Siinä kuinka monta oli Jeesuksen kanssa ristillä yleinen perinteinen käsitys (alttaritaulut jne..) hämäävät useimpia siitä mitä Raamattu todella opettaa aiheesta. Raamattua tutkimalla voimme huomata että Jeesuksen kanssa oli neljä muutakin ristillä.
Matt.27:33. Ja tulivat siihen paikkaan, joka kutsutaan Golgata, se on: pääkallon paikka.
34. He antoivat hänelle etikkaa juoda sapella sekoitettua*; ja kuin hän maisti, niin ei hän tahtonut juoda.
35. Mutta sitte kuin he olivat hänen ristiinnaulinneet, jakoivat he hänen vaatteensa ja heittivät arpaa, että täytettäisiin, mitä sanottu oli prophetan kautta; he ovat minun vaatteeni jakaneet, ja minun vaatteistani ovat he heittäneet arpaa.
36. Ja istuen he vartioitsivat häntä siinä.
37. Ja he panivat hänen päänsä päälle hänen syynsä kirjoitetun: TÄMÄ ON JESUS, JUUDALAISTEN KUNINGAS.
38. Silloin ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä hänen kanssansa*, yksi oikialle puolelle ja toinen vasemmalle.
39. Mutta ohitsekäyväiset pilkkasivat häntä, vääntelivät päätänsä*,
40. Ja sanoivat: sinä joka maahan jaotat Jumalan templin ja kolmena päivänä sen rakennat*, auta itsiäs: jos olet Jumalan Poika, niin astu alas rististä.
41. Niin myös pappein päämiehet, kirjanoppineitten ja vanhimmitten kanssa, pilkkasivat häntä ja sanoivat:
42. Muita hän on auttanut, itsiänsä ei hän voi auttaa. Jos hän on Israelin kuningas, niin astukaan nyt alas rististä, niin me uskomme hänen.
43. Hän turvasi Jumalaan: päästäköön nyt hänen, jos hän mielistyy häneen. Sillä hän sanoi: Jumalan Poika minä olen.
44. Sitä myös ryövärit hänelle soimasivat, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa.
Luuk.23:33. Ja kuin he siihen siaan tulivat, joka Pääkallon paikaksi kutsutaan*, siinä he hänen ristiinnaulitsivat ja ne pahantekiät, yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle.
34. Niin sanoi Jesus: Isä, anna heille anteeksi, sillä ei he tiedä, mitä he tekevät*. Ja he jakoivat hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.
Kun huolellisesti tutkimme sanaa niin huomaamme että ennen Jeesuksen vaatteiden jakamista ristiinnaulittiin Jeesus ja samaan aikaan kaksi muuta yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle. Vaatteiden jakamisen jälkeen ristiinnaulittiin vielä lisäksi kaksi pahantekijää yhden oikialle ja toisen vasemmalle puolelle. Eli yhteensä neljä ryöväriä ristiinnaulittiin. Kaksi yhtäaikaa Jeesuksen kanssa ennen vaatteiden jakamista ja kaksi lisäksi Hänen ympärilleen vaatteiden jakamisen jälkeen. Jeesus oli keskellä ja kaksi oikialla ja kaksi vasemmalla puolella.
Eli Raamattu sanoo jakeessa Matt.27:38 silloin ristiinnaulittiin kaksi ryöväriä hänen kanssaan yksi oikialle ja toinen vasemmalle puolelle. Milloin? Sen jälkeen kun Jeesuksen vaatteet oli jaettu ja Hänen päänsä päälle laitettu kyltti. Silloin sanalla on tärkeä merkitys sillä se painottaa että silloin kyseiset ryövärit ristiinnaulittiin ja Jeesus oli jo ristiinnaulittu silloin - sillä Jeesus ristiinnaulittiin ennen Hänen vaatteiden jakamistaan myöskin kahden ryövärin kanssa yksi oikialle ja toinen vasemmalle puolelle - niin kuin Luuk.23:33 kertoo. Eli Raamatun opetuksesta käy selvästi ilmi että ryöväreitä oli yhteensä neljä - Jeesus oli keskellä ja kaksi oikialla ja kaksi vasemmalla puolella.
Joh.19:32. Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat ensimmäisen luut ja toisen, joka hänen kanssansa oli ristiinnaulittu;
33. Mutta kuin he tulivat Jesuksen tykö ja näkivät hänen jo kuolleeksi, niin ei he rikkoneet hänen luitansa;
Sotamiehet lähtivät rikkomaan ristillä roikkuneiden luita jotta he kuolisivat nopeammin. Ensin he rikkoivat ensimmäisenä roikkuvan luut sitten toisena roikkuvan ja kun he tulivat Jeesuksen kohdalle joka oli keskimmäinen (yhteensä viidestä) niin he huomasivat Hänen kuolleeksi eivätkä siksi rikkoneet Hänen luitaansa. Lisäksi kreikaksi on kaksi sanaa jotka merkitsevät 'toinen'. Toinen merkitsee 'toinen kahdesta' ja toinen 'toinen useasta'. Kun kreikaksi sanotaan he menivät ensin yhden luo ja sitten toisen tarkoittaa 'toinen useasta' ko. kohdassa. Jos heitä (pahantekijöitä) olisi ollut vain kaksi kreikan sana olisi ollut toinen.
Eli yhteensä neljä pahantekijää roikkui ristillä Jeesuksen kanssa. Osa ryöväreistä pilkkasi Jeesusta mutta yksi ei pilkannut vaan nuhteli vieressään ollutta pilkkaajaa. Näin mitään ristiriitaa ei ole ja miten voisi ollakkaan koska Raamattu on Jumalan sanaa jonka Jumalan palvelijat (sihteerit) ovat Pyhässä Hengessä kirjoittaneet ylös.