Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Kesä 2014 16:51

HERRA JUMALA ON YKSI

5.Moos.6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
Mark.12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa.


Jumalamme (Elohim) Herra (Jhwh) on yksi.


HERRAN MEIDÄN JUMALAMME NIMI

2.Moos.3:13 Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"
3:14 Jumala (Elohim) vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."
3:15 Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra (Jhwh), teidän isienne Jumala (Elohim), Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen
.

Kun Mooses kysyi Herra (Jhwh) Jumalalta (Elohim) mitä hän vastaa israelilaisille kun he kysyvät Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) nimeä niin Jumala sanoi Moosekselle - "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne." Jumala (Elohim) sanoi nimekseensä 'Minä Olen'.


JUMALAN LAIN KÄSKY

2.Moos.20:7 Älä turhaan lausu Herran (Jhwh), sinun Jumalasi (Elohim), nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

Jumalan laissa kymmenessä käskyssä jonka Mooses sai Herra Jumalalta on käsky joka kieltää turhaan lausumasta Herran (Jhwh) sinun Jumalasi (Elohim) nimeä. Mooses kertoi israelilaisille Herran (Jhwh) Jumalan (Elohim) nimeksi 'Minä Olen'. Tämän takia israelilaiset eivät Raamatussa sano Herrasta nimeä Minä Olen. Myöskin historia todistaa ettei israelilaiset käytä Herra Jumalasta nimeä Minä Olen. Uskon että he eivät käytä nimeä Minä Olen Jumalan lain käskyn mukaan - joka kieltää turhaan lausumasta Herran (Jhwh) Jumalan (Elohim) nimeä.


JEESUKSEN TODISTUS

Joh.10:30. Minä ja Isä olemme yksi.
31. Niin Juudalaiset poimivat taas kiviä häntä kivittääksensä.
32. Jesus vastasi heitä: minä osoitin teille Isältäni monta hyvää työtä: minkä työn tähden niistä te siis minun kivitätte?
33. Juudalaiset vastasivat häntä, sanoen: emme sinua hyvän työn tähden kivitä, vaan pilkan tähden, ja että sinä, joka ihminen olet, teet itses Jumalaksi.

Textus Receptus Joh.10:30 εγω και ο πατηρ εν εσμεν


Alkutekstissä on yksi sanan jälkeen vielä sana 'Minä Olen'. Tämä sana on todella tärkeä sillä se kertoo missä Jeesus ja Isä ovat yksi. Jeesus sanoo alkutekstin mukaan - Minä ja Isä olemme yksi Minä Olen. Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) ilmoitti nimekseensä Minä olen ja Jeesus sanoo olevansa Isän kanssa yksi Minä Olen eli Herra (Jhwh) Jumala (Elohim). Sanaa yksi (Echad) käytetään muissakin yhteyksissä kuin Herra Jumalasta puhuttaessa ja siksi sanoilla 'Minä Olen' sanan yksi jälkeen on todella tärkeä merkitys koska ne kertovat sen mihin Jeesus viittaa. Hän viittasi Herra Jumalaan sanomalla Herra (Jhwh) Jumalan (Elohim) nimen.

Juutalaiset suuttuivat suunnattomasti näistä Jeesuksen sanoista ja halusivat kivittää Hänet. Jeesus kysyi heiltä miksi he haluavat kivittää Hänet. Juutalaiset sanoivat syyksi sen että Jeesus joka on ihminen teki puheillansa itsensä Jumalaksi (Elohim). Juutalaiset tiesivät että Herra Jumala on yksi koska se on lain ensimmäinen käsky. He eivät myöskään lain käskyn takia lausuneet Herra Jumalan nimeä (Minä Olen). Koska Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanomalla että Hän on Isän kanssa yksi Minä Olen niin tämän vuoksi Juutalaiset ymmärsivät että Jeesus teki itsensä heidän Herra (Jhwh) Jumalaksi (Elohim). Tämän takia he myös halusivat kivittää Jeesuksen koska ajattelivat Hänen tekevän Jumalanpilkkaa ja rikkovan lain.


ISÄ JA POIKA OVAT YKSI HERRA JUMALA

Joh.10:36. Ja te sanotte hänelle, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: sinä pilkkaat Jumalaa, että minä sanoin: minä olen Jumalan Poika.

Jeesus sanoo hetkeä myöhemmin Juutalaisille sanoneensa: minä olen Jumalan Poika. Onko nämä sanat ristiriidassa sen kanssa että Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi Minä Olen? Eivät ole vaan ne vahvistavat sen! Koska Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi Minä Olen (Herra Jumala) niin silloin Isä ja Poika ovat yksi Herra Jumala. Yksi Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sisältää Jeesuksen sanojen mukaan siis Isän ja Pojan. Jeesus myös kutsuu Jumalaa (Elohim) Isäkseensä ja siten sanat "minä olen Jumalan Poika" ovat täysin linjassa sen kanssa että Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi Minä Olen. Jeesus on Poika yhdestä Herra Jumalasta joka on Isä ja Poika Jeesuksen mukaan. Jeesus ei ole Isä eikä Isä ole Poika mutta He ovat yksi Herra Jumala eikä toista ole. Herra (Jhwh) ja Jumala (Elohim) ovat ikäänkuin 'Minä Olen' = Isän ja Pojan arvonimiä.

Tämä on myös linjassa sen kanssa mitä Raamattu kertoo Herra Jumalasta.

Hebrea-Suomi sanakirja määrittelee echad sanan näin: yksi, ensimmäinen, joku, ainut, yhdistetty. Nämä kaikki ominaisuudet kuvaavat siis sanaa echad yksi. Tutkitaanpa sitten miten Raamattu käyttää sanaa yksi.

1 Moos 1:5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen (echad) päivä.

Echad tarkoittaa tässä kohdassa ensimmäistä ja se on myös yksi echad sanan merkitys.

1 Moos 2:24 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi (echad) lihaksi.

Avioliitossa mies ja nainen tulevat liittymisen kautta yhdeksi echad lihaksi. Kun mies liittyy vaimoonsa tulee heistä (kahdesta) yksi (echad) liha. Raamattu käyttää siis sanaa echad tilanteessa jossa useampi liitetään/yhdistetään yhdeksi. Miehestä ei tule vaimo eikä vaimosta tule mies mutta avioliitossa he ovat yksi (echad) liha. Samoin Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä mutta He ovat yksi (echad) Jumala/Herra. Isä ja Poika ovat myös ainut (echad) Jumala sillä ei ole muuta Herraa ja Jumalaa kuin Herra Jhwh joka on Jumala Elohim. Vanha testamentti myös selvästi vahvistaa että yksi Jumala on Isä ja Poika.

1.Moos.1: 26. Ja Jumala (Elohim) sanoi: tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme, meidän muotomme jälkeen: ja he vallitkaan kalat meressä, ja taivaan linnut, ja karjan ja koko maan, ja kaikki, jotka maalla matelevat.
27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän sen loi*: mieheksi ja vaimoksi loi hän heitä.

1.Moos.3: 22. Ja Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanoi: katso, Adam on ollut niin kuin yksi meistä, tietäen hyvän ja pahan; mutta nyt ettei hän ojentaisi kättänsä, ja ottaisi myös elämän puusta, söisi ja eläisi ijankaikkisesti.

1.Moos.11: 6. Ja Herra (Jhwh) sanoi: katso, se on yhtäläinen kansa, ja yhtäläinen kieli on kaikkein heidän seassansa, ja he ovat ruvenneet tätä tekemään: ja nyt ei heitä taideta estettää mistään, kuin he ovat aikoneet tehdä.
7. Käykäämme, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä; niin ettei kenkään ymmärtäisi toisensa kieltä.
8. Ja niin Herra hajoitti heidät sieltä kaikkiin maihin; ja he lakkasivat sitä kaupunkia rakentamasta.


Jumala (Elohim) sanoi: tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme, meidän muotomme jälkeen. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän sen loi: mieheksi ja vaimoksi loi Hän heitä. Jumala puhuu monikossa sillä Isä sanoo Pojalleen tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme. Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Tässäkin Jumala ensiksi sanoo ihmisen yksikössä ja sitten tarkentaa että ihminen sisälsi miehen ja naisen. Samoin Raamattu ilmaisee Jumalan yksikössä joka kuitenkin toimii ja puhuu monikossa koska yksi ja ainut Jumala sisältää Isän ja Pojan. Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä mutta He ovat Jumala.

Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanoi: katso, Adam on ollut niin kuin yksi (Echad) meistä. Yksi echad sanan merkityksistä oli myös joku. Herra Jumala sanoo siis: Katso, Adam on ollut niin kuin joku meistä. Tämä sopii hyvin siihen että yksi Jumala on Isässä, Pojassa sekä Pyhässä Hengessä.

Herra (Jhwh)sanoi: Käykäämme, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä; niin ettei kenkään ymmärtäisi toisensa kieltä. Ja niin Herra hajoitti heidät sieltä kaikkiin maihin. Tämäkin on ymmärrettävä Raamatun kokonaisilmoituksen valossa ja mikäs sen loogisempaa kuin se että Isä sanoi Pojalleen astukaamme alas ja niin Herra (Jhwh) hajoitti ihmiset eri maihin. Vanha testamentti ilmoittaa että yksi Herra (Jhwh) joka on Jumala (Elohim) toimii monikossa sillä Isä ja Poika ovat Herra Jumala joka on yksi.

Sekä vanha että uusi testamentti ilmoittavat Jumalan ja Herran olevan Isä ja Poika Jeesus Kristus.

1.Joh. 3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

1.Joh.2:24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.

2.Joh. 1:9. Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika.


Jokainen joka pitää Jeesuksen käskyt pysyy Jumalassa. Jos pysymme siinä minkä olemme alusta asti kuulleet eli Kristuksen opissa/käskyissä niin pysymme Isässä ja Pojassa eli Jumalassa sillä Jumala on Isä ja Poika - amen.


Ps; Herra (Jhwh) Jumalalla (Elohim) on Raamatun mukaan useampiakin nimiä mutta nyt käsittelin nimeä - 'Minä Olen' ja sen merkitystä Herran Jeesuksen todistuksessa.

Saulus-Lähetys / T.T

LÄHTEET

Biblia 1776
Raamattu 33/38
Textus Receptus
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Kesä 2014 13:04

Kiitos kirjoituksesta, tässä oli selkeästi selitetty Jumalan ykseydestä. Vaikea aihe selittää helposti ja ymmärrettävästi tämä :).

Jumalan siunausta Saulus-lähetyksen työlle kaikissa muodoissaan!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja Minä vain » 12. Kesä 2014 21:55

Toni.

JEESUKSEN TODISTUS

Joh.10:30. Minä ja Isä olemme yksi.
31. Niin Juudalaiset poimivat taas kiviä häntä kivittääksensä.
32. Jesus vastasi heitä: minä osoitin teille Isältäni monta hyvää työtä: minkä työn tähden niistä te siis minun kivitätte?
33. Juudalaiset vastasivat häntä, sanoen: emme sinua hyvän työn tähden kivitä, vaan pilkan tähden, ja että sinä, joka ihminen olet, teet itses Jumalaksi.

Textus Receptus Joh.10:30 εγω και ο πατηρ εν εσμεν

Alkutekstissä on yksi sanan jälkeen vielä sana 'Minä Olen'. Tämä sana on todella tärkeä sillä se kertoo missä Jeesus ja Isä ovat yksi. Jeesus sanoo alkutekstin mukaan - Minä ja Isä olemme yksi Minä Olen. Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) ilmoitti nimekseensä Minä olen ja Jeesus sanoo olevansa Isän kanssa yksi Minä Olen eli Herra (Jhwh) Jumala (Elohim). Sanaa yksi (Echad) käytetään muissakin yhteyksissä kuin Herra Jumalasta puhuttaessa ja siksi sanoilla 'Minä Olen' sanan yksi jälkeen on todella tärkeä merkitys koska ne kertovat sen mihin Jeesus viittaa. Hän viittasi Herra Jumalaan sanomalla Herra (Jhwh) Jumalan (Elohim) nimen.

Juutalaiset suuttuivat suunnattomasti näistä Jeesuksen sanoista ja halusivat kivittää Hänet. Jeesus kysyi heiltä miksi he haluavat kivittää Hänet. Juutalaiset sanoivat syyksi sen että Jeesus joka on ihminen teki puheillansa itsensä Jumalaksi (Elohim). Juutalaiset tiesivät että Herra Jumala on yksi koska se on lain ensimmäinen käsky. He eivät myöskään lain käskyn takia lausuneet Herra Jumalan nimeä (Minä Olen). Koska Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanomalla että Hän on Isän kanssa yksi Minä Olen niin tämän vuoksi Juutalaiset ymmärsivät että Jeesus teki itsensä heidän Herra (Jhwh) Jumalaksi (Elohim). Tämän takia he myös halusivat kivittää Jeesuksen koska ajattelivat Hänen tekevän Jumalanpilkkaa ja rikkovan lain.


Kirjoitat, että alkutekstissä on yksi sanan jälkeen vielä sana "Minä Olen"?
Eipä taida olla.
Minä vain
 

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Kesä 2014 09:03

Minä vain kirjoitti:Toni.

JEESUKSEN TODISTUS

Joh.10:30. Minä ja Isä olemme yksi.
31. Niin Juudalaiset poimivat taas kiviä häntä kivittääksensä.
32. Jesus vastasi heitä: minä osoitin teille Isältäni monta hyvää työtä: minkä työn tähden niistä te siis minun kivitätte?
33. Juudalaiset vastasivat häntä, sanoen: emme sinua hyvän työn tähden kivitä, vaan pilkan tähden, ja että sinä, joka ihminen olet, teet itses Jumalaksi.

Textus Receptus Joh.10:30 εγω και ο πατηρ εν εσμεν

Alkutekstissä on yksi sanan jälkeen vielä sana 'Minä Olen'. Tämä sana on todella tärkeä sillä se kertoo missä Jeesus ja Isä ovat yksi. Jeesus sanoo alkutekstin mukaan - Minä ja Isä olemme yksi Minä Olen. Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) ilmoitti nimekseensä Minä olen ja Jeesus sanoo olevansa Isän kanssa yksi Minä Olen eli Herra (Jhwh) Jumala (Elohim). Sanaa yksi (Echad) käytetään muissakin yhteyksissä kuin Herra Jumalasta puhuttaessa ja siksi sanoilla 'Minä Olen' sanan yksi jälkeen on todella tärkeä merkitys koska ne kertovat sen mihin Jeesus viittaa. Hän viittasi Herra Jumalaan sanomalla Herra (Jhwh) Jumalan (Elohim) nimen.

Juutalaiset suuttuivat suunnattomasti näistä Jeesuksen sanoista ja halusivat kivittää Hänet. Jeesus kysyi heiltä miksi he haluavat kivittää Hänet. Juutalaiset sanoivat syyksi sen että Jeesus joka on ihminen teki puheillansa itsensä Jumalaksi (Elohim). Juutalaiset tiesivät että Herra Jumala on yksi koska se on lain ensimmäinen käsky. He eivät myöskään lain käskyn takia lausuneet Herra Jumalan nimeä (Minä Olen). Koska Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanomalla että Hän on Isän kanssa yksi Minä Olen niin tämän vuoksi Juutalaiset ymmärsivät että Jeesus teki itsensä heidän Herra (Jhwh) Jumalaksi (Elohim). Tämän takia he myös halusivat kivittää Jeesuksen koska ajattelivat Hänen tekevän Jumalanpilkkaa ja rikkovan lain.


Kirjoitat, että alkutekstissä on yksi sanan jälkeen vielä sana "Minä Olen"?
Eipä taida olla.


Ei olekaan, mutta suurin syypää tässä olen minä, sillä minä tämän kerroin Tonille. Kun tarkistin asian niin huomasin esmen sanan olevan monikko, ei yksikkö, joten sana tarkoittaa olemme, ei minä olen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Kesä 2014 10:34

PetriFB kirjoitti:
Minä vain kirjoitti:Toni.

JEESUKSEN TODISTUS

Joh.10:30. Minä ja Isä olemme yksi.
31. Niin Juudalaiset poimivat taas kiviä häntä kivittääksensä.
32. Jesus vastasi heitä: minä osoitin teille Isältäni monta hyvää työtä: minkä työn tähden niistä te siis minun kivitätte?
33. Juudalaiset vastasivat häntä, sanoen: emme sinua hyvän työn tähden kivitä, vaan pilkan tähden, ja että sinä, joka ihminen olet, teet itses Jumalaksi.

Textus Receptus Joh.10:30 εγω και ο πατηρ εν εσμεν

Alkutekstissä on yksi sanan jälkeen vielä sana 'Minä Olen'. Tämä sana on todella tärkeä sillä se kertoo missä Jeesus ja Isä ovat yksi. Jeesus sanoo alkutekstin mukaan - Minä ja Isä olemme yksi Minä Olen. Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) ilmoitti nimekseensä Minä olen ja Jeesus sanoo olevansa Isän kanssa yksi Minä Olen eli Herra (Jhwh) Jumala (Elohim). Sanaa yksi (Echad) käytetään muissakin yhteyksissä kuin Herra Jumalasta puhuttaessa ja siksi sanoilla 'Minä Olen' sanan yksi jälkeen on todella tärkeä merkitys koska ne kertovat sen mihin Jeesus viittaa. Hän viittasi Herra Jumalaan sanomalla Herra (Jhwh) Jumalan (Elohim) nimen.

Juutalaiset suuttuivat suunnattomasti näistä Jeesuksen sanoista ja halusivat kivittää Hänet. Jeesus kysyi heiltä miksi he haluavat kivittää Hänet. Juutalaiset sanoivat syyksi sen että Jeesus joka on ihminen teki puheillansa itsensä Jumalaksi (Elohim). Juutalaiset tiesivät että Herra Jumala on yksi koska se on lain ensimmäinen käsky. He eivät myöskään lain käskyn takia lausuneet Herra Jumalan nimeä (Minä Olen). Koska Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi Herra (Jhwh) Jumala (Elohim) sanomalla että Hän on Isän kanssa yksi Minä Olen niin tämän vuoksi Juutalaiset ymmärsivät että Jeesus teki itsensä heidän Herra (Jhwh) Jumalaksi (Elohim). Tämän takia he myös halusivat kivittää Jeesuksen koska ajattelivat Hänen tekevän Jumalanpilkkaa ja rikkovan lain.


Kirjoitat, että alkutekstissä on yksi sanan jälkeen vielä sana "Minä Olen"?
Eipä taida olla.


Ei olekaan, mutta suurin syypää tässä olen minä, sillä minä tämän kerroin Tonille. Kun tarkistin asian niin huomasin esmen sanan olevan monikko, ei yksikkö, joten sana tarkoittaa olemme, ei minä olen.


Tuon tähän vielä erään tärkeän asian tiedoksi. Näin yöllä unen (uninäky), jossa minulle näytetiin tämä asia ja kuinka minun tulee tuoda se esille täällä. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että kun erehdymme, niin meidän on tehtävä parannus ja korjattava kurssi ja näin minä tein.

Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Voimme olla ihan vilpittömästi väärässä tai erehtyä sekä olla huolimattomia, mutta kun meille näytetään tietä parannukseen, niin silloin se on tehtävä, koska muuten paadutamme sydämemme. Toivon mukaan emme ole tietoisesti väärässä, oman ylpeytemme vankeja, koska silloin meille ei käy hyvin ellemme nöyrry parannukseen.

Jumala todellakin haluaa jolhdattaa meitä kaikkeen totuuteen ja puhuu meille selvästi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Kesä 2014 12:28

Pahoittelen että olen opettanut väärin tästä Joh.10:30 jakeesta. Ja kiitos Herralle että nyt tiedämme miten jae todella menee alkutekstin mukaan - eli kyseessä on monikko olemme.

Joh.10:30. Minä ja Isä olemme yksi.

Jumala sanoi nimekseensä Minä olen. Jeesus sanoo 'Minä ja Isä olemme yksi' eli Jeesus sanoo Jumalan nimen 'minä olen' mutta monikossa koska Hän ja Isä ovat Raamatun mukaan Herra (Jhwh) Jumala (Elohim).
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja Juha » 13. Kesä 2014 13:53

Sanapari minä olen (kreik. ego eimi) esiintyy Uudessa testamentissa (Textus Receptus) näissä kohdissa:

Matt. 14:27
Matt. 22:32
Matt. 24:5
Matt. 26:22
Matt. 26:25
Mark. 6:50
Mark. 13:6
Mark. 14:62
Luuk. 1:19
Luuk. 21:8
Luuk. 22:70
Luuk. 24:39
Joh. 4:26
Joh. 6:20
Joh. 6:35
Joh. 6:41
Joh. 6:48
Joh. 6:51
Joh. 8:12
Joh. 8:18
Joh. 8:24
Joh. 8:28
Joh. 8:58
Joh. 9:9
Joh. 10:7
Joh. 10:9
Joh. 10:11
Joh. 10:14
Joh. 11:25
Joh. 13:19
Joh. 14:6
Joh. 15:1
Joh. 15:5
Joh. 18:5
Joh. 18:6
Joh. 18:8
Ap. t. 9:5
Ap. t. 10:21
Ap. t. 18:10
Ap. t. 22:8
Ap. t. 26:15
Ilm. 1:8
Ilm. 1:11
Ilm. 1:17
Ilm. 2:23
Ilm. 21:6
Ilm. 22:13
Ilm. 22:16

http://raamattu.uskonkirjat.net vain laittaa kreikan sanat εγω ειμι (ego eimi) hakuun sitaateissa ja valitsee hakukohteeksi Textus Receptuksen. Tietenkään kaikissa noissa kohdissa ei välttämättä viitata Jeesuksen Jumaluuteen, mutta noista kohdista sitä voi etsiä. :)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja Minä vain » 13. Kesä 2014 19:50

Ja hieman kielioppijuttuja laitan tähän.
Vaikka löytyy sana Minä Olen, niin tutkikaa lausetta.
Jumalan nimi "Minä olen" tulee ilmi kun sanotaa pelkkä Minä olen, pelkkä Ego eimi, Pelkkä I am.
Monet kielet myös jättävät pois "olen" toisin kuin suomenkieli ja kreikkakin?.
Englanti toimii niin että I have, I was, missä suomenkieli silti voi käyttää minä olen sanaa.
Suomenkieli lykkää minä olen joka paikkaan vaikka me voisimme jättää minä pois, esim, Minä olen saunassa, olen saunassa jne.

Pelkkä Minä olen.
Esim lauseessa kun lukee: Hän vastasi: "Minä olen".
Tässä tapauksessa Minä olen on yksin yksistään sanottuna ja silloin se on perusmuodossaan, jota ei lausuttu Juutalaisten toimesta, koska se oli Jumalan nimi.
Joukko: "Jeesusta nasaretilaista"
Jeesus: "Minä olen"
Jeesus: "Ketä te etsitte"

Kun lauseessa lukee, Minä olen saanut pojan Herran avulla
Minä olen ei ole yksistään, suomen kieli ei taivuta tätä, mutta monet muut kielet taivuttavat, esim englanti I have gotten a man from the LORD.

Jos puhutte hebreaa, niin ehkä sanotte: rauhaa, Minä olen ihminen. se kuulostaa ehkä tältä: Shalom, ehje .. adam. Se ei kuulosta: Shalom, JHW adam.
Tässä muutamia ohjeita, joissa en ole mikään expertti, mutta uskoisin pointin tulevan esiin., koetelkaa..
Minä vain
 

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja kari » 21. Kesä 2014 09:33

Kristityillä on taipumus pyrkiä tekemään Jeesuksesta Jumala, ja uskovasta syntinen, vaikka kummankin luulisi olevan ja tulisi olla samasta ylösnousemuksesta ja voimasta osallinen.

Täten halutaan opillisesti toisen mahdollisuuksia nostaa ja toisen laskea, jotta toisen synnintekeminen selittyisi, ja että hän voisi siinä edelleen jatkaa.
kari
 

Re: Jeesus todistaa - Minä ja Isä olemme yksi Herra Jumala

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 21. Kesä 2014 10:14

En tiedä muuta ,mutta kirjoitusten perusteella olen aina ymmärtänyt niin ja käytän usein myös puhe ja kirjoituskielessä ,että ........Jeesus on Jumalan Poika ja samaa Henkeä Hän on Jumalan Isänsä kanssa.
Jumala Kaikkivaltias on Poikaa suurempi vaikka samaa Henkeä ovat .

Tuohon Karin juttuun ....ei kai synti peri Taivaan valtakuntaa ??
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa

cron