Ajatuksia narsismista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 13. Loka 2017 16:29

Tarkemmin kun mietin niin .....en usko pätkääkään tuohon narsismiin vaan siihen ,että siitä on tehty maallinen lyömakalu ,jolla sitten isketään leimaa otsaan kuin otsaan.Riivaajien oppia alusta loppuun saakka .
Ihminen joka käyttäytyy huonosti on vain yksinkertaisesti sanottuna sidottuna henkivaltoihin eli saatanan otteessa ja se mikä on pohjasanana on synti joka muhii ja tekee ihmisen toimintakyvyttömäksi Jumalan hyvien tekojen ja olemuksen suhteen .

No jos jotkut kallonkutistaajat saavat tämänkin diaknosoitua ja virallisetettua niin kohta voimme varmaan odottaa ....Zalaaaaaa narsisti pilleriä markkinoille ja taas suurella osalla kansaa on nuppi jumissa kun monella jo onkin muiden pillereiden takia ja sitten perkele tanssii ja nauraa ,kuinka tyhmiä ihmiset on ja kuinka helppo heitä on jymäyttää .Näin se piilottaa jälleen kerran hommansa jonkun lääketieteellisen termin taakse ja niitä termejähän on pilvin pimein .Ensimmäisenä tulee mieleen entinen sana huorinteko eli annetaan ymmärtää ja liikaa ymmärrretään myös antaa .Tämä on nykytermeissä Läheisriippuvuus :):) välillä ei tiedä itkeä vai nauraa ,mutta näin maailma makaa .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja kurja » 13. Loka 2017 17:46

Mr Kerimäki !

Lasket leikkiä, mutta ikävä kyllä vakavalla asialla.

Toivoisin sinun perehtyvän narsismiin ja sen käsitteeseeen ja mitä sillä tarkoitetaan, ja samoin käsitteeseen läheisriippuvainen ja mitä se oikeasti on ja mistä se johtuu.

Olen itse nimittäin ollut läheisriippuvainen ja tiedän käynännössä sen, mitä se tarkoittaa ja se ei ole haureutta !

Läheisriippuvaisuus on pienenä lapsena aiheutettu rikkinäisyys, eli se on omaksuttu toimintatapa ja malli, jonka pieni ja puolustuskyvytön lapsi valitsee, selviytyäkseen edes elossa ja jotenkin edes henkisesti kasassa.

Läheisriippuvainen on siis pienestä pitäi oppinut miellyttämään muita, jotta hän ei saisi osakseen erilaista pahoinpitelyä.

Läheisriippuvainen siis yrittää miellyttää sen oppimansa ja omaksumansa toimintamallin kautta ja vuoksi ja siis oman rikkinäisyytensä vuoksi muita ihmisiä, eikä hän kykene rajaamaan muita eikä kieltämään mitään, sillä se on kitketty pois pahoinpitelemällä yhä pahemmin, eli vastaan ei ole saanut sanoa, tai itselle käy yhä pahemmin.

Pahoinpitelemällä nujerrettu ja alistettu sekä sanat kuvaavat hyvin läheisriippuvaista siis !

Läheisriippuvainen on oppinut ansaitsemaan rakkautta vanhemmiltaan ja sitä kautta kaikilta ihmisiltä miellyttämällä heitä, eli läheisriippuvainen yrittää yhä aikuisenakin miellyttämällä ja olemalla kaikille kiltti saavuttamaan toisten ihmisten hyväksynnän ja rakkauden sekä siis suojautumaan hylkäämisiltä ja pahoinpitelyiltä.

Joten kaiken kaikkiaan tässä ei ole ydin mikään haureus, vaan pahasti alistettu ja nöyryytetty ja pahoinpidelty ihminen. jolla ei ole minkäänlaista itsetuntoa tai itsekunnioitusta,vaan joka kaikin keinoin yrittää yhä ansaita rakkautta ja hyväksyntää.

Tuosta ei vapaudu, kuin pitkän prosessin kautta ja sittenkin melko varmasti siitä jää elinikäiset haavat sydämeen.

Tässä vähän omakohtaista valotusta käsitteeseen "läheisriippuvainen", ja se toinen käsite on toki minulle selvänä myös, kun juuri narsistinen persoona tai raaka ja tunteeton ihminen, aiheuttaa tuon läheisriippuvaisuuden syntymisen.

Olen siis elänyt nämä asiat todeksi omassa elämässäni, ja noiden sanojen merkitys on minulle hyvin selvä.

Senkin olen Herran Armosta nähnyt, että mikä sen syvän itsekkyyden eli narsismin aiheuttaa, ja miksi terveydenhuollolla ei ole keinoja auttaa pahasti narsistista ihmistä.

Narsisti on siis myös oman varhais lapsuutensa rikkoma ihminen, joka rikkinäisyytensä vuoksi toimii kuten toimii, eli syvästi itsekkäänä.

Narsismin synty on niin pienenä eli sylivauvana jo, ja siksi ei terapiat auta, kun sitä mitä ei muista, ei voi myöskään mielessä käsitellä.

Mutta narsismista voisin kirjoittaa erikseen sen, mitä itse käytännöntasolla ja sen käytännön kautta. olen Herralta opetusta saanut.
kurja
 

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 13. Loka 2017 22:52

Olen eri mieltä ja kai sellainen asia kuin olla eri mieltä sallitaan...
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja kurja » 13. Loka 2017 23:55

Toki sinulla on täysi oikeus olla eri mieltä, en sitä halua kiistää millään.

Mutta uskovina meidän tulisi yhdessä löytää Totuus itse kussakin asiassa ajan myötä.

Eli näkemystemme tulisi ajan kuluessa lähetä Totuuden etsimisen kautta ja avulla, kuten Sana sanoo:

15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Siis uskovien tulisi kokosydämisesti pyrkiä saavuttamaan yhteinen usko kaikilla eri osa-alueilla.

Mutta jos siihen ei ole halua, niin sillehän ei voi mitään.

1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

Mutta toki siis ymmärrän hyvin sen, että me kukin kykenemme ymmärtämään asioita vain sitä kautta, mitä Herra on meille henkilökohtaisesti opettanut, yhdelle yhtä ja toiselle toista.

Siksi juuri meidän tulisi yhdessä rakentua ja rakentaa toinen toistamme, sillä Herra sirottelee ja jakaa lahjojaan ja antejaan kaikille lapsilleen ja sitten ne lahjat ja annit tulisi jakaa muiden sisarusten kanssa.
kurja
 

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Juha » 14. Loka 2017 00:12

Joskus joku uskova henkilö toi esille kannanoton, ettei tulisi puhua narsismista koska tämän taustalla on epäraamatullinen käsitys siitä että ihminen on luonnostaan hyvä ja "voimakas itsekkyys" on jokin outo poikkeama tässä. Raamattu taas opettaa että ihminen on paha ja syntiinlangennut. Siitä näkökulmasta ajateltuna "narsismi" on vain yksi synti muiden joukossa mitä syntiinlangenneilla ihmisillä saattaa esiintyä. Itse vierastan koko "narsismi"-sanan käyttöä. Tuntuu, että siitä on monin paikoin tehty jonkinlainen haukkumasana jota voidaan melko kevein perustein käyttää keneen tahansa jonka kanssa on mennyt sukset ristiin. En toki kiistä etteikö itsekkäitä ja itserakkaita ihmisiä olisi. Mutta tällöin asiaan ei tulisi suhtautua jonkinlaisena sairautena, vaan syntinä.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 14. Loka 2017 00:32

Minäkään en pidä narsismia sairautena. Silti narsismi sanaa on helpompi käyttää,
kun selittää, että joku ihminen on äärimmäisen häijy, ilkeä, manipuloiva, toiset ihmiset ja
lähimmäisensä alistava ja alituisesti lyttäävä ja kaikessa mitätöivä.
Jopa itsemurhaan lähimmäisiänsä
ajava, joka käyttää henkistä väkivaltaa ja voi käyttää myös fyysistä väkivaltaa.
Vielä varmaan löytyisi lisääkin kuvaavia sanoja narsistisen ihmisen käytökselle.

Narsismi sanaa käytetään kyllä keveästi. Kyse ei kuitenkaan ole ihan tavallisesta itserakkaudesta, eikä
itsekkyydestä. Varmaan miltei kaikki ihmiset siihen syyllistyvät jossain määrin, mutta narsisti on äärimmäisyyksiin
menevä.

Sellainen synnillinen käytöskin syntyy jostakin.

Minä käytän narsismi sanaa edelleen. En jaksa selittää koko litaniaa kaikkea mitä se kuvaa. Narsisti on yksinkertaisesti
helpompi.
Aion käyttää myös psykopaatti sanaa ja muitakin tuommoisia sanoja.
Tirlittan
 

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja kurja » 14. Loka 2017 15:20

Hei Juha, muutama kysymys sinulle, jos sopii ?

Jos mielestäsi ns. narsismi on vain yksi synti, niin miten selität tämän Raamatun määritelmän:

13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
14 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
15 kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
16 Älkää eksykö, rakkaat veljeni.

Toinen asia, jota toivon sinun miettivän, on se, että onko sairas syyllinen sairauteensa, ja samalla, että onko vammautunut syyllinen vammautumiseensa, eli ovatko sairaus ja vammaisuus itsessään siis syntiä ?

Siis me voimme ihmisinä olla sairaita ja vammautuneita, joko fyysisesti tai sitten henkisesti, onko siis fyysisesti vammainen tai sairas siis synnitön, ja henkisesti vammainen tai sairas siis sen sijaan syntinen ?
kurja
 

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Loka 2017 15:24

Hyvä kysymys tuo viimeinen, kurja!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 14. Loka 2017 20:48

Ihan sain sellaisen kuvan kurja tuosta kirjoituksestasi ,että .....ole hyvä vaan olet varmasti väärässä :) ja meidän tulee lähestyä eli minun tulee olla samaa mieltä ,jota en ole tässä asiassa nyt enkä tulevaisuudessa.
Mietin tänään miten sekopäiseksi nyky maailman termistö on mennyt ja aina pitää olla joku sana keksittynä ja sitten pillerit siihen päälle .

Yksi sana ,jossa on miljoona kulmaa ja silti on pyöreä on sana ..YLPEYS ja se on ihmisessä niin monimutkainen kanava miljoonine huonoine yksityiskohtineen .Ilman ,että sitä tarvitsee analysoida sillä se näkyy ihmisessä niinä hedelminä ,jotka on todella huonoja ja ne on monimuotoisia.
Se on täysi vastakohta Jumalalle .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 14. Loka 2017 21:01

Tästä MrKerimäen selostamasta medikalisaatiosta puhutaan ainakin lääketieteessä paljon. Kyllä se on ihan todellisuutta, että monet diagnoosit ovat turhia ja aiheuttavat turhaa hoitoa. Tämä narsismi ei kuitenkaan välttämättä kuulu tuohon joukkoon, koska "narsistit" eivät useinkaan ole hoidon piirissä ainakaan tuon ongelmansa perusteella. Sekin on hyvä pointti, minkä joku esitti, että narsismi-käsitteen taustalla olisi ihmiskäsitys, jonka mukaan ihminen olisi pohjimmiltaan hyvä ja poikkeaminen tuosta hyvyydestä olisi häiriö. Onko sittenkin hyvyys siinä määrin poikkeavaa, että sitä tulisi alkaa hoitaa..? Ai joo... Puhutaanhan siitä kiltin tytön syndroomasta. Mahtaako siihen olla lääkettä? :lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron