Jos te nämät tiedätte, te olette autuaat, jos te niitä teette. Johannes 13:13-17 Biblia 1776

Jotta ei olisi ristiriitaa, niin tuon sanan perusteella se tarkoittaa konkreettista jalkojen pesua toinen toisillemme. Toiseksi Jeesus pesi jalat aterian jälkeen ei ennen sitä näin kumoutuu se että tapana oli niin.
Joel.A
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Heinä 2014 20:06

Janne kirjoitti:Minusta tuo jalkojenpesu tilanne oli ennen kaikkea esikuvallinen tapahtuma jolla Jeesus näytti meille miten meidän tulisi toimia aivan kaikessa. Suurin olkoon pienin jne...
Tuohon aikaan tuo jalkojen pesu tapahtuma oli muutenkin yleinen koska liikuttiin paljon ilman kenkiä ja jalat likaantuivat sen vuoksi. Jalkojen pesu oli sellainen asia minkä Jeesus pystyi tekemään kaikille opetuslapsille. Yhtä hyvin Jeesus olisi voinut tiskata tai luututa lattiat mutta uskon että Hän halusi antaa esimerkin toisten palvelemisesta kaikille joten Hän halusi pestä kaikkien opetuslasten jalat jotka varmasti olivatkin hyvin likaiset pitkien kävelymatkojen takia.


Tuohonaikaan oli myös eläimiä paljon enemmän ja eläinten lantaa oli runsaasti ja jos jaloissa oli haavoja ja sinne meni jotain pöpöjä vaikkapa sitten lannasta niin saattoi tulla märkivä tulehdus. Myös apostolinkyyti oli yleisin kulkutapa eli kävellen matkattiin niin siinä olisi voinut tulla iso haveri jos jalassa olisi tulehtunut märkivä haava ja ei pääsisikään toimittamaan päivittäisiä askareita jolla perheelle tuotiin leipä pöytään.

Itsekkin olen sitämieltä, että teko oli esimerkillinen ja tuo hyvin esille sen asenteen ja ihan käytännön teotkin mitä saamme lähimmäisillemme tehdä.

Ja saa minun puolesta toki joku peseskelläkkin jalkoja, eipä siinäkään mitään epäraamatullista ole, ja jos sen pystyy vilpittömin sydämin tekemään niin hieno homma.

Itse kuitenkin osoitan palvelushenkeä ja rakkautta mielummin toisella tapaa. Oli se tapa mikä tahansa, niin tärkeintä siinä on sydämmen asenne ja vilpitön rakkaus sitä toista osapuolta kohtaan, parempi jättää tekemättä kun tehdä nuristen ja väärällä mielellä ajatellen " No joo pesen sun hikiset mohlot, kun niin muut vaativat ja odottaa minulta".

Oikea sydämenasenne on tärkeää kaikessa , sillä sinnehän se Herra tutkaa, sydämeen eikä ulkoisiin tekoihin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Heinä 2014 20:15

Joel.A kirjoitti:
Janne kirjoitti:Minusta tuo jalkojenpesu tilanne oli ennen kaikkea esikuvallinen tapahtuma jolla Jeesus näytti meille miten meidän tulisi toimia aivan kaikessa. Suurin olkoon pienin jne...
Tuohon aikaan tuo jalkojen pesu tapahtuma oli muutenkin yleinen koska liikuttiin paljon ilman kenkiä ja jalat likaantuivat sen vuoksi. Jalkojen pesu oli sellainen asia minkä Jeesus pystyi tekemään kaikille opetuslapsille. Yhtä hyvin Jeesus olisi voinut tiskata tai luututa lattiat mutta uskon että Hän halusi antaa esimerkin toisten palvelemisesta kaikille joten Hän halusi pestä kaikkien opetuslasten jalat jotka varmasti olivatkin hyvin likaiset pitkien kävelymatkojen takia.


Jos jalkojen pesu olisi vain esikuvaa toinen toistemme palvelemisesta niin en usko, että Jeesus olisi sanonut näin

Te kutsutte minun Mestariksi ja Herraksi, ja te sanotte oikein; sillä minä myös olen. Sentähden, jos minä, joka olen Herra ja Mestari, olen teidän jalkanne pessyt, niin pitää myös teidänkin toinen toisenne jalat pesemän. Sillä minä annoin teille esikuvan, että te niin tekisitte, kuin minä tein teille. Totisesti, totisesti sanon minä teille: ei ole palvelia suurempi herraansa, eikä sanansaattaja suurempi kuin se, joka hänen lähetti. Jos te nämät tiedätte, te olette autuaat, jos te niitä teette. Johannes 13:13-17 Biblia 1776

Jotta ei olisi ristiriitaa, niin tuon sanan perusteella se tarkoittaa konkreettista jalkojen pesua toinen toisillemme. Toiseksi Jeesus pesi jalat aterian jälkeen ei ennen sitä näin kumoutuu se että tapana oli niin.



En tiedä kovin paljoa tuonajan ruokailu tavoista, mutta entäs jos on niin että ruuan jälkeen mentiin johonkin toiseen tilaan vaikkapa puhtaille makuuoljille taikka siirryttiin johonkin toiseen tilaan ruokapöydän ääreltä, ja tämän vuoksi oli tapana pestä jalat vasta ruokailun jälkeen.

Toinen syy voisi olla se , että niin kun tuli esille, jalat ovat hyvin likaiset olisi jotenkin outoa kosketella likaisia jalkoja ennen kuin syö niillä samoilla käsillä sitten ruokaa ja taittaa leipää jne.

Voi tuon kohdan ihan sananmukaisestikkin nähdä , eikä siinä mitään ongelmia minulla.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 08. Heinä 2014 20:25

Mikko Murpatti kirjoitti:
Janne kirjoitti:Minusta tuo jalkojenpesu tilanne oli ennen kaikkea esikuvallinen tapahtuma jolla Jeesus näytti meille miten meidän tulisi toimia aivan kaikessa. Suurin olkoon pienin jne...
Tuohon aikaan tuo jalkojen pesu tapahtuma oli muutenkin yleinen koska liikuttiin paljon ilman kenkiä ja jalat likaantuivat sen vuoksi. Jalkojen pesu oli sellainen asia minkä Jeesus pystyi tekemään kaikille opetuslapsille. Yhtä hyvin Jeesus olisi voinut tiskata tai luututa lattiat mutta uskon että Hän halusi antaa esimerkin toisten palvelemisesta kaikille joten Hän halusi pestä kaikkien opetuslasten jalat jotka varmasti olivatkin hyvin likaiset pitkien kävelymatkojen takia.


Tuohonaikaan oli myös eläimiä paljon enemmän ja eläinten lantaa oli runsaasti ja jos jaloissa oli haavoja ja sinne meni jotain pöpöjä vaikkapa sitten lannasta niin saattoi tulla märkivä tulehdus. Myös apostolinkyyti oli yleisin kulkutapa eli kävellen matkattiin niin siinä olisi voinut tulla iso haveri jos jalassa olisi tulehtunut märkivä haava ja ei pääsisikään toimittamaan päivittäisiä askareita jolla perheelle tuotiin leipä pöytään.

Itsekkin olen sitämieltä, että teko oli esimerkillinen ja tuo hyvin esille sen asenteen ja ihan käytännön teotkin mitä saamme lähimmäisillemme tehdä.

Ja saa minun puolesta toki joku peseskelläkkin jalkoja, eipä siinäkään mitään epäraamatullista ole, ja jos sen pystyy vilpittömin sydämin tekemään niin hieno homma.

Itse kuitenkin osoitan palvelushenkeä ja rakkautta mielummin toisella tapaa. Oli se tapa mikä tahansa, niin tärkeintä siinä on sydämmen asenne ja vilpitön rakkaus sitä toista osapuolta kohtaan, parempi jättää tekemättä kun tehdä nuristen ja väärällä mielellä ajatellen " No joo pesen sun hikiset mohlot, kun niin muut vaativat ja odottaa minulta".

Oikea sydämenasenne on tärkeää kaikessa , sillä sinnehän se Herra tutkaa, sydämeen eikä ulkoisiin tekoihin.


Samaa olen ajatellut että se olisi esimerkki palvelemisesta oikealla sydämen asenteella; Luuk. 22:27 Sillä kumpi on suurempi, sekö, joka aterioi, vai se, joka palvelee? Eikö se, joka aterioi? Mutta minä olen teidän keskellänne niinkuin se, joka palvelee.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2014 20:33

Joel.A kirjoitti:KUINKA USEIN RAKKAUSATERIAA TULEE NAUTTIA?

Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi. Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin. Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen. Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista, sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa...
...Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. 1.Kor. 11:17-21 11:27-29

Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. Apt. 2:42

Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella. Apt. 2:46

Sana kertoo siis, että kun koko seurakunta kokoontuu yhteen rukoilemaan, tutkimaan sanaa ja ylistämään Herraa ja kun alamme aterioimaan niin se on silloin rakkausateriointia, josta kuuluu erottaa aterian jälkeen leipä ja viini sekä siunata ne. Tietysti herää kysymys, että miten sitten jos ei aina olekkaan leipää tai viiniä saatavilla? Vastakysymyksenä esitänkin, että eikö Jumala pysty olemaan niin voimallinen, etteikö viiniä, leipää ja vettä olisi aina saatavilla?

Seurakunnan yhteistä kokoontumista sekä yhteistä rakkausateriaa, johon jokaisella on mahdollisuus osallistua, voidaan pitää siis päivittäin, kuitenkin kerran päivässä, eikä vain kerran kuukaudessa.


Minä juttelin jehovantodistajan kamun kanssa ja sanoin hänelle että pitää nauttia lähes jokapäivä siitä rakkauden ateriasta. Hän kysyi missä Raamatun kohdassa sanoo näin. Näytin hänelle paikan jonka mukaan apostolit mursivat leivän jokapäivä. Hän vastasi sanomalla että leivän murtaminen ja rakkauden ateria on kaksi eri asiaa. :shock: :roll: Jehovantodistajilla on tapana viettää rakkaudenaterian kanssa kerran vuodessa. En kyllä uskonut mitä hän sanoi mutta haluaisin kysyä teiltä onko jokapäiväinen leivän murtaminen ja rakkauden ateria eri asia vai sama asia?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Heinä 2014 20:37

*
Koska jt:n mukaan Jeesus antoi rakkauden aterian kerran ennen ristiinnaulitsemista.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Heinä 2014 21:44

Jehovan todistajat eivät kuitenkaan ota leipää tai viiniä tuolla vuosittaisella rakkausateriallaan. He vain antavat sen mennä ohi. Ihmettelen tuota heidän hommaa... Minun Jehovan todistaja ystäväni sanoi joskus kaipaavansa ehtoollista.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 53 vierailijaa