Raamatullinen rakkausateria.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja paa » 09. Heinä 2014 09:41

Pari Raamatun kohtaa, jossa mainitaan jalkojen pesusta:

1.Tim 5
9 Luetteloon otettakoon ainoastaan semmoinen leski, joka ei ole kuuttakymmentä vuotta nuorempi ja joka on ollut yhden miehen vaimo,
10 josta on todistettu, että hän on tehnyt hyviä töitä, on lapsia kasvattanut, vieraita holhonnut, pyhien jalkoja pessyt, ahdistettuja auttanut ja kaiken hyvän tekemistä harrastanut.

Pyhien jalkoja = uskovien?

Luuk 7
44 Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: "Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.

Eli taloon sisään tullessa jalat tosiaan pestiin. Mutta tuossa ei sanota, olisiko Simonin pitänyt pestä Jeesuksen jalat tämän tullessa sisälle taloon, vai eikö Simon vaan ollut tajunnut tuoda vettä. Toisaalta, miksi ei olisi tajunnut tuoda, jos jalkojen pesu oli ihan tavanomainen tapa tuohon aikaan. Eli viittaisiko kuitenkin siihen, että Simonin olisi pitänyt pestä jalat, mutta ei syystä tai toisesta sitä tehnyt.

Joh 13
8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".

Tämä olikin jo täällä, mutta Jeesus tarkoittaa synneistä puhtaaksi pesemistä. Tässä valossa olisi outoa pestä seurakunnassa toisten jalkoja, koska vaan Jeesus voi pestä puhtaaksi synneistä ja luulenpa, että Jeesus halusi konkreettisesti pestä opetuslasten jalat, jotta nämä aikanaan ymmärtäisivät, miten Jeesuksen ristiinnaulitseminen pesee heidän syntinsä pois. Jeesushan kysyi opetuslapsiltaan "Ymmärrättekö mitä olen tehnyt teille?" (Joh 13:12). Ei kai Jeesus nyt tyhmänä opetuslapsiaan pidä, joten tässä Hän kysyy, ymmärtävätkö opetuslapset jalkojen pesun vertauskuvallisen tarkoituksen.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja paa » 09. Heinä 2014 09:58

Jalkojen pesuhan oli muuten nimenomaan pakanaorjan (ei juutalaisen) tehtävä. Minusta Jeesus osoitti pesemisellään sen, että hän ei ole liian korkea kaikkein halvimpaan ja surkeimpaan palvelustehtävään, joten meidänkin tulisi olla valmis tekemään kaikenlaisia palveluksia lähimmäisillemme, koska se osoittaa todellista rakkautta ja nöyrtymistä. Eli minusta tässä ei ole kyse niinkään itse jalkojen pesusta, vaan siitä miksi Jeesus pesi jalat. Ei siksi että jalat olivat likaiset, vaan siksi, että Hän halusi esimerkillään opettaa meitä toimimaan oikein ja ennen kaikkea oikealla tavalla (nöyryydellä) lähimmäisiämme kohtaan.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Heinä 2014 11:16

Joelilla oli hyvä kirjoitus, jossa oli tosi paljon oikeata asiaa ehtoollisen (rakkausateria) vietosta. Jalkojen pesu ei kuitenkaan kuulu ehtoollisen viettoon, mutta ymmärrän sen että sellaiseen lopputulokseenkin voi tulla jos lukee Johanneksen evankeliumin 13 luvun.

Minulla on kiireitä, joten tuon lyhyesti esille perustelut sille miksi Joh 13 ei opeta jalkojen pesua ehtoollisella. Tutkikaa ja koetelkaa kirjoitukseni.

Joh 13:7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä (oida), mutta vastedes sinä sen ymmärrät (ginosko)".

Kun Jeesus pesi Pietarin jalkoja, niin Hän sanoi Pietarille alkutekstin mukaan, että sinä et nyt tiedä, mutta että sinä tulet ymmärtämään sen näiden jälkeen.

Pietari kyllä ymmärsi sen mitä Jeesus teki, eli pesi hänen jalkansa. Mitä tarkoittaa se ettei Pietari tiennyt sitä mitä Jeesus teki, mutta että hän tulisi sen ymmärtämään näiden jälkeen? Jae kahdeksan antaa tähän vastauksen:

Joh 13:8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".

Pietari vastusteli ettei Herra saa pestä hänen jalkojaan, sillä Pietari oli palvelijan osassa koskien Herraa Jeesusta. Kyse ei ollut tavallisesta jalkojen pesusta, vaan esikuvasta Jeesuksen veripesuun Hänen sovituskuolemansa kautta, jonka kautta vasta Pietari voi olla osallinen pelastavasta uskosta Herraan Jeesukseen.

Pietari ei sitä nyt tiennyt mitä jalkojen pesemisen esikuvallisuus tulisi tarkoittamaan, eli todellinen palveleminen, mutta myöhemmin hän tulisi ymmärtämään, kun hän tulee saamaan luvatun Pyhän Hengen, niin silloin hän vasta voi ymmärtää mitä on todellinen palveleminen, jota jalkojen pesu esikuvallisesti opetti ja edusti.

Joh 13:
13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan (hypodeigma), että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

Jeesus sanoi, että Hän antoi heille esikuvana jalkojen pesun, että hekin tekisivät samoin. Tämä oli siis esikuva, ei konkreettinen jalkojen pesu ehtoollisella suoritettavaksi, vaan esikuva palvelemisesta.

Raamatusta tulee esille myös muualta todella selkeästi että, ehtoolliseen ei kuulu jalkojen peseminen:

1 Kor 11:
23 ¶ Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.

Alkutekstin mukaan Jeesus on ilmoittanut ehtoollista koskevan opetuksen Paavalille. Kun luet koko tekstiyhteyden, niin huomaat ettei tässä puhuta mitään jalkojen pesemisestä, koska se ei kuulu ehtoollisen (rakkausateria) viettoon.

Meidän täytyy ymmärtää, että Paavali antoi tässä ehtoollisen vietosta koskevia ohjeita pakanaseurakunnille. Tämä kohta todistaa sen, että jalkojen pesu Joh luvussa 13 oli palvelemisen esikuva. Jos jalkojen pesu kuuluisi ehtoolliseen viettoon, niin se olisi tässä selkeästi mainittu.

1 Joh 1:
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
5 ¶ Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Johannes tuo kirjeessään hyvin esille sitä kuinka Jeesuksen veri puhdistaa meidät synnistä ja kuinka meidän tulisi vaeltaa keskinäisessä yhteydessä (palvella toisiamme) Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden.

Gal 5:
13 ¶ Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Raamattu opettaa, että meidän uskovien tulee palvella toinen toisiamme rakkaudessa (Pyhän Hengen vaikuttama rakkaus). Herran Jeesuksen asettama esikuvallinen opetus palvelemisesta, eli kumartuminen toisen edessä hänen jalkoja pesemään on esikuvallisesti todella voimallinen opetus siitä mitä palveleminen tarkoittaa.

Alkuseurakunnassa tätä elettiin todeksi, vaikkakin sielläkin oli ongelmia, mutta siitä huolimatta näemme UT:n teksteistä kuinka tämä opetus toimi myös käytännössä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen rakkausateria

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Heinä 2014 18:14

Petri, uskon ja näen, että Jeesus antoi tässä kohtaa kaksi opetusta ei pelkästään esikuvallista kuvaa palvelemisesta vaan, myös konkreettisen käskyn. Nämä jakeet kertovat vahvasti sen:

Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt? Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt[u/]. Totisesti, totisesti minä sanon teille: [u]ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette. Johannes 13:12-17

Sana "esikuvan" (hupodeigma) tarkoittaa myös alkutekstin mukaan seuraavia:
Esimerkkiä, kuviota, mallia, kaavaa, jäljitelmää.

kts: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 1&ent=5262

Näen siis, että Jeesus asetti tämän jalkojen pesun konkreettisesti meidän keskuuteen muistuttaaksemme itsellemme sekä toisillemme, ettei kukaan pääsisi toisen yläpuolelle. Näin ollen tässä on hyvä muistutus omalle lihallemme, joka niin helposti lähtee ylpistymään ja johtamaan väärällä tavalla toinen toisiamme. Tässä siis on myös itsetutkiskelun paikka jokaiselle meistä, olemmeko siis valmiita pesemään oikeasti toistemme jalat tai antamaan ne toiselle pestäväksi? Rakastanko oikeasti toista vai sanonko vaan? Tietysti rakkaus (agape) toista kohtaan ei ole vain jalkojen pesua vaan paljon muutakin.

Kun lukee kirjettä Korinttolaisille luvusta 11: nähdään ensinnäkin se, että Korinttolaiset pitivät halpana herramme asettamaa rakkausateriaa sillä tavalla, että nälissään olevat riensivät ottamaan äkkiä itselleen ruokaa ja näin ollen jollekin ei jäänyt paljon mitään tai sit oltiin juovuksissa ja meno meni irstailuksi. Eli Paavali ei opettanut kokonaisuudessaan taas Rakkausaterian viettämistä vaan nuhteli Korinttolaisia tästä heidän väärästä tavastaan syödä rakkausateriaa. Korinttolaiset siis söivät ja joivat rakkausaterialla turmioksensa, koska eivät erottaneet siitä erikseen siunattavakseen leipää ja viiniä. Paavali oli näin nähtävästi kuullut vain siitä, että Korittolaiset eivät erottaneet ja siunanneet erikseen leipää ja viiniä ja näin vain nuhteli aterian vietosta. Paavali vaikka ei maininnut mitään jalkojen pesusta ei myöskään kumonnut Jeesuksen opettamaan konkreettista jalkojen pesua näin olla mainitsematta siitä.
Joel.A
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 10. Heinä 2014 00:54

Tekstin perusteella ...jalkojen pesu on sitä sydämmen tutkintaa ,kuten moni muu asia Raamatussa.Jos sydämmen asenne on hyvä ja pesee toisen jalat niin hyvä niin ,mutta jos pesee toisen jalat ja tekee siitä muotomenon ilman sydämmenhalua niin mikä on tilanne??
Kuitenkin liha ja ylpeys tulee olla naulittu lopullisesti niin ,että sydämmennöyryys on Aina Se ,että on valmis pesemään toisen kristityn jalat siis joka ihmisen joka kuuluu Jumalalle ja tässä on sitä Rakkautta sisaruutta ja veljeyttä samassa ja kaksoiskäskyä.
Esimerkkinä maailmankuuluisimpia.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Janne » 10. Heinä 2014 09:01

Sydämmentila on kuitenkin se tärkein asia, pestiin toisten jalkoja tai ei. Minusta Jeesus kuitenkin tässä tilanteessa antoi ainoastaan erittäin puhuttelevan ja konkreettisen esimerkin siitä kuinka suurimman pitää tulla pienimmäksi ja palvella muita. Jeesus johtajana asetti itsensä orjan tilaan ja palveli aidosti pyynteettömänä ja rakkaudella opetuslapsiaan.

Luukkaan evankeliumi kertoo myös samasta tilanteesta ja se minusta vahvistaa että Jeesuksen suorittama jalkojen pesu oli opetus palvelemisesta.
Kyseinen raamatunkohta ajoittautuu aikaan kun Jeesus oli juuri jakanut ehtoollisen.
Luuk 22
24 Ja heidän välillään syntyi myös kiista siitä, kuka heistä oli katsottava suurimmaksi
25 Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.
27 Sillä kumpi on suurempi, sekö, joka aterioi, vai se, joka palvelee? Eikö se, joka aterioi? Mutta minä olen teidän keskellänne niinkuin se, joka palvelee.


Jeesus sanoo "mutta Minä olen teidän keskellänne niin kuin se joka palvelee" eli minusta Luukkan evankeliumi vahvistaa että Jeesus halusi opettaa toisten palvelemisesta ja asetti itsensä esimerkiksi opetuslapsillensa ja tämä tapahtui jalkojen pesun kautta. Niin kuin Paa jo sanoikin jalkojen peseminen oli yleensä orjien tehtävä (jos orjia sattui olemaan) ja tuon ajan orjilla ei juuri ihmisarvoa juuri ollut, joten se että Jeesus asetti itsensä orjan asemaan oli jo aikamoinen tapaus. Tämä ilmenee jo opetuslasten reaktiostakin kun Pietarikin aluksi kieltäytyi jalkojen pesusta. Pietari hyvin tiesi että jalkojen pesu oli orjien työtä ja nyt hänen tulisi pitää mestariaan orjanaan ja tämähän Pietarille ei aluksi käynyt sillä hän ei halunnut Jeesus tekisi orjille tarkoitettua työtä ja alistaa Jeesusta hänen itsensä alapuolelle. No pienen näpsyn jälkeen Pietarikin suostui pesulle ja vaati jopa ylimääräistäkin :)

Ja kun näitä kahta eri evankeliumia lukee tästä tilanteesta niin näen myös sen että Jeesus ei antanut opetusta pelkästään palvelemisesta vaan myös siitä että kaikki ihmiset ovat saman arvoisia ja että ei ole mitään niin vastenmielistä tai mitään niin ylitsepääsemätöntä mitä emme voisi rakkaudesta Herraan ja toisiimme tehdä.

Mutta kuten täällä on jo sanottukin moneen otteeseen että jos joku kokee haluavansa rakkaudesta pestä jonkun jalat niin ei siinä mitään, ei siinä mitään väärää ole. Se kuitenkin täytyy muistaa ettei kannata pahoittaa mieltään jos joku ei tällaiseen toimenpiteeseen suostu koska tilanne on varmaan hiukan outo ja ei oikein sovi muutenkaan suomalaiseen kulttuuriin. Lähi-Idässähän tätä jalkojen pesua vieraille tehdään vielä tänäkin päivänä ihan ilman ehtoollisia tai että on edes kristitty. Kaipa se on vieläkin siellä kunnianositus virasta kohtaan ja siellä myös ihan tarpeellinen asia kun paljasjalkaisin tai sandaaleilla mennä viipotetaan eteen päin. Mut me täällä Suomessa vedettään yleensä kumisaappaat ja sukat jalassa jalassa ympäri vuoden niin ei nuo jalatkaan pääse samalla tavalla likaantumaan kun tuolla mistä kirjoitin.

Suomessa jos (tai itseasiassa kun) astut koiran läjään niin on yleensä kengät jalassa ja riittää pelkkä kenkien pesu, mut tuolla lähi-idässä kun astut kamelin tai aasiin jätöksiin paljain jaloin tai sandaaleilla niin sitä vois jo jalkakylpy kelvatakkin :)

Mutta vielä kerran täytyy kehua Joelin hyvää aloituskirjoitusta ehtoollisesta vaikka tässä jalkojenpesu asiassa hiukan eri mieltä olenkin :) Toivottavasti tämä jalkojenpesu asia ei vie huomioita liikaa muilta tärkeiltä asioilta ja huomioilta joita kirjoituksessa oli hyvin ja selvästi tuotu esille.

1. Pietarin kirje 4
8 Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".
9 Olkaa vieraanvaraisia toinen toistanne kohtaan, nurkumatta.
10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
11 Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Heinä 2014 12:50

Joh 13:
6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".

Kun tutkimme Joh 13 lukua niin näemme selkeästi, että jalkojen pesemisessä oli kyse esikuvallisesta opetuksesta palvelemisesta, ei konkreettisesta opetuksesta jalkojen pesusta ehtoollisen vieton yhteydessä.

Alkutekstin mukaan kun Jeesus tuli Pietarin kohdalle aikoen pestä hänen jalkansa, niin hän sanoi Pietarille, että mitä minä teen juuri nyt ( tällä hetkellä) sinä et tiedä, mutta näiden (asioiden) jälkeen sinä ymmärrät.

Jeesuksen vastaus jakeissa 7 ja 8 paljastaa jo sen, että on kyse tulevasta asiasta, joka on kytketty Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön. Pietari kyllä ymmärsi Jeesuksen pesevän hänen jalkojaan sekä muiden opetuslasten, joten kyse ei voi olla jalkojen pesusta, vaan jostakin muusta, jota esikuvan kautta opetetaan.

Pietari ei tiennyt sitä sillä hetkellä mitä jalkojen pesemisen esikuvallisuus todella tarkoittaa, mutta myöhemmin kun hän tulisi saamaan luvatun Pyhän Hengen kautta osallisuuden Jeesukseen, niin silloin hän tulee ymmärtämään mitä todellinen palveleminen tarkoittaa.

Jeesuksen sanat ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani, ei tarkoita, että jalkojen pesemisen kautta saadaan yhteys Jeesukseen, vaan kun Jeesuksen veri puhdistaa meidät synnistä, niin silloin meillä on vasta todellinen yhteys Jeesuksen kanssa ja tämä yhteys Pyhässä Hengessä johtaa meidät palvelijan paikalle, jota jalkojen pesu esikuvallisesti opettaa.

Joh 13:
13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

Tässä on hengellisen esikuvan vertauskuvallinen opetus, eikä konkreettinen opetus jalkojen pesusta ehtoollisen vieton yhteydessä. Kun tutkimme vielä uudestaan 1 Kor 11 lukua, niin asia selviää meille:

1 Kor 11:
18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.

Korintossa uskovat riitelivät keskenään, eli eivät palvelleet toisiaan. Paavali opetti, että kun tulette Herran aterialle (ehtoollinen), niin on väärin tulla sinne riita mielessä sekä puoluehengessä. Sitten Paavali toi myös esille että joku syö omia ruokiaan, joku on nälissään sekä joku juovuksissa. Eli kyseessä oli laajempi kokonaisuus kuin vain pelkkä juovuksissa oleminen sekä väärä ateriayhteys, sillä ensimmäiseksi Paavali mainitsi riidat ja puoluehenget, joka ei ole oikeata Herran nauttimista ja sen jälkeen yhdistää siihen myös väärät ruokailutavat (toisilla omat ruuat ja toisen nälissään) sekä juopumuksen.

1 Kor 11:
23 ¶ Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.

Tässä Paavali sanoo saaneensa Jeesukselta tiedon Herran ateriasta ja siihen liittyvistä asioista, joista hän mainitsee leivän edustavan Jeesuksen ruumista sekä viinin Jeesuksen verta. Paavali toi esille kuinka leipä ja viini tulee erottaa muusta (ruuasta), koska ehtoollisen leipä ja viini on Jeesuksen kuoleman (syntien anteeksiantamus) muistoksi.

Herran ateria on kokonainen paketti ja siitä Paavali opetti sen mukaan kuinka Jeesus oli sen hänelle opettanut. Jos Herran aterialle (ehtoollinen) olisi kuulunut jalkojen pesu, niin Paavali olisi sen myös tässä opettanut, sillä hän opetti Herran aterian nauttimista ja siihen liittyviä asioita. Koska Korinton seurakunta oli riitainen ja puoluehengessä, niin senkin takia olisi pitänyt ehdottomasti muistuttaa jalkojen pesemisestä ja toisen eteen nöyrtymisestä eikä riidellä ja muutenkin elää itsekkäästi, jos jalkojen pesu kuuluisi osana ehtoollisen viettoon. Paavali ei maininnut jalkojen pesua siksi, koska se ei kuulu ehtoolliseen viettoon, sillä se oli Jeesuksen esikuvallinen opetus palvelemisesta.

Ehtoollinen on täynnä esikuvaa, joka tulee ymmärtää hengellisesti ja esikuvallisesti, ei kirjaimellisesti:

Jeesus ei tarkoittanut leivän olevan Hänen ruumiinsa, vaikka Hän sanoi tämä on Minun ruumiini. Ymmärrämme leivän olevan esikuva Hänen murretusta ruumiistaan.

Jeesus otti viinimaljan ja antoi sen opetuslapsille (käski jakamaan keskenään) sanoen juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Emme voi ymmärtää viinin olevan Jeesuksen verta, vaan se kuvaa esikuvallisesti Jeesuksen verta, jonka Hän vuodatti Golgatalla syntien anteeksiantamukseksi.

Samalla tavalla myös jalkojen pesu oli esikuvallinen opetus palvelemisesta ja sen todistaa kiistattomasti 1 Kor 11 luku.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Joel.A » 10. Heinä 2014 13:17

Kiitos, rakkaat veljet ja sisaret "koettelusta". Voi olla tietysti, että olen väärässäkin, joten jään tutkimaan asiaa vieläkin tarkemmin rukouksen ja Sanan kera. En siis poistu "foorumilta", vaan tästä aiheesta en kirjoittele vähään aikaan :)
Joel.A
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Heinä 2014 13:21

Tästä jalkojen pesusta on keskusteltu foorumilla joskus aiemminkin ja silloin päästiin siihen tulokseen että on esikuvallista ja Petri kyllä tosi hyvin tuos opettaakin sen :)
systeri
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Heinä 2014 10:30

Eihän foorumilta sen takia kenenkää pidä poistua ,että on eri mieltä asiasta ?? Jos näin jokainen kristitty tekis ni suuri lauma joutuis lähtemään jostain ku aina on ollu erimielisyyttää kautta historian siitä ja tästä ja etenkin tuosta.
Kun asioita pohtii ja kirjoittaa moni ihminen niin sitä asiaa kuin asiaa tulee hiottua ja katsottua ja taas hiottua joka puolelta ja se kaikki kun Raamatun valossa tutkaillaan ja Pyhän Hengen ohjauksessa niin kyllä moni asia selviää ja tälläkin foorumilla jos joku alkava esim lukee tekstejä niin sen alkavan mielessä saattaa ihmislihan kautta vielä kulkea monta ajatusta ja ajatusmallia eri Raamatun teksteistä ja kun täällä on jo monta kulmaa hiottu niin ne näkökohdat on valmiina ja jopa jossain asioissa moni on päässyt samaan lopputulokseen eli silloin ollaan varmaan ymmärryksessä Totuudessa tai ainakin hyvin lähellä sitä.
Edelleen se kokonaisvaltainen ymmärrys on hieno oppia.Se tulee ajan kanssa viisaasti ja kestävästi.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa

cron