Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Kesä 2014 11:42

Siivetön kirjoitti:Kysyisin sinulta Lonelyrider, että koetko omalla kohdallasi täyttäneesi kaiken sen, mitä Jeesuksen seuraajiltya vaaditaan?

Ja kertoisitko, kuka vaatii ja mitä vaatii?

Yhdytkö siihen, että meidän jokaisen tiemme on erilainen ja Jumala ei odota meiltä kaikilta samaa?

Hän on esim. kutsunut toisen opettajaksi srkunttiinsa, jonkun toisen perheenäidiksi jne. ja nähdäkseni Jumala ei vaadi tai odota meiltä muuta kuin sen, että mitä sitten teemmekin, teemme sen ei niin kuin ihmisille, vaan niin kuin Jumalalle ja joka on vähässä uskollien, Hänet Jumala saattaa asettaa paljon vartijaksi, mutta tuo "paljon vartija" ei ole sitä, mitä ihmisilmin näämme sen olevan, vaan se saattaa olla juurikin sitä, mitä ihmisen silmä ei näe minään, mutta JUmalan silmissä se on kaikki, kuten oli lesken ropo publikaanin suuren annin rinnalla.


Koen, seuraan Häntä johon uskon.

On vapaus Hänessä, sellaisia vaatimuksia ei ole joiksi joku sen voi mielessään ajatella, teen lähettäjäni tahtoa, koska rakastan Herraa, koko sydämestäni.

Kyllä, on erilaisia teitä, silti siinä on tietyt "lainalaisuudet" olemassa, se ei poissulje sitä.

Näen kyllä paljon hyvää kirjoituksissasi. Teen mitä teen, teen Hänessä. Ei siis niin, että itse yrittäisin mitään ostaa tai yrittäisin itse itsessäni parantaa elämääni, vaan kaikki on annettua.

Näin koen ja vastaan kysymyksiisi.
lonelyrider
 

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Kesä 2014 11:48

Joel.A kirjoitti:Viestin ketjun otsikko ja siihen vastaus.

"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?" Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." (Matteus 22:36-40 KINB38)

Niin kuule siis, Israel, ja noudata tarkoin niitä, että, niinkuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle luvannut, menestyisit ja te lisääntyisitte suuresti siinä maassa, joka vuotaa maitoa ja mettä. Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi. Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi. (5. Mooseksen kirja 6:3-9 KINB38)



Niin, kyllä... kaikki tapahtuu rakkaudesta, ei velvollisuudesta tai vaatimuksesta itsestään.
lonelyrider
 

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja Siivetön » 28. Kesä 2014 11:53

Miksi sitten laitoit ketjun otsikoksi: "Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan" jos olet kuitenkin sitä mieltä,
että "kaikki tapahtuu rakkaudesta, ei velvollisuudesta tai vaatimuksesta itsestään."

Tuohon laittamaasi otsikkoon nojaten kyselin Sinulta; "Kuka vaatii ja mitä vaatii"?

Nyt kuitenkin kiistät niin minulle laittamassasi vastauksessa kuin tuossa edelläkin olevassa viestissäsi, ettei olisikaan kysymys vaatimuksesta?

Eli liekö viestintäsi hieman ristiriitaista ja siksi moista ristivetoa?
Siivetön
 

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Kesä 2014 12:00

Joel kyseli mihin ketjun aloituspostissa viitattiin.

Viitattiin tähän minun kommenttiini toisessa ketjussa:

Juuri noissa yllättävissä ja nopeissa tilanteissa etenkin jos ei olla täysissä voimissa vaan väsyneinä , nälkäisiä epätoivoisia, peloissaan , vihoissaan jne . niin tulee helposti turvauduttua vanhan luonnon reaktioihin. Siksikin ihminen lankeaa.


Tästä lonelyraider ei ole samaa mieltä, vaan antaa ymmärtää että hän pystyy vastustamaan vanhan luontonsa esiintulemista kaikissa tilanteissa ikuisesti lankeamatta, tai sitten olen käsittänyt jotain väärin hänen kommenteistaan.

Nämä luettelemani asiat eivät ole tekosyitä vaan ihan oikeita syitä ja varmasti ikävän tuttuja tilanteita jokaiselle.

Painotan vielä että nälkäisenä, epätoivoisena, peloissaan, sodassa, tulipalossa, vesihädässä pimeässä, kylmyydessä jne pitää pyrkiä tietenkin olemaan kuuliainen Jumalalle, mutta ikävä kyllä näin ei ole todellisuudessa, vaan noissa tilanteissa vanhalihamme helposti ottaa vallan ja sorrutaan syntiin.

Näin käy myös lonelyraiderille sekä Murpatille ja niin kävi myös Paavalille ja Johannekselle, ainut jolle niin ei käynyt oli Herra Jeesus. Hän oli kaikessa uskollinen loppuun asti!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Kesä 2014 12:03

Siivetön kirjoitti:Miksi sitten laitoit ketjun otsikoksi: "Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan" jos olet kuitenkin sitä mieltä,
että "kaikki tapahtuu rakkaudesta, ei velvollisuudesta tai vaatimuksesta itsestään."

Tuohon laittamaasi otsikkoon nojaten kyselin Sinulta; "Kuka vaatii ja mitä vaatii"?

Nyt kuitenkin kiistät niin minulle laittamassasi vastauksessa kuin tuossa edelläkin olevassa viestissäsi, ettei olisikaan kysymys vaatimuksesta?

Eli liekö viestintäsi hieman ristiriitaista ja siksi moista ristivetoa?


En koe ristiriitaa. Tiettyjä asioita tulee noudattaa, mutta ei se ole synonyymi "väkipakolle". Ja kaikki tapahtuu rakkaudesta Häneen ja "levosta käsin".
Viimeksi muokannut lonelyrider päivämäärä 28. Kesä 2014 12:05, muokattu yhteensä 1 kerran
lonelyrider
 

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja paa » 28. Kesä 2014 12:04

Joel.A kirjoitti:Viestin ketjun otsikko ja siihen vastaus.

"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?" Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." (Matteus 22:36-40 KINB38)


Sanoisin myös että tämä.

Ja toisaalta 'vaatia' on aika kova termi siinä mielessä, että entä jos vaan viimeisillä voimillani uskon ja roikun Jeesuksessa kiinni, niin vaatiiko Hän silloinkin jotain vai saanko levätä ristin juurella. No tämä vähän OT, jos tarkoitus oli yleisellä tasolla pohtia mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan, mutta kunhan tuli mieleen.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja paa » 28. Kesä 2014 12:07

lonelyrider kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:Miksi sitten laitoit ketjun otsikoksi: "Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan" jos olet kuitenkin sitä mieltä,
että "kaikki tapahtuu rakkaudesta, ei velvollisuudesta tai vaatimuksesta itsestään."

Tuohon laittamaasi otsikkoon nojaten kyselin Sinulta; "Kuka vaatii ja mitä vaatii"?

Nyt kuitenkin kiistät niin minulle laittamassasi vastauksessa kuin tuossa edelläkin olevassa viestissäsi, ettei olisikaan kysymys vaatimuksesta?

Eli liekö viestintäsi hieman ristiriitaista ja siksi moista ristivetoa?


En koe ristiriitaa. Tiettyjä asioita tulee noudattaa, mutta ei se ole synonyymi "väkipakolle". Ja kaikki tapahtuu rakkaudesta Häneen ja "levosta käsin".


Mitä nuo tietyt asiat ovat sinun mielestäsi?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Kesä 2014 12:10

Lonelyrider kirjoitti, lainaus:

"Tiettyjä asioita tulee noudattaa..."


Mua jäi vähän vaivaamaan mitä tarkoitat tuolla? Ja mitkä ovat niitä "tiettyjä asioita" mitä tulee sun mielestäsi noudattaa.. ?

Siunausta sulle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja Joel.A » 28. Kesä 2014 12:11

Niinkuin paasto on oman lihan kurittamista, niin on myös se, että ojentaudutaan sydämessämme tekemään sitä mikä on Jumalallemme otollista.

Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä. Minua he muka etsivät joka päivä ja haluavat tietoa minun teistäni niinkuin kansa, joka tekee vanhurskautta eikä hylkää Jumalansa oikeutta. He vaativat minulta vanhurskaita tuomioita, haluavat, että Jumala heitä lähestyisi: "Miksi me paastoamme, kun et sinä sitä näe, kuritamme itseämme, kun et sinä sitä huomaa?" Katso, paastopäivänänne te ajatte omia asioitanne ja ahdistatte työhön kaiken työväkenne. Katso, riidaksi ja toraksi te paastoatte, lyödäksenne jumalattomalla nyrkillä. Te ette nyt paastoa niin, että teidän äänenne kuultaisiin korkeudessa. Tällainenko on se paasto, johon minä mielistyn, se päivä, jona ihminen kurittaa itseänsä? Jos kallistaa päänsä kuin kaisla ja makaa säkissä ja tuhassa, sitäkö sinä sanot paastoksi ja päiväksi, joka on Herralle otollinen? Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet? Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi? Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi. Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: "Katso, tässä minä olen". Jos sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella-osoittelun ja vääryyden puhumisen, jos taritset elannostasi isoavalle ja ravitset vaivatun sielun, niin valkeus koittaa sinulle pimeydessä, ja sinun pilkkopimeäsi on oleva niinkuin keskipäivä. Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu. (Jesaja 58:1-11 KINB38)


"Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa. Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.' Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.' Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä. Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa; yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille. Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää. Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi. Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan. Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa. Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.' Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.

Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut. Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.' Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut. Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen. Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää. Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on. Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'

Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." (Matteus 25:1-46 KINB38)
Joel.A
 

Re: Mitä Jeesuksen seuraajalta vaaditaan

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Kesä 2014 12:20

Olen pahoillani, mutta vastailusi on niin vaikeaselkoista ja salalilevaa että pitää arvata vastauksen lisäksi asioita:

lonelyrider kirjoitti:Koen, seuraan Häntä johon uskon.


Lisäys:

Ja uskon Häneen omalla tavallani ja epäilen , että Hän ei osannut puhua palvelijoilleen sillä tavalla että nämä saisivat Herran viestin välitetyksi vääristelemättä eteenpäin , vaan Jeesus epäonnistui tässä tehtävässä ettei osannut sanella selkeästi ja valvoa yliluonnollisesti että Hänen palvelijansa välittäisivät väärentymättömän viestin eteenpäin. Kuitenkin Hän osasi luoda maailman, avaruuden, henkivallat ja kaiken näkyväisen ja näkymättömän, mutta kirjettä ei osannut toimittaa väärentymättömänä sillä se on selkeästi paljon haastavampaa kuin vaikkapa tuntosarven luominen.

Kyllä, on erilaisia teitä, silti siinä on tietyt "lainalaisuudet" olemassa, se ei poissulje sitä.


Lisäys:

Näitä lainalaisuuksia en sitten rupea tässä sen enempää avaamaan, minulle kävisi paremmin että epätietoisina arvailette mitä ne voisivat olla. Tiputtelen sitten harvakseltaan vastauksiin vihjeitä.

Teen mitä teen, teen Hänessä. Ei siis niin, että itse yrittäisin mitään ostaa tai yrittäisin itse itsessäni parantaa elämääni, vaan kaikki on annettua.


Suomennos:

Teen mitä teen ja teen kaiken Herrassa Jeesuksessa, toisin kuin te jotka seuraatte Raamattua. Se mitä teen, jääköön salaisuudesksi sekin mitä tarkoitan jääköön salaisuudeksi, kuka arvaa mitä meinaan? Koittakaa edes!

On mahdotonta että Raamattua lukeva ja sen todeksi uskova ihminen myös seuraa Jeesusta, se on joko tai raamattu tai Jeesus .

Kaikki on annettua ja tästä seuraa mitä? No arvaatkos? Etkö, jos et tiedä niin en kerro , lol. :D.

En myös osta mitään mutta koska mainitsin ostamisesta niin saattaapi olla, että jotkut jotain ostavat, mitä se tarkoittaa sitäkään en kerro. Arvaa!! :D

Näin koen ja vastaan kysymyksiisi.


Voisitko ystävällisesti puhua suoraan ja selkeästi niin että kaikki ymmärtäisivät mitä puhut ja tarkoitat milläkin?

On hyvin hankala keskustella kanssasi , jos kaikkea joutuu arvailemaan ;) .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa

cron