Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 15:42

Siinä kuinka monta oli Jeesuksen kanssa ristillä yleinen perinteinen käsitys (alttaritaulut jne..) hämäävät useimpia siitä mitä Raamattu todella opettaa aiheesta. Raamattua tutkimalla voimme huomata että Jeesuksen kanssa oli neljä muutakin ristillä.

Matt.27:33. Ja tulivat siihen paikkaan, joka kutsutaan Golgata, se on: pääkallon paikka.
34. He antoivat hänelle etikkaa juoda sapella sekoitettua*; ja kuin hän maisti, niin ei hän tahtonut juoda.
35. Mutta sitte kuin he olivat hänen ristiinnaulinneet, jakoivat he hänen vaatteensa ja heittivät arpaa, että täytettäisiin, mitä sanottu oli prophetan kautta; he ovat minun vaatteeni jakaneet, ja minun vaatteistani ovat he heittäneet arpaa.
36. Ja istuen he vartioitsivat häntä siinä.
37. Ja he panivat hänen päänsä päälle hänen syynsä kirjoitetun: TÄMÄ ON JESUS, JUUDALAISTEN KUNINGAS.
38. Silloin ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä hänen kanssansa*, yksi oikialle puolelle ja toinen vasemmalle.
39. Mutta ohitsekäyväiset pilkkasivat häntä, vääntelivät päätänsä*,
40. Ja sanoivat: sinä joka maahan jaotat Jumalan templin ja kolmena päivänä sen rakennat*, auta itsiäs: jos olet Jumalan Poika, niin astu alas rististä.
41. Niin myös pappein päämiehet, kirjanoppineitten ja vanhimmitten kanssa, pilkkasivat häntä ja sanoivat:
42. Muita hän on auttanut, itsiänsä ei hän voi auttaa. Jos hän on Israelin kuningas, niin astukaan nyt alas rististä, niin me uskomme hänen.
43. Hän turvasi Jumalaan: päästäköön nyt hänen, jos hän mielistyy häneen. Sillä hän sanoi: Jumalan Poika minä olen.
44. Sitä myös ryövärit hänelle soimasivat, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa.

Luuk.23:33. Ja kuin he siihen siaan tulivat, joka Pääkallon paikaksi kutsutaan*, siinä he hänen ristiinnaulitsivat ja ne pahantekiät, yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle.
34. Niin sanoi Jesus: Isä, anna heille anteeksi, sillä ei he tiedä, mitä he tekevät*. Ja he jakoivat hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.


Kun huolellisesti tutkimme sanaa niin huomaamme että ennen Jeesuksen vaatteiden jakamista ristiinnaulittiin Jeesus ja samaan aikaan kaksi muuta yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle. Vaatteiden jakamisen jälkeen ristiinnaulittiin vielä lisäksi kaksi pahantekijää yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle. Eli yhteensä neljä ryöväriä ristiinnaulittiin. Kaksi yhtäaikaa Jeesuksen kanssa ennen vaatteiden jakamista ja kaksi lisäksi Hänen ympärilleen vaatteiden jakamisen jälkeen. Jeesus oli keskellä ja kaksi oikialla ja kaksi vasemmalla puolella.

Eli Raamattu sanoo jakeessa Matt.27:38 silloin ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä hänen kanssaan yksi oikialle ja toinen vasemmalle puolelle. Milloin? Sen jälkeen kun Jeesuksen vaatteet oli jaettu ja Hänen päänsä päälle laitettu kyltti. Silloin sanalla on tärkeä merkitys sillä se painottaa että silloin kyseiset ryövärit ristiinnaulittiin ja Jeesus oli jo ristiinnaulittu silloin - sillä Jeesus ristiinnaulittiin ennen Hänen vaatteiden jakamistaan myöskin kahden ryövärin kanssa yksi oikialle ja toinen vasemmalle puolelle - niin kuin Luuk.23:33 kertoo. Eli Raamatun opetuksesta käy selvästi ilmi että ryöväreitä oli yhteensä neljä - Jeesus oli keskellä ja kaksi oikialla ja kaksi vasemmalla puolella.

Joh.19:32. Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat ensimmäisen luut ja toisen, joka hänen kanssansa oli ristiinnaulittu;
33. Mutta kuin he tulivat Jesuksen tykö ja näkivät hänen jo kuolleeksi, niin ei he rikkoneet hänen luitansa;


Sotamiehet lähtivät rikkomaan ristillä roikkuneiden luita jotta he kuolisivat nopeammin. Ensin he rikkoivat ensimmäisenä roikkuvan luut sitten toisena roikkuvan ja kun he tulivat Jeesuksen kohdalle joka oli keskimmäinen (yhteensä viidestä) niin he huomasivat Hänen kuolleeksi eivätkä siksi rikkoneet Hänen luitaansa. Lisäksi kreikaksi on kaksi sanaa jotka merkitsevät 'toinen'. Toinen merkitsee 'toinen kahdesta' ja toinen 'toinen useasta'. Kun kreikaksi sanotaan he menivät ensin yhden luo ja sitten toisen tarkoittaa 'toinen useasta' ko. kohdassa. Jos heitä (pahantekijöitä) olisi ollut vain kaksi kreikan sana olisi ollut toinen.

Eli yhteensä neljä pahantekijää roikkui ristillä Jeesuksen kanssa. Osa ryöväreistä pilkkasi Jeesusta mutta yksi ei pilkannut vaan nuhteli vieressään ollutta pilkkaajaa. Näin mitään ristiriitaa ei ole ja miten voisi ollakkaan koska Raamattu on Jumalan sanaa jonka Jumalan palvelijat (sihteerit) ovat Pyhässä Hengessä kirjoittaneet ylös.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Kesä 2014 17:44

Minä taas ajattelen, että siitä huolimatta että eri opetuslapset kirjoittavat asiat hieman eri järjestyksessä, niin Jeesuksen kanssa yhtaikaa ristiinnaulittuja ryöväreitä oli kaksi; yksi Hänen molemmilla puolillaan. Tämä vielä kuvasti sitä lampaiden asettamista oikealle puolelle ja vuohien vasemmalle puolelle.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 18:08

Aamu-Usva kirjoitti:Minä taas ajattelen, että siitä huolimatta että eri opetuslapset kirjoittavat asiat hieman eri järjestyksessä, niin Jeesuksen kanssa yhtaikaa ristiinnaulittuja ryöväreitä oli kaksi; yksi Hänen molemmilla puolillaan. Tämä vielä kuvasti sitä lampaiden asettamista oikealle puolelle ja vuohien vasemmalle puolelle.


Pointti on siinä että jos Raamattu on Jumalan sanaa niinkuin se ilmoittaa ja niinkuin minä uskon niin tällöin siinä ei voi olla virheitä - sillä Jumala ei tee virheitä. Jos ryöväreitä olisi ollut vain kaksi niin Raamattu olisi ristiriidassa itsensä kanssa sillä sana opettaa että Jeesus ristiinnaulittiin kahden ryövärin kanssa ennen Hänen vaatteidensa jakamista. Sitten sana ilmoittaa toisessa kohdassa että Jeesuksen vaatteiden jakamisen jälkeen Jeesuksen sivuille naulittiin vielä kaksi ryöväriä. Jos tämä on totta niin ryöväreitä oli siis yhteensä neljä. Eli loppujenlopuksi on kyse siitä uskommeko sanan olevan Jumalan sanaa joka ei sisällä virheitä vaiko ihmisten virheellisiä tulkintoja siitä mitä mahdollisesti on tapahtunut.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Minä vain » 15. Kesä 2014 19:05

toni t kirjoitti:Aamu-Usva kirjoitti:
Minä taas ajattelen, että siitä huolimatta että eri opetuslapset kirjoittavat asiat hieman eri järjestyksessä, niin Jeesuksen kanssa yhtaikaa ristiinnaulittuja ryöväreitä oli kaksi; yksi Hänen molemmilla puolillaan. Tämä vielä kuvasti sitä lampaiden asettamista oikealle puolelle ja vuohien vasemmalle puolelle.


Pointti on siinä että jos Raamattu on Jumalan sanaa niinkuin se ilmoittaa ja niinkuin minä uskon niin tällöin siinä ei voi olla virheitä - sillä Jumala ei tee virheitä. Jos ryöväreitä olisi ollut vain kaksi niin Raamattu olisi ristiriidassa itsensä kanssa sillä sana opettaa että Jeesus ristiinnaulittiin kahden ryövärin kanssa ennen Hänen vaatteidensa jakamista. Sitten sana ilmoittaa toisessa kohdassa että Jeesuksen vaatteiden jakamisen jälkeen Jeesuksen sivuille naulittiin vielä kaksi ryöväriä. Jos tämä on totta niin ryöväreitä oli siis yhteensä neljä. Eli loppujenlopuksi on kyse siitä uskommeko sanan olevan Jumalan sanaa joka ei sisällä virheitä vaiko ihmisten virheellisiä tulkintoja siitä mitä mahdollisesti on tapahtunut.


Toni,
Uskon että molemmissa alleviivatuissa kohdissa kyseessä on ihmisen virheellinen tulkinta.
Ja se ei välttämättä tarkoita, että raamattu olisi tässä kohdassa ristiriidassa, täydellinen se ei kuitenkaan ole, niin kuin Jumalan Sana.
Evankeliumit ovat todistuksia, 4 eri todistusta, jos ne olisivat täysin yhtenevät, ei kukaan uskoisi niitä aidoiksi todistuksiksi.

Eikö evankeliumissa puhuta 2 ryöväristä/pahantekijästä jotka olivat hänen kanssaan ristille naulittu?
Kertomusten tapahtumien ajoitus ei ole täysin yhtenevä, mutta kertomus on sama.
Ristiriitoja on opetuslasten välilläkin, paavali ja pietarikin ottivat yhteen, vaikka molemmilla piti olla sama henki ja voitelu.
Eivät apostolitkaan olleet täydellisiä, mutta pyrkivät siihen.
Ja he eivät ole esimerkkejä meille vaan Jeesus josta heidän tuli todistaa.
Ap. t. 1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka
Minä vain
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 19:33

Minä vain kirjoitti:
toni t kirjoitti:Aamu-Usva kirjoitti:
Minä taas ajattelen, että siitä huolimatta että eri opetuslapset kirjoittavat asiat hieman eri järjestyksessä, niin Jeesuksen kanssa yhtaikaa ristiinnaulittuja ryöväreitä oli kaksi; yksi Hänen molemmilla puolillaan. Tämä vielä kuvasti sitä lampaiden asettamista oikealle puolelle ja vuohien vasemmalle puolelle.


Pointti on siinä että jos Raamattu on Jumalan sanaa niinkuin se ilmoittaa ja niinkuin minä uskon niin tällöin siinä ei voi olla virheitä - sillä Jumala ei tee virheitä. Jos ryöväreitä olisi ollut vain kaksi niin Raamattu olisi ristiriidassa itsensä kanssa sillä sana opettaa että Jeesus ristiinnaulittiin kahden ryövärin kanssa ennen Hänen vaatteidensa jakamista. Sitten sana ilmoittaa toisessa kohdassa että Jeesuksen vaatteiden jakamisen jälkeen Jeesuksen sivuille naulittiin vielä kaksi ryöväriä. Jos tämä on totta niin ryöväreitä oli siis yhteensä neljä. Eli loppujenlopuksi on kyse siitä uskommeko sanan olevan Jumalan sanaa joka ei sisällä virheitä vaiko ihmisten virheellisiä tulkintoja siitä mitä mahdollisesti on tapahtunut.


Toni,
Uskon että molemmissa alleviivatuissa kohdissa kyseessä on ihmisen virheellinen tulkinta.
Ja se ei välttämättä tarkoita, että raamattu olisi tässä kohdassa ristiriidassa, täydellinen se ei kuitenkaan ole, niin kuin Jumalan Sana.
Evankeliumit ovat todistuksia, 4 eri todistusta, jos ne olisivat täysin yhtenevät, ei kukaan uskoisi niitä aidoiksi todistuksiksi.


Evankeliumit ovat todistuksia neljästä eri näkökulmasta mutta kaikki kertovat samaa totuutta samasta tapahtumasta mutta siis eri näkökulmista. Eli joku evankeliumi kertoo jonkin asian tarkemmasti ja joku jättää jonkun kertomatta mutta kun tutkimme kaikkia evankeliumeja niin saamme sen totuudellisen kokonaiskuvan mitä on tapahtunut. Kaikki evankeliumit ovat Jumalan Hengessä kirjoitetut ja ovat siksi Jumalan antama todistus tapahtuneesta.

Raamatun sana on kokonaansa totuus ja se tarkoittaa sitä että kaikki Raamatussa on totta. Tämä tarkoittaa taas sitä että kaikkien kohtien jotka opettavat tästä ko. tapahtumasta tulee muodostaa sopusointuinen ristiriidaton kuvaus eli jokaisen kohdan tulee pysyä samassa linjassa eikä yksikään kohta saa mennä toisestansa kanssa ristiriitaan vaan niiden tulee muodostaa yhtenäinen kokonaisuus. Harhaoppi tai vääräoppi syntyy siten että ihminen uskoo vain tietyt jakeet jotka tuntuisivat sopivan tukemaan hänen näkemystään. harhaoppi on myöskin aina ristiriidassa Raamatun kokonaisopetuksen kanssa ja siksi on erittäin tärkeää että tutkimme kaikki kohdat ja vasta kun kaikki kohdat jotka käsittelevät tutkittavaa aihetta ovat sopusoinnussa keskenään olemme ymmärtäneet Raamatun sanan oikein. Evankeliumeita on neljä siksi että ne täydentävät tosiaansa ja kun ne laitetaan yhteen ja tarkastellaan niiden kokonais-sanomaa pääsemme ymmärtämään mitä sana todella opettaa.

Esimerkki;

Joh.19:32. Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat ensimmäisen luut ja toisen, joka hänen kanssansa oli ristiinnaulittu;
33. Mutta kuin he tulivat Jesuksen tykö ja näkivät hänen jo kuolleeksi, niin ei he rikkoneet hänen luitansa;


Jos ryöväreitä olisi ollut vain kaksi yksi kummallakin puolella niin kulkivatko sotilaat Jeesuksen ohi kun olivat rikkoneet ensimmäisen luut ja menivät toisen ryövärin luokse ja vasta sitten palasivat Jeesuksen luokse? Se ei olisi loogista mielestäni. Tai jos sotilaat olivat kahdessa joukossa kummallakin puolella niin miksi he eivät sitten rikkoneet yhtä-aikaa luita kun saivat siihen käskyn vaan ensin toisen ja vasta sitten toisen luut? Tämäkään ei tunnu loogiselta.

Kaikista loogisin selitys yllä olevalle jakeelle on mielestäni se että Jeesuksen oikealla ja vasemmalla puolella oli kaksi ryöväriä (eli yhteensä neljä) ja sitten sotilaat ensin rikkoivat ensimmäisen luut ja sitten toisen ja niin he tulivat Jeesuksen luo joka keskimmäisenä oli seuraavana vuorossa. Kahden viimeisen ryövärin luiden rikkomista ei Jumala ole nähnyt enään tarpeelliseksi kertoa sillä asia voidaan jo ymmärtää näilläkin tiedoilla.

Jos meillä olisi vain Johanneksen evankeliumi niin sotilaiden toiminta saattaisi ihmetyttää joitakin että miksi he tuossa järjestyksessä rikkoivat luita. Mutta Jumala on antanut meille neljä evankeliumia jotka täydentävät toistensa sanomaa. Kun siis tutkimme kaikkien evankeliumeiden sanomaa tästä tapahtumasta niin palaset loksahtavat kohdalleen ja kaikki ristiriidat häviävät. Johanneksen evankeliumikin tukee sitä että ryöväreitä oli yhteensä neljä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 19:36

Minä vain; Eikö evankeliumissa puhuta 2 ryöväristä/pahantekijästä jotka olivat hänen kanssaan ristille naulittu?
Kertomusten tapahtumien ajoitus ei ole täysin yhtenevä, mutta kertomus on sama.


Raamattu puhuu syystäkin kahdesta ryöväristä koska oli KAKSI eri tilannetta jolloin kaksi ryöväriä ristiinnaulittiin. Koska oli kaksi eri tilannetta jolloin kaksi kerrallaan (ryöväreitä) naulittiin niin riittää että Raamattu käyttää sanaa kaksi mutta kun Raamattu opettaa että kahden ryövärin naulitseminen tapahtui kahdesti ja eri aikoina (ennen ja jälkeen vaatteiden jaon) niin jokaisen tulisi ymmärtää että kaksi + kaksi = 4.

Se olisi ihmeellinen tulkinta että ryöväreitä ei voi olla neljää koska Raamattu ei sano sanaa neljä missään mutta kuitenkin puhuu kahdesta eri tilanteesta jossa kummassakin kaksi ryöväriä ristiinnaulittiin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Minä vain » 15. Kesä 2014 19:45

Et edes Toni tiedä millaiselta tuo tapahtuma paikka näytti.

Oliko ristit sijoitettu riviin vai hieman kolmion muotoon?
vaikka sanotaan oikealla ja toinen vasemmalle puolelle, sillä ei tarkoiteta välttämättä viereen kuin rivissä.

Se olisi ihmeellinen tulkinta että ryöväreitä ei voi olla neljää koska Raamattu ei sano sanaa neljä missään

Se vasta eniten totuutta lähellä voisi olla, koska se on silloin ilman tulkintoja.
Minä vain
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 19:48

Minä vain kirjoitti:Et edes Toni tiedä millaiselta tuo tapahtuma paikka näytti.

Oliko ristit sijoitettu riviin vai hieman kolmion muotoon?
vaikka sanotaan oikealla ja toinen vasemmalle puolelle, sillä ei tarkoiteta välttämättä viereen kuin rivissä.


Se että sanottiin kaksi eri kertaa kahdessa eri ajankohdassa samaa tapahtumaa että naulittiin yksi oikealla ja yksi vasemmalla puolelle riittää siihen että voimme ymmärtää että ryöväreitä oli yhteensä neljä. Se että ryöväreitä oli neljä poistaa myöskin ne ristiriidat mitä vain kaksi ryöväriä aiheuttaisi sanassa. Eli ryövärit pilkkasivat Jeesusta toisessa kohdassa ja toisessa kohdassa yksi ryöväri nuhteli Jeesusta pilkannutta ryöväriä. Kyseessä olisi selkeä ristiriita jos ryöväreitä olisi vain kaksi - mutta jos heitä oli neljä ei mitään ristiriitaa ole sillä silloin voidaan kirjoittaa että ryövärit pilkkasivat (osa heistä) ja yksi nuhteli.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Minä vain » 15. Kesä 2014 19:55

toni t kirjoitti:
Minä vain kirjoitti:Et edes Toni tiedä millaiselta tuo tapahtuma paikka näytti.

Oliko ristit sijoitettu riviin vai hieman kolmion muotoon?
vaikka sanotaan oikealla ja toinen vasemmalle puolelle, sillä ei tarkoiteta välttämättä viereen kuin rivissä.


Se että sanottiin kaksi eri kertaa kahdessa eri ajankohdassa samaa tapahtumaa että naulittiin yksi oikealla ja yksi vasemmalla puolelle riittää siihen että voimme ymmärtää että ryöväreitä oli yhteensä neljä.


mutta vaikka evankeliumeja onkin neljä, niin niissä on silti vain yksi todistus 4 eri "näkökulmalta" henkilöltä.
Ne täydentävät toisiaan, se mikä toisesta puuttuu voi olla toisessa, mutta kun sanotaan Jeesus oli keskimmäisellä ristillä ja hänen kanssaan oli 2 naulittu, niin se on yhteensä 3 ristillä.
toinen evankeliumi todistaa saman tapahtuman, kaksi naulittuna hänen kanssaan ja vaikka todistuksen ajoituksen kulku on hieman poikkeava, niin siinä puhuttiin samoista kahdesta ryöväristä naulittuna hänen kanssaan.
Minä vain
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2014 20:23

Minä vain kirjoitti:
toni t kirjoitti:
Minä vain kirjoitti:Et edes Toni tiedä millaiselta tuo tapahtuma paikka näytti.

Oliko ristit sijoitettu riviin vai hieman kolmion muotoon?
vaikka sanotaan oikealla ja toinen vasemmalle puolelle, sillä ei tarkoiteta välttämättä viereen kuin rivissä.


Se että sanottiin kaksi eri kertaa kahdessa eri ajankohdassa samaa tapahtumaa että naulittiin yksi oikealla ja yksi vasemmalla puolelle riittää siihen että voimme ymmärtää että ryöväreitä oli yhteensä neljä.


mutta vaikka evankeliumeja onkin neljä, niin niissä on silti vain yksi todistus 4 eri "näkökulmalta" henkilöltä.
Ne täydentävät toisiaan, se mikä toisesta puuttuu voi olla toisessa, mutta kun sanotaan Jeesus oli keskimmäisellä ristillä ja hänen kanssaan oli 2 naulittu, niin se on yhteensä 3 ristillä.
toinen evankeliumi todistaa saman tapahtuman, kaksi naulittuna hänen kanssaan ja vaikka todistuksen ajoituksen kulku on hieman poikkeava, niin siinä puhuttiin samoista kahdesta ryöväristä naulittuna hänen kanssaan.


Sana sanoo että Jeesuksen kanssa naulittiin samaan aikaan kaksi yksi oikealle ja yksi vasemmalle puolelle. Sitten Jeesuksen vaatteet jaettiin ja sen jälkeen naulittiin vielä yksi oikealle ja yksi ryöväri vasemmalle puolelle Jeesusta. Eli Raamatun kokonaisopetus kertoo että ristejä oli yhteensä viisi vaikka yhdessä kohdassa tapahtumaa vain kolmella roikkui ihmisiä.

Luuk.23:33. Ja kuin he siihen siaan tulivat, joka Pääkallon paikaksi kutsutaan*, siinä he hänen ristiinnaulitsivat ja ne pahantekiät, yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle.
34. Niin sanoi Jesus: Isä, anna heille anteeksi, sillä ei he tiedä, mitä he tekevät*. Ja he jakoivat hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.
35. Ja kansa seisoi ja katseli, mutta päämiehet pilkkasivat häntä heidän kanssansa* ja sanoivat: muita hän vapahti, vapahtakaan itsensä, jos hän on Kristus, Jumalan valittu.

Matt.27:33. Ja tulivat siihen paikkaan, joka kutsutaan Golgata, se on: pääkallon paikka.
34. He antoivat hänelle etikkaa juoda sapella sekoitettua*; ja kuin hän maisti, niin ei hän tahtonut juoda.
35. Mutta sitte kuin he olivat hänen ristiinnaulinneet, jakoivat he hänen vaatteensa ja heittivät arpaa, että täytettäisiin, mitä sanottu oli prophetan kautta; he ovat minun vaatteeni jakaneet, ja minun vaatteistani ovat he heittäneet arpaa.
36. Ja istuen he vartioitsivat häntä siinä.
37. Ja he panivat hänen päänsä päälle hänen syynsä kirjoitetun: TÄMÄ ON JESUS, JUUDALAISTEN KUNINGAS.
38. Silloin ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä hänen kanssansa*, yksi oikialle puolelle ja toinen vasemmalle.
39. Mutta ohitsekäyväiset pilkkasivat häntä, vääntelivät päätänsä*,
40. Ja sanoivat: sinä joka maahan jaotat Jumalan templin ja kolmena päivänä sen rakennat*, auta itsiäs: jos olet Jumalan Poika, niin astu alas rististä.
41. Niin myös pappein päämiehet, kirjanoppineitten ja vanhimmitten kanssa, pilkkasivat häntä ja sanoivat:
42. Muita hän on auttanut, itsiänsä ei hän voi auttaa. Jos hän on Israelin kuningas, niin astukaan nyt alas rististä, niin me uskomme hänen.


Ennen Jeesuksen vaatteiden jakamista Luukkaan mukaan Jeesus ja kaksi muuta ristiinnaulittiin. Matteuksen mukaan Jeesus myös ristiinnaulittiin ennen vaatteiden jakamista mutta Matteus ei kerro kohtaa niin tarkasti kuin Luukas eli Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin samaan aikaan kaksi. Matteus kertoo sen sijaan tarkemmasti kuin Luukas sen että Jeesuksen vaatteiden jakamisen jälkeen vielä lisäksi naulittiin kaksi ryöväriä yksi oikealle ja yksi vasemmalle puolelle. Vasta näiden tapahtumien jälkeen tuli pilkkaukset jotka niin Matteus kuin Luukaskin ovat kirjanneet ylös. Evankeliumit täydentävät toisiaansa eli toinen kertoo toisen kohdan tarkemmasti kuin toinen ja kun laitamme evankeliumit yhteen ja tarkastelemme kokonaiskuvaa niin näemme totuuden juuri niin kuin tässä montako ryöväriä naulittiin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa