Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Kesä 2014 12:23

lonelyrider kirjoitti:"Me olemme aina syntisiä." kommenttiin ... että jos uskovana kokee olevansa syntien kahleissa kiinni, ei silloin ole vielä vapaa.


Sitä on joko vapaa, tai ei vapaa... ei puolittain vapaa.

Jeesus tekee vapaaksi ja silloin on todella vapaa, ei siis syntinen enää. Ei siis voi yrittää pitää jalkaa oven välissä, ei se niin aukea, joko ottaa Jeesuksen sovitustyön todesta ja uskoo olevansa vapaa synnistä, tai sitten on synnin orja.

Ihminen voi aina jäädä katsomaan itseensä, mutta se ei vapauta kahleista, vaan vie poispäin Jumalan tuntemisesta, koska ei ymmärretä sovitustyön täydellisyyttä omassa elämässä.


Jos joku sanoo ettei ole enään syntinen vaan vapaa synnistä niin se tarkoittaa silloin sitä ettei tämä ihminen omien sanojensa mukaan enään koskaan tee syntiä missään asiassa - sillä jos tekee niin hän olisi syntinen. Oletko sinä lonelyrider siis tullut täydelliseksi eli sellaiseksi ettet koskaan enään tee syntiä missään tilanteessa? Raamattu opettaa että jos sanomme ettei meillä ole enään syntiä niin me eksytämme itsemme eikä totuus ole meissä. On suuri eksytys sanoa että on tullut täysin vapaaksi synnistä.

Kun tutkimme Raamatun kokonaisilmoitusta niin huomamme ettei kenestäkään ihmisestä tule synnitöntä tässä ajassa. Kenestäkään ihmisestä ei siis tule täydellistä tässä ajassa. Kun uskomme evankeliumin Jeesuksesta ja tunnustamme syntimme ja teemme parannuksen kun synnin huomaamme niin Jumala antaa meille anteeksi. Se että Jumala armahtaa meidät ei kuitenkaan tee meistä vielä tässä ajassa täydellisiä että emme enään syntiin sortuisi. Jumalan armon tehtävä on kasvattaa meitä kohti Jumalan Pojan kuvankaltaisuutta (synnittömyyttä) mutta me emme kasva synnittömiksi (täydellisiksi) tässä ajassa.

Jumala antaa meille anteeksi meidän syntimme kun uskomme Jeesukseen niinkuin Raamattu opettaa mutta se että saamme anteeksi ei tee meistä synnittömiä täydellisiä vielä tässä ajassa. Pyhässä Hengessä saamme elää vapaana synnin orjuudesta mutta sekään ei tee meistä vielä täydellisiä niin ettemme voisi langeta syntiin tässä ajassa. Vaikka emme palvele enään syntiä elämällä siinä niin emme tule niin täydellisiksi ettemmekö lankeaisi syntiin kun lihassa elämme. Tämä tulee selvästi esille Raamatun kokonaisopetuksessa.

Kun Herra Jeesus palaa niin sitten Hän muuttaa meidän kuolevaiset ruumiimme Hänen kirkautensa ruumiin kaltaisiksi (Fil.3:20-21) ja sitten me emme enään syntiin sorru.

1.Joh.1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Kesä 2014 12:27

lonelyrider kirjoitti:Mikään yksittäinen jae, ei saa olla puolustamassa sellaista näkemystä, joka voi sotia Jeesuksen sovitustyön merkitystä. Juuri kirjan pitäminen yläpuolella Sanan, joka tuli maailmaan vapauttamaan sen, tekee ihmistä sokeita, koska kokonaisesta kirjasta voi poimia jakeita sieltä täältä edustamaan pelkästään omia näkemyksiä.


Raamatun kokonaisopetus kertoo sen ettei ihmisestä tule synnitöntä tässä ajassa. Lainaan Petrin kirjoitusta sillä se on aiheesta todella selkeä ja hyvä;

Fili 3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

Paavali opetti ettei hän ollut tullut täydelliseksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena. Hän opetti, että meidän tulee kasvaa kohti täydellisyyttä, mutta meistä ei kuitenkaan tule täydellisiä tässä ajassa.

Se tosiasia, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapsista ei tule täydellisiä tässä ajassa ei saa olla veruke tai syy synnin harjoittamiseen, vaan sen tulee vaikuttaa meissä halua halua kasvaa ja kypsyä uskossa. Silloin myös ymmärrämme, että meillä on varaa kasvaa loppuun asti tässä ajassa. Uskovan ihmisen tulee janota ja haluta kasvaa uskossa koko ajan yhä syvempään Kristuksen tuntemiseen sekä vanhurskaudessa vaeltamiseen.

1 Kor 5:1 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.

Korinton seurakunnassa tuli ilmi, että uskovien keskuudessa harjoitettiin haureutta. Tämäkin ikävä lankeemus osoittaa sen, että uskova ei ole täydellinen. Se ei kuitenkaan anna lupaa haureuden harjoittamiseen, vaan siitä tulee luopua ja tehdä parannus. Tämä osoittaa sen tosiasian, että liha on heikko, mutta Henki altis, eli voimallinen muuttamaan uskovan elämää Jumalan tahdon mukaiseksi.

1 Kor 3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?

Korinton seurakunnassa oli myös kateutta ja riitaa, jotka ovat syntejä. Tämäkin kohta osoittaa, että uskova ei tule täydelliseksi ja että uskova voi langeta syntiin.

Jumalan sanan opetusta tulisi ymmärtää sen kokonaisopetuksen valossa, ei yhden tai muutaman jakeen valossa, sillä Raamattu sanoo, että Jumalan sana on kokonansa totuus. Jos operoimme sanan opetuksen parissa tuijottaen, vain muutamia jakeita, mutta emme kokonaisuutta, niin silloin meille käy siten, että emme näe kokonaisopetusta, vaan helposti tämä rajoittunut muutamaan jakeeseen tuijottaminen johdattaa meidät epäterveeseen uskoon.

Se on vähän siten kuin kävelisi metsässä, mutta suostusi näkemään aina vain mäntypuita, mutta ei mitään muuta mitä metsässä kasvaa.

Room 5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

Synti hallitsee lihaa, jos olemme synnin vallassa ja teemme synnin tekoja. Siksi Jumalan armon kautta Pyhän Hengen voimassa Pyhän Hengen tulisi hallita meitä, joka tarkoittaa sitä että suostumme siihen, että Jumala saa muuttaa meitä.

Room 8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

Room 8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.

Room 12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.


Jumala muuttaa meidän mieltämme Pyhän Hengen ja sanan kautta siten, että emme ajattelisi lihan mielen mukaan, vaan Hengen mielen, eli Kristuksen mielen mukaan.

2 Kor 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Pyhä Henki tekee meistä eläviä Jumalan palvelijoita ja Hän muuttaa meitä elämään ja kasvamaan Hänen tahtonsa mukaista elämää.

Room 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Pyhän Hengen tehtävä on myös kuolettaa ruumiin, eli lihan teot. Mutta sana sanoo, että meidän tulee tehdä tässäkin yhteistyötä Jumalan kanssa, eli; "mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää." Miten voit kuolettaa Hengellä lihan teot? Jos olemme katkeria, niin Pyhä Henki vaikuttaa meissä anteeksi pyytämistä ja antamista. Kun sitten pyydämme ja annamme anteeksi, niin se on Pyhän Hengen vaikuttamaa meissä. Jos emme pyydä ja anna anteeksi, niin olemme synnin katkeruudessa kiinni. Anteeksi pyytäminen ja antaminen on siis Jumalan työ meidän sydämissämme kun pyydämme ja annamme anteeksi silloin, kun sen on Henki vaikuttanut meidän sydämessämme vaikuttaen rakkautta poistaen vihan ja katkeruuden. Jumalan armosta lihan kuoleman kautta opimme kasvamaan ja juurtumaan Kristukseen.

Fil 3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

Raamattu opettaa, että meistä ei tule täydellisiä tässä ajassa, mutta saamme kasvaa sitä kohden. Raamattu opettaa myös sen, että lihamme tulisi kuolla ja olla haudattuna. Mutta koska meistä ei tule täydellisiä tässä ajassa, niin siksi Raamattu opettaa pyhityselämästä ja uskon ja armon kasvamisesta meidän sydämessä Jumalan armovaikutuksen mukaan. Jos lihasi olisi jatkuvasti koko ajan kuolleessa tilassa, niin silloin sinun ei tarvitsisi enää kasvaa, vaan olisit täydellinen. Mutta koska meistä ei tule tässä ajassa täydellisiä, niin siksi Pyhä Henki johdattaa meidät pyhityselämän kasvuun, jossa saamme kuolla lihan himoille ja pyynnöille, eli synneille. Siksi Herra Jeesus sanoi, että meidän tulisi kieltää itsemme ja ottaa joka päivä ristimme ja seurata Häntä.

Hebr 12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,

Täydellisesti kuollut ei voi tehdä enää vastarintaa. Me emme ole täydellisiä, eikä meidän lihamme ole lopullisesti ja täydellisesti kuollut tässä ajassa, vaan se on kuolemisen prosessissa, jossa saamme Jumalan armosta taistella syntiä vastaan ja Pyhän Hengen avulla voittaa syntejä ja kuolettaa niitä. Jos voisimme olla täydellisesti kuolleita lihalle, niin Raamattu ei kehottaisi meitä taistelemaan ja tekemään vastarintaa syntiä vastaan. Mutta koska emme ole täydellisiä ja synnittömiä, niin siksi meidän tulee taistella syntiä vastaan. Täydellisesti kuollut ei tarvitse pyhityselämää eikä uskossa kasvamista, mutta me Herran Jeesuksen opetuslapsina tarvitsemme uskon kasvua:

1 Tess 5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

E 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,


Jos emme ymmärrä koko Raamatun opetuksen valossa tätä asiaa, niin se yleensä johtaa muun muassa seuraavanlaisiin ongelmiin; uskova luulee olevansa kokonaan kuollut synneille, vaikka hän tekeekin päivittäin syntiä esim. olemalla katkera. Toinen ansa on sellainen, jossa uskova luulee, että Jumala ei muuta häntä, koska liha ei alistu lain alle sanan mukaan, koska lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan.

Se on totta, että liha ei alistu Jumalan lain alle. Jumala kuitenkin on antanut meille Pyhän Henkensä (ja Sanansa), joiden kautta Hän opettaa ja auttaa meitä kasvamaan ja muuttumaan siten, että opimme vaeltamaan koko ajan enemmän Hengen mielen mukaan ja hylkäämme lihan mielen mukaista ajattelutapaa ja elämää. Liha ei alistu, mutta Pyhän Hengen kautta Jumala antaa meille voimaa oppia elämään ja kasvamaan sen mukaan kuin Raamattu opettaa.

Menestysteologia opettaa väärää opetusta, että Jumalan Henki operoi vain meidän hengessämme, ei sielussa ja ruumiissa.

1 Tess 5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Jumalan Pyhän Hengen työ koskettaa meidän henkeä, sielua ja ruumista, siksi Jumala muuttaakin meidän mielemme palvelemaan Häntä. Raamattu opettaa, että Jumalan Hengen vaikutus koskettaa meidän henkeä, sielua ja ruumista, ei vain henkeä. Tämän väärän henki-opin kautta demonit harhauttavat menestysteologeja luulemaan, että he ovat täydellisiä hengessään ja täydellisiä, mutta eivät ymmärrä sitä, että he kuitenkin saattavat päivittäin langeta kaikenlaisiin synteihin kuten, ylpeys, kateus, katkeruus jne. Tämä on aika kavala ansa, sillä itse asiassa he opettavat oppia, jossa Jumala toimii vain ihmisen hengessä, ei sielussa ja ruumiissa. Henkeä ja sielua ei voi erottaa pois toisistaan, sillä Jumalan luomisessa Jumalan henkäys (elämän henki) teki ihmisestä elävän sielun. Jumalan Pyhä Henki toimii uskovan hengen ja sielun kautta muuttaen uskovan mieltä uudistumaan Jumalan sanan opetuksen mukaiseen elämään. Tämä tietenkin myös vaikuttaa siihen, että meidän ruumiin teot myös muuttuvat, eli varkaan käsi ei enää varasta, vaan antaa ja jakaa omastaan muille jne.

Kol 2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

Room 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.


Jumala hautaa meidät lihan kuolemaan Pyhän Hengen kasteen kautta, jossa saamme osallisuuden Pyhästä Hengestä, tämän seurauksena opimme elämään ja kasvamaan uskossa, jossa emme enää elä lihan mielen mukaan, vaan kasvamme elämään Hengen mielen mukaan. Kun annamme Jumalan vaikuttaa meissä Pyhän Hengen vaikuttamaa elämää olemme ja pysymme haudattuina.

Menestysteologit syyllistyvät myös siihen että he lankeilevat monenlaisiin synteihin. Jos olet haudattu kokonaan, mutta kuitenkin teet syntiä, niin kuinka voit olla yhtä aikaa haudattu kokonaan ja kuitenkin tehdä syntiä? Tämä yhtälö on varsin ristiriitainen. Jos olet kokonaan ja kertakaikkisesti haudattu, niin silloin et voi enää tehdä yhtäkään syntiä. Mutta koska lankeat syntiin, se todistaa sinulle, ettet sittenkään ole antautunut kokonaan haudattavaksi. Siksikin meidän tulisi ymmärtää mitä tarkoittaa se kun Raamattu opettaa kasteessa (Pyhän Hengen, jossa liha kuolee ja usko saa sijaa) hautaamisesta, joka on sama prosessi, jossa Pyhä Henki kuolettaa lihan tekoja. Raamattu ei opeta, että lihamme kuolee kertaheitolla, vaan että me saamme Jumalan armosta kasvaa ja oppia hylkäämään syntiä ja elämään vanhurskaasti:

Tiit 2:
11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

Hebr 12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,


Jos kuolisimme kertaheitolla, niin turhaan Raamattu koittaisi opettaa taistelua syntiä vastaan, mutta Raamattu opettaa sitä koska emme kykene yhdellä kertaa kertakaikkisesti kuolemaan kaikelle synnille, vaan tämä on kasvuprosessi, jonka kautta opimme hylkäämään syntiä ja elämään vanhurskaasti.

1 Joh 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

1 Joh 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.


Johanneksen kirje on vaikea pala menestysteologeille ja muille synnittömyysharhaopin vallassa oleville. Monet heistä sanovat, että sitä ei ole kirjoitettu uskoville, mutta Johanneksen kirje on kirjoitettu Jumalan lapsille ja se käy ilmi muun muassa tästä:

1 Joh 4:4 ¶ Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.

Johanneksen kirje on kirjoitettu uskoville kuten kaikki UT:n evankeliumit ja kirjeet. 1 Joh 5:8 tarkoittaa, että yksikään Jumalasta syntynyt ei saa elää synnissä, eikä voi elää synnissä. 1 Joh 2:1 sanoo, että jos joku Herran Jeesuksen opetuslapsi lankeaa syntiin, niin Hänellä on Puolustajana Isän tykönä Herra Jeesus Kristus. Synnistä tulee tehdä parannus. 1 Joh 1:8 sanoo, että jos joku Herran Jeesuksen opetuslapsi sanoo ettei hän ole tehnyt syntiä, niin hän eksyttää itsensä, eikä totuus ole hänessä. Kun nämä kaikki Raamatun kohdat laittaa yhteen, niin saamme selkeän kokonaisopetuksen siitä mitä Raamattu opettaa. Uskovan ei tule elää synnissä, eli synnin orjuudessa eikä hyväksyä syntejä, mutta jos hän lankeaa syntiin, hänen tulee tehdä siitä parannus.

2 Piet 1:
10 Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
11 sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.


Pietari tarkoittaa tässä että jos kutsumisemme uskossa on tarpeeksi luja, niin emme koskaan lankea. Tällä hän ei tarkoittanut, että ihmisestä voisi tulla täydellinen tässä ajassa, vaan sitä että jos olemme lujalla pohjalla uskossa Kristukseen, niin emme koskaan halua luopua pois uskosta.

James Murdockin käännös syyrialaisesta Peshittasta kääntää tämän jakeen juuri Raamatun kokonaisopetuksen valossa oikein:

(Murdock) 2 Pe 1:10 And therefore, my brethren, be ye exceedingly diligent to make your calling and election sure, by your good actions: for, by so doing, ye will never fall away.

Fall away tarkoittaa pois lankeamista ja siitä on juuri kyse, emme lankea pois uskosta, mutta meistä ei tule tässä ajassa synnittömiä.

Raamatun opetuksen sanaa ei tule koskaan ymmärtää yhden jakeen perusteella, vaan asettaa se Raamatun kokonaisvalon opetuksen alle, että voimme nähdä mitä Jumalan sana opettaa. Jos sinulla on esim. 50 palan palapeli ja tiedät millainen palapeli sinulla on ja tiedät mihin kukin pala kuuluu muodostaen kokonaisuuden. Osaat myös sijoittaa puuttuvia palasia oikeille paikoilleen. Mutta jos sinulla on palapeli, josta puuttuu paloja ja mitä enemmän siitä puuttuu, niin sen vaikeampaa tietää mitä palapeli esittää tai sijoittaa paloja oikeille paikoilleen. Samalla tavalla se on Raamatun jakeiden kanssa, jokainen jae tulee olla omalla paikallaan yhdessä koko Raamatun ilmoituksen kanssa, että voimme syvällisesti ymmärtää mitä Raamattu opettaa.

Menestysteologian synnittömyysoppi on pimeyden päämajassa kehitetty harhaoppi. Uskova on yhtä aikaa vanhurskas Herran Jeesuksen sovitustyö ja pelastuksen ansioista, mutta ei täydellinen, vaan ihminen, joka voi langeta syntiin, eikä kukaan uskova ole sellainen, joka voisi elää täydellisenä tässä ajassa lankematta syntiin kertaakaan. Syntiä emme saa kuitenkaan hyväksyä ja siitä on tehtävä parannus ja suostuttava hylkäämään syntejä sekä antauduttava Jumalan armosta elämään ja kasvamaan uskossa Herraan Jeesukseen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 17. Kesä 2014 12:28

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 17. Kesä 2014 12:57

Tuon evankeliumeista yhden luvun tähän... en halua alkaa pätkimään näitä tekstejä osiin...niin otan koko lukuna, mutta sen sisältä löytyy vastaus kyllä keskustelun aiheeseen. Tämän pitäisi selventää sen mitä olen halunnut teille kertoa.

Joh.8
1 Mutta Jeesus meni Öljymäelle.
2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.
3 Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle
4 ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä.
5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"
6 Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.
7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä".
8 Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan.
9 Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään.
10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".
13 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Sinä todistat itsestäsi; sinun todistuksesi ei ole pätevä".
14 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.
15 Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
16 Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.
17 Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.
18 Minä olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt."
19 Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".
20 Nämä sanat Jeesus puhui uhriarkun ääressä, opettaessaan pyhäkössä; eikä kukaan ottanut häntä kiinni, sillä hänen hetkensä ei ollut vielä tullut.
21 Niin Jeesus taas sanoi heille: "Minä menen pois, ja te etsitte minua, ja te kuolette syntiinne. Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla."
22 Niin juutalaiset sanoivat: "Ei kai hän aikone tappaa itseänsä, koska sanoo: 'Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla'?"
23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.
24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
27 Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.
28 Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
29 Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista."
30 Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.
31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
41 Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala".
42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."
48 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
49 Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.
50 Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.
51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa'.
53 Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.
lonelyrider
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 17. Kesä 2014 14:42

Voi olla niin ,ettei kumppanit huomanneet sitä perusajatusta ,jota lonelyrider toi esiin vapaudesta ja taas katseltiin samaa kolikkoa eri suunnista.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja pekka » 17. Kesä 2014 15:06

Jasmiini kirjoitti, lainaus:

"Enempää en ehdi jankkaamaan tästä. Minusta on paha asia, että Raamatun arvovaltaa koitetaan murentaa. Mikä on henki tällaisen taustalla, niimpä, moniko sen on nähnyt, mikä täällä liikkuu?"


Näin on, huonostihan siinä vain käy jos alkaa kapinoimaan Jumalaa vastaan tässä asiassa; sillä kyllä Jumala on meitä ihmisiä suurempi (!) ja se ihminen tekee aina viisaasti joka hylkää valitsemansa väärän tien ja nöyrtyy tekemään parannuksen... Siunausta jokaiselle.

Kiitos Herralle tästä päivästä.

Job 33:12

Katso, juuri siitä minä päätän, ettes ole hurskas; sillä Jumala on suurempi kuin yksikään ihminen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 17. Kesä 2014 15:29

Niin, siitä kolikon kahtaalta katsomisesta...

Minulle Jeesuksen sanat edustavat totuutta.

Tietyt asiat, joita ihmiset viljelee sanoissaan ihan ymmärtämättömyyttään(ja se tietenkin heille suotakoon, mutta jos tietää totuuden asiasta, ei voi vastoin sitä toimia), on täysin mahdottomia sanoa, koska silloin toimisin vastaan Jeesuksen sanoja. Jotenkin tuntuu ettei ihmiset ymmärrä, kuinka suuri vastuu sanoista on joita sanomme ja kuinka pyhä asia on totuus itsessään.

Ihminen ei voi elää kahtaalla, joko seuraa Jeesusta ja jättää koko elämänsä Hänen käsiinsä, tai sitten ei elä hänessä... näin näen.
lonelyrider
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Hansu » 23. Kesä 2014 08:45

lonelyrider, ymmärsinkö oikein, että uskot synnittömyys oppiin? :roll:
Hansu
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 23. Kesä 2014 09:21

Hansu kirjoitti:lonelyrider, ymmärsinkö oikein, että uskot synnittömyys oppiin? :roll:


Uskon Jeesukseen, jos tahdot tietää.
lonelyrider
 

Re: Jeesuksen kanssa ristillä oli neljä ryöväriä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 24. Kesä 2014 11:32

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 16:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa

cron