Raamatullinen rakkausateria.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja nmn » 27. Marras 2022 17:55

vaisuliini kirjoitti:*
Mulla olisi kysyttävää. Me mieheni kanssa haluamme pitää kotiehtoollisen niin mietin miten kotiehtoollisen kanssa pitäisi toimia niin kuin Jumalan Sanassa sanotaan.

Pitäisikö miehen joka on perheen pää, itse lukea ensin Raamatun kohdat kotiehtoollisen yhteydessä? Eli miehen pitäisi lukea ensin 1Kor. 11:23-24 tai 1Kor. 11:24 ja sitten syötäisiin yhdessä happamatonta leipää ja sitten miehen pitäisi taas lukea 1Kor. 11:25-26 ja sitten juotaisiin yhdessä viiniä? Vai pitäisikö miehen lukea vielä 1Kor. 11:25-32 asti sitten juotaisiin yhdessä viiniä?

Eikö kotiehtoollisen kanssa tartte olla tarkka "kaava" miten sen kanssa pitäisi toimia?



Hienoa että mietit näitä. Haluaisin rohkaista siten, ettei Raamatussa sanota, että jollain tietyllä kaavalla pitäisi mennä tai että tiettyjä jakeitakaan lukea. Tärkeintä on että tilaisuus on osallistujille pyhä ja leipä ja viini erotetaan muusta syömisestä. Toki itsekin varmaan lukisin nuo 1 Korintolaiskirjeen kohdat ja siunaisin vielä erikseen leivän ja viinin. Mutta pakko ei ole mielestäni noudattaa tiettyä kaavaa tai liturgiaa. Joka tapauksessa, sinun suunnitelmasi kuulosti minun korvaani hyvältä.



vaisuliini kirjoitti:
Toinen kysymys vielä. Jos haluan pitää kotiehtoollisen mutta jostain syystä olen yksin kotona kun mies ei ole paikalla tai toisen uskovan luokse ei voi mennä esim. auto on rikki. Voiko yksin pitää kotiehtoollisen?

No me elämme Jumalan seurakunnan ennallistamisen aikaa niin odotan seurakuntayhteyttä ja siellä voimme osallistua ehtoolliseen eli Kristuksen rakkausateriaan.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.


Kiitos etukäteen ja siunattua sunnuntain jatkoa. :pc:


Mielestäni ehtoollisen voi pitää myös yksin, jos on tilanne ettei yksinkertaisesti ole mahdollista saada uskovia veljiä tai sisaria koolle. Mielummin kyllä teen sen silti porukassa, mutta jos alkaa olla pitkä aika edellisestä kerrasta ja ei vain ole tilasuuksia kokoontua vaikkapa jonkun karanteenin vuoksi, niin mielummin ottaisin yksinänikin kuin olisin pitkää aikaa kokonaan ilman.

Nämä vain minun mietteitäni asiasta.
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Marras 2022 19:38

*
Okei kiitos, Nmn. Mutta yksi kysymys vielä. :)

Nmn kirjoitti:Toki itsekin varmaan lukisin nuo 1 Korintolaiskirjeen kohdat ja siunaisin vielä erikseen leivän ja viinin.


Voisitko kertoa miten siunata? Siis näin; "Herra, siunaa tätä happamatonta leipää ja viiniä, Jeesuksen nimessä. Aamen!"?

Ei muuta kysyttävää kuin kiitos. :)

No mulla omatunto alkoi herkistää niin omaatuntoani vaivoi että sellainen seurakunta jonka "oppi" erottaa muista seurakunnista tämän opin mukaan ja yhdistää sellaisia uskovia, joita oppi johtaa, - ei Pyhä Henki, silloin se on hajaannuttavassa tilassa.

Omantuntoni takia jätin osallistumatta ehtoolliseen ja odotan että Jumala palauttaa seurakuntaa seurakuntamalliin niin sitten siellä voin osallistua ehtoolliseen. Ja silloin saan rauhaa omalletunnolleni kun tiedän etten ole Herran tahtoaan vastaan kun Hän ilmaisee tahtoansa seurakunnasta että Pyhän Hengen kautta seurakunta Kristuksessa kasvaa yhteen liitettynä ja rakentuu rakkaudessa kohti Kristusta joka on pää. :)

1Kor. 10:16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?

17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.

Herran siunausta. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Marras 2022 13:02

*
Hei taas, Nmn. :) Luin ihan sattumalta elävää uutista, siinä siunaaminen mainitaan.

Kun ehtoollispöydässä pyydämme Herraa siunaamaan viinin, se merkitsee, että kaikki, jotka sitä juovat, tulevat osallisiksi Kristuksen veren tuomasta siunauksesta. Se taas, että syömme leipää, merkitsee, että olemme osalliset Kristuksen ruumiista. Olipa meitä kuinka monta tahansa, syömme samaa leipää ja olemme siis saman ruumiin jäseniä (elävä uutinen, 1Kor. 10:16-17).

1Kor. 10:16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?

17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.

No en tiedä osaanko siunata jos vietän yksin ehtoollisen parissa... No riittää varmaan Herralle että pyydän sanoen näin; "Herra, siunaa leipää ja viiniä, Jeesuksen nimessä. Aamen!". Yksinkertainen siunaamisen rukous varmaan kelpaa. :)

Herran siunausta sun ja muiden lukijoiden keskiviikon päivään. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja nmn » 03. Joulu 2022 13:09

Mielestäni voit omin sanoin siunata, en usko että Jumala yleensäkään katsoo sanojamme, jotka ainakin minulla ovat monesti kömpelöitä, vaan mielummin sydämemme asennetta. Ihan hyvin voit siunata noin kuten ehdotit, tai millä sanoilla se kulloinkin tuntuu sopivalta.
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2022 20:25

nmn kirjoitti:Mielestäni voit omin sanoin siunata, en usko että Jumala yleensäkään katsoo sanojamme, jotka ainakin minulla ovat monesti kömpelöitä, vaan mielummin sydämemme asennetta. Ihan hyvin voit siunata noin kuten ehdotit, tai millä sanoilla se kulloinkin tuntuu sopivalta.


Ok kiitos, Nmn. Ja siunausta. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja nmn » 05. Joulu 2022 17:33

vaisuliini kirjoitti:
nmn kirjoitti:Mielestäni voit omin sanoin siunata, en usko että Jumala yleensäkään katsoo sanojamme, jotka ainakin minulla ovat monesti kömpelöitä, vaan mielummin sydämemme asennetta. Ihan hyvin voit siunata noin kuten ehdotit, tai millä sanoilla se kulloinkin tuntuu sopivalta.


Ok kiitos, Nmn. Ja siunausta. :pc:


Siunausta myös itsellesi!
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa

cron