Ajatuksia narsismista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja tanu » 04. Heinä 2014 15:21

Ylläpidon siirtämä ketju, ei siis Tanun aloitus vaan siirto!

Onko narsisti ns. toivoton tapaus?
Tietääkö kukaan ketään narsistia, joka olisi tullut uskoon?

Usein olen kuullut sanottavan, että narsisteille ei kukaan mitään voi.
Mitä tuo narsismi oikein on? Ylpeyden, itsekkyyden ja ylenkatseen henki?

Jumalalle kuitenkin kaikki on mahdollista.
Eikö rukouksen voima voi murtaa narsistinkin.
Vai onko narsisti niin paatunut ettei ikään auta?

Anteeksi kun taas rönsyilen aiheesta. Pitäiskö laittaa oma narsismi-ketju?
Tuntuu että nykyisin jokainen tuntee jonkun narsistin. Omassa lähipiirissänikin on eräs, vissiinkin?
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ongelmani

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 04. Heinä 2014 15:29

---
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 07. Heinä 2014 11:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Ongelmani

ViestiKirjoittaja tanu » 04. Heinä 2014 15:48

Koitin äsken etsiä netistä uskoontulokertomuksia, joissa uskoon olisi tullut narsisti. Ei löytynyt, mutta enpä kauaa etsinytkään.
Ja tottakai, Jumala voi uudistaa narsistinkin, ihan niinkuin sanoit, Jasmiini.
Paree varmaan unohtaa koko aihe.

Ihan tarpeeksi on negatiivisia juttuja maailmassa muutenkin.
Pitäis vaan osata ajatella hyviä asioita ja kiittää siitä kaikesta hyvästä ja ihanasta mitä Herra meille joka päivä antaa!

Kiitos Taivaanisä, Herran Jeesuksen nimessä, tästä kauniista kesäpäivästä ja rauhan ajasta ja yltäkylläisyydestä, josta tänäänkin saamme Sinun armostasi nauttia.

Siunausta kaikille.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ongelmani

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Heinä 2014 16:02

Ammatti-ihmiset sanovat, että narsismia on hyvin vaikea diagnosoida, joten on varmasti ihan hyvä, ettei oikein helposti anneta kenellekään sellaista leimaa.

Myöskin terveessä itsetunnossa kuulemma kuuluu olla sopiva määrä narsismia, eli voisi kai sanoa paremminkin, että yhdellä enempi ja toisella vähempi. :D

Raimo Mäkelä on kirjoittanut narsismista kirjan: - Naamiona terve mieli - joka on mielestäni hyvä tiivistelmä narsismista ja uskon että on saatavana jokaisesta kirjastosta.
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 04. Heinä 2014 16:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön
 

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja paa » 04. Heinä 2014 17:37

Mitenkä tuntuukaan, että ennen narsisteja ei ollut niin paljon, tai ainakaan niistä ei puhuttu narsisti-käsitteellä. Nykyään narsisteja putkahtelee sieltä sun täältä. Tosin minä en tunne ainuttakaan.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 04. Heinä 2014 17:47

paa kirjoitti:Mitenkä tuntuukaan, että ennen narsisteja ei ollut niin paljon, tai ainakaan niistä ei puhuttu narsisti-käsitteellä. Nykyään narsisteja putkahtelee sieltä sun täältä. Tosin minä en tunne ainuttakaan.


Samaa olen ajatellut. On narsisteja, alkoholisteja yms. nimityksiä...Voisiko yhteinen nimittäjä näille olla synti?
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Heinä 2014 18:06

tanu kirjoitti: Onko narsisti ns. toivoton tapaus?
Tietääkö kukaan ketään narsistia, joka olisi tullut uskoon?

Usein olen kuullut sanottavan, että narsisteille ei kukaan mitään voi.
Mitä tuo narsismi oikein on? Ylpeyden, itsekkyyden ja ylenkatseen henki?

Jumalalle kuitenkin kaikki on mahdollista.
Eikö rukouksen voima voi murtaa narsistinkin.
Vai onko narsisti niin paatunut ettei ikään auta?

Anteeksi kun taas rönsyilen aiheesta. Pitäiskö laittaa oma narsismi-ketju?
Tuntuu että nykyisin jokainen tuntee jonkun narsistin. Omassa lähipiirissänikin on eräs, vissiinkin?


Kyllä. Täällä on yksi mies joka on jokos uskossa ja taas luopumustilassa. Narsismi kai estää ymmärtämästä Jumalan armon käsitettä, en tiedä koska siltä minusta näyttää. :cry: Hän on tottunut suorittamaan itse kaiken niinku Sauli joka oli vähäksi aikaa Israelin kuninkaana ja kuninkuus otettiin pois häneltä itsesuorituksen takia. Kun on taas luopumustilassa, juo alkoholia. Hän pienenä poikana menetti isän joka oli uskova ja kovin urheilullinen tyyppi. Isän menehtyminen aiheutti pojalle narsismin koska ei saanut isällisen rakkauden eikä tasapainottavan kasvatuksen omalta isältä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Heinä 2014 18:19

*
Sori unohdin sanoa. Saul oli myös narsistinen ja vainosi Daavidia kateuden ja vihan syystä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja paa » 04. Heinä 2014 18:27

Löytyykö Saulista narsismin täyttäviä piirteitä? Entä jos hänellä muuten vaan oli vintti pimennyt?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Heinä 2014 18:45

*
Haluaisin kertoa vielä siitä... Netmissionin keskustelupalstassa on keskusteltu narsismin jutusta mutta yksi juttu on ollut kovin yllätystä meille uskoville. Yksi mode on tunnustanut oman narsismin ja sanonut ettei ole helppoa kasvaa ulos narsismista ja hänen puoliso on tukemassa häntä siinä jutussa. Se on todella harvinaista kun tiedostaa oman narsismin ja tajuaa tarvitsevan apua. Aika harvinaista, voin sanoa että noin 0,05 tai 0,10% tiedostaa sen ja kasvaa ulos narsismista.

Luulen niin että Jumala voi parantaa mutta yhdellä ehdolla että se ensin tiedostaa oman narsismin niin siten Jumala parantaa hänet. Jumala ei kai voi parantaa ilman narsismin tiedostamista. Minä luulen niiin. :roll:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 04. Heinä 2014 18:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa