Ajatuksia narsismista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 15. Loka 2017 11:44

Oi kun vielä kohtaisi ja löytäisi sellaisen kiltin ..no ei ehkä tytön vaan varttuneen :) siinä polvet notkahtaisi minulta ja kunnolla ja siihen ei tarvitse tehdä diagnoosia saati pillereitä :)
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 12:38

MrKerimäki kirjoitti:Ihan sain sellaisen kuvan kurja tuosta kirjoituksestasi ,että .....ole hyvä vaan olet varmasti väärässä :) ja meidän tulee lähestyä eli minun tulee olla samaa mieltä ,jota en ole tässä asiassa nyt enkä tulevaisuudessa.
Mietin tänään miten sekopäiseksi nyky maailman termistö on mennyt ja aina pitää olla joku sana keksittynä ja sitten pillerit siihen päälle .

Yksi sana ,jossa on miljoona kulmaa ja silti on pyöreä on sana ..YLPEYS ja se on ihmisessä niin monimutkainen kanava miljoonine huonoine yksityiskohtineen .Ilman ,että sitä tarvitsee analysoida sillä se näkyy ihmisessä niinä hedelminä ,jotka on todella huonoja ja ne on monimuotoisia.
Se on täysi vastakohta Jumalalle .


Hei MrKerimäki !

En ole väittänyt että sinun tulisi olla samaa mieltä kanssani, enkä edes halunnut sinun olevan samaa mieltä kanssani.

Kirjoitin hyvin selvästi mielestäni sen, että meidän tulee yhdessä löytää Totuus, joten en väittänyt todellakaan sitä itse täysin ymmärtäväni ja tietäväni, enhän ?

Raamatun ohjeen mukaan vain on niin, että yhdessä rakentuen ja asioita yhdessä tutkien ja jakaen muille sen, mitä olemma itsellemme Herralta saaneet, me saavutamme yhdessä Totuuden eri osa-alueilla, sillä Herra sirottelee ja jakaa kullekin tahtonsa mukaan, jotta tarvitsisimme toinen toistamme ja olisimme yhtä arvokkaita Seurakunnan jäseniä sen kautta ja vuoksi.

Sen minä kyllä myönnän, että kun sinä pakitit omaan poteroosi melko kylmästi ja kovasti, ilmoittamalla pitäväsi kiinni omasta näkemyksestäsi, niin se oli nähdäkseni huono asia.

Siis tuollainen omaan poteroon linnoittautumis asenne, estää tehokkasti meitä oppimasta ja omaksumasta uutta, mitä Herra haluaisi meidän oppivan, ja se oli kurjaa todeta kohdallasi.

Tuosta syystä minä sanoin sinulle, kuten sanoin, eli sinä itse voit vapasti valita sen "potero taktiikan", sitä minä en voi enkä halua estää, sinä valitset ihan itse, mutta kannat myös silloin oman valintasi seuraukset, eli nähdäkseni sen, että et opi lisää ja kehity ja kasva Jumalan tahtomalla ja osoittamalla tavalla.

Siis en evää sinulta valinnan mahdollisuuttasi, siihen sinulla on oikeus, minun nähdäkseni, tuo sinun oma valintasi ei ole vain sinulle hyväksi.

Ja minä toivoisin veljilleni ja sisarilleni vain hyvää, enkä huonoa.

Seuraavaan asiaan:

Pillerit eivät auta ns. "läheisriippuvaisuuteen", eivätkä myöskään "narsismiin", ja kuten tässä ketjussa on kirjoitettu, on helpompi puhua asioista näiden käsitteiden kautta, kuin että selittäisi hyvin monimutkaisen asian aina uudestaan.

Seuraavaan asiaan:

Jos ja kun nyt kiertäen väität minua ylpeäksi, niin olet pahasti erehtynyt.

En lähde itseäni sen enempää puolustelemaan, Herra kyllä asian tietää oikein, koska hän on minua riisunut jo pitkään, eli minä olen saanut sitä silmävoidetta Herralta ja näen itseni oikein viheliäisenä ja kurjana ja köyhänä...

17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

Miten itsessään täysin köyhä ja viheliäinen, voisi olla yhtään mistään ylpeä ?
kurja
 

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Loka 2017 12:46

Olen huomannut, että myös omasta kurjuudestaan ja köyhyydestään ja nöyryydestään voi olla ylpeä. Tällä en tarkoita kurja-nimimerkillä kirjoittajaa, mutta yleisesti vastaan viimeiseen kysymykseen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 12:54

Aivan totta Aamu-Usva !

Kyse onkin siitä, että onko Jumala riisunut, vai onko ihminen/uskova itse yrittänyt riisua ja pyhittää itse itseään.

Toinen vie nöyryyteen ja toinen ylpeyteen ja paisuneisuuteen.
kurja
 

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 15. Loka 2017 16:40

kurja ....älä tee omia päätelmiä ,jotka ei pidä paikkaansa.Minä en sinua väittänyt ylpeäksi vaan ylpeys maailmassa ja ylpeyden eri muodot ovat niitä ,jotka tekee ihmisistä sellaisia Jumalan vastaisia ja lisätään ylpeä silmäisiä ,jota Jumala vihaa.
Ylpeys on monen asian takana ja kaikki on negatiivisia.

Minä olen kanssa tutkinut miljoonia asioita ja tämä ylpeyden aihiot on yksi niistä eli en mene poteroon vaan kerroin asian ja jonka mieleen olen kasvanut vuosien asioiden seurannan perusteella.
Samoin kuin analysointi ja niitä on ties ,kuinka monta asiaa ,joissa leimakirveellä lyödään joku oksettava leima eri ihmisten otsaan tietyllä tavalla ja sitten ihminen on tuo leima otsassaan.Minusta se on yksi todella karmeimpia asioita ,joita tiedän.Lääketiede on mestari lyömään leimoja ja vaikka hullujen huoneella olisi joku riivaaja hengen vallassa niin lääketiede antaa sille nimen ja eiku pyöreään huoneeseen nurkkia etsimään ja jos huutaa ja kiipeilee seinille ni rauhoittavaa nuppi täyteen .
Helvetillinen vankila ..eikä pakoon pääsyä,kuten ei monilla muillakaan ,joita lääketiede ja lääkefirmat yhdessä sumentaa .

Jos joku ihminen käyttäytyy sitten vaikka avioliitossa aivan sekopäisenä niin voi ensin kysyä ...henkivalta sanan takaa ,mitä sieltä löytyy.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 16:50

Hei Mr Kerimäki !

Sinä vastasit viestissäsi juuri minulle, eikö totta ?

Ensin suoraan minulle kirjoitat:

" Ihan sain sellaisen kuvan kurja tuosta kirjoituksestasi ,että .....ole hyvä vaan olet varmasti väärässä :) ja meidän tulee lähestyä eli minun tulee olla samaa mieltä ,jota en ole tässä asiassa nyt enkä tulevaisuudessa. "

Jos ja kun tuon perään alat kirjoittaa ylpeydestä, johon tässä jo selvästi viittasit, eli viitasit tässä ns "oikeassaolemiseen" ja se taas on selvästi ylpeyttä.

Joten miten minun tulisi sinua ja sanojasi näiden perusteella tulkita ?

Jos minä olisin sinulle noin kirjoittanut ja toiminut noin sinua kohtaan, niin mikä olisi ollut oma tulkintasi ?

En halua riidellä, joten pyydän sinua rauhoittamaan tilanteen nyt.
kurja
 

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 16. Loka 2017 09:28

Tuota olen jo ajatukseni ilmoittanut ,jotka pysyy ja olen tehnyt kaiken ihan coooooool asenteella eikä asia tarvitse rauhoittumista kun asia on koko ajan ollut rauhallinen .Hyvää päivän jatkoa asian tiimoilta.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Loka 2017 11:05

*
Voiko vaikeasti narsistinen ihminen parantua myös? Jumalan rakkaus voi parantaa narsistisen ihmisen. Jumalallle ei ole mikään mahdotonta. Mutta narsistiselle se voi olla liian suuri ylpeys nielläkseen ja tunnustaakseen että tarvitsee apua Jumalalta siihen narsismiin. Jumalan rakkaus on paras lääke siihen narsismiin. Narsistiset ovat itseasiassa uhreja sillä he jäivät vaille vanhempien rakkautta että rakkaudellista kasvatusta sekä kuria. Mutta kun tiedostaa narsistisen oireen, niin se on valmiina tie ulospääsyyn narsismista jos se pyytää Jumalalta apua. Useimmat narsistiset eivät pyydä apua koska se on heille liian suuri ylpeys tunnustaakseen oman narsismin.

Kokemukseni mukaan narsistinen tuttava aina esitti olevansa oikeassa ja oikeassa olemisen tarve näkyi selvästi. Minulla on tuttava joka on joko uskova ja taas luopumustilassa ikäänkuin katkaisin jonka hän valitsee joko päällä ja joko pois päältä. Hän mustamaalasi minua sanoen että olen itse lesbo. Hän käsitti väärin kun yksi uskonsisko pussasi minua poskeeni niin siitä lähtien hän juorusi kaikille että olen lesbo. Hän todisti minusta väärin ja se on valheellinen juoru.

Minun kamu kehotti minua tekemään rikosilmoituksen poliisille koska se oli yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisen rikos. Mutta katsoin hyväksi jättää tekemättä koska hän on uhri kun hänestä tuli narsisti. Raamatun mukaan vain uskovien keskellä asiaa voi tuomita, ei ulkopuoliset niin siksi sen takia jätin tekemättä rikosilmoituksen ja hän on ollut aina rukouksissani siitä lähtien. Narsistin oireena on vaihtaa kokoajan rooleja. Olen nähnyt miten hän vaihtaa roolia esittääkseen uhria ja se oli kamalaa katsoa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja Jukka » 16. Loka 2017 12:10

Luin muutaman kirjoituksen aloituksen alta. Joku totesi narsismin liittyvän syntikysymykseen, toinen näki sen juontavan lapsuusiän traumoista, kolmas mietiskeli ettei Raamatussa asiaa mainita.

Itse olen mieltänyt narsistin henkilöksi, joka on rakastunut itseensä (siis sellainen kuin minä). Narsismi on itserakkautta. Narsistisen ihmisen on vaikeaa tai mahdotonta kokea aitoa empatiaa lähimmäisiään kohtaan ja toisaalta itserakkaus tukahduttaa laiminlyönneistä syntyvät syyllisyyden ja häpeän tunteet tai niitä ainakin yritetään torjua pois tietoisuudesta.

Jos oikein olen Raamattua ymmärtänyt niin se tuntee kyllä narsismin. Se liittyy ihmisen turmeltuneeseen luontoon, jolla on "suvustaan huononemisen taipumus". Elämme viimeisiä päiviä ja niistä ennustetaan: "Tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita..." 2.TIM. 3:1-2. Vaikka itserakkaus sanana on harvinainen Raamatussa niin ihmisten teot paljastavat heidän itserakkautensa. On meinaan kokemusta ihan riittämiin omassa elämässä aamen ja nielaisu
Jukka
 

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja mirjam » 16. Loka 2017 17:52

Joku totesi narsismin liittyvän syntikysymykseen, toinen näki sen juontavan lapsuusiän traumoista, kolmas mietiskeli ettei Raamatussa asiaa mainita.


Ja neljäs mietiskeli, jos koko elämä mennyt pilalle läheisen narsistin takia. Jos ollut vaikka äiti, isä, sisar, veli, puoliso täysin häikäilemätön, miten siitä lähtee pakoon ja onko voimia. Ja Jumalan on täytynyt olla sellaisen uhrin suhteen hyvin kärsivällinen, jotta saa hänet tuntemaan itsensä ihmiseksi.
On menty jo pitkälle kun uhri ei olekaan enää rajaton, hyväksikäytetty ei-kukaan, vaan kokee olevansa rakastettu, kunnioitettu ja tärkeä.

Hyacinth Bukee Pokka pitää -sarjassa on hauska, mutta kun osuu omalle kohdalle on hauskuus kaukana.
mirjam
 
Viestit: 49
Liittynyt: 14. Heinä 2016 19:59

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa