Koettelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Koettelu

ViestiKirjoittaja Minä vain » 22. Kesä 2014 12:59

Avaan ketjun koettelusta.
Toivon että tässä ketjussa käsitellään seuraavat asiat jotkat ovat tulleet koettelussa esille ja niihin nyt pyydän vastauksia.

Kuka saa koetella?
Millainen ihminen voi koetella tai on arvollinen koettelemaan?
Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?
Kuka on kykenevä koettelemaan ja mitä?
Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka?
Pitääkö koettelian uskoa samoin kuin koeteltavan?
Mitä järkeä koettelussa edes on, jos se täytyy tehdä sen uskon mukaan, miten koeteltava uskoo?

Eipä sitten muuta kuin käskyä käskyn päälle ja läksyä läksyn päälle tähän ketjuun.

Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

En jatka enää koettelua, ennen kuin saan näihin vastaukset, eikä vastausten tarvitse olla raamatun mukaisia eikä muutakaan.
Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä.
Minä vain
 

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Kesä 2014 13:35

Kiitos Minä vain sinulle aloituskirjoituksestasi.

Saanko kysyä sinulta kuinka sinä koettelet asiat ja ilmiöt?

Itse uskon siihen, että Raamattu (VT ja UT) eli Jumalan sana on se millä kaikki asiat ja ilmiöt tulee koetella koska siihen voi luottaa sataprosenttisesti eli siinä (totuudessa/Raamatun sanan ilmoituksessa) ei ole minkäänlaisia virheitä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Kesä 2014 14:12

Tuli tästä Minä vainin aloituksesta mieleen yksi kirja, jonka olen joskus tenttinyt. Kirjan nimi oli muistaakseni ihan vain 'Arviointi'. Siinä puhuttiin arviointien tekemisestä niin pilkun tarkasti ja sitten vielä arvioinnin arvioinnista ja tämän arvioinnin arvioinnista :D Ajattelin, että huh huh, mihin meidän verorahojamme kulutetaan, kun erilaisia arviointiryhmiä palkataan arvioimaan esimerkiksi jotain EU-hanketta ja sitten vielä uusi työryhmä arvioimaan tätä arviointia... :lol: No onneksi näin ei kuitenkaan luultavasti usein toimita.. Tai olisihan se hyvä aina arvioida, mutta mutta... Siinäkin voi mennä liian pitkälle. Eihän mikään tässä maailmassa koskaan ole täydellisesti arvioinnin kestävää. Edes puhtain Jumalan lapsi ei säily puhtaana siinä koettelussa eli lopullisessa arvioinnissa, jonka Jumala tulee suorittamaan. Jonkinasteinen keskeneräisyys on siis hyväksyttävä.

Oltiin äitini kanssa shoppailemassa tänään ja puhuttiin hänen kiinanharjakoiransa näyttelykäynneistä. Koiran sisarukset ovat pärjänneet paljon paremmin tähän mennessä kuin äitini koira, mutta äitini on sitä mieltä, että hänen koiransa on vain vielä jotenkin keskeneräinen, eli vielä kehittyvä. Niinhän me ihmisetkin ollaan vielä keskeneräisiä ja olenkin miettinyt että mihin se raja tulisi vetää että milloin joku on eksyttäjä ja milloin vain keskeneräinen ja epätäydellinen..?

Näistä siis tähän raamatulliseen koetteluun. Raamatussa puhutaan koettelusta siinä merkityksessä, että Jumala koettelee ihmisiä, että olemmeko todella valmiit luopumaan kaikesta Hänen tähtensä ja rakastammeko Häntä. Tähän samaan kai ihmiset pyrkivät koettelemalla toisiaan, että rakastaako tuo toinen Jumalaa; onko hän todellinen Herran opetuslapsi... "Mutta sydämet koettelee Herra (Sananl.17:3)." Ensi sijassa kai ihmisen tulisi koetella omaa itseään ja omia ajatuksiaan, että ovatko ne Jumalan tahdon mukaisia. Ja niiltä osin kuin huomaa vaelluksensa olevan ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa, niin ojentautua; tehdä parannus.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 22. Kesä 2014 14:18

Minä vain kirjoitti:Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä.


Minua kyllä kiinnostaa tutkia tätä aihetta ja myös kirjoittaa siitä ja arvaan jo mitä ajat takaa. Mutta.. kun sinä kysyt ihmisen mielipidettä? Siis
tarkoitatko, että pitäisi antaa vastauksia jotka ovat ihmisen järkeilyä vai uskotko, että muillakin on Pyhä Henki, joka on avannut kirjoituksia ja ohjannut Jeesuksessa eteenpäin?
Mistä tiedät, että kyseessä on ihmisen mielipide, eikä Jumalan mielipide, jonka Jumala on jollekulle antanut?
Jasmiini
 

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Kesä 2014 14:35

Kuka saa koetella?
Millainen ihminen voi koetella tai on arvollinen koettelemaan?

V: Jokainen uudestisyntynyt uskova, eli Herra Jeesuksen opetuslapsi.

Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?

Koetella tulee Pyhässä Hengessä Jumalan sanan (Raamattu) totuuden kautta.

Kuka on kykenevä koettelemaan ja mitä?

V: Raamattu opettaa ja kehottaa kaikkia uskovia koettelemaan Pyhässä Hengessä Jumalan sanan kautta omaa uskoa sekä kaikkea sitä seurakunnassa tai uskovat opettavat, julistavat tai sekä kaikki toiminta seurakunnassa ja uskovien keskuudessa.

Sitten on erikseen henkien erottamisen armolahja, jonka hyöty tulee esille siinä, ettei ole aina mahdollista erottaa kaikkea Jumalan sanan kautta, sillä eksyttäjä voi tuoda hämäyksen vuoksi jossakin kohden totuutta esille, mutta olla ratkaisevissa kohdin harhassa. Näin henkien erottamisen armolahjan kautta pystytään erottamaan eksyttäjä tietyssä tilanteessa heti ja nopeasti.

Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka?
Pitääkö koettelian uskoa samoin kuin koeteltavan?
Mitä järkeä koettelussa edes on, jos se täytyy tehdä sen uskon mukaan, miten koeteltava uskoo?

V: Raamatun opetuksen mukaan jokainen uskova saa koetella ja jokaisen tulisi pyrkiä koettelemaan asioita. Koettelijan ei tarvitse uskoa samalla tavalla kuin koeteltavan.

Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

V: Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

Jokainen uskova saa koetella vastaukset. Sinäkin saat ne koetella, mutta miten sitä tässä kysyn sinulta?
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 22. Kesä 2014 15:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 22. Kesä 2014 14:36

Raamatun Sana on meille annettu ja sillä koetellaan. Mitä ei löydy Sanasta voidaan hyljätä.
Berean uskovaiset tutkivat myös kirjoituksista oliko asiat niin kuin piti;

Ap. t. 17:11

Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Kesä 2014 14:41

Aamu-Usva kirjoitti:Tuli tästä Minä vainin aloituksesta mieleen yksi kirja, jonka olen joskus tenttinyt. Kirjan nimi oli muistaakseni ihan vain 'Arviointi'. Siinä puhuttiin arviointien tekemisestä niin pilkun tarkasti ja sitten vielä arvioinnin arvioinnista ja tämän arvioinnin arvioinnista :D Ajattelin, että huh huh, mihin meidän verorahojamme kulutetaan, kun erilaisia arviointiryhmiä palkataan arvioimaan esimerkiksi jotain EU-hanketta ja sitten vielä uusi työryhmä arvioimaan tätä arviointia... :lol: No onneksi näin ei kuitenkaan luultavasti usein toimita.. Tai olisihan se hyvä aina arvioida, mutta mutta... Siinäkin voi mennä liian pitkälle. Eihän mikään tässä maailmassa koskaan ole täydellisesti arvioinnin kestävää. Edes puhtain Jumalan lapsi ei säily puhtaana siinä koettelussa eli lopullisessa arvioinnissa, jonka Jumala tulee suorittamaan. Jonkinasteinen keskeneräisyys on siis hyväksyttävä.

Oltiin äitini kanssa shoppailemassa tänään ja puhuttiin hänen kiinanharjakoiransa näyttelykäynneistä. Koiran sisarukset ovat pärjänneet paljon paremmin tähän mennessä kuin äitini koira, mutta äitini on sitä mieltä, että hänen koiransa on vain vielä jotenkin keskeneräinen, eli vielä kehittyvä. Niinhän me ihmisetkin ollaan vielä keskeneräisiä ja olenkin miettinyt että mihin se raja tulisi vetää että milloin joku on eksyttäjä ja milloin vain keskeneräinen ja epätäydellinen..?

Näistä siis tähän raamatulliseen koetteluun. Raamatussa puhutaan koettelusta siinä merkityksessä, että Jumala koettelee ihmisiä, että olemmeko todella valmiit luopumaan kaikesta Hänen tähtensä ja rakastammeko Häntä. Tähän samaan kai ihmiset pyrkivät koettelemalla toisiaan, että rakastaako tuo toinen Jumalaa; onko hän todellinen Herran opetuslapsi... "Mutta sydämet koettelee Herra (Sananl.17:3)." Ensi sijassa kai ihmisen tulisi koetella omaa itseään ja omia ajatuksiaan, että ovatko ne Jumalan tahdon mukaisia. Ja niiltä osin kuin huomaa vaelluksensa olevan ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa, niin ojentautua; tehdä parannus.


Osuit siinä asian ytimeen, että ensisijainen tehtävämme on koetella onko meidän vaelluksemme ja uskomme Jumalan tahdon mukainen vai ei. Jos ei ole, niin parannus on tehtävä.

Eksytyksen raja voidaan vetää ainakin siihen (myös muihinkin harhoihin), jos joku ei usko Raamatun olevan Jumalan sanan totuus, ei usko Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo, ei usko Paavalin kirjeiden olevan Jumalan sanaa. Meidän täytyy uskaltaa kertoa missä rajaa menee. Jos emme sitä tee niin silloin seurakunnan valtaa kaikenlaiset opit, jotka ovat vastoin Raamatun sanan totuutta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Kesä 2014 14:52

Minä vain kirjoitti:Avaan ketjun koettelusta.
Toivon että tässä ketjussa käsitellään seuraavat asiat jotkat ovat tulleet koettelussa esille ja niihin nyt pyydän vastauksia.

Kuka saa koetella?
Millainen ihminen voi koetella tai on arvollinen koettelemaan?
Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?
Kuka on kykenevä koettelemaan ja mitä?
Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka?
Pitääkö koettelian uskoa samoin kuin koeteltavan?
Mitä järkeä koettelussa edes on, jos se täytyy tehdä sen uskon mukaan, miten koeteltava uskoo?

Eipä sitten muuta kuin käskyä käskyn päälle ja läksyä läksyn päälle tähän ketjuun.

Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

En jatka enää koettelua, ennen kuin saan näihin vastaukset, eikä vastausten tarvitse olla raamatun mukaisia eikä muutakaan.
Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä.


Jos Jumala ei ole antanut meille sanaansa joka on absoluuttinen totuus niin mihinkään kysymykseesi ei ole olemassa oikeaa vastausta. Jos meillä ei ole Jumalan sanan totuutta niin kukaan ei voi tietää ja edustaa totuutta - silloin on vain eri ihmisten mielipiteitä siitä mikä totuus voisi olla.

Jumala on kuitenkin antanut meille sanansa jonka kautta me voimme koetella kaiken. Tällöin ihminen ei päätä sitä mikä on oikein ja väärin vaan Jumala sanoo sen sanassaan. Todellisen koettelun voi siis tehdä ainoastaan Jumalan sanan totuuden kautta jolloin Jumala määrittää sen mikä on oikein ja mikä väärin. Ilman Jumalan sanan totuutta on vain ihmisten eri mielipiteitä.


Kol.2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
2:3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.


Ihmismieli ei mitenkään voi tietää kaikkea mitä tietää tulee mutta me kristityt tiedämme kuka tietää. Tähän päättyy meidän vaikea pulma. Olemme varmoja että se mitä Jumala on paljastanut sanassaan on totuudenmukaista ja täsmällistä ja siksi vain Jumalan sana Kristuksen antama ilmoitus voi toimia koettelun perustana.

Miksi jotkut eivät halua uskoa että koko Raamattu on Jumalan sanaa - miksi jotkut uskovat vain että Jeesus puhui totta neljässä evankeliumissa. Yksi syy voi olla siinä että ihmiset eivät todellisuudessa halua uskoa niinkuin Raamattu opettaa vaikka Paavalin ja Mooseksen kautta. Esimerkiksi jos ihminen ei halua uskoa että homoseksuaalisuus on syntiä niin hän ei silloin välttämättä halua uskoa että Paavalin ja Mooseksen kirjoitukset olisivat Jumalan sanaa. Kun ihminen ei halua uskoa jotain minkä Raamattu ilmoittaa niin ihminen helposti kyseenalaistaa ilmoituksen samalla tavalla kuin saatana 'onko Jumala todellakin sanonut'?.

Monet ateistitkin sanovat että Jeesus oli mukava heppu ei se edes tuominnut mutta Paavali oli sekopää koska heitteli älyttömyyksiä esim; homoudesta. Eli vääräksi halutaan nähdä asiat jotka tuomitsevat synniksi sen jota itse kannatetaan. Ateistit joutuvat kuitenkin vielä sen tosiasian eteen että Paavali ja Mooses eivät puhuneet omiaan vaan juurikin mukavan hepun Jeesuksen ilmoituksen ja tämä mukava heppu on juurikin se heppu joka tulee myös ateistit tuomitsemaan heidän tekojensa mukaan.

Ps; miten muuten sinä Minä vain näet homoseksuaalisuuden - onko se syntiä mielestäsi?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Kesä 2014 15:11

Minä vain kirjoitti:Petri, kuinka sinä voit koetella minut tai herzogin tai kenet yleensäkään, koska et usko samanlailla kuin he?
Et voi vaatia muilta enempää tai toisin miten itse toimit.

Minusta näyttää tämän perusteella siltä, että sinä määräät raamatun ymmärrykselläsi mikä on totuus, ja että sinulla on se oikea oppi ja ymmärrys.

Vaikka minusta taas näyttää toisin, että minulla on ymmärrys mikä on totuus ja sinulla ei.


2 Kor 13:14 Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Joh 5:
38 eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.
39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.

Ilman Pyhän Hengen osallisuutta meillä ei ole Herran Jeesuksen armoa ja Jumalan rakkautta sekä rakkautta totuuteen. Joh 5:38-40 oli edeltänyt episodi, jossa Herra Jeesus paransi sairaan sapattina. Ne juutalaiset, jotka vainosivat Jeesusta eivät hyväksyneet tätä. He kyllä tutkivat kirjoituksia, mutta eivät uskoneet kirjoituksia, niin kuin niihin uskoa tulee, sillä jos he olisivat uskoneet, niin he olisivat tunnistaneet Messias Jeesuksen. Meidän tulee tutkia Kirjoituksia (VT ja UT) Pyhässä Hengessä, että opimme ymmärtämään mitä ne opettavat ja mikä on Jumalan tahto. Se joka ei usko Jeesusta niin kuin Raamattu opettaa, ei tule Jeesuksen luokse saadakseen Häneltä iankaikkisen elämän. Kiertoteitä löytyy, mutta Jeesuksen luokse täytyy tulla Häneen uskoen, niin kuin Raamattu sanoo. Pyhä Henki avaa Raamatusta opetusta Jumalan tahdosta, koska kirjoitettu Jumalan sana on annettu seurakunnalle opetukseksi, kuinka meidän tulee uskoa Jumalaan.

2 Tim 3:
13 Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen.
14 Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut,
15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,

Eksyttäjä ei pysy Raamatun totuudessa, vaan menee yhä pitemmälle eksytyksen pahuudessa. Raamattu opettaa pelastumista Jeesukseen uskon kautta, niin kuin Raamattu opettaa. UT:n kirjoitukset ovat syntyneet opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että me Jumalan sanan kirjoitetun sanan kautta tietäisimme mikä on Jumalan tahto ja Hänen sanansa opetus. Pyhä Henki antaa meille ymmärryksen siitä mitä Raamattu opettaa. Tämä on kasvuprosessi.

2 Tess 2:
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
13 ¶ Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.
14 Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.
15 Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
16 ¶ Ja meidän Herramme Jeesus Kristus itse ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossa antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon,

Ne ihmiset uskovat valheen, jotka eivät usko Raamatun totuutta Jeesuksesta ja Jumalan tahdosta ja opetuksesta. Jumala on valinnut Jeesukseen uskovat ihmiset pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Herra Jeesus on tie, totuus ja elämä sekä Jumalan sana (Raamattu) on kokonansa totuus.

1 Joh 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

Jumala opettaa meitä, että Hän antaa meille ymmärrystä Pyhän Hengen sekä Raamatun sanan kautta. Sinä sanoit että sinulla on ymmärrys mikä on totuus ja minulla ei ole. Minun tarkoitukseni ei ole kalistella sapeleita kanssasi, vaan selvittää mikä on totuus. Kun sinä sanoit, että sinulla on totuus, niin miten perustelet sen ja miten voit vakuuttaa minut ja muut, jotka uskovat Raamatun totuuteen, että juuri se totuus mitä sinä edustat on oikea totuus ja me muut emme ymmärrä totuutta?

Joh 24:
44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 Te olette tämän todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

Uskomisessa Jeesukseen ja totuuteen, ei riitä yksistään Pyhä Henki, vaan meillä täytyy myös olla Raamatun sanan totuus, eli kirjoitettu Jumalan sanan totuus. Jeesus avasi totuuden itsestään opetuslapsille kirjoitetun Jumalan sanan kautta.

Jeesus asuu meissä Pyhän Hengen kautta, mutta silti Hän itse sanoo, että meidän tulee uskoa Häneen ei ainostaan Pyhässä Hengessä, vaan myös kirjoitetun Jumalan sanan kautta.

Joh 20:
28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

Kaikki mitä on kirjoitettu evankeliumin teksteihin on kirjoitettu meille siksi, että uskoisimme Jeesuksen olevan Messias ja Jumalan Poika, että meillä uskon kautta olisi elämä Hänen nimessänsä. Tämä tarkoittaa juuri sitä, että meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo ja opettaa. Jos emme tätä usko, niin emme ole Raamatullisessa uskossa, vaan uskossa jonka vaikuttaa sielunvihollinen. Tätä en sanonut riita mielessä, vaan Raamatun sanan todistuksen valossa:

Matt 7:
21 ¶ Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
23 Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

Jeesus ei tuntenut heitä siksi koska he uskoivat kyllä Jeesukseen "hengen" ilmoituksen kautta, mutta ei niin kuin Raamattu sanoo. Silloin kun uskot Jeesukseen, mutta et niin kuin Raamattu sanoo, vaan niin kuin henki sinulle sanoo, niin silloin olet tiellä, joka ei johda pelastukseen. Tämä on todella vakava asia.

Siksi meidän tulee koetella asioita Pyhässä Hengessä Raamatun sanan avulla. Tämä sana opetus on annettu jokaiselle Jeesuksen opetuslapselle. Siksi pystyn koettelemaan Herzogin sekä myös sinun opetustasi ja sanomisia. En vaadi keneltäkään yhtään mitään, mutta itse toimin koettelun alueella, niin kuin Raamattu opettaa. On myös tilanteita, joissa olen kokenut Hengessäni epäraitista toimintaa, vaikka julistus tai opetus on näyttänyt Raamatulliselta. Kun sitten olen tällaisissa tilanteissa tutkinut ja koetellut lisää tämänkaltaisen opetusta ja sanomisia, niin olen löytänyt siellä olevan ratkaisevissa kohden vääriä oppeja ja harhaopetuksia.

Mikä on sinun taustayhteisösi (seurakunta-yhteys) ja sieltäkö sinä ammennat opetuksesi vai mistä olet saanut käsityksesi, koska opetuksesi on täysin poikkeava siitä mita Raamattu opettaa uskosta Jeesukseen? En halua riidellä kanssasi, mutta olemme eri uskon perustuksella, kuten itsekin sanoit, että sinulla on totuus, mutta minulla ei ole. Ymmärrät varmasti sen, että toinen meistä on ulkopuolella Raamatullisen uskon ja sitä tässä voidaan tutkia ja koetella. Minun työkaluni on usko Jeesukseen Pyhässä Hengessä )Jeesus asuu minussa Pyhässä Hengessä) sekä Raamatun sanan totuus, joka on kokonansa Jumalan sanan totuutta. Näillä sinua koettelen. Millä ja miten sinä koettelet minua?

Kirjoittelen sinulle ystävällisessä Hengessä, mutta suuresti ihmetellen, että mistä on kyse.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Kesä 2014 15:20

*
Jumala ilahtuu kovasti kun Hänen Sanaan turvaudutaan kaikella sydämella.
Jumala johdattaa nöyrät kaikkeen totuuteen ja antaa nöyrille ymmärrystä Sanan tuntemisen rinnalla.
Raamattu sanoo; mieti / tarkkaa niin Jumala antaa ymmärrystä kaikkeen. Toisaalta Raamatun mukaan
onttopäisyys on otollinen Jumalalle niin Jumala voi pistää tyhjään ja onttoon päähän jotain Sanan opetusta
tai ilmoitusta. Jos pää on täynnä ihmisjärkeä tai ihmisviisautta, miten Jumala voi pistää mikä ei mahdu siihen.
Lapsenmielisyys tarkoittaa samaa mitä onttopäisyys on.

Job 11:12 Onttopäinen mies voi viisastua ja villiaasin varsa ihmistyä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa