Ajatuksia narsismista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Mustikka » 27. Loka 2014 20:50

Siivetön kirjoitti:Mistähän sellainen käsitys on lähtenyt liikenteeseen,
että Saul olisi ollut narsisti, sillä ei ainakaan Raamattu
ilmoita missään näin olevan?

"Ei yli sen, mikä kirjoitettu on"

En usko, että Jumala olisi voidellut omaisuuskansansa kuninkaaksi narsistia.

Saulin kohdalla Raamattu tuo selkeästi ilmi, että hän lankesi ylpeyden syntiin
ja synti on eri asia, kuin persoonallisuushäiriö.

Tämän otan vain esille siksi, mitä Markareettakin toi tuossa edellä ilmi,
ettei tule meidän ihmisten leimailla ketään sellaisia dignooseilla, joita on
hyvin vaikea antaa jopa ammattilaisten ja vaatii pitkiä ja laajoja tutkimuksia,
ennen kuin sellaisen uskaltavat antaa, puhumattakaan että lähdetään
lyömään tuollaisia leimoja Raamatun henkilöihin ilman, että Raamattu
puhuu mitään moisesta persoonallisuushäiriöstä.


Se että nykyteorioissa keksitään.jotain persoonallisuus häiriö termejä ei liity mitenkään
Raamatun sanaan tai siihen että olisi jotain "yli sen".

Se mitä tarkoitetaan narsismilla löytyy varmasti myös Raamatusta koska se on synti ja luulen että
monet elleikaikki synnit siellä on kuvattu. Eihän nykyteorioissa edes mainita riivausta ja kuitenkin sekin
on jopa Suomessa lisääntynyt monin paikoin.

Mutta enpä tästäkään.ole sen enempää kiinnostunut kommentoimaan.
Nykyään en enää jaksafoorumeilla väitellä vaan vastaan tällaisiin vain jos näyttää siltä
että aihe jotakuta ahdistaa.....rohkaisemista yritän harrastaa ...... :thumbup:
Mustikka
 

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 28. Loka 2014 12:17

Mustikka kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Mistähän sellainen käsitys on lähtenyt liikenteeseen,
että Saul olisi ollut narsisti, sillä ei ainakaan Raamattu
ilmoita missään näin olevan?

"Ei yli sen, mikä kirjoitettu on"

En usko, että Jumala olisi voidellut omaisuuskansansa kuninkaaksi narsistia.

Saulin kohdalla Raamattu tuo selkeästi ilmi, että hän lankesi ylpeyden syntiin
ja synti on eri asia, kuin persoonallisuushäiriö.

Tämän otan vain esille siksi, mitä Markareettakin toi tuossa edellä ilmi,
ettei tule meidän ihmisten leimailla ketään sellaisia dignooseilla, joita on
hyvin vaikea antaa jopa ammattilaisten ja vaatii pitkiä ja laajoja tutkimuksia,
ennen kuin sellaisen uskaltavat antaa, puhumattakaan että lähdetään
lyömään tuollaisia leimoja Raamatun henkilöihin ilman, että Raamattu
puhuu mitään moisesta persoonallisuushäiriöstä.


Se että nykyteorioissa keksitään.jotain persoonallisuus häiriö termejä ei liity mitenkään
Raamatun sanaan tai siihen että olisi jotain "yli sen".

Se mitä tarkoitetaan narsismilla löytyy varmasti myös Raamatusta koska se on synti ja luulen että
monet elleikaikki synnit siellä on kuvattu. Eihän nykyteorioissa edes mainita riivausta ja kuitenkin sekin
on jopa Suomessa lisääntynyt monin paikoin.

Mutta enpä tästäkään.ole sen enempää kiinnostunut kommentoimaan.
Nykyään en enää jaksafoorumeilla väitellä vaan vastaan tällaisiin vain jos näyttää siltä
että aihe jotakuta ahdistaa.....rohkaisemista yritän harrastaa ...... :thumbup:


En ole täällä väittelemässä, vaan keskustelemassa kulloisestakin aiheesta, kuten kai
keskustelufoorumeiden tarkoituskin on ja sitäkin aika vähissä määrin viimeaikoina täällä.

Ei siis pidä luokitella jonkun toisen vilpittömiä kysymyksiä väittelyksi, jos itsellä on sellainen
fiilis, että osallistuessaan keskusteluun tekee sen väitelläkseen jostain.

Narsismi on persoonallisuushäiriö, eli mielenalueen sairaus, eikä siis itsessään synti,
vaikka se aiheuttaakin synnillisiä tekoja.

Tästä kertoo mm. asiaan perehtyneen Mäkelän kirjoittaman kirjan nimi: Naamiona terve mieli.

Kysymys ei siis sinällään ole välttämättä varsinaisesta ihmisen tietoisesta synnistä, vaikka narsismista
kärsivän henkilön teot ovatkin usein lähimäistään kohtaan vääriä ja synnillisiä.

Narsistikin voi tulla uskoon, eikä hän silloin pelkän mielenalueensa ongelmien vuoksi ole synnissä elävä ihminen, vaikka hänet olisiki diagnostisoitu narsistiksi.
Siivetön
 

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Loka 2014 13:50

*
Minun lapsuuskamu jota kutsun joskus erääksi miesuskovaksi. Hän varttui isättömänä. Isän kasvatus on tälle lapselle erittäin tärkeäksi, siis vanhempien. Se luo tasapainoista elämää, jossa on mukana vanhempien rakkautta. Ei kyse ole mielenalueen sairaudesta vaan vanhempien kasvatuksesta vaan siitä vanhempien rakkaudesta lasta kohtaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Mustikka » 28. Loka 2014 14:02

Siivetön kirjoitti:
Mustikka kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Mistähän sellainen käsitys on lähtenyt liikenteeseen,
että Saul olisi ollut narsisti, sillä ei ainakaan Raamattu
ilmoita missään näin olevan?

"Ei yli sen, mikä kirjoitettu on"

En usko, että Jumala olisi voidellut omaisuuskansansa kuninkaaksi narsistia.

Saulin kohdalla Raamattu tuo selkeästi ilmi, että hän lankesi ylpeyden syntiin
ja synti on eri asia, kuin persoonallisuushäiriö.

Tämän otan vain esille siksi, mitä Markareettakin toi tuossa edellä ilmi,
ettei tule meidän ihmisten leimailla ketään sellaisia dignooseilla, joita on
hyvin vaikea antaa jopa ammattilaisten ja vaatii pitkiä ja laajoja tutkimuksia,
ennen kuin sellaisen uskaltavat antaa, puhumattakaan että lähdetään
lyömään tuollaisia leimoja Raamatun henkilöihin ilman, että Raamattu
puhuu mitään moisesta persoonallisuushäiriöstä.


Se että nykyteorioissa keksitään.jotain persoonallisuus häiriö termejä ei liity mitenkään
Raamatun sanaan tai siihen että olisi jotain "yli sen".

Se mitä tarkoitetaan narsismilla löytyy varmasti myös Raamatusta koska se on synti ja luulen että
monet elleikaikki synnit siellä on kuvattu. Eihän nykyteorioissa edes mainita riivausta ja kuitenkin sekin
on jopa Suomessa lisääntynyt monin paikoin.

Mutta enpä tästäkään.ole sen enempää kiinnostunut kommentoimaan.
Nykyään en enää jaksafoorumeilla väitellä vaan vastaan tällaisiin vain jos näyttää siltä
että aihe jotakuta ahdistaa.....rohkaisemista yritän harrastaa ...... :thumbup:


En ole täällä väittelemässä, vaan keskustelemassa kulloisestakin aiheesta, kuten kai
keskustelufoorumeiden tarkoituskin on ja sitäkin aika vähissä määrin viimeaikoina täällä.

Ei siis pidä luokitella jonkun toisen vilpittömiä kysymyksiä väittelyksi, jos itsellä on sellainen
fiilis, että osallistuessaan keskusteluun tekee sen väitelläkseen jostain.

Narsismi on persoonallisuushäiriö, eli mielenalueen sairaus, eikä siis itsessään synti,
vaikka se aiheuttaakin synnillisiä tekoja.

Tästä kertoo mm. asiaan perehtyneen Mäkelän kirjoittaman kirjan nimi: Naamiona terve mieli.

Kysymys ei siis sinällään ole välttämättä varsinaisesta ihmisen tietoisesta synnistä, vaikka narsismista
kärsivän henkilön teot ovatkin usein lähimäistään kohtaan vääriä ja synnillisiä.

Narsistikin voi tulla uskoon, eikä hän silloin pelkän mielenalueensa ongelmien vuoksi ole synnissä elävä ihminen, vaikka hänet olisiki diagnostisoitu narsistiksi.


Aha, no on sehyvä että sinulla on totuus hallussa :D

Olen itse koko elämäni kärsinyt narsistin kasvatuksen kohteena olosta ja kun
niitä muistelee niin täyttä lastensuojelu asiaa..... mutta silloin elettiinkin 1970-lukua
joten lienee varmasti Jumalan armoa että edes elän.

Omakohtaisena kokemuksena varmaan on eri näkökulma asiaan. Ja toki kaikkeen ihmisen pahuuteen
lienee aivojen onjelmasyyt. Mutta kun otit tuon Raamatun sisältöön liittyvän näkökulman
esiin niin siellä ei mainita mitään liennystä tuomioon sen perusteella onko lapsuuden traumoja tai
geenimutaatioita. Joten jos haluaa puhua vain psykologian kannalta niin ihmettelen miksi otit
Raamatun mukaan sanomalla että "menee yli". Vai tarkoitatko että aivohäiriöt tuli relevanteiksi vasta 2000
luvulla?

Mun tarkoitus ei ole väitellä vaan ihmetten kumpaa kantaa tässä nyt kannatat?

....... oikeastaan mä oon kokonaan pihalla näissä keskusteluissa kun ensin sanotaan että narsisteja ei ole
Raamatussa ja sitten puolustellaan syntiä narsismilla ikäänkuin se olisi Raamatullista?
Tai se että totean etten ole väittelemässä olisi väittää toisen olevan väittelemässä :roll:
Miten näissä keskusteluissa , joiden oikeutusta puolustatte, niin miten näissä edes edetään kun kommentti
vain omasta näkulmasta tai motiivista luo yhä monimutkaisempia väitteitä ja välillä lisäksi ollaan Raamatun kannalla
ja välillä ei :crazy:

Mä en oikeesti pysy kannoilla ....... onko yleensäkään mahdollista tulla ketjuun puolessa välissä ja vaan lisätä uusi näkökulma ?
Vai onko parempi pysyä poissa kesken eräisistä ketjuista jotta ei oleteta osallistuvan johonkin riitaan?????
Mustikka
 

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Markareetta » 29. Loka 2014 10:19

Sori en huomannut tätä sinun kirjoitustasi. Minulla on lapsuuskamu joka on itse narsistinen ja uskova niin Jumala antoi minulle täsmätiedon hänestä niin ymmärsin etääntyä hänestä. Ennen sitä täsmätietoa hän ahdistutti minua... Tarkoitan että yksin Jumala voi paljastaa. Herman itse tunnusti urheasti narsismin ja on nyt eheytysmatkalla ulospääsyyn. Muuten sinä tunnut tutulta eri nikillä... Taidan arvata kuka nikin takana sinä voit olla joten rauhanmorotus sinulle! :wave:


Jumala antoi täsmätiedon hänestä.

Monenlaisten ihmisten ahdistamaksi on täällä
elämässä saanut joutua, jo omien sukulaisten
keskuudessa, ja Jumalan puoleen on huudettu
vuosia. Koskaan ei ole Jumala paljastanut
toisista mitään. Omia luuloja
on ollut monia, mutta luulo ei ole Jumala,
vaikka kaikki vaikuttaisikin oikealta.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Loka 2014 11:35

Markareetta kirjoitti:
Sori en huomannut tätä sinun kirjoitustasi. Minulla on lapsuuskamu joka on itse narsistinen ja uskova niin Jumala antoi minulle täsmätiedon hänestä niin ymmärsin etääntyä hänestä. Ennen sitä täsmätietoa hän ahdistutti minua... Tarkoitan että yksin Jumala voi paljastaa. Herman itse tunnusti urheasti narsismin ja on nyt eheytysmatkalla ulospääsyyn. Muuten sinä tunnut tutulta eri nikillä... Taidan arvata kuka nikin takana sinä voit olla joten rauhanmorotus sinulle! :wave:


Jumala antoi täsmätiedon hänestä.

Monenlaisten ihmisten ahdistamaksi on täällä
elämässä saanut joutua, jo omien sukulaisten
keskuudessa, ja Jumalan puoleen on huudettu
vuosia. Koskaan ei ole Jumala paljastanut
toisista mitään. Omia luuloja
on ollut monia, mutta luulo ei ole Jumala,
vaikka kaikki vaikuttaisikin oikealta.


Olen pahoillani että he eivät saaneet apua hätiin mutta Jumala kyllä tulee auttamaan kun se tapahtuu Jumalan aikataulun mukaan. Minä sain kovasti painamat ja toistuvat sanat mieleeni täsmätietona. Se ei jättänyt minua rauhaan ja se vaan jatkui mielessäni. Pidän silti Jumalalta tulleena täsmätietona. Ole vapaa, ei sinun ole pakko uskoa samaan asiaan kanssani. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 29. Loka 2014 11:46

Mustikka kirjoitti:Aha, no on sehyvä että sinulla on totuus hallussa :D

Olen itse koko elämäni kärsinyt narsistin kasvatuksen kohteena olosta ja kun
niitä muistelee niin täyttä lastensuojelu asiaa..... mutta silloin elettiinkin 1970-lukua
joten lienee varmasti Jumalan armoa että edes elän.

Omakohtaisena kokemuksena varmaan on eri näkökulma asiaan. Ja toki kaikkeen ihmisen pahuuteen
lienee aivojen onjelmasyyt. Mutta kun otit tuon Raamatun sisältöön liittyvän näkökulman
esiin niin siellä ei mainita mitään liennystä tuomioon sen perusteella onko lapsuuden traumoja tai
geenimutaatioita. Joten jos haluaa puhua vain psykologian kannalta niin ihmettelen miksi otit
Raamatun mukaan sanomalla että "menee yli". Vai tarkoitatko että aivohäiriöt tuli relevanteiksi vasta 2000
luvulla?

Mun tarkoitus ei ole väitellä vaan ihmetten kumpaa kantaa tässä nyt kannatat?

....... oikeastaan mä oon kokonaan pihalla näissä keskusteluissa kun ensin sanotaan että narsisteja ei ole
Raamatussa ja sitten puolustellaan syntiä narsismilla ikäänkuin se olisi Raamatullista?
Tai se että totean etten ole väittelemässä olisi väittää toisen olevan väittelemässä :roll:
Miten näissä keskusteluissa , joiden oikeutusta puolustatte, niin miten näissä edes edetään kun kommentti
vain omasta näkulmasta tai motiivista luo yhä monimutkaisempia väitteitä ja välillä lisäksi ollaan Raamatun kannalla
ja välillä ei :crazy:

Mä en oikeesti pysy kannoilla ....... onko yleensäkään mahdollista tulla ketjuun puolessa välissä ja vaan lisätä uusi näkökulma ?
Vai onko parempi pysyä poissa kesken eräisistä ketjuista jotta ei oleteta osallistuvan johonkin riitaan?????


Kerrotko, olenko jossain väittänyt, että minulla on totuus hallussa???

Tuo kommentini: "menee yli sen mitä on kirjoitettu" liittyy siihen, että kyselin,
missä kohden Raamattu ilmoittaa, että Saulin kohdalla oli kysymys narsismista.

Jos jostain löytyy sellainen teksti Raamatusta, niin toivon että se tuotaisiin esille??

Joten en näe tarpeelliseksi, saatika rakentavaksi vääntää aiheesta kanssasi muilta osin.
Siivetön
 

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Mustikka » 29. Loka 2014 19:35

Siivetön kirjoitti:Kerrotko, olenko jossain väittänyt, että minulla on totuus hallussa???

Tuo kommentini: "menee yli sen mitä on kirjoitettu" liittyy siihen, että kyselin,
missä kohden Raamattu ilmoittaa, että Saulin kohdalla oli kysymys narsismista.

Jos jostain löytyy sellainen teksti Raamatusta, niin toivon että se tuotaisiin esille??

Joten en näe tarpeelliseksi, saatika rakentavaksi vääntää aiheesta kanssasi muilta osin.


joo, en mäkään näe tässä mitään järkeä että juttu rönsyää loputtomiin.

Tiedän mihin kommentoit ja siihen myös itse kommentoin. -->Raamatussa eivoi olla termiä "narsisti" koska tuo teoria keksittiin
vasta tällä vuosi tuhannella. ...... Loput tarkennukset olen jo selittänyt aikaisemmissa kommenteissa.

Joten siunausta vaan sulle ja hyvää jatkoa. :)
Mustikka
 

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Loka 2017 11:37

Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Loka 2017 12:02

Oli kyllä hyvä asiallinen artikkeli aiheesta :thumbup: Tuo on mielenkiintoista, että sekä mitätöivä että liiallisen ylistävä varhaiskasvatus altistavat narsistiselle persoonallisuushäiriölle.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa