Raamatullinen rakkausateria.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Heinä 2014 13:25

Niimpä...mä kyllä sanoisin että ne jotka loukkaannuksissa lähtee pois tiettyjen asioitten takia, niin ovat jollain tapaa vielä vähän raakileita tähän foorumi-juttuun ;D Sanon sen näin kokemuksen syvällä rinta-äänellä kun Herra on armossaan auttanu ja kasvattanu mua täs asias :)
Saa olla erimieltä mutta mä oon tätä mieltä :) Täytyy muistaa että tämä on keskustelufoorumi ja jos on jotain muita syitä miksi lähtee esim. ei oo aikaa tai muuten vaan ei kiinnosta niin se on ok. Tietenkin jos kokee että täällä on harha-opettajia niin se on sitten yks syy.Mun mielestä täällä ei oo harhaopettajia eikä huono ylläpito...mutta voi olla että toisilla on jaloissa vaan pikkasen liian suuret pökät joihin täytyy vähän vielä kasvaa ja sehän ei tapahdu muutakuin työtä tekemällä ja virheitten kautta. Aurinkoista siunattua päivää ja kaikki hyvä loppuu aikanaan niin myös kesälomat joista viedään nyt viimeisiä päiviä :)
systeri
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Heinä 2014 14:50

Täyttä asiaa systeri...
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Siivetön » 12. Heinä 2014 08:06

systeri kirjoitti:Niimpä...mä kyllä sanoisin että ne jotka loukkaannuksissa lähtee pois tiettyjen asioitten takia, niin ovat jollain tapaa vielä vähän raakileita tähän foorumi-juttuun ;D Sanon sen näin kokemuksen syvällä rinta-äänellä kun Herra on armossaan auttanu ja kasvattanu mua täs asias :)
Saa olla erimieltä mutta mä oon tätä mieltä :) Täytyy muistaa että tämä on keskustelufoorumi ja jos on jotain muita syitä miksi lähtee esim. ei oo aikaa tai muuten vaan ei kiinnosta niin se on ok. Tietenkin jos kokee että täällä on harha-opettajia niin se on sitten yks syy.Mun mielestä täällä ei oo harhaopettajia eikä huono ylläpito...mutta voi olla että toisilla on jaloissa vaan pikkasen liian suuret pökät joihin täytyy vähän vielä kasvaa ja sehän ei tapahdu muutakuin työtä tekemällä ja virheitten kautta. Aurinkoista siunattua päivää ja kaikki hyvä loppuu aikanaan niin myös kesälomat joista viedään nyt viimeisiä päiviä :)


Systeri, jostain syystä mieleeni tuli tämä laulu,
kun luin tekstiäsi......

http://www.youtube.com/watch?v=UEej02pUViU

NÄET UUPUNEEN

Näet uupuneen, kuljet vierelleen
jotain sanot jälleen ja jätät yksikseen.
Joku yksinään, polun viereen jää
kuka nostaa, kuka kantaa ystävää.

Matka yhteinen, kanssa veljen sen,
joka yksin kulki, tiellä langeten.
Tuskan vaikka näin, kylmyyteni jäin,
turhaan odotti hän ketään vierelleen.......

:,:Nosta langenneet, kanna uupuneet
anna sulaa viimein sydämesi jään.
Nosta langenneet, kanna uupuneet
vahvista ystävää..... vahvista ystävää......:,:

Kulje luona sen, jonka voimien,
näet tiellä taisteluiden, uupuneen.
Käden ojentain, sydän rakastain,
alas painuuneet voit nostaa uudelleen.

:,:Nosta langeneet, kanna uupuneet,
anna sulaa viimein sydämesi jään.
Nosta langenneet, kanna uupuneet
Vahvista ystävää..... vahvista ystävää
vahvista ystävää..... vahvista ystävää:,:

Ei lyödä lyötyjä, vaan rohkaistaan, lohdutetaan ja vahvistetaan jokaista,
joka ei jaksa tai kykene meidän vahvojen joukossa pitämään puoliaan.

Paljon jo elämässä kokeneena ja monenlaista nähneenä mieleeni
nousivat myöskin nämä Heikki Lapinkatajan kirjoittamat sanat,
jotka ovat myöskin Heimo Enbuskan laulamina; "Kosketa Jumalan käsi"
nimisellä cd:llä.

TÄMÄN KAIKEN POHJALLA
San. ja säv. Heikki Lapinkataja

Tämän kaiken pohjalla kuitenkin,
soi laulu voittoisin sävelin.
Tuuli ei sammuttaa liekkiä voi,
se laulu myrskyaalloilla soi.

Se on laulua vapaan sydämen.
Se on pohja meren kuohuisen.
Vain tulesta tullut kuulla sen saa,
se kantaa vihan vuorien taa.

Sydämen ranta, hietikko sen,
imi laineita pettymysten.
Tänään sydämen rannalla voi,
nähdä jäljet Herran ja se laulu soi.

En halua loukata tai lyödä, mutta koska itse sanoit,
että saa olla eri mieltäkin, uskaltauduin kokemani
ilmaisemaan. :)
Siivetön
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Heinä 2014 13:22

Ei mua loukannu tämä sun viestis,päinvastoin. Oon samaa mieltä siitä että ei saa loukata eikä lyödä,eikä myöskään oo hyvä loukkaantua eikä lyödä takaisin :) Mutta kukaan ei oo täydellinen ja meillä on jokaisella täs vielä oppimista.Eihän rakkausateriallakaan josta täs oli kysymys voida istua toisiaan raapien ja hiuksista repien :P mutta pestä toisen jalkoja,vertauskuvallisesti?? ..hmmm :)

Yks päivä tätä sanottiin lahkoksi josta joku loukkaantui ja siitä tuli mieleen yks Sanapaikka

ap teot 24

14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,
15 ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.
16 Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.

..mietin tuota "loukkaamaton omatunto" jonka eteen ahkeroida ...että se olis niin että en saa loukata mutta en myöskään loukkaantua vaan selvittää asiat.
systeri
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Heinä 2014 14:42

Mielestäni tuon jalkojenpesun taustalla on tämä:

Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut. Joh. 15:12

Jalkojen peseminen oli luultavasti sen aikaiselle kulttuurille tyypillinen tapa osoittaa lähimmäisenrakkautta, mutta suomalaisessa kulttuurissa tuota tapaa ei ole.

Toinen:

Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. 1. Kor. 16:20

Suomessa ei ole myöskään tapana tervehtiä pussailemalla. :D

Eihän Raamattu opeta mielestäni että pitää sanatarkasti ja täsmällisesti kopioida Raamatussa mainittuja tapoja osoittaa lähimmäisenrakkautta, vaan että lähimmäisenrakkautta tulee osoittaa. Loogisinta on mielestäni että osoittaa lähimmäisenrakkautta ihmisille niillä kulttuuriin kuuluvilla tavoilla, jotka ovat omalle kulttuurille tyypillisiä tapoja sitä osoittaa.

Yksi juttu mikä mulla tuli mieleen, on se että esimerkiksi kun ajaa autolla ja näkee että edessä on suojatie ja siellä on joku odottamassa että pääsee tien yli, niin pysäyttää auton suojatien eteen ja antaa jalankulkijan mennä yli. Tulee varmasti kiva olo sille jonka annetaan mennä tien yli. Suomessa kun on monilla tapana vaan huristella menemään ja jalankulkija joutuu odottelemaan.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 12. Heinä 2014 15:37

Kyllähän nuo kulttuuriset erot on tosiasia ja vaikea olis mennä esim hieromaan nenää vastakkain joka oli muistaakseni jollakin heimokulttuurilla tervehdys tapana.Ainakin pitäis vaikka tekonenällä harjoitella .Juutalisilla on ollut omat tapansa ja meillä omat ,mutta sydämmet lienee kaikilla samanlaiset olipa sitten nenänhierontaa tai ei.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Joel.A » 07. Elo 2014 18:01

Joel.A kirjoitti:Kiitos, rakkaat veljet ja sisaret "koettelusta". Voi olla tietysti, että olen väärässäkin, joten jään tutkimaan asiaa vieläkin tarkemmin rukouksen ja Sanan kera. En siis poistu "foorumilta", vaan tästä aiheesta en kirjoittele vähään aikaan :)



Tutkittuani vieläkin paremmin rukoilen ja kipuillen Jumalan edessä jalkojen pesusta olen tullut siihen lopputulokseen, että meidän ei tarvitse konkreettisesti pestä toinen toistemme jalkoja. Uskon siis, että jalkojen pesu oli Jeesukselta näpäytys meille, että ettemme ajattele tai pyri olemaan parempia opetuslapsia Jumalamme tai saatikka sitten ihmisten edessä, edes silloinkaan kun palvelemme toinen toisiamme.

Tutkin vielä edelleen rakkausaterian merkitystä ja varsinkin jalkojen pesu tilannetta, koska tässä tapahtumassa on niin suuri hengellinen opetus meille ja tämä tarvii aikaa sekä vieläkin enemmän Sanan tuntemusta.

Olen siis todella pahoillani tuomastani jalkojen pesu hämmenyksestä ja pyydänkin teiltä kaikilta anteeksi.
Joel.A
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 07. Elo 2014 19:25

Joel.A kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Kiitos, rakkaat veljet ja sisaret "koettelusta". Voi olla tietysti, että olen väärässäkin, joten jään tutkimaan asiaa vieläkin tarkemmin rukouksen ja Sanan kera. En siis poistu "foorumilta", vaan tästä aiheesta en kirjoittele vähään aikaan :)



Tutkittuani vieläkin paremmin rukoilen ja kipuillen Jumalan edessä jalkojen pesusta olen tullut siihen lopputulokseen, että meidän ei tarvitse konkreettisesti pestä toinen toistemme jalkoja. Uskon siis, että jalkojen pesu oli Jeesukselta näpäytys meille, että ettemme ajattele tai pyri olemaan parempia opetuslapsia Jumalamme tai saatikka sitten ihmisten edessä, edes silloinkaan kun palvelemme toinen toisiamme.

Tutkin vielä edelleen rakkausaterian merkitystä ja varsinkin jalkojen pesu tilannetta, koska tässä tapahtumassa on niin suuri hengellinen opetus meille ja tämä tarvii aikaa sekä vieläkin enemmän Sanan tuntemusta.

Olen siis todella pahoillani tuomastani jalkojen pesu hämmenyksestä ja pyydänkin teiltä kaikilta anteeksi.




Älä Joel huoli kirjoituksessasi oli paljon hyvää ja ehtaa asiaa ehtoollisesta, eli ei koko kirjoitus mennyt hukkaan vaikka tuo jalkojenpesu idea korostuikin aika radikaalista näkökulmasta.

Monessa me kaikki hairahdumme, sanoo Raamatukin ja myös minä olen erehtynyt monessa ja tulen vielä erehtymään, silloin pyydetään anteeksi ja mennään eteenpäin, ja tutkitaan lisää asioita.

Jumalan siunausta sinulle ja puhtia Raamatun tutkimiseen! :thumbup:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja Joel.A » 07. Elo 2014 19:49

Mikko Murpatti kirjoitti:
Älä Joel huoli kirjoituksessasi oli paljon hyvää ja ehtaa asiaa ehtoollisesta, eli ei koko kirjoitus mennyt hukkaan vaikka tuo jalkojenpesu idea korostuikin aika radikaalista näkökulmasta.

Monessa me kaikki hairahdumme, sanoo Raamatukin ja myös minä olen erehtynyt monessa ja tulen vielä erehtymään, silloin pyydetään anteeksi ja mennään eteenpäin, ja tutkitaan lisää asioita.

Jumalan siunausta sinulle ja puhtia Raamatun tutkimiseen! :thumbup:


Tällä mennään... (Mennään tietysti paljon muullakin :) )

Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. ‭Jaakobin kirje‬ ‭3‬:‭2‬

mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on; ‭1. Tessalonikalaiskirje‬ ‭5‬:‭21‬

Ja tähän entistäkin enemmän pyritään.

Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina — sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä — ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle; ‭Efesolaiskirje‬ ‭5‬:‭8-10‬

Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta ja puheesi tervettä ja moitteetonta, että vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana...

...ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, Tiituskirje‬ ‭2‬:‭7-8, 12-13‬

Kiitos Mikko, Jumalan siunausta sinullekin ja vaimollesi myös :)
Joel.A
 

Re: Raamatullinen rakkausateria.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Marras 2022 12:03

*
Mulla olisi kysyttävää. Me mieheni kanssa haluamme pitää kotiehtoollisen niin mietin miten kotiehtoollisen kanssa pitäisi toimia niin kuin Jumalan Sanassa sanotaan.

Pitäisikö miehen joka on perheen pää, itse lukea ensin Raamatun kohdat kotiehtoollisen yhteydessä? Eli miehen pitäisi lukea ensin 1Kor. 11:23-24 tai 1Kor. 11:24 ja sitten syötäisiin yhdessä happamatonta leipää ja sitten miehen pitäisi taas lukea 1Kor. 11:25-26 ja sitten juotaisiin yhdessä viiniä? Vai pitäisikö miehen lukea vielä 1Kor. 11:25-32 asti sitten juotaisiin yhdessä viiniä?

Eikö kotiehtoollisen kanssa tartte olla tarkka "kaava" miten sen kanssa pitäisi toimia?


Happamatton leivän syöminen
1Kor. 11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,

24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."


Viinin juominen
1Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."

26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.



Toinen kysymys vielä. Jos haluan pitää kotiehtoollisen mutta jostain syystä olen yksin kotona kun mies ei ole paikalla tai toisen uskovan luokse ei voi mennä esim. auto on rikki. Voiko yksin pitää kotiehtoollisen?

No me elämme Jumalan seurakunnan ennallistamisen aikaa niin odotan seurakuntayhteyttä ja siellä voimme osallistua ehtoolliseen eli Kristuksen rakkausateriaan.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.


Kiitos etukäteen ja siunattua sunnuntain jatkoa. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa

cron