Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 18:43

Ajattelin avata keskustelun tällaisesta tärkeästä aiheesta, tässä voisi jakaa ajatuksia ja vinkkejä siitä, miten olla tekemisissä toisten kanssa välttäen riitelemistä.

Sellaisen havainnon olen tehnyt, että usein riidat syntyvät kun mennään asiatasolta henkilökohtaiselle tasolle. Jos pystytään keskustelemaan vain asioista ja opetuksista, ei niin helposti tule loukkaantumisia. Joillakin ihmisillä on kuitenkin tapana usein ja nopeasti siirtää huomio kokonaan tai osittain toiseen henkilöön. Varsinkin jos kokee olevansa keskustelussa "alakynnessä" (eli tietoisesti tai tiedostamattaan pitää keskustelua jonkunlaisena taisteluna), on tämä helppo keino päästä "niskan päälle". Uskon että tämän välttämisellä pystytään ehkäisemään jo aika paljon riitoja.
hrmn
 

Re: Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Kesä 2014 19:47

Itse olen huono havaitsemaan riitaa. En kovin helposti suutu tai loukkaannu jos joku on kanssani eri mieltä, mutta on minullakin heikot kohtani ja varmasti sokeat pisteeni :-D

Yleensä varmaan riidan välttämisessä on tärkeää ajatella, että toinen ihminen tarkoittaa hyvää minulle niin kuin uskovien keskuudessa onkin. Uskovat haluavat toisilleen vilpittömästi hyvää. Siksi me täällä kirjoittelemme, koska haluamme olla yhteydessä sisariin ja veljiin Herrassa. Me emme halua vain tuoda omia ajatuksiamme esiin, vaan myös oppia toisilta. Ja jokaiselta voi oppia jotain. Lainasin jossain juuri psalmi, jossa sanotaan että viha virittää riitoja, mutta rakkaus peittää rikkomukset.

Sekin on erittäin tärkeää, että ei katso henkilöön, joka kirjoittaa, vaan asiaan, josta kirjoitetaan.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

ViestiKirjoittaja Minä vain » 29. Kesä 2014 20:03

Olen myös huomannut ihmisten leimaamista esim. harhaoppiseksi ja eksyttäjäksi ja pahan hengen vallassa olemiseksi. (nämä ovat minua kohtaan tulleet)
Syynä on se kun näkemys poikkeaa omasta näkemyksestä, oma on oikea, muut ovat pahasta.
Mielestäni tällaiset leimaamiset tulee jättää pois.
Jos näitä tehdään ja perustellaan eikä anneta edes tilaa puolustamiselle ja näiden takia jätetään ihminen täysin harhauttajaksi ja todistellaan ettei häntä tule ottaa tosissaan, niin kyse on mielestäni ihmisen omasta ennakko tuomitsemisesta.
Tuomitaan ennen kuin edes tiedetään asiasta kummankaan mielipidettä, saati mitä asioilla tarkoitetaan.
Tuomio on kuitenkin Jumalan, eikä ihmisen.
Ja luottaen Jeesuksen opetukseen asiasta, uskon, että ne jotka näin tuomitsevat, niin samalla tuomiolla heidätkin tuomitaan.

Riita pystytään välttämään keskustelemalla asiat selviksi, jos on pakko leimata toinen tai mustamaalata, niin tehköön niin.
Herra huolehtii kyllä että meille mitataan takaisin sillä millä me mittaamme.
Minä vain
 

Re: Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 21:40

Aamu-Usvalta ihan hyvä neuvo, itsekin suhtaudun toisiin aina hyvää toivoen, enkä kovin herkästi tuo julki epäilyksiäni toisen motiiveista, vaikka epäilykseni olisivatkin vahvoja. Minä vain toi myös esille hyvän pointin, eli että vaikka toisella olisikin väärät motiivit, niin on parasta jättää Herralle tuomitseminen ja toisen sydämen puhdistaminen.
hrmn
 

Re: Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 29. Kesä 2014 21:45

Miettikää nyt aikuisten oikeasti millaisen kuvan te kristityistä annatte ?? Eikö se suolana ja valona oleminen ole kuitenkin hieman eri asiaa kuin riidellä jostain asiasta ja kiertää ja hiertää ja edelleen jos kaikki ei usko Raamatun opetukseen niin ??? Eihän sellaisesta edes voi väitellä .Koko ajatus on ihan järjetön.Minä en ainakaan voi ymmärtää asetelmaa .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 29. Kesä 2014 21:48

Mr Kerimäki kirjoitti:Miettikää nyt aikuisten oikeasti millaisen kuvan te kristityistä annatte ?? Eikö se suolana ja valona oleminen ole kuitenkin hieman eri asiaa kuin riidellä jostain asiasta ja kiertää ja hiertää ja edelleen jos kaikki ei usko Raamatun opetukseen niin ??? Eihän sellaisesta edes voi väitellä .Koko ajatus on ihan järjetön.Minä en ainakaan voi ymmärtää asetelmaa .


Olet tässä täysin oikeassa siitä ei tule yhtään mitään.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kanssakäyminen ja riitojen välttäminen

ViestiKirjoittaja paa » 29. Kesä 2014 22:48

Toivon, että ihmisille ei langetettaisi tuomioita täällä. Kun eräs jo poistettu nimimerkki tuomitsi minut helvetin katkuihin siksi kun yhä teen syntiä, niin eihän sellainen mukavalta tunnu. Ja varsinkin jos joku on juuri uskoon tullut, niin tuollainen voi olla aika vahingollista kuultavaa.

Tunnekuohuissa kirjoittaminen ei taida olla kaikkein hedelmällisintä myöskään :roll:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa

cron