Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Kesä 2014 21:37

Toni lähtee hiukan hakoteille etsiessään jotain totuutta ikään kuin rivien välistä. Rivien välistä voi löytää montakin erilaista totuutta, mutta siksi ei tule mennä yli kirjoitusten, vaan puhua vain siitä, mitä Raamattuun on tarkalleen kirjoitettu. Raamatussa on sanottu, että Hänen kanssaan ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä. Tämä toistetaan kaikissa evankeliumeissa selvästi, joten siihen on uskominen :)

"Silloin ristiinnaulittiin hänen kanssansa kaksi ryöväriä, toinen oikealle ja toinen vasemmalle puolelle (Matt.27:38)."

"Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle ja toisen hänen vasemmalle puolellensa (Mark.15:27)."

"Myös kaksi muuta, kaksi pahantekijää, vietiin hänen kanssaan surmattaviksi. Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle (Luuk.23:32-33)."

"Siellä he hänet ristiinnaulitsivat ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle, ja Jeesuksen keskelle (Joh.19:18)."


Jos Jeesuksen kanssa yhtaikaa ristiinnaulittuja henkilöitä olisikin ollut neljä, niin varmasti joku evankeliumeiden kirjoittajista olisi tämän maininnut. Nyt kuitenkin jokainen heistä todistaa, että Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi pahantekijää Jeesuksen molemmille puolille ja Johannes vielä tarkentaa, että yhden kummallekin puolelle.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Minä vain » 15. Kesä 2014 21:45

Markus 15

23 Ja he tarjosivat hänelle mirhalla sekoitettua viiniä, mutta hän ei sitä ottanut.
24 Ja he ristiinnaulitsivat hänet ja jakoivat keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa, mitä kukin oli saava.
25 Oli kolmas hetki, kun he hänet ristiinnaulitsivat.
26 Ja päällekirjoitukseksi oli merkitty hänen syynsä: "Juutalaisten kuningas".
27 Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle ja toisen hänen vasemmalle puolellensa.
28 Ja niin täytettiin se kirjoitus, joka sanoo: ja hän on pahantekiäin sekaan luettu. ( otin bibliasta tämän kun 33 puuttuu)
29 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä ja nyökyttivät päätään ja sanoivat: "Voi sinua, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat!
30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."
31 Samoin ylipapitkin ynnä kirjanoppineet keskenään pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa.
32 Astukoon hän, Kristus, Israelin kuningas, nyt alas ristiltä, että me näkisimme ja uskoisimme." Myöskin ne, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssaan, herjasivat häntä.
33 Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
38 Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.

39 Mutta kun sadanpäämies, joka seisoi häntä vastapäätä, näki hänen näin antavan henkensä, sanoi hän: "Totisesti tämä ihminen oli Jumalan Poika".
40 Ja siellä oli myös naisia taampaa katselemassa. Näiden joukossa olivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakob nuoremman ja Jooseen äiti, ja Salome,
41 jotka hänen ollessaan Galileassa olivat seuranneet ja palvelleet häntä, sekä useita muita, jotka olivat tulleet hänen kanssaan ylös Jerusalemiin.
42 Ja kun jo oli tullut ilta, ja koska oli valmistuspäivä, se on sapatin aattopäivä,




Matteus 27
33 Ja tultuaan paikalle, jota sanotaan Golgataksi-se on: pääkallon paikaksi-
34 he tarjosivat hänelle juotavaksi katkeralla nesteellä sekoitettua viiniä; mutta maistettuaan hän ei tahtonut sitä juoda.
35 Ja kun he olivat hänet ristiinnaulinneet, jakoivat he keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa.
36 Sitten he istuutuivat ja vartioivat häntä siellä.
37 Ja he olivat panneet hänen päänsä yläpuolelle hänen syynsä julki, näin kirjoitettuna: "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas".
38 Silloin ristiinnaulittiin hänen kanssansa kaksi ryöväriä, toinen oikealle ja toinen vasemmalle puolelle.
39 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä, nyökyttivät päätänsä
40 ja sanoivat: "Sinä, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat, auta itseäsi, jos olet Jumalan Poika, ja astu alas ristiltä".
41 Samoin ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat pilkkasivat häntä ja sanoivat:
42 "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa. Onhan hän Israelin kuningas; astukoon nyt alas ristiltä, niin me uskomme häneen.
43 Hän on luottanut Jumalaan; vapahtakoon nyt Jumala hänet, jos on häneen mielistynyt; sillä hän on sanonut: 'Minä olen Jumalan Poika'."
44 Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa.
45 Mutta kuudennesta hetkestä alkaen tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
47 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Hän huutaa Eliasta".
48 Ja kohta muuan heistä juoksi ja otti sienen, täytti sen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda.
49 Mutta muut sanoivat: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias häntä pelastamaan".
50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.

54 Mutta kun sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssaan vartioitsivat Jeesusta, näkivät maanjäristyksen ja mitä muuta tapahtui, peljästyivät he suuresti ja sanoivat: "Totisesti tämä oli Jumalan Poika".

Johannes 19
17 Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan hebreankielellä Golgataksi.
18 Siellä he hänet ristiinnaulitsivat ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle, ja Jeesuksen keskelle.
19 Ja Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja kiinnitti sen ristiin; ja se oli näin kirjoitettu: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas".
20 Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi.
21 Niin juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: "Älä kirjoita: 'Juutalaisten kuningas', vaan että hän on sanonut: 'Minä olen juutalaisten kuningas'."
22 Pilatus vastasi: "Minkä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin".
23 Kun sotamiehet olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen, ottivat he hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin sotamiehelle osansa, sekä ihokkaan. Mutta ihokas oli saumaton, kauttaaltaan ylhäältä asti kudottu.
24 Sentähden he sanoivat toisillensa: "Älkäämme leikatko sitä rikki, vaan heittäkäämme siitä arpaa, kenen se on oleva"; että tämä kirjoitus kävisi toteen: "He jakoivat keskenänsä minun vaatteeni ja heittivät minun puvustani arpaa". Ja sotamiehet tekivät niin.
25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
31 Koska silloin oli valmistuspäivä, niin-etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri-juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
32 Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta.
33 Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
34 vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
35 Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte.
36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".
37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet".

Luukas 23
32 Myös kaksi muuta, kaksi pahantekijää, vietiin hänen kanssaan surmattaviksi.
33 Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle.
34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät". Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.
35 Ja kansa seisoi ja katseli. Ja hallitusmiehetkin ivasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut; auttakoon itseänsä, jos hän on Jumalan Kristus, se valittu".
36 Myös sotamiehet pilkkasivat häntä, menivät hänen luoksensa ja tarjosivat hänelle hapanviiniä
37 ja sanoivat: "Jos sinä olet juutalaisten kuningas, niin auta itseäsi".
38 Oli myös hänen päänsä päällä kirjoitus: "Tämä on juutalaisten kuningas".
39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
44 Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen,
45 sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia.
46 Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.


Katsohan Toni myös kuinka monta esirippua halkesi, luukaksen mukaan yksi ennen kuolemaa ja markus ja matteus yksi kuoleman jälkeen.
Minä vain
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 22:47

Aamu-Usva kirjoitti:Toni lähtee hiukan hakoteille etsiessään jotain totuutta ikään kuin rivien välistä. Rivien välistä voi löytää montakin erilaista totuutta, mutta siksi ei tule mennä yli kirjoitusten, vaan puhua vain siitä, mitä Raamattuun on tarkalleen kirjoitettu. Raamatussa on sanottu, että Hänen kanssaan ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä. Tämä toistetaan kaikissa evankeliumeissa selvästi, joten siihen on uskominen :)

"Silloin ristiinnaulittiin hänen kanssansa kaksi ryöväriä, toinen oikealle ja toinen vasemmalle puolelle (Matt.27:38)."

"Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle ja toisen hänen vasemmalle puolellensa (Mark.15:27)."

"Myös kaksi muuta, kaksi pahantekijää, vietiin hänen kanssaan surmattaviksi. Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle (Luuk.23:32-33)."

"Siellä he hänet ristiinnaulitsivat ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle, ja Jeesuksen keskelle (Joh.19:18)."


Jos Jeesuksen kanssa yhtaikaa ristiinnaulittuja henkilöitä olisikin ollut neljä, niin varmasti joku evankeliumeiden kirjoittajista olisi tämän maininnut. Nyt kuitenkin jokainen heistä todistaa, että Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi pahantekijää Jeesuksen molemmille puolille ja Johannes vielä tarkentaa, että yhden kummallekin puolelle.


Aamu-usva minäkin olen koko ajan sanonut että Jeesuksen kanssa yhtäaikaa naulittiin kaksi pahantekijää yksi kummallekkin puolelle. Mutta sana myös kertoo että tämän jälkeen kun Jeesuksen vaatteet oli jaettu naulittiin vielä lisäksi kaksi pahantekijää yksi kummallekkin puolelle joten kaikkiaan ryöväreitä oli neljä kun kaikki sanan paikat otetaan huomioon. Ja perusteet tästä olen jo antanut ketjuun.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 22:52

Minä vain kirjoitti:Markus 15

23 Ja he tarjosivat hänelle mirhalla sekoitettua viiniä, mutta hän ei sitä ottanut.
24 Ja he ristiinnaulitsivat hänet ja jakoivat keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa, mitä kukin oli saava.
25 Oli kolmas hetki, kun he hänet ristiinnaulitsivat.
26 Ja päällekirjoitukseksi oli merkitty hänen syynsä: "Juutalaisten kuningas".
27 Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle ja toisen hänen vasemmalle puolellensa.
28 Ja niin täytettiin se kirjoitus, joka sanoo: ja hän on pahantekiäin sekaan luettu. ( otin bibliasta tämän kun 33 puuttuu)
29 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä ja nyökyttivät päätään ja sanoivat: "Voi sinua, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat!
30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."
31 Samoin ylipapitkin ynnä kirjanoppineet keskenään pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa.
32 Astukoon hän, Kristus, Israelin kuningas, nyt alas ristiltä, että me näkisimme ja uskoisimme." Myöskin ne, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssaan, herjasivat häntä.
33 Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
38 Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.

39 Mutta kun sadanpäämies, joka seisoi häntä vastapäätä, näki hänen näin antavan henkensä, sanoi hän: "Totisesti tämä ihminen oli Jumalan Poika".
40 Ja siellä oli myös naisia taampaa katselemassa. Näiden joukossa olivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakob nuoremman ja Jooseen äiti, ja Salome,
41 jotka hänen ollessaan Galileassa olivat seuranneet ja palvelleet häntä, sekä useita muita, jotka olivat tulleet hänen kanssaan ylös Jerusalemiin.
42 Ja kun jo oli tullut ilta, ja koska oli valmistuspäivä, se on sapatin aattopäivä,




Matteus 27
33 Ja tultuaan paikalle, jota sanotaan Golgataksi-se on: pääkallon paikaksi-
34 he tarjosivat hänelle juotavaksi katkeralla nesteellä sekoitettua viiniä; mutta maistettuaan hän ei tahtonut sitä juoda.
35 Ja kun he olivat hänet ristiinnaulinneet, jakoivat he keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa.
36 Sitten he istuutuivat ja vartioivat häntä siellä.
37 Ja he olivat panneet hänen päänsä yläpuolelle hänen syynsä julki, näin kirjoitettuna: "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas".
38 Silloin ristiinnaulittiin hänen kanssansa kaksi ryöväriä, toinen oikealle ja toinen vasemmalle puolelle.
39 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä, nyökyttivät päätänsä
40 ja sanoivat: "Sinä, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat, auta itseäsi, jos olet Jumalan Poika, ja astu alas ristiltä".
41 Samoin ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat pilkkasivat häntä ja sanoivat:
42 "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa. Onhan hän Israelin kuningas; astukoon nyt alas ristiltä, niin me uskomme häneen.
43 Hän on luottanut Jumalaan; vapahtakoon nyt Jumala hänet, jos on häneen mielistynyt; sillä hän on sanonut: 'Minä olen Jumalan Poika'."
44 Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa.
45 Mutta kuudennesta hetkestä alkaen tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
47 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Hän huutaa Eliasta".
48 Ja kohta muuan heistä juoksi ja otti sienen, täytti sen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda.
49 Mutta muut sanoivat: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias häntä pelastamaan".
50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.

54 Mutta kun sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssaan vartioitsivat Jeesusta, näkivät maanjäristyksen ja mitä muuta tapahtui, peljästyivät he suuresti ja sanoivat: "Totisesti tämä oli Jumalan Poika".

Johannes 19
17 Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan hebreankielellä Golgataksi.
18 Siellä he hänet ristiinnaulitsivat ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle, ja Jeesuksen keskelle.
19 Ja Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja kiinnitti sen ristiin; ja se oli näin kirjoitettu: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas".
20 Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi.
21 Niin juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: "Älä kirjoita: 'Juutalaisten kuningas', vaan että hän on sanonut: 'Minä olen juutalaisten kuningas'."
22 Pilatus vastasi: "Minkä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin".
23 Kun sotamiehet olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen, ottivat he hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin sotamiehelle osansa, sekä ihokkaan. Mutta ihokas oli saumaton, kauttaaltaan ylhäältä asti kudottu.
24 Sentähden he sanoivat toisillensa: "Älkäämme leikatko sitä rikki, vaan heittäkäämme siitä arpaa, kenen se on oleva"; että tämä kirjoitus kävisi toteen: "He jakoivat keskenänsä minun vaatteeni ja heittivät minun puvustani arpaa". Ja sotamiehet tekivät niin.
25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
31 Koska silloin oli valmistuspäivä, niin-etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri-juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
32 Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta.
33 Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
34 vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
35 Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte.
36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".
37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet".

Luukas 23
32 Myös kaksi muuta, kaksi pahantekijää, vietiin hänen kanssaan surmattaviksi.
33 Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle.
34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät". Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.
35 Ja kansa seisoi ja katseli. Ja hallitusmiehetkin ivasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut; auttakoon itseänsä, jos hän on Jumalan Kristus, se valittu".
36 Myös sotamiehet pilkkasivat häntä, menivät hänen luoksensa ja tarjosivat hänelle hapanviiniä
37 ja sanoivat: "Jos sinä olet juutalaisten kuningas, niin auta itseäsi".
38 Oli myös hänen päänsä päällä kirjoitus: "Tämä on juutalaisten kuningas".
39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
44 Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen,
45 sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia.
46 Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.


Katsohan Toni myös kuinka monta esirippua halkesi, luukaksen mukaan yksi ennen kuolemaa ja markus ja matteus yksi kuoleman jälkeen.


Kiitos mielenkiintoisesta kohdasta tutkin tätä ja uskon että vastaus löytyy joka vahvistaa myöskin sinulle sitä että Raamattu on Jumalan sanaa. Tänään oli viimeinen kesäloma päiväni jotenka en kerkeä enään niin tiiviisti kirjoittamaan. Siunausta kaikille foorumilla.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Kesä 2014 11:17

Tuon vielä tarkennuksen aiheesta joka vahvistaa sitä mitä olen kirjoittanut - ristejä oli yhteensä viisi.

Matt.27:33. Ja tulivat siihen paikkaan, joka kutsutaan Golgata, se on: pääkallon paikka.
34. He antoivat hänelle etikkaa juoda sapella sekoitettua*; ja kuin hän maisti, niin ei hän tahtonut juoda.
35. Mutta sitte kuin he olivat hänen ristiinnaulinneet, jakoivat he hänen vaatteensa ja heittivät arpaa*, että täytettäisiin, mitä sanottu oli prophetan kautta+; he ovat minun vaatteeni jakaneet, ja minun vaatteistani ovat he heittäneet arpaa.
36. Ja istuen he vartioitsivat häntä siinä.
37. Ja he panivat hänen päänsä päälle hänen syynsä kirjoitetun: TÄMÄ ON JESUS, JUUDALAISTEN KUNINGAS.
38. Silloin ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä hänen kanssansa*, yksi oikialle puolelle ja toinen vasemmalle.
39. Mutta ohitsekäyväiset pilkkasivat häntä, vääntelivät päätänsä*,
40. Ja sanoivat: sinä joka maahan jaotat Jumalan templin ja kolmena päivänä sen rakennat*, auta itsiäs: jos olet Jumalan Poika, niin astu alas rististä.
41. Niin myös pappein päämiehet, kirjanoppineitten ja vanhimmitten kanssa, pilkkasivat häntä ja sanoivat:
42. Muita hän on auttanut, itsiänsä ei hän voi auttaa. Jos hän on Israelin kuningas, niin astukaan nyt alas rististä, niin me uskomme hänen.
43. Hän turvasi Jumalaan: päästäköön nyt hänen, jos hän mielistyy häneen. Sillä hän sanoi: Jumalan Poika minä olen.
44. Sitä myös ryövärit hänelle soimasivat, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa.


Matteus kirjoittaa että Jeesus ristiinnaulittiin ennen Hänen vaatteiden jakamista ja kyltin asettamista. Jeesuksen vaatteiden jakamisen ja kyltin asettamisen jälkeen Matteuksen mukaan naulittiin kaksi ryöväriä joista alkuteksti käyttää nimeä lestes ja King James kääntää sanan thieves. Nämä ryövärit lestes myös pilkkasivat Jeesusta.

Mark.15:22. Ja he veivät hänen siihen paikkaan, joka kutsutaan Golgata*, se on niin paljo kuin Pääkallon paikka,
23. Ja he antoivat hänelle viinaa juoda myrrhamilla sekoitettua. Vaan ei hän ottanut.
24. Ja kuin he olivat hänen ristiinnaulinneet, jakoivat he hänen vaatteensa* ja heittivät niistä arpaa, mitä kunkin piti saaman.
25. Mutta se oli kolmas hetki, kun he hänen ristiinnaulitsivat.
26. Ja oli päällekirjoitettu hänen syynsä kirjoitus: JUUDALAISTEN KUNINGAS.
27. Ja he ristiinnaulitsivat kaksi ryöväriä hänen kanssansa, yhden hänen oikialle ja toisen vasemmalle puolellensa.
28. Ja niin täytettiin se kirjoitus, joka sanoo: ja hän on pahantekiäin sekaan luettu.
29. Ja ne, jotka siitä ohitse kävivät, pilkkasivat häntä ja vääntelivät päätänsä*, sanoen: voi sinuas, joka templin maahan jaotat ja kolmena päivänä rakennat ylös+!
30. Vapahda itses ja astu alas rististä.
31. Niin myös ylimmäiset papit pilkkasivat häntä keskenänsä kirjanoppineiden kanssa, sanoen: muita hän autti, ei hän voi itsiänsä auttaa.
32. Kristus, Israelin kuningas, astukaan nyt alas rististä, että me näkisimme ja uskoisimme. Ja ne, jotka hänen kanssansa ristiinnaulitut olivat, pilkkasivat häntä.


Markuksen mukaan Jeesus ristiinnaulittiin ennen Hänen vaatteiden jakoa ja kyltin kirjoittamista. Markuksen mukaan Jeesuksen vaatteiden jaon ja kyltin kirjoittamisen jälkeen kaksi ryöväriä 'lestes' ristiinnaulittiin Hänen kanssaan yksi oikialle ja yksi vasemmalle puolelle. Ja niin täytettiin se kirjoitus, joka sanoo: ja hän on pahantekiäin sekaan luettu. Pahantekijöitä sana on Markuksessa anomos joka tarkoittaa olla ilman lakia.

Luuk.23:32. Niin vietiin myös hänen kanssansa kaksi muuta pahantekiää surmattaa.
33. Ja kuin he siihen siaan tulivat, joka Pääkallon paikaksi kutsutaan*, siinä he hänen ristiinnaulitsivat ja ne pahantekiät, yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle+.
34. Niin sanoi Jesus: Isä, anna heille anteeksi, sillä ei he tiedä, mitä he tekevät*. Ja he jakoivat hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa+.
35. Ja kansa seisoi ja katseli, mutta päämiehet pilkkasivat häntä heidän kanssansa* ja sanoivat: muita hän vapahti, vapahtakaan itsensä, jos hän on Kristus, Jumalan valittu.
36. Ja huovit myös pilkkasivat häntä, menivät ja toivat hänelle etikkaa,
37. Ja sanoivat: jos olet Juudalaisten kuningas, niin vapahda itse sinus.
38. Oli myös hänestä päällekirjoitus Grekan, Latinan ja Hebrean puustaveilla kirjoitettu: TÄMÄ ON JUUDALAISTEN KUNINGAS.
39. IV. Niin yksi pahantekiöistä, jotka ripustetut olivat, pilkkasi häntä ja sanoi: jos sinä olet Kristus, niin vapahda sinus ja meitä.
40. Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: etkö sinäkään Jumalaa pelkää, ettäs olet yhdessä kadotuksessa?
41. Ja tosin me olemme oikein siinä, sillä me saamme meidän töidemme ansion jälkeen; mutta ei tämä mitään pahaa tehnyt.
42. Ja sanoi Jesukselle: Herra, muista minua, kuin tulet valtakuntaas.
43. Niin Jesus sanoi hänelle: totisesti sanon minä sinulle: tänäpänä pitää sinun oleman minun kanssani paradisissa.


Luukkaan mukaan Jeesus myös ristiinnaulittiin ennen Hänen vaatteidensa jakoa ja kyltin laittamista. Lukkaan mukaan ennen Jeesuksen vaatteiden jakoa ja kyltin laittamista Jeesuksen kanssa yhtäaikaa ristiinnaulittiin myös kaksi pahantekijää joista alkuteksti käyttää sanaa kakourgos ja King James malefactors. Eli Raamattu käyttää näistä kahdesta pahantekijästä jotka ristiinnaulittiin yhtäaikaa Jeesuksen kanssa ennen Hänen vaatteidensa jakoa eri alkuteksti sanaa kuin niistä ryöväreistä jotka naulittiin vasta Jeesuksen vaatteiden jaon jälkeen.

Matteus ja Markus kertovat ryöväreistä 'lestes' jotka ristiinnaulittiin Jeesuksen oikealle ja vasemmalle puolelle Jeesuksen vaatteiden jaon jälkeen. Luukas kertoo pahantekijöistä kakourgos jotka ristiinnaulittiin Jeesuksen oikealle ja vasemmalle puolelle yhtäaikaa Jeesuksen kanssa ennen vaatteiden jakamista. Eli Raamattu tarkoituksella eroittaa eri sanoilla ne jotka ristiinnaulittiin yhtäaikaa Jeesuksen kanssa sekä ne jotka naulittiin vaatteiden jaon jälkeen. Vasta kun vaatteiden jaon jälkeen ryöväritkin oli ristiinnaulittu toteutui se kirjoitus, joka sanoo: ja hän on pahantekiäin sekaan luettu. Pahantekijöitä sana on Markuksessa anomos joka tarkoittaa olla ilman lakia.

Luukas sanoo että yksi pahantekiöistä kakourgos, jotka ripustetut olivat, pilkkasi häntä ja sanoi: jos sinä olet Kristus, niin vapahda sinus ja meitä. Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: etkö sinäkään Jumalaa pelkää, ettäs olet yhdessä kadotuksessa? Henkilö joka ei pilkannut Jeesusta ei ollut ryöväri lestes vaan pahantekijä kakourgos joka oli ristiinnaulittu yhtäaikaa Kristuksen kanssa. Toinen pahantekijä myös pilkkasi ryöväreiden lestes tavoin Jeesusta mutta toinen ei. Ryövärit sen sijaan kummatkin pilkkasivat ja ryövärit lestes ristiinnaulittiin vasta Jeesuksen vaatteiden jaon ja kyltin laittamisen jälkeen.

Joh.19:17. Ja hän kantoi ristiänsä ja meni siihen paikkaan, joka kutsutaan Pääkallon paikaksi, mutta Hebreaksi Golgata.
18. Siellä he ristiinnaulitsivat hänen ja kaksi muuta hänen kanssansa kahden puolen, mutta Jesuksen keskelle.
19. Niin Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja pani ristin päälle, ja oli näin kirjoitettu: JESUS NATSARENUS JUUDALAISTEN KUNINGAS.
20. Tämän päällekirjoituksen luki monta Juudalaisista; sillä se paikka oli läsnä kaupunkia, jossa Jesus ristiinnaulittiin. Ja oli kirjoitettu Hebreaksi, Grekaksi ja Latinaksi.
21. Niin sanoivat Juudalaisten ylimmäiset papit Pilatukselle: älä kirjoita: Juudalaisten kuningas; vaan että hän on sanonut: minä olen Juudalaisten kuningas.
22. Pilatus vastasi: mitä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin.
23. Kuin siis sotamiehet olivat Jesuksen ristiinnaulinneet, ottivat he hänen vaatteensa (ja tekivät neljä osaa*, kullekin sotamiehelle osan), ja hameen; mutta hame ei ollut ommeltu, vaan kokonansa ylhäältä (alaspäin) kudottu.
24. Niin he sanoivat keskenänsä: älkäämme tätä rikkoko, vaan heittäkäämme tästä arpaa, kenenkä se pitää oleman: että Raamattu täytettäisiin, joka sanoo: he ovat minun vaatteeni itsellensä jakaneet ja ovat heittäneet minun hameestani arpaa*. Ja sotamiehet tosin näin tekivät.


Johanneksen mukaan Jeesus myös ristiinnaulittiin ennen Hänen vaatteidensa jakoa ja kyltin laittamista. Johanneksen mukaan Jeesuksen kanssa yhtäaikaa ennen vaatteiden jakoa ristiinnaulittiin myös kaksi muuta yksi oikealle ja yksi vasemmalle puolelle.

Eli yhteenveto edellisestä. Kaikki evankeliumit sanovat että Jeesus ristiinnaulittiin ennen kuin Hänen vaatteensa jaettiin ja kyltti laitettiin. Matteus ja Markus sanovat että kaksi ryöväriä lestes ristiinnaulittiin Jeesuksen kanssa vasta vaatteiden jaon ja kyltin laittamisen jälkeen. Eli ryövärit lestes naulittiin Jeesuksen seuraan vasta vaatteiden jaon jälkeen jolloin Jeesus oli jo naulittuna ristillä (kahden pahantekijän kanssa). Luukas ja Johannes sanovat että ennen Jeesuksen vaatteiden jakoa Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi henkilöä yksi oikealle ja yksi vasemmale puolelle. Luukas tarkentaa vielä että he eivät olleet ryöväreitä lestes vaan pahantekijöitä kakourgos.

Kaksi evankelistaa kirjoittaa siis että yhtäaikaa Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin kaksi henkilö ennen Jeesuksen vaatteiden jakoa ja kaksi evankelistaa kirjoittaa että kaksi ryöväriä ristiinnaulittiin Jeesuksen vaatteiden jaon jälkeen. Ryövärit siis vasta vaatteiden jaon jälkeen ja pahantekijät samaan aikaan Herran kanssa. Jotenka Raamatun kokonaisilmoitus asiasta on selvä ristejä oli siis yhteensä viisi ja aluksi ristiinnaulittiin kolme - Jeesus ja kaksi pahantekijää yksi oikealle ja yksi vasemmalle puolelle ja sitten kun Jeesuksen vaatteet ole jaettu ja kyltti laitettu ristiinnaulittiin vielä Jeesuksen oikealle ja vasemmalle puolelle ryövärit lestes.

Raamattu puhuu oikein kahdesta pahantekijästä jotka Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin sillä pahantekijöitä kakourgos oli vain kaksi ja siksi Raamattu myös käytti heistä eri sanaa kuin ryöväreistä lestes joita myös oli vain kaksi ja heidät naulittiin myös Jeesuksen oikealle ja vasemmalle puolelle pahantekijöiden jälkeen kun vaatteet oli jaettu. Eli Raamattu puhuu kahdesta pahantekijästä sekä kahdesta ryöväristä jotka oli ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa ja kaksi pahantekijää kakourgos ja kaksi ryöväriä lestes tekee yhteensä neljä henkilöä jotka olivat ristiinnaulitut Jeesuksen kanssa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Kesä 2014 22:57

Tarkennan jälleen hieman tutkimustani aiheesta;

Kakuurgos (pahantekijä) on Ut:ssa harvinainen termi ja Luukkaan ristiinnaulittujen lisäksi se esiintyy vain:

2Tim 2:9. Sen julistamisessa minä kärsin vaivaa aina kahleisiin asti kuin pahantekijä [kr. kakuurgos]. Mutta Jumalan sanaa ei ole kahlehdittu.

Ut on kääntänyt termin pahantekijäksi eli yleisellä tasolla henkilöksi joka on syyllistynyt pahan tekemiseen - mutta rikollisuuden laatua ei ole rajattu. Kakuurgos sana ei siis tarkemmin rajaa rikollisuuden laatua. Paavali myös vertasi itseään tällaiseen pahantekijään. Paavali ja Jeesus olivat fariseusten silmissä juurikin pahantekijöitä kakuurgos ja sen vuoksi Jeesus myös tuomittiin. Jeesus ei tietysti rikkonut Jumalan lakia vastaan vaan täytti sen mutta kun Hän vastusti fariseuksia ja heidän oppiaan niin Hänestä tuli heidän silmissä pahantekijä.

Samoiten Paavali kärsi Kristuksen evankeliumin julistuksesta pahantekijänä fariseusten silmissä aina kahleisiin saakka. Eli kakuurgos sanaa voidaan käyttää sellaisesta pahenteosta joka ei ole Jumalan silmissä pahaa vaan uskonnollisten johtajien ja hallitusmiesten. Eli myös Jeesus pystyi olemaan pahantekijä kakuurgos fariseusten silmissä mutta ei ryöväri leestees koska Jeesusta ei saatu kiinni varkaudesta samoiten kun ei Paavaliakaan - vaan he olivat fariseusten silmissä pahantekijöitä siksi että he vastustivat heidän oppiaan. fariseukset halusivat tappaa Jeesuksen jumalanpilkasta ja näin Hän oli pahantekijä heidän opin mukaan.

Luuk.23:32. Niin vietiin myös hänen kanssansa kaksi muuta pahantekiää surmattaa.

Jeesus oli Jeesuksen tuomitsijoiden silmissä samanlainen pahantekijä kuin kaksi muuta jotka Hänen kanssaan yhtäaikaa ristiinnaulittiin. Me tiedämme että Jeesus ei rikkonut vaan täytti Jumalan lain mutta fariseusten silmissä Hän oli pahantekijä kakuurgos!

Kun siis ymmärrämme että kakuurgos sanaa voidaan käyttää henkilöstä joka ei riko Jumalan lakia mutta on ihmisten silmissä pahantekijä niin tässä valossa voimme myös ymmärtää sen miksi yksi näistä pahantekijöistä kakuurgos tunnusti ristillä Jeesuksen Jumalaksi. Ehkäpä hän oli ristillä juurikin sen vuoksi että oli julistanut Kristusta niin kuin se mies joka ei vaeltanut opetuslasten seurassa mutta julisti Jeesuksesta. Tässä valossa on erittäin ymmärrettävää miksi Raamattu ei käytä sanaa ryövärit niistä jotka ristiinnaulittiin yhtäaikaa Jeesuksen kanssa ennen vaatteiden jakamista. Raamatun täytyi käyttää kohdassa sanaa joka ilmoittaa että heidät tuomittiin pahantekijöinä mutta ei tarkemmin rajaa rikollisuuden laatua.

Sen sijaan niiden kohdalla jotka ristiinnaulittiin Jeesuksen vaatteiden jaon jälkeen Raamattu näki tarpeelliseksi rajata selvästi rikoksen laatu. Eli vaatteiden jaon jälkeen ristiinnaulittiin kaksi varasta ja nämä varkaat kummatkin pilkkasivat Herraa Jeesusta. Tässä myös vastaus kysymykseen pilkkasivatko kummatkin ryövärit Jeesusta. Eli kummatkin ryövärit pilkkasivat eikä kumpikaan heistä tehnyt siitä parannusta koska hän joka pyysi Jeesusta muistamaan itseään ei ollut ryöväri vaan pahantekijä (joka ei välttämättä ollut rikkonut Jumalan lakia vastaan lainkaan sillä Kristuksen evankeliumin julistus nähtiin myöskin fariseusten silmissä tuollaisena pahantekemisenä niinkuin Paavali kertoo.)

Jumala itse on nähnyt tarpeelliseksi että Luukas kutsuu heitä jotka naulittiin yhtäaikaa Jeesuksen kanssa ennen vaatteiden jakamista eri sanalla kuin muut evankelistat kutsuvat heitä jotka naulittiin vaatteiden jakamisen jälkeen. Jumala siis itse on nähnyt että Jeesuksen kanssa yhtäaikaa ristiinnaulittuja on hyvä kutsua sanalla jonka rikoksen laatua ei ole rajattu - ja että niiden jotka ristiinnaulittiin vaatteiden jaon jälkeen rikoksen laatu on tullut selvästi rajata. Jumala on siis tämän sana eroituksen tarkoituksella antanut ja minä näen siihen selkeän syyn.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 17. Kesä 2014 01:49

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 17. Kesä 2014 02:19

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Kesä 2014 02:32

Jasmiini kirjoitti:Mitä enemmän olen koittanut tätä tutkia, sitä enemmän löydän tästä ristiriitoja, jotka kyllä ihmetyttää.

Kaksi kohtaa, mitkä minusta voisi tukea teoriaa, että ristejä olisi ollut viisi, on kohta, Luukkaan jae 39, minkä Biblia suomentaa eri tavalla, kuin 33/38. Bibliassa kohta on, että yksi pahantekiöistä ja 33/38 taas sanoo, että toinen pahantekiöistä, Bibliasta voisi ymmärtää, että risteillä on ollut enempi kuin kaksi. Toinen on kohta, jossa puhutaan Barabbas vangista, joka vapautettiin Jeesuksen sijasta.
Barabbaan kanssa oli vangittu muitakin, jotka ilmeisesti odottivat tuomiota murhasta ja kapinasta.

Mark. 15:7 Niin siellä oli eräs mies, jota sanottiin Barabbaaksi, vangittu muiden kapinoitsijain kanssa, jotka kapinassa olivat tehneet murhan.

Kuitenkin ihmetystä herättää se, että Johanneksen evankeliumissa Barabbasta sanotaan ryöväriksi, eikä murhaajaksi ja Matteuksen evankeliumi taas sanoo Barabbasta kuuluisaksi vangiksi.

Joh. 18: 40 Niin he taas huusivat sanoen: "Älä häntä, vaan Barabbas!" Mutta Barabbas oli ryöväri.

Eli kolme evankeliumia puhuu Barabbaksesta eri tavalla, Luukas sanoo Barabbasta myös murhaajaksi ja kapinoitsijaksi.

Jokaisessa evankeliumissa kun puhutaan pahantekijöistä ja ryöväreistä, niin jokaisessa evankeliumissa sanotaan kuitenkin, että pahantekijät tai ryövärit, miten heitä nyt kutsutaankaan, niin ristiinnaulittiin Hänen kanssansa, joka minusta kyllä viittaisi siihen, että kaikissa evankeliumeissa puhutaan kuitenkin yhtäaikaisesta ristiin naulitsemisesta eikä eri aikaisesta.


Joh. 19:17 Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan hebreankielellä Golgataksi.


Tässä on myös outo kohta, että sanotaan, että Jeesus kantoi itse ristinsä, mutta toisissa evankeliumeissa taas sanotaan, että se kyreneläinen mies Simon kantoi Jeesuksen ristin.

Matt. 27:32 Ja matkalla he tapasivat kyreneläisen miehen, jonka nimi oli Simon. Hänet he pakottivat kantamaan hänen ristiänsä.

oon tästä joskus nähnyt jonkun pätkän, missä kuvattiin tapahtumaa niin, että Jeesus olisi kantanut ristiä ensin itse ja luuhistunut, kun ei jaksanut ja sitten kyreneläinen Simon olisi pakotettu jatkamaan. Mutta ei tämmöisestä ole ainakaan mitään mainintaa Raamatussa. Tiedän kyllä niitä kohtia jotka viittaavat muuten ristin kantamiseen, onko niissä joku selvennys tähän, koska tästäkin löytyy ristiriita?

Vielä eräs seikka tuohon toiseen pahantekijään, jonka Jeesus sanoi olevan kanssaan paratiisissa.
Kuinka se olisi voinut olla vangittu hyvästä asiasta, eli Jeesuksesta julistamisesta, koska se kuitenkin itse sanoi näin:

Luuk. 23: 41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."

Eli omien sanojensa mukaan se, mitä hän oli tehnyt, oli paha teko, joka ansaitsi tuomion ja hän oli oikeutetusti ristillä. Ei kai noin voisi sanoa, jos olisi julistanut Jeesusta, eikö kyseessä olisi ollut oikesti syytön? Menevätkö ne sielut, jotka ovat kuolleet Jeesuksen tähden, paratiisiin, niinkuin muutkin, kun Ilmestyskirjasta taas voi saada sen kuvan, että heidän paikkansa on muualla tai jotenkin toisenlainen.

Ilm. 6: 9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"
11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.


Eikö olisi myös ollut hieman erikoista, että Jeesus, joka kuoli kaikkien puolesta, niin Jeesuksen rinnalla joku olisi kuollut Jeesuksen takia? Eikö tähän pitäisi olla joku viittaus muualla Raamatussa? Ja jos se olisi tehnyt jotain muuta, Jumalan lain mukaan oikein, mutta maallisen lain mukaan väärin, niin että sitä olisi kuvattu tuolla kakuurgos sanalla sen takia, niin olisihan se silloinkin tavallaan ollut syyttömästi tuomittu oikeasti. Kuitenkin itse katsoi olevansa syyllinen?


Barabbaasta sen verran että hän oli ryöväri ja melko varmasti myös osallinen murhasta. Kyllähän ryöväri voi olla myös murhaaja. Se mitä evankeliumien kokonaisilmoitus hänestä kertoo on totuus asiasta.

Olennaisinta on mielestäni ymmärtää se milloin pahantekijät ja ryövärit naulittiin Jeesuksen kanssa. Luukas ja Johannes kertovat että kaksi naulittiin Jeesuksen kanssa ennen Jeesuksen vaatteiden jakamista ja Luukas kutsuu heitä pahantekijöiksi (joidenka rikollisuuden laatua ei sana rajaa). Matteus ja Markus sanovat myös että Jeesus ristiinnaulittiin ennen vaatteiden jakamista ja että vaatteiden jakamisen jälkeen naulittiin kaksi ryöväriä Hänen kanssaan.

Onko Raamattu ristiriidassa kun heidän mukaansa Jeesus ristiinnaulittiin ennen vaatteiden jakamista ja sitten kaksi ryöväriä hänen kanssaan vaatteiden jakamisen jälkeen? Ei ole sillä vaatteiden jakamisen jälkeen Jeesus roikkui jo ristillä ja silloin kaksi ryöväriä ristiinnaulittiin yksi oikealle ja yksi vasemmalle puolelle Jeesusta ja näin heidät ristiinnaulittiin Jeesuksen kanssa vaikka Jeesus oli jo aikaisemmin ristiinnaulittu. Ja Luukas ja Johannes tarkentavat sen että ennen vaatteiden jakamista kun Jeesus ristiinnaulittiin niin silloin yhtäaikaa Hänen kanssaan ristiinnaulittiin myös kaksi yksi oikealle ja yksi vasemmalle puolelle. Kun evankeliumit laitetaan yhteen niin kokonaiskuva on mielestäni todella selkeä tästä aiheesta.

Sitä en tiedä mikä Jeesuksen Jumalaksi tunnustaneen rikos oli koska sana ei sitä kerro mutta sen tiedän että hän tunnusti Jeesuksen Jumalaksi eli uskoi Jeesukseen niinkuin Raamattu opettaa ja siksi hän varmasti oli kuullut evankeliumin sanaa jo ennen ristiä. Eikä Raamattu kutsu häntä ryöväriksi vaan rikolliseksi jonka rikollisuuden laatua ei ole rajattu - se ei siis välttämättä ollut mikään paha rikos Jumalan edessä vaikka henkilö pitikin itseään syyllisenä rikokseen ja oikeutettuna tuomioon. Jeesuskin oli kansan johtotasolle rikollinen koska teki itsensä Jumalaksi ja näin fariseukset syyllistivät Jeesuksen jumalanpilkasta joka oli suuri rikos. Jeesus ei tietenkään ollut oikeasti rikollinen mutta kansan johtajat näkivät Hänet rikollisena ja tuomitsivat Hänet pahantekijänä.

Ristinkantamisesta Petri on tehnyt hyvän kirjoituksen jossa asia selkenee - http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... .html#Matt 27
Viimeksi muokannut toni t päivämäärä 17. Kesä 2014 02:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 17. Kesä 2014 02:35

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 16:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa

cron